Fokken met C heupen....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

XLeandrosX

Fokken met C heupen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 12:51

Al een hele tijd zit ik te twijfelen en wij thuis komen er maar niet uit.
Wij hebben twee komondor teven en willen graag gaan fokken. De ene teef is al helemaal door de molen geweest en goedgekeurd. Ze heeft prachtige A heupen waar we maar wat blij mee zijn. Wij hebben altijd gezegd niet met minder dan A heupen te willen fokken. Ik weet dat je de mogelijkheid hebt om ook met B of C te fokken als de ander A heupen heeft.
Echter hebben wij altijd gezegd, we gaan voor A heupen ook bij de reu.
Maar nu..... Komen we een prachtige reu tegen. Geweldige bouw, prachtig hoofd, uitmuntende resultaten op shows, geweldige gangen, super karakter, gewoon helemaal het einde. Deze hond heeft ook nog eens een unieke bloedlijn omdat hij de enige reu uit Amerika is die in Europa is. En deze hond heeft zoals je al raadt C heupen.

Nu ben ik benieuwd naar ervaringen en meningen over het fokken met C heupen.

Wilawander

Re: Fokken met C heupen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 12:58

Ervaringen niet maar zou er niet aan beginnen. Ook al zegt het weinig daar maar 20% erfelijk is. C Heupen vind ik al zodanig slecht dat ik het risico niet zou willen lopen. Gezondheid is toch het belangrijkst.

Ben zelf aan het kijken voor reuen voor mijn teef met A heupen maar B en C vallen af hoe mooi de reu ook is. Of ik moet de reu kennen en de foto's gezien hebben.

Heb namelijk een teef die ik met 1 jaar verplicht moest röntgenen (deed mee aan een onderzoek) en deze was nog niet volgroeid en om die reden B gekregen terwijl ik gezien heb dat het A heupen waren. Dierenarts zei ook als diegene naar de leeftijd kijkt krijg je een A en als hij hier niet naar kijkt een B wat erg zonde zou zijn en dat is dus gebeurt.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 13:03

Ik heb zelf altijd honden gekocht waarbij beide ouders A heupen hadden. Eentje (Duitse dog) moeten laten inslapen met 1,5 jaar en de ander (komondor) met 4. Het is ook geen garantie.

De betreffende reu is inmiddels al 10 en nog topfit en nog steeds scoort hij uitmuntend op gangwerk.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:10

Ja er is ook geen garantie. Maar heb ook B heupen gezien die mijn inziens nog geen C hadden mogen hebben. Vandaar ook de reden dat ik zeg alleen A heupen tenzij ik de foto;s gezien heb.
Heb zelf een teef gehad die C heupen had en oud geworden is zonder problemen maar dat is ook weer afhankelijk van of de hond nog doorgetraind is (bespiering). Wij hebben tot nu toe alleen honden aangekocht uit A ouders en 1 uit een B moeder en die zijn allemaal A behalve de teef met B heupen maar eigenlijk ook een A is. Tot nu toe nog totaal geen pech gehad gelukkig. Maar kijk dan wel heel wat generaties terug en ook na verdere familie. (nichten, neven enz.)

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 16:14

Tja, mijn laatste komondor reu had A heupen, maar was op een leeftijd van 1,5 jaar dood door een maagtorsie...

Ik heb jaren geleden een nestje gehad met mijn twee komondors, ouders beide B, beide pups A, maar de reu helaas maar 1 ingedaalde bal....

Heb nu al 3 jaar geen komondor meer.

Met mijn spaanse waterhonden heb ik een eigen fok teef aangehouden uit A x A, zij heeft helaas D heupen, maar wint wel alles op show, wordt door de keurmeesters geprezen om haar gangwerk....
Bij de spanjaarden hebben we onderling afgesproken dat A x A, A x B, A x C en B x B mag. Maar dat is een middelgroot ras wat niet zwaar wordt..

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 17:47

Wil je deze combi toch maken, dan zou ik eerst eens kijken naar zijn nestbroers- en zusters wat zij voor uitslagen hebben.
Ook de lijnen daarvoor spelen een hele grote rol. Is hij de enigste in deze lijn met een uitslag C of zitten er nog meer in?
Zitten er meerdere in deze lijn, dan zou ik het risico niet nemen.

Waarop heeft de hond C gekregen en heeft hij botafwijking?
Zo ja, niet doen!

Met andere woorden, kijk eerst eens heel erg goed naar familie van deze reu en wat daar de uitslagen van zijn.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 18:30

Dat is een goede tip Kamatz! Ga ik maar eens na.

Leuk Donja dat jij ook komondors hebt gehad. Mis je het niet? Ik ben drie jaar komondorloos geweest en vond het vreselijk. Mag ik vragen uit welke lijn jouw komondors kwamen of bij welke fokker vandaan?

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 19:02

Oh ja en natuurlijk ook niet onbelangrijk....
Heeft de reu al nakomelingen en zo ja, welke uitslagen hebben die gekregen?

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 19:07

De reu heeft geen nakomelingen nog.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 19:46

Een reu van 10 die nog nooit gedekt heeft vraag ik m'n eigen ten zeerste af of de kwaliteit van het sperma nog optimaal is?
Mocht je deze reu willen gebruiken dan zou ik wel eerst vragen of ze dat willen laten testen en de reu een paar keer laten droogdekken.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 19:50

Wat leuk zeg.
Een kennis van mij heeft ook Z'n hond.
ik had ze nooit eerder gezien.
Ik kan je helaas niks adviseren geen verstand van

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 20:37

Het sperma wordt sowieso gecontroleerd.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 21:21

precies wat kamatz zeg zou ik ook na trekken. C heupen is niet het einde als de rest allemaal goed zit in voorouders, ouders en nestgenoten voor zover dat bekend is. Persoonlijk zou ik zelf niet snel een pup nemen uit zo'n combinatie als er niets over voorouders bekend is en de reu C heupen heeft. Tenzij de teef uit ijzersterke lijnen komt die brengt natuurlijk net zoveel in als de reu!

Maar andersom gerekend als er voorouders bekend zijn met C en misschien zelfs D heupen en de reu zelf zou A heupen hebben dan zou ik er nog meer moeite mee hebben als dan dat de voorouders en nestgenoten oké zijn alleen die reu niet.

Hoe oud was die reu toen hij gerontgend werd? Met 10 jaar voor zo'n ras C heupen hebben lijkt mij helemaal niet raar! En met 10 jaar nog geweldig goed lopen en gezond zijn zegt ook wel wat.... Ik ken overigens een aantal honden met zeer slechte heupen (E) die nu met 6 á 8 jaar nog steeds zonder ooit mank te lopen topfit rond lopen! Echter ook andersom mijn vorige boxer 1 slechte heup en heel zijn leven problemen gehad. Je weet het nooit van te voren dat is met levende dieren.

Succes met alles onderzoeken, nadenken en nog eens twijfelen ;)

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 07:55

XLeandrosX schreef:
Leuk Donja dat jij ook komondors hebt gehad. Mis je het niet? Ik ben drie jaar komondorloos geweest en vond het vreselijk. Mag ik vragen uit welke lijn jouw komondors kwamen of bij welke fokker vandaan?

Uit verschillende lijnen en verschillende fokkers, ze zijn allemaal uit Hongarije gekomen, allemaal met nog werkende ouders in het oorspronkelijke werk.
Mijn eerste 2 kreeg ik bij het aangaan van een relatie :D en daarna heb ik er nog 3 gehad.. Geweldige karakters en ook het showen vond ik leuk. Echter kan ik ze waar ik nu woon gewoon niet schoon houden en ik vind dat ze eigenlijk vol op vacht horen en buiten ;). De laatste heb ik wel geschoren, maar dit is wel 1 van de redenen dat ik er geen meer neem. Ik krijg nu (als alles goed gaat, want hij moet nog geboren worden :+ )een roemeense herder (Ciobanesc Romanesc Carpatin). Karakter e.d. is erg overeenkomend met de komondor (zelfde omgeving en werk van oorsprong). ook deze komt uit nog werkende ouders. Dit ras heb ik leren kennen toen ik jaren geleden een paar maanden in Roemenie zat en de vacht is practischer voor hier ;)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 08:56

Denk ook dat je naar het ras moet kijken. Hoe slecht is het in zijn algemeenheid gesteld met de heupen binnen een bepaalt ras.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 10:24

Persoonlijk zou ik nooit een pup ook zo'n dergelijke combinatie willen hebben.

Mijn advies is niet doen, er zijn zat andere reuen met goede heupen.

Maar mag deze reu nog dekken dan van de rasvereniging?

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 11:15

We hebben inmiddels besloten om bij ons standpunt te blijven, alleen a heupen te gebruiken.

Van deze hond is sperma in voorraad.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 22:21

Lastige keuze, maar voor het behoud van het ras zou ik toch ook voor A heupen gaan.
Daarbij wellicht een uitzondering makend naar leeftijd of afstamming maar dan ook hooguit voor B.
Je wilt ook op de lange termijn een gezond ras behouden/een gezonder ras krijgen en dan is het niet bevorderlijk schoonheid voor gezondheid te kiezen.

Maar ik zie dat je dat zelf ook al besloten hebt, hopelijk vind je een andere geschikte reu.