Welk kattentuigje?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SAKKIA

Welk kattentuigje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 13:22

Ik heb een kater van bijna 2. Nadat hij vorig jaar in de winter zijn poot brak zat ik afgelopen woensdag weer bij de spoeddienst van de da.
Zeer voorpootje. Metacam mee en afwachten.

Gister gebeld, kat was nogal wat slechter geworden en de poot was toch wel erg dik geworden ondanks de medicatie.
Afgesproken het nog een avond en nacht aan te kijken en vanmorgen heb ik hem toch gebracht voor het maken van een foto. Godzijdank blijkt het niet gebroken maar vermoedelijk ernstig verzwikt.
Afgelopen november ben ik ook al eens geweest met een zere achterpoot.

De kat is bijzonder blij en speelt heel veel. Maar het is dus een grote brokkenpiloot :+
Zelfs de dierenarts raadde me aan hem niet meer alleen naar buiten te laten gaan. Hij blijft altijd op het terras en soms op de oprit en is nooit buiten zonder dat er iemand bij is.
Maar onder begeleiding proberen een rondje te wandelen was beter. Meneer mag namelijk ook wel iets afvallen :+

Dus ben ik op zoek naar een tuigje! Maar wat is nou het beste? Ik wil eigenlijk niet zo een met alleen maar bandjes. Het moet wen beetje comfortabel zijn. Maar het oog wil ook wat dus mag het ook wel een beetje stoer zijn. Iets met tuigstickers is ook leuk :+
Ik zag op zooplus al een rode maar ik vind rood niet mooi :o

Iemand een tip? Zou bijvoorbeeld een tuigje voor een klein hondje ook kunnen?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 13:24

Ik kende iemand die een Julius K9 tuigje, de kleinste maat gebruikte voor zijn kat. Zou opzich moeten kunnen als je erbij blijft, zou dan wel het IDC tuig pakken, die is beter gevormd. Mijn kat is nog veel te klein(14 weken), maar het plan is wel om later zo'n stoere rode aan te schaffen! Voor nu heeft hij zo'n tuig met alleen bandjes, die bevalt ook gewoon goed!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 13:25

Tillie20

Re: Welk kattentuigje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 13:28

Weet wel dat mijn hond, maar dat was nogal een houdini, kon ontsnappen uit de gewone powertuigen, uit het IDC tuig niet. Sowieso moet je erop letten dat je kat niet in de lijn gaat 'hangen', want dan kan hij het tuig over zijn hoofd trekken. Dat geldt bij ieder tuig! Je kan het IDC tuig gewoon het beste rechtstreeks via Julius K9 kopen, bijvoorbeeld:
http://www.juliusk9benelux.nl/julius-k9 ... -2-nl.html

Daar staan ook de afmetingen bij.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 13:30

Het moest ook stoer zijn. Geen roze voor mijn ietwat onhandige maar stoere kater.
Ik ga vanavond als ik op de laptop zit eens goed naar die tuigen kijken.

We blijven er sowieso altijd bij hoor :j

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 13:33

Hahahha! Ze hebben ook nog met leuke printjes ;)

Ik ben benieuwd in ieder geval of het past! Je kan alles aanpassen, het zijn hele fijne tuigen! Als het goed genoeg is voor mijn herdershond, zal jouw kater het denk ik ook wel overleven zonder kleerscheuren (:

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 13:36

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 13:48

Heb dat even snel bekeken maar zie niks wat een beetje jasje achtig idee is. Maar misschien kijk ik er over heen doordat ik nu op de telefoon zit

Die k9 tuigen zien er goed uit idd. Dacht dat die altijd veel duurder waren maar het valt me heel erg mee!
Ik zal eens bellen naar een van die sites zij hebben vast meer ervaring met verkoop voor katten.

Wil eigenlijk zo snel mogelijk bestellen want het wordt mooi weer dus dan kan ie lekker buitenspelen

sashafierce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 13:50

Ik heb dit soort tuigje:
Afbeelding

Het fijne hieraan vind ik dat behalve het klittenband ook nog een extra sluiting zit die verstelbaar is, en met een puppyschietriem is het hartstikke handig. Kostte ook maar iets van 9 euro geloof ik. Ik gebruik hem alleen als mijn kat het balkon opgaat.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 13:52

Ja die had ik ook gezien, maar die vond ik alleen nog maar in het rood en ik hou niet van rood :')
Tja zinnig misschien maar het is de bedoeling dat hij het lang gaat dragen dus het mag ook wel gewoon mooi zijn :j

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 14:23

Ik heb voor onze katten destijds ook kleine EzyDog hondentuigjes (zwart) gekocht. Zeer degelijk materiaal en zitten goed aangesloten, ontsnappen is een hele opgave. Gebruik ze niet meer, terras is intussen afgezet, dus mocht je geïnteresseerd zijn.. ;) Het is wel echt model 'comfortabel doch stoer tuig' en niet idee 'jasje' maar handig zijn ze wel.

http://www.allrounddog.com/a-26194956/e ... late-tuig/

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 14:56

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 15:10

Zijn idd mooie tuigjes Spicegirl maar ik ben bang dat hij daar zo uit is, tis nog al een wildebras namelijk :+

De K9 tuigjes spreken me tot dusver het meeste aan. Heb even de laptop aangezet en hij zou kunnen voldoen met een maatje 2. Beetje jammer dat er overal zoveel levertijd is. Nu ga ik morgen naar Almere dus ga eens kijken of daar ergens een verkooppunt zit :j

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 15:16

Je hebt voor die Julius K9 ook een tussenstuk, voor als hij kan ontsnappen. Dan heeft hij overal wel riempjes lopen, dan komt hij er sowieso niet uit ;)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 15:27

Ja ik ga vanavond even goed op zoek en kijken wat geschikt is.

Voorlopig ligt ie alleen maar voor zich uit te staren of te slapen met zijn zere poot :+

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 20:20

Ik heb eigenlijk besloten een K9 tuigje te bestellen. Nu heb ik natuurlijk even, zo goed en zo kwaad als dat gaat bij een kat en ik twijfel nu een beetje welke maat ik moet nemen.
Zijn buik is een beetje strak genomen 33 cm, zijn borst is 27 a 28

Baby is Buikband 29 t/m 36 cm, borstband 23 t/m 27 cm en 2 cm breed. Gewicht: 0,8 - 3 KG

Baby 2 is Buikband 33 t/m 45 cm, borstband 25 t/m 32 cm en 2 cm breed. Gewicht: 2 - 5 KG

Meneer mag nog wel een beetje afvallen. Ik zou dus voor de buik baby 1 moeten nemen. Maar voor de borstband baby 2 :=

Ik neig naar baby 1 en dan voorzichtig passen en anders terugsturen?

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 20:32

ik weet niet hoe het met jou kat is maar die van mij ontsnapt uit alle soorten tuigjes. Ik heb er nu 3 voor katten geprobeerd en 1 honden tuigje maar het hondentuigje zat voor geen meter. De schouders van een kat zijn toch wel iets anders gebouwd dan een hond. En een kat is toch een stuk soepeler. Die van mij was overal binnen 1 minuut eruit.
http://www.zooplus.nl/shop/katten/trans ... ixie/29290, deze ook in leer met gespjes.
http://www.zooplus.nl/shop/katten/trans ... uig/403316
http://www.zooplus.nl/shop/honden/halsb ... dog/377266 zo'n soort model maar hij kwam niet uit bij mijn kat

hopelijk kom jij er wel goed uit

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 20:56

Ik ben toch voor de kleinste van Julius K9 gegaan. Ik gok het er gewoon op en even voorzichtig passen en eventueel afzuigen als het niet past (hij haart nogal op het moment namelijk)
Jack is echt maar een ukkiepukkie namelijk en op dit moment te zwaar. Ik ben bang dat de grotere al snel te groot zal worden om de buik.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 10:17

SAKKIA schreef:
Ik ben toch voor de kleinste van Julius K9 gegaan. Ik gok het er gewoon op en even voorzichtig passen en eventueel afzuigen als het niet past (hij haart nogal op het moment namelijk)
Jack is echt maar een ukkiepukkie namelijk en op dit moment te zwaar. Ik ben bang dat de grotere al snel te groot zal worden om de buik.

Ik zou eerder voor te klein, dan te groot gaan. Die borstband kan héél erg ver aangepast worden, dus dat zal geen probleem vormen (:

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 10:26

ik zou zelf niet voor een tuig gaan waarbij er geen riempje loopt tussen de voorpoten door... mij een te groot risico op ontsnappen als de kat wel ergens van schrikt

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 11:05

nafkedemi schreef:
ik zou zelf niet voor een tuig gaan waarbij er geen riempje loopt tussen de voorpoten door... mij een te groot risico op ontsnappen als de kat wel ergens van schrikt

Die kan je er gewoon bijkopen, bij de Julius K9, en alle 'band' kattentuigjes hebben ook geen riempje tussen de voorpoten.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 12:35

oke, dat wist ik niet... ken ze alleen voor een hond zonder, en dat leek mij niet geschikt voor een kat, een echt kattentuigje zit toch anders in elkaar als een Julius k9

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 15:33

IDC tuig is sowieso beter gevormd dan het originele powertuig, denk dat dat veel beter geschikt is voor katten! Zeker met nog een borstband! Die kan je overigens ook gewoon zelf maken, lijkt me niet zo ingewikkeld! Voor 10 euro zou ik het in ieder geval zelf doen :')

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 10:38

Ik hoop dat het tuigje vandaag binnenkomt en ik zal dan wel even foto's maken :j
Ben zelf ook zeer benieuwd. Ik kan hem nu nog een beetje voorzichtig proberen aangezien hij nog steeds een zere poot heeft maar wel moet bewegen. Het gaat allemaal niet zo hard zeg maar :')

Ik moet alleen nog even een lijn halen, dus ik denk dat ik gewoon een flexlijn haal zometeen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 11:11

Hahaha! Precies! Ik gebruik een paracord als lijn, mijn kat loopt achter me aan, dus in een bos kan ik de lijn dan op de grond laten. Waar het druk of gevaarlijk is pak ik het gewoon vast. Met paracord kan je ook makkelijk zelf zo'n borst/tussen stuk maken. Je krijgt het online, of als je niet kan wachten bij de praxis of gamma! Weet je hoe je het moet aanleren? Wil wel graag een foto zien, hahaha! Laat weten hoe die valt, dan kan ik misschien al het tuig bestellen voor mini meneer hier ;)