Orpington kippen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Orpington kippen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 01:06

Beste Bokkers!

Langzaam aan, willen wij een leuk kippenweitje realiseren in onze achtertuin (plus minus 30m X 8m)
En uiteraard zijn we ons ook aan het orienteren over wat we dan bij ons vinden passen kwa ras.
Nu hebben we echt al veel rassen bekeken en we komen steeds weer uit bij de grote maat Orpington. Ik heb met een bokker, die dit ras ook heeft, al contact gehad. Maar er zullen vast wel meer bokkers zijn met deze kippen??
Graag horen we jullie ervaringen. Waar moeten we op letten? Wat hebben ze nodig om goed,gezond en tevreden te leven?
Zelf willen we eigenlijk het liefst, al wat oudere kippen die bijv herplaatst moeten worden. We vinden kuikentjes iets te fragiel om zelf op te fokken. En we zijn ook een btje bang dat die misschien makkelijk ter prooi gaan vallen. We willen graag een afsluitbaar hok met ren. En daaromheen een open kippenweitje.
Zelf vinden we de grijs/blauwe en de zwarte orpingtons echt prachtig!!
Misschien weten jullie ook wel adresjes waar deze kippen gefokt worden? Of misschien een show waar we eens naartoe kunnen om ze te bewonderen.
Nou genoeg ideeen van ons uit. Brand los zou ik zeggen!

Alvast bedankt :j

Laptopmuis

Re: Orpington kippen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 07:37

Straks rond Juli / augustus zullen er weer tentoonstellingen zijn. Nu zijn er geen shows, iedereen is druk de beste kip aan het fokken op dit moment ;).

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 07:58

Op de kinderboerderij in Waalwijk lopen er veel rond, geen idee of dat in de buurt is?

Erg leuke en gemakkelijke kippen om te houden, maar de eierproductie is iets minder doordat ze zo groot zijn.

Verder is de verzorging niet zo heel anders dan die van een andere kip, het enige wat je in de gaten moet houden is dat de kont schoon blijft. Poep wil nog wel eens blijven plakken in de dons rond de cloaca. Dit is heel simpel op te lossen door de dons een beetje weg te knippen.

Oh en kuikens (die al volledig in de veertjes zitten) houden is echt niet moeilijker dan volwassen kippen, waarom denk je dat?

Succes!

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 08:05

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 08:05

Ik hou van Orpington's en Brahma's.
Echt geweldige kippen!

We hebben ze een tijdje zelf steeds uitgebroed met een broedmachine. Was echt een sport voor ons toen. Daarna hebben we steeds 1 haan met een aantal kippen gehad. Wij namen ze altijd mee als we de tuin gingen doen. Wij schoffelen en hun erachteraan voor de pieren etc. Je kan ze zo op je schouder zetten, hele rustige kippen zijn het.

Helaas hebben wij ze de eerste keer af moeten maken ivm vogelpest (boerenbedrijf). De tweede keer hebben we ze nog snel naar mijn werk kunnen brengen en daar lopen ze nu nog steeds (in nakomelingenvorm) in de kinderboerderij :D

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 08:09

Brahma's ben ik voortaan ook gek van! Zo rustig, groot en lief!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 09:51

Bedankt voor de reacties dusver.

We hebben geen haast. Zijn nu rustig aan bezig de weide te realiseren. Vriendlief is er op dit moment mee bezig zelfs :))

Ik lees idd al een btje mee in dat topic Loez maar bedankt voor de tip

Op je schouder? Heb je de kriel variant? De grote lijken me toch best zwaar?? Hahaha

Ik merk al wel, dat we weer een ras en kleurslag willen, waar vrij moeilijk aan te komen is. Maar er komt vanzelf wel iets op ons pad.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 07:14

Leuk topic, ik heb nu toevallig voor de eerste keer eieren van de grote "Orp" in mijn broedmachine zitten. Dit is het eerste jaar dat ik een broedmachine heb, heb inmiddels al succesvol Wyandotte's, Marans, bonte leghorns en Barnevelders uitgebroedt. Super leuk en spannend om te doen ! Van de 50 eieren waren er 40 bevrucht, over een weekje moeten ze uitkomen. Ik heb de buff kleur, blauw en parelgrijs. Ben heeeeeel benieuwd, vind het ook super leuke kippen ! Heerlijke dikke dames (en heren) ;-)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 07:20

Wij hebben drie Orpington dames en een Orpington heer .. prachtige goudkleur. Ze lopen bij ons los, alleen 's nachts trekken ze zich terug in hun villa. Moet altijd lachen als de vier op hoog tempo door de tuin rennen, zo koddig met die dikke dons lijfjes!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 07:26

Ik vind ze zo grappig.
Maar wij hebben gekozen voor de Chabo. Een heel klein krielkippetje, lief en zo parmantig als ze door de tuin scharrelen. Heel aanhankelijk, als ik buiten ben op het erg, lopen ze de hele tijd in de buurt.

Afbeelding

ze schijnen er ook in ontplofte versie te zijn, maar die heb ik nog nooit in het echt gezien
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door janouk op 23-05-14 07:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 07:26

Wij hebben een grijze aanloop-Orpington. Ze is van het gewone formaat, niet heel groot. Maar het is wel een tante! We hadden (en hebben) altijd Groninger meeuwen (kippen) gehad, en ineens was zij daar, kwam mee-eten, wel schuw, maar na een poosje ging ze toch mee het nachthok in. Wij overal rondvragen, maar ze was van niemand. Toen verdween ze. Na een poos zagen we dat ze af en toe even kwam eten en dan snel weer verdween. Mijn dochter is haar gevolgd en vond haar een halve kilometer van ons huis in een bosrand op een nest eieren. We besloten haar daar te laten, ze was al een tijd aan het broeden en kon zichzelf kennelijk goed redden. (we vermoeden dat ze van onze oude buurman is geweest, die veel kippen had, maar al ruim 2 jaar geleden is verhuisd).
Na een paar weken zag ik haar de straat oversteken, met 8 kuikentjes in alle kleuren van de regenboog. :) Ze was zo fel dat iedereen respect voor haar had. Uiteraard vonden onze katten kippen eng, nadat ze een boze kip achter zich aan hebben gehad, maar deze dame gaat ook honden, vreemde katten en soortgenoten te lijf.
Inmiddels zijn de kuikens groot, het waren 5 hennen en 3 hanen. Twee van de hanen hebben een ander huis gevonden. Een is helaas overleden aan Marek en een jonge hen is vrij plotseling gestorven, we weten niet waaraan. De rest loopt hier vrolijk rond. Kennelijk heeft onze orpington-dame verschillende hanen bezocht; onze haan het vaakst zo te zien.

Zowel zij als haar dochters zijn behoorlijk fel, dat kan natuurlijk ook door haar achtergrond komen, maar het is een erg leuke kip.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 07:34

Wij hebben twee Orpington buff hennen. Als ik ze vergelijk met de kriel Cochins vind ik het wel een beetje eigenheimers. Ze doen altijd hun eigen ding en komen minder snel naar je toe. Verder zijn ze wel vrij mak en groot zijn ze zeker (4-5 kg!). Het is wel fijn dat ze niet de hele zomer broeds zijn zoals de Cochins. Een van de Orpingtons neemt altijd een voetenbadje in de waterschaal als het warm weer is. :')

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:55

Mijn Orpjes zijn begonnen om zich een weg naar buiten te banen, al enkele eieren aangepikt (dag 20) ! Spannend !

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 07:44

Jaaaaa, de eerste Orpingtonnetjes zijn uit het ei ! Een buff en een blauwe. Verder nog veel eieren aangepikt, dus het wordt een spannende dag vandaag ! :D

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 13:53

Nog niet echt een duidelijke foto, want wil de broedmachine niet onnodig vaak openmaken (dus even door de kap foto gemaakt) :

Afbeelding

Inmiddels zijn er 7 uit het ei *\o/* en nog een heeeeeleboel eieren aangepikt (liggen er totaal 40 in).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 17:08

Ahhhh wat mega schattig! Wat ga je daar mee doen dan? Met 40 van die kuikentjes??? *zwijmel*

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 18:11

Een aantal zelf houden, en heb ook al een aantal geïnteresseerden ;-)

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 17:24

Orpjes-spam :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Poezen vinden het ook mega-interessant :D (nee, ze doen niks :D ) :

Afbeelding

Afbeelding

Het zijn uiteindelijk 31 kuikens geworden !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:05

Ahhhhh echt te schattig! Als je nog blauw of zwarte hennen overhebt?! Hihi

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:21

Zal het onthouden, Share ! ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:17

Dat waardeer ik al enorm! Thanks!

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:04

Speciaal voor Share : mijn Orpjes, dik 4 weken oud nu :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 09:22

Ahhhhhhhhh wat zijn liefff! Die blauwe zien er extra fluffy uit zeg <3

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 07:21

Wij hadden vroeger altijd orpi's..lieve rustige theemutsen.

Als ik ooit weer kippen neem worden het sowieso orpingtons!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 08:25

Vriendlief heeft ook nog even zitten zwijmelen bij de foto's net. Hahaha

Keeva, ik kan niet terug pb-en krijg een rare foutmelding. -O-