Gerbils koppelen - ik ben er KLAAR mee

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Gerbils koppelen - ik ben er KLAAR mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 10:35

Hee hallo!

Ik heb al een tijdje gerbils, en een jaar terug heb ik mijn oudere gekoppeld aan een jonkie wegens het overlijden van het oude zusje van de eerste.
Dat is een halfjaar zonder problemen gegaan. In december zijn ze echter voor het eerst begonnen te vechten. Het jonkie dat de macht over probeert te nemen, dat idee. Dus opnieuw gekoppeld, verliep allemaal voorspoedig, niks aan de hand.
Het mocht niet lang duren helaas, want in maart kon ik ze weer uit elkaar halen. Toen hebben mijn vriend en ik om 1 uur 's nachts ( :+ ) een split gemaakt van wat gaas dat ik nog had liggen en zo hebben ze een week of twee gezeten. Deels omdat m'n oude onder de wonden zat, deels om gewoon allebei even tot rust te komen. Ik had lang geen tijd om een dag lang toezicht te houden bij het opnieuw koppelen, maar ik merkte dat ze er echt weer aan toe waren: ze zaten steeds naast elkaar tegen de split aan. Ik heb ze weer bij elkaar gezet en héél rustig aan het hok uitgebreid (vanaf een klein reishokje dus). Want volgens het gerbilforum deed ik het allemaal verkeerd :\

In de tussentijd heb ik al gemaild naar gerbil.nl en twee andere gerbilopvangen, maar van geen van hen heb ik een reactie terug gehad. Ook op het gerbilforum kreeg ik weinig reacties waar ik wat mee kon (het laatste topic dat ik opende zelfs helemaal niets).
Nu zijn we zo'n vijf weken verder sinds de nieuwe koppelpoging... Helemaal braaf volgens de regeltjes van gerbil.nl , waarvan o zo vaak bewezen is dat het werkt. En ik zweer je dat ik echt zo traag ben gegaan als het maar kon met het vergroten van het hok, het geven van meer vulling om gangen te graven en er stonden tot gisteren maar twee speeltjes in het hok (een molentje en een stuk hout dat vooral als tunnel diende onder het zaagsel). En toch werd ik vannacht wakker van herrie in het hok... Jahoor, daar rolden ze weer over de grond. Wederom puberale mini die problemen zocht.

Op het moment zelf heb ik gezworen dat ik ze op MP zou zetten als levend slangenvoer, maar inmiddels ben ik wat bedaard :+ Punt is wel dat ik het gewoon helemaal zat ben, ik wil ze gewoon goed gekoppeld hebben. Ik weet dat gerbil.nl ook koppelingen doet maar ik heb niet de middelen om even naar Friesland te rijden met mijn beestjes. Bovendien is mijn oudje al echt behoorlijk oud (minstens 3) en ik wil haar dat gewoon niet aandoen.

Pfft... Wie weet er wat ik kan doen? Voorlopig laat ik ze lekker in de split, mijn arme omaatje is een taaie (al drie keer serieus ziek geweest en ze kwam er altijd weer bovenop :) ) maar ik vind het gewoon zielig op deze manier.

Alvast bedankt!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:42

Soms moet je erkennen dat al je pogingen misschien geen succes maar alleen stress gaan geven. Waarom laat je ze niet lekker in het zelfde kooitje met gaas er tussen.

Ik begrijp dat je ze het liefst gekoppeld wilt hebben, maar eerlijk, soms moet je het nemen zoals het is en misschien accepteren dat het gewoon niet gaat lukken.

Ik heb het zelf ook allemaal meegemaakt, en uiteindelijk leek het goed te gaan tot ik op een ochtend beneden kwam en ze elkaar letterlijk afgeslacht bleken te hebben.

Waren zusjes en hun hele leven al samen, altijd goed gegaan en dan toch ineens vanuit het niets zo agressief naar elkaar. Idem gehad met konijnenzusjes in een zeer grote ren. Omstandigheden waren ideaal, beestjes van geboorte af bij elkaar gehad zonder problemen en van de ene op de andere dag ging het niet meer, ook niet na een aantal koppelpogingen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 10:47

Remy schreef:
Soms moet je erkennen dat al je pogingen misschien geen succes maar alleen stress gaan geven. Waarom laat je ze niet lekker in het zelfde kooitje met gaas er tussen.

Ik begrijp dat je ze het liefst gekoppeld wilt hebben, maar eerlijk, soms moet je het nemen zoals het is en misschien accepteren dat het gewoon niet gaat lukken.

Ik heb het zelf ook allemaal meegemaakt, en uiteindelijk leek het goed te gaan tot ik op een ochtend beneden kwam en ze elkaar letterlijk afgeslacht bleken te hebben.

Waren zusjes en hun hele leven al samen, altijd goed gegaan en dan toch ineens vanuit het niets zo agressief naar elkaar. Idem gehad met konijnenzusjes in een zeer grote ren. Omstandigheden waren ideaal, beestjes van geboorte af bij elkaar gehad zonder problemen en van de ene op de andere dag ging het niet meer, ook niet na een aantal koppelpogingen.

Ja, daar heb je zeker gelijk in. Maar ik vraag me dan af wat ik dan moet doen, want ik wil ze ook niet alleen laten leven. Zeker als ik zie dat ze de vorige keer toch echt tegen elkaar aan zaten door het gaas heen, dat vond ik zo sneu dat ik ze gelijk samen heb gezet. En de afgelopen weken ging het zo goed... Ze deden alles samen, ik was echt helemaal in de wolken.

Waarmee ik dus vooral bedoel te zeggen dat ze wel echt een maatje nodig hebben. Maar dan zit ik straks met twee kooien hier... Voor één heb ik al amper plaats. :P En als alle opvangen niet reageren... Zucht. (Maar misschien heb ik er ook wel gemist of zijn er opvangen zonder website.)

Ik zal nog eens huisdieren nemen die niet zo bekend zijn, 't is helemaal niks :P Niet dat ik ze niet leuk vind, ik ben gek op mijn meisjes, maar ik zou gewoon graag hebben dat het allemaal wat gemakkelijker ging -O-

chocobroodje

Re: Gerbils koppelen - ik ben er KLAAR mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:05

Hoe groot is je hok en hoe heb je het gevuld/ingedeeld?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 11:09

Het hok is heel groot :) maar ik heb een stuk triplex om het kleiner te maken.
Het is een soort gerbillarium, een grote glazen bak met spijlen bovenin. Daar zaten verdiepingen in, die heb ik er nu uit gehaald.
Tot vannacht zaten ze op ca. 30x50, met net genoeg vulsel dat ze een ondergronds holletje konden maken , misschien 10-15 cm. Daarboven een verdieping van (nieuw!) triplex van de helft van het oppervlak, die hangt in de spijltjes zegmaar. Die zat er nog maar 1,5 week in. Verder kregen ze regelmatig karton om op te knagen, of bijv. een "voedselpakketje": wc rol met daarin wat voer, keukenpapier, hooi, omwikkeld met touw.

Ik zal een foto maken wanneer ik tijd heb :)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:42

Als ze constant weer gaan vechten of na een paar maanden weer instabiel raakt, zou ik ze uit elkaar houden en niet meer bij elkaar doen. Op den duur is het ook wel weer genoeg geweest en het geeft ook steeds veel stress. Is er een mogelijkheid dat je twee koppels kan houden of dat je eentje kan omruilen met iemand anders die in eenzelfde soort probleem zit? Dit heb ik wel eens geprobeerd te doen, is uiteindelijk niet van gekomen omdat een gerbil ziek werd.

Ik snap trouwens je frustratie, gerbils zijn op dit gebied echt verschrikkelijk. Ik heb ook echt m'n momenten gehad hoor, dat ik ze weg wilde doen, wat een gedoe en gestres! Eentje werd opeens moordlustig, had haar zusje al bijna gedood (blijkbaar) en een andere gerbil heeft ze uiteindelijk ook doodgebeten. Nou laat dan maar, ga maar lekker in je eentje zitten (nou ja, ik durf gewoon geen andere gerbil meer bij te doen omdat ze zo agressief is).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 11:52

Ik vind het dus zielig voor m'n oudje, het enige wat zij ooit heeft geflikt is een opvoedkundige snauw als de kleine vervelend was. Voor de rest is ze onwijs lief en doet ze geen vlieg kwaad. Haar gun ik echt wel een maatje, maar dat is wel lastig omdat ze zo oud is natuurlijk. Then again, maximaal 5 jaar was het toch? Dus een goeie kans dat ze nog 2 jaar mee gaat (gezien dat ze echt wel sterk is).

Misschien kan ik ergens een aquarium vandaan halen voor m'n agressieve Cosi... Dan zou ik die er in elk geval naast zetten zodat ze het gevoel heeft niet alleen te zitten.

Moeilijk moeilijk. Wie kent een goede gerbilopvang in de omgeving Delft?

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 15:01

Wat is je plan dan? Eentje weg doen naar een opvang of allebei?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 15:21

Nimfee schreef:
Wat is je plan dan? Eentje weg doen naar een opvang of allebei?

Sowieso niet allebei. Ik weet 't dus nog niet precies.

In elk geval zal een eventuele herkoppeling van beiden moeten wachten tot ik ben verhuisd, ik heb hier simpelweg geen plek voor twee kooien en ik wil ook liever niet één van beiden weg doen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 22:43

Wat is de logica om ze klein te zetten?
Lijkt me dat ze dan net harder zullen vechten omdat ze geen kans tot ontsnappen hebben.
Wat vaak helpt bij chins is om de aanstichter in een klein hokje in de kooi te zetten. Na een paar daagjes samen laten, als ze vechten, de aanstichter terug in het kooitje.vaak hoeft dit maar twee of drie maal herhaald te worden en ze snappen het.
Gerbils kunnen elkaar gemakkelijk de keel overbijten, dus ik zou opteren om ze te scheiden en enkel samen te laten onder toezicht...

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 14:00

Ik zou ze niet meer bijelkaar zetten en ze lekker in de split laten zitten zo hebben ze toch elkaar maar kunnen elkaar niet meer verwonden. Je hebt het al een paar keer geprobeerd zonder succes dus de kans dat het ooit nog wel lukt is nihil.
Ik heb het ook meegemaakt en ze uit elkaar gehaald gelukkig was dit een groep van 4 dus ze zaten 2 aan 2
Uiteindelijk zijn ze 1 voor 1 overleden op een leeftijd van ruim 5 en de laatste was bijna 6 dus die van jou is helemaal nog niet oud ;)

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 14:13

he, wat vervelend!
ik heb het afgelopen maart ook meegemaakt. ineens zat er bloed tegen het glas en alles.
paniekpaniekpaniek...

ook ik heb een topic geopend op het gerbilforum, maar hulp hoefde ik amper te verwachten.
ik baalde enorm en had geen tijd om alles via DE methode te doen... ik had de twee in een vervoersbakje gezet en dat ging best goed. na een kwartier besloot ik het erop te wagen en ze in een 60 x 30 bak te zetten. het lukte :) 3 cm zaagsel & alleen hooi, voer en water.

eigenlijk ben ik dus gewoon op mn gevoel afgegaan...

hopelijk komt er voor jou ook een oplossing.
je hoort vaker dat de jonkies de oudjes gaan verjagen :( jammer...
misschien had je oma beter met een andere oma kunnen koppelen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 13:50

Duhelo schreef:
Wat is de logica om ze klein te zetten?
Lijkt me dat ze dan net harder zullen vechten omdat ze geen kans tot ontsnappen hebben.
Wat vaak helpt bij chins is om de aanstichter in een klein hokje in de kooi te zetten. Na een paar daagjes samen laten, als ze vechten, de aanstichter terug in het kooitje.vaak hoeft dit maar twee of drie maal herhaald te worden en ze snappen het.
Gerbils kunnen elkaar gemakkelijk de keel overbijten, dus ik zou opteren om ze te scheiden en enkel samen te laten onder toezicht...

Google even, want chins zijn zo te lezen niet hetzelfde als gerbils :)
Of lees deze link: http://gerbil.nl/index.php?id=26

Gaby, mooi dat jouw gerries zo oud zijn geworden! Ik hoop dat de mijne ook zo oud mag worden. Ik lees overal dat gerbils "3 tot 5 jaar" worden, dus vandaar. Ze wordt nu 3 (ik weet niet precies wanneer ze geboren is, ze waren ergens gedumpt en toen heb ik het groepje mee naar huis genomen).

Myrth, dankje voor je post :j ik ben ook veel op mijn gevoel af gegaan, al zou ik het na een kwartier niet al doen! Dan zijn ze amper tot rust gekomen van de verandering van hok lijkt me. Ze kunnen beter iets te lang klein zitten dan te snel groot gaan.
Ik noem Lil nu wel oma maar vorig jaar was ze dat nog niet :P toen was ze nog maar 2. Valt dus wel mee. En ze oogt ook echt niet oud... Gelukkig hebben ze het niet zo bont gemaakt hier als bij jou, er zat geen bloed op de ruiten. Lil had alleen een wondje op haar staart. Maar ze maakten wel een hoop herrie, toen werd ik wakker. Ik deed het deurtje open en Lil sprong gewoon spontaan door het open deurtje heen :oo was echt een sprong van 40 cm denk ik. Toen was het wel duidelijk op zich :o

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 14:07

Natuurlijk zijn chinchillas niet hetzelfde als gerbils, maar het zijn beide groepsdieren die toch wel territoriaal zijn.
Lijkt me dat als je twee dieren in een kleine ruimte zet, ze vlugger kunnen ruzie maken door constant in elkaars persoonlijke ruimte te zitten en dan ook nog niet te kunnen vluchten.vandaar de vergelijking

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 14:17

Blond misschien, maar dieren uit dezelfde groep ruiken naar elkaar (beide wrijven met lapje en dan lapje wisselen zodat ze naar elkaar ruiken en je bak giga goed schoon maken + geurvrij! En ze tegelijk in voor hun dus nieuw territorium zetten? Ik zou er echter wel dingen in zetten juist om ze veel te onderzoeken en verstoppen te geven.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 14:44

Hier geen gerbils maar muizen en heb hier ook zo'n flikker tussen zitten. (mannen)

Reishokje schoongemaakt en ontsmet met dettol, daarna de muizen erin gedaan, dat ging goed.
Daarna het hok (glazen aquarium) ook op dezelfde manier schoongemaakt en ontsmet, alleen bodembedekking erin en verder niks. Ging ook niet goed..
Toen eerst m'n oude groepje mannen een aantal dagen in het grote hok gehad zodat alles naar hen rook en de nieuwe dus in een nieuw territorium zou komen die hij niet hoefde te verdedigen.. ging ook niet goed.
Hij viel de anderen élke keer vanuit het niets aan, als de anderen gewoon lagen te slapen dan dook hij er met trillende staart bovenop waardoor mijn ene man in een paar seconden een aardbeienkont had van alle gaatjes die hij er in gebeten had..

Iets later had ik een nest, en heb ik z'n zonen samen met hem gezet (weer van voorafaan; transporthokje, alles schoonmaken en ontsmetten, geen speeltjes in het hok) , want vaak gaat het met jongere dieren wel goed omdat die nog geen "gevaar" vormen, maar zelfs dat ging niet.

Conclusie, meneer heeft nu heerlijk een hok voor zichzelf alleen.. Er zit er nou eenmaal af en toe 1 bij die écht niet samen kan, hoezeer het ook groepsdieren zijn. Had dit zelf ook nog nooit meegemaakt en heb altijd alles redelijk makkelijk kunnen koppelen, maar deze sloeg echt alles :')

Meneer is nu trouwens wel zo tam als wat :') komt bij je zitten, eet uit je hand en kan op commando door een wc rolletje lopen :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 22:21

Duhelo en tamary, toch blijkt maar weer dat gerbils zodanig verschillend zijn dat die conclusies niet opgaan :)
Op het moment dat ze in een klein hokje zitten valt er geen territorium te verdedigen. Gerbils die elkaar leuk vinden zullen altijd dicht bij elkaar kruipen, dus dan maakt het niet uit hoe klein het hokje is.
Denk aan vroeger: als ik ruzie had met mijn broer mochten we eerst even apart van elkaar afkoelen, daarna verplicht in de keuken blijven zitten tot we het hadden uitgepraat. Dan pas mochten we weer spelen.
Met gerbils net zo: geef je ze gelijk een groot hok met allerlei afleiding, dan zijn ze daarmee bezig en niet met het vriendjes worden. Bovendien heb je bij bijv. een molentje een grote kans dat ze die gaan claimen en dus territoriaal gedrag gaan vertonen.

Carr, ja lekker is dat. Die van jou klinkt inderdaad als een vechtersbaasje haha. Ik denk niet dat Cosi (de jonge) onkoppelbaar is, maar dat ze Liliana (de oude) gewoon maar niks vind. Dat mag. Maar dat maakt het niet leuker voor mij :n Of makkelijker, haha.
Toch maar even een goede opvang zoeken en er misschien twee bij pakken... Iemand een idee?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 07:55

En de optie om ze met gaas te scheiden en dan regelmatig vn kant te wisselen? In principe zodra ze tegen elkaar aan liggen te slapen tegen het gaas zou het moeten ok zijn.
Of in het slechtste geval kunnen ze zo blijven zitten. Ze zitten toch niet alleen, hebben contact door het gaas, maar kunnen elkaar niet vermoorden

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 08:41

Duhelo schreef:
En de optie om ze met gaas te scheiden en dan regelmatig vn kant te wisselen? In principe zodra ze tegen elkaar aan liggen te slapen tegen het gaas zou het moeten ok zijn.
Of in het slechtste geval kunnen ze zo blijven zitten. Ze zitten toch niet alleen, hebben contact door het gaas, maar kunnen elkaar niet vermoorden

Dat is precies wat er gebeurt nu. Toevallig heb ik ze net omgeplaatst :) Maar je zult het met me eens zijn dat contact door een gaas voor een groepsdier niet hetzelfde is als fysiek contact kunnen hebben, kunnen spelen, samen slapen, eten etc.

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 09:01

Zucht gerbils..
mijn vorig koppel waren 2 mannen die na een jaar uit het niets met elkaar beginnen vechten zijn. Echt tot bloedens toe. Heb ze toen ook uit elkaar gehaald en eerst laten genezen voor ik ze weer bij elkaar durfde zetten.
gelukkig is nadien alles weer goed gegaan, maar ik snap nog steeds niet waarom ze na een jaar beginnen vechten als ze al heel hun leven samen zitten.
Bij mijn 2 meiden nu is het wel veel duidelijker wie van de 2 de baas is.

Hopelijk kan je een fijne oplossing vinden voor beide. Misschien toch elk een ander vriendje als je de plaats ervoor hebt? Succes!

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 09:20

Hoi,

Ik kan je aanraden de jonge dame te ruilen bij een fokker of opvang. Soms klikt het gewoon niet tussen twee gerbils. Ik heb zelf geen opvang meer dus ik kan je niet helpen maar er zijn vast genoeg adressen die jouw wel willen en kunnen helpen.

Gerbils koppelen en uitzoeken welke gerbils bij elkaar passen vergt gewoon ervaring. Ga niet af op kleur of iets maar overleg met de fokker/opvang het gedrag van jou gerbil dan kan je geholpen worden bij wat er bij jou gerbil past. Een gerbil van dezelfde leeftijd nemen kan ook zeker goed gaan. Ik heb laatst een mannetje van 2,5 en 3 jaar gekoppeld en de klik was er gelijk. En wat dan fijn is dat hun energie ongeveer wel gelijk is.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en je mag me altijd pben. Succes!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 09:23

D_Desteny schreef:
Hoi,

Ik kan je aanraden de jonge dame te ruilen bij een fokker of opvang. Soms klikt het gewoon niet tussen twee gerbils. Ik heb zelf geen opvang meer dus ik kan je niet helpen maar er zijn vast genoeg adressen die jouw wel willen en kunnen helpen.

Gerbils koppelen en uitzoeken welke gerbils bij elkaar passen vergt gewoon ervaring. Ga niet af op kleur of iets maar overleg met de fokker/opvang het gedrag van jou gerbil dan kan je geholpen worden bij wat er bij jou gerbil past. Een gerbil van dezelfde leeftijd nemen kan ook zeker goed gaan. Ik heb laatst een mannetje van 2,5 en 3 jaar gekoppeld en de klik was er gelijk. En wat dan fijn is dat hun energie ongeveer wel gelijk is.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en je mag me altijd pben. Succes!

Ik heb inderdaad net een post geplaatst op het gerbilforum met de vraag of iemand met hetzelfde probleem misschien wil ruilen.
Voorheen probeerde ik altijd wel te overleggen met fokkers over wat voor gerbils bij die van mij zouden passen, maar die zeiden dat dat bij de jonkies niet echt uit maakt. Misschien is dat wel zo, maar goed. Bij de volwassen dieren zal het karakter meer uitgesproken zijn.
Overigens hebben de opvangen die ik kan vinden alleen maar mannetjesgerbils. Handig! :n

Maar goed, ik ben best bereid twee koppels te houden, maar bedacht me tijdens het tikken dat er misschien iemand anders wel hetzelfde probleem heeft, en dan kunnen we ruilen :)*