Konijn natuurlijk voeren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babbelbet

Konijn natuurlijk voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 17:24

Sorry voor de misschien rare/vage titel. _/-\o_

Ik heb sinds 2 weken weer een konijntje, ze is nog maar heel jong.
Ik ben gelijk begonnen om naast de biksjes ook veel natuurlijk voer te voeren en ik vroeg me af of meer mensen dit doen? :o

Ik heb een lijstje gemaakt met wat ik zo al voer :

- Wortel
- Aardbei
- Allerlei soorten sla
- Broccoli
- Peterselie
- Raapsteelblaadjes
- Natuurlijk hooi :D

Doen jullie dat ook? En wat voeren jullie nog meer?

Temeraire

Re: Konijn natuurlijk voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 17:30

Leuk dat je een konijntje hebt. Hoe jong is ze? Pas erg op met veel groente geven, daar kunnen die kleintjes nog niet goed tegen. Bouw het rustig op en controleer of ze geen diarree krijgt.
Hooi is heel belangrijk.

Van konijnen.nl:
Jonge konijntjes van 7 weken zijn nog uiterst gevoelig voor ineens te veel groenvoer en kunnen erg aan de diarree raken met alle gevolgen van dien. Dus heel langzaam opbouwen!

Witlof vinden ze ook erg lekker :)

Komt er nog wel een maatje voor je konijn bij?

Babbelbet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 17:34

Temeraire schreef:
Leuk dat je een konijntje hebt. Hoe jong is ze? Pas erg op met veel groente geven, daar kunnen die kleintjes nog niet goed tegen. Bouw het rustig op en controleer of ze geen diarree krijgt.
Hooi is heel belangrijk.

Van konijnen.nl:
Jonge konijntjes van 7 weken zijn nog uiterst gevoelig voor ineens te veel groenvoer en kunnen erg aan de diarree raken met alle gevolgen van dien. Dus heel langzaam opbouwen!

Witlof vinden ze ook erg lekker :)

Komt er nog wel een maatje voor je konijn bij?

Ik geef haar niet heel veel en ze heeft nog geen diaree gehad :)
En witlof zal ik ook eens proberen.

Er komt geen maatje bij aangezien dat niet mocht van m'n ouders en ze krijgt echt genoeg aandacht en mijn vorige konijn is ook 10 jaar geworden zonder maatje dus dat vonden mn ouders niet nodig ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 17:37

Veel mensen zijn in de veronderstelling dat konijnen sla eten. Dit klopt ook wel, maar wat men niet weet, is dat veel konijnen erge last van hun darmen kunnen krijgen van het eten van sla. Sla eten kan zorgen voor gasvorming in maag en darmen, wat ernstige diarree veroorzaakt. Hoewel sommige experts zeggen dat konijnen niet altijd last krijgen van het eten van sla, is het raadzaam om het dier andere ‘snacks’ te geven naast hun droogvoer en hooi, bijvoorbeeld andijvie, wortels, witlof en spinazie (ongekookt). Hierbij geldt overigens wel dat het dier eerst moet wennen aan het groenvoer: men zou het konijn eerst een kleine hoeveelheid moeten geven en kijken hoe het erop reageert. Het kan namelijk zijn dat het konijn ook ander groenvoer niet kan verwerken. Het belangrijkste is dat het dier in ieder geval hooi te eten krijgt, iets wat erg belangrijk is voor de spijsvertering, het afslijten van hun tanden, de darmwerking etc.
http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/63129-misverstanden-over-dieren.html

Mijne is trouwens gek op andijvie.

Babbelbet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 17:39

Doanique schreef:
Veel mensen zijn in de veronderstelling dat konijnen sla eten. Dit klopt ook wel, maar wat men niet weet, is dat veel konijnen erge last van hun darmen kunnen krijgen van het eten van sla. Sla eten kan zorgen voor gasvorming in maag en darmen, wat ernstige diarree veroorzaakt. Hoewel sommige experts zeggen dat konijnen niet altijd last krijgen van het eten van sla, is het raadzaam om het dier andere ‘snacks’ te geven naast hun droogvoer en hooi, bijvoorbeeld andijvie, wortels, witlof en spinazie (ongekookt). Hierbij geldt overigens wel dat het dier eerst moet wennen aan het groenvoer: men zou het konijn eerst een kleine hoeveelheid moeten geven en kijken hoe het erop reageert. Het kan namelijk zijn dat het konijn ook ander groenvoer niet kan verwerken. Het belangrijkste is dat het dier in ieder geval hooi te eten krijgt, iets wat erg belangrijk is voor de spijsvertering, het afslijten van hun tanden, de darmwerking etc.
http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/63129-misverstanden-over-dieren.html

Dankje voor de info dan zal ik maar stoppen met sla :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 17:40

Klein beetje kan natuurlijk wel, maar dagelijks wordt wat te veel van het goede denk ik!

Babbelbet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 17:43

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 18:30

Ik voer enorm veel vers aan mijn nijnen. Niet zoveel vers dat ik het biks weg kan laten vind ik maar wel grotendeels. Mijn groep x vlamen krijgen 150 gram biks per dat met zijn 4en. De rest is allemaal groenvoer, fruit, hooi, gras en allerlei onkruidplantjes die ze mogen hebben. Ik geef geen kleine porties groenvoer. Ik heb een behoorlijke tupperware schaal die ze 2x per dag vol in de ren gekiept krijgen.

Mijn nijnen krijgen soms wel eens teveel sla of kool achtige dingen. Dat laten ze gewoon liggen in dat geval. Nijnen zijn best knap hoor wat dat betreft. Alles gaat op wat gras en onkruid daar tussen betreft maar giftige plantjes blijven on aangeroerd (ik zie niet altijd alles als eerste).

Hier eten ze voornamelijk brocoli, appel, wortel, loof van wortels, gedroogd brood, sla, andijvie, witlof, bloemkoolbladeren, spruiten, paperika, peterselie, selderij, mangels, koolrapen, enz enz enz alles als het nodig is met veel of mindere mate uiteraard en niet onbeperkt en niet alles dagelijks ;) al vele jaren voer ik zo en heeft me gelukkig!!! nog nooit problemen met een konijn gegeven dus ik let zeker wel op met wat ik geef en heb ook een hele lange lijst met wat ze wel en niet mogen en in welke mate.

Overigens wilgentakken krijgen ze hier ook in behoorlijke hoeveelheden en die gaan in het geheel naar binnen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 09:19

Wilgentenen wilde ik inderdaad ook noemen. Die verslinden ze in hun geheel!

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:14

Hmmz wat mij een beetje verbaasd is dat er bijna nergens hooi wordt genoemd.. Hooi is het hoofdvoedsel van konijnen. Een beperkte hoeveelheid groenvoer (geen sla i.v.m. diarree) en takken van fruitbomen om op te knagen, is voldoende.

Brokken / biks voer je alleen aan een konijn om bij te voeren (bijv. wanneer het konijn ziek of op leeftijd is, of als het een voedster is waarmee je fokt).

Hier bestaan nog veel misverstanden over, omdat veel mensen denken dat konijnen 'gewoon' konijnenvoer moeten krijgen. Nee dus.. Gezonde konijnen die brokken krijgen, hebben 100% meer kans op overgewicht.

Gewoon hooi dus, onbeperkt :j
Laatst bijgewerkt door Sabini op 18-05-14 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:15

Oh en TS, een tip wat betreft het welzijn van het konijntje: Zorg dat ze of hij een vriendje krijgt :j Konijnen zijn groepsdieren en mogen niet alleen gehouden worden.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 18:22

Wel natuurlijk voeren, maar niet in een zo natuurlijk mogelijke omgeving.
(Denk oa aan een metgezel)
Beetje dubbel...

Hooi is het hoofdvoer om even ontopic te blijven.
Dat kun je aanvullen met groenvoer.
Let wel op dat je niet teveel koolsoorten voert en het oude groenvoer op tijd uit het hok haalt ivm rotten.
Verder opletten dat je konijn voldoende vita C binnen krijgt.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 19:51

Ik ga er eigenlijk klakkeloos vanuit dat hooi bij het standaard rantsoen hoort....

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 19:58

Een konijn hoeft geen vitamine C, dat maken ze zelf aan.
Mijn konijnen krijgen vooral veel onkruiden als:
paardenbloem,weegbree,herderstasje,brandnetels,gras,muur,knoopjeskruid enz.
En heel veel hooi.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:03

Hooi is het allerbelangrijkste, van biks hoeven ze maar heel weinig.

Hoe jong is het konijntje ?
Witlof en andijvie vinden die van mij erg lekker

Maar aub zorg voor een maatje, 1 konijn is géén konijn
http://ikwileenkonijn.webklik.nl

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:07

Ik vind natuurlijk houden een stuk belangrijker dan natuurlijk voeren eerlijk gezegd. Dus een konijnenvriendje en een mooie ren.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:08

Ben jaren geleden begonnen met konijnen houden, en heb in het begin op alles gelet wat ze aten. Niet teveel kool vanwege gasvorming, niet teveel sla ivm diarree, niet teveel mais vanwege de suikers, enzenz.
Tot een vriendin trouwde met een groenteboer, die twee keer per week kratten vol met groenteafval aan me gaf. :)
Inmiddels heb ik ze in een ren van 80 m2, samen met de kippen, en gooi ik er alles in wat ik over heb. En heel eerlijk, ik heb sindsdien nooit meer met 1 van mijn nijnen naar de DA gehoeven.
Denk dat een goede leefomgeving samen met andere konijnen belangrijker is als wat ze te eten krijgen, mits ze maar zoveel krijgen dat ze zelf kunnen kiezen wat ze eten. ;)

Hooi is trouwens iets wat ze hier altijd kunnen eten....

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:10

VIND IK LEUK ! +:)+

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:10

Babbelbet schreef:
Temeraire schreef:
Komt er nog wel een maatje voor je konijn

Er komt geen maatje bij aangezien dat niet mocht van m'n ouders en ze krijgt echt genoeg aandacht en mijn vorige konijn is ook 10 jaar geworden zonder maatje dus dat vonden mn ouders niet nodig ;)

Niet nodig?? !! Best egoïstisch als je weet dat ze blijer zijn met soortgenoot

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:37

'Niet nodig' is een typisch antwoord van eigenaren van dieren die eigenlijk niet genoeg verstand hebben (van het natuurlijk gedrag) van het dier. Je kunt je ouders niks kwalijk nemen dat het vorige konijn alleen gehuisvest zat. Maar nu je wél weet dat konijnen sociale dieren zijn en deze niet meer alleen gehouden mogen worden, is het zaak om daar verandering in te brengen :j

10 jaar is niet oud voor een gezelschapskonijn TS :n Maar ik hoop dat je je wel gaat beseffen dat je vorige konijn 10 jaar lang geen konijnwaardig (= o.a. sociaal met soortgenoten) leven heeft gehad.

Lees het Dierwelzijn-dossier voor gezelschapskonijnen eens door (misschien ook iets voor TS' haar ouders ;) ). Daar staat een hele checklist in en allerlei informatie over goede voeding, een goede conditie / obesitas, de goede huisvesting, enzovoort.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 21:16

colunder schreef:
Een konijn hoeft geen vitamine C, dat maken ze zelf aan.
Mijn konijnen krijgen vooral veel onkruiden als:
paardenbloem,weegbree,herderstasje,brandnetels,gras,muur,knoopjeskruid enz.
En heel veel hooi.

Ah je hebt gelijk ! Ik had het even nagekeken maar dat advies was voor onze cavia :')
Die zat bij de konijnen dus vandaar die extra toevoeging.

Edit Edit dus :D

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 21:22

Die van mij vinden vooral witlof, sla en appels erg lekker. Ik geef ze naast biks en hooi erg veel groenvoer, brood, etc, en ook gras en onkruid uit de tuin. Vinden ze heerlijk! Ik zorg er wel voor dat er veel variatie in zit, niet wekelijks hetzelfde maar veel verschillende dingen. Verschillende mensen weten dat m'n nijntjes het zo lekker vinden en sparen voor mij hun groenvoer op, super leuk :)

Ze zitten hier overigens met z'n tweeën in een ren van zo'n 8m2. Ze komen uit een gewoon konijnenhok en zijn zoveel blijer sinds ze hun mooie ren hebben! :)