Konijn met parasiet. lijkt nu achter verlamd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gurly

Konijn met parasiet. lijkt nu achter verlamd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 22:09

hoi,

vraag.

Mijn konijn heeft toen die paar maanden oud was een parasiet gehad, dus hersenvliesontsteking.
Toen medicijnen gehad en ging 2 jaar goed en had nergens meer last van.
paar maanden geleden is het weer begonnen en weer met medicijnen aan de gang geweest.
het ging weer beter, maar z'n scheefheid en oriëntatie is nooit meer zoals het was geweest.

Nu kom ik net thuis en zie ik dat de konijn helemaal scheef loopt.
Hij liep laatste paar weken al sowieso moeilijker, maar lijkt alsof z'n achterkant helemaal verlamd is.
nu ligt hij ook met z'n achterkant helemaal scheef in het hok.

het is nu al heel laat dus bel geen dierenarts meer.

Iemand ervaring mee?
weet niet zo goed wat ik moet doen.
Medicijnen hebben de laatste keer maar heeeel iets geholpen.

konijn is nu 3,5 jaar. ben al lang blij dat hij zo oud is geworden, want werd ons meteen al gezegd dat een konijn op zo'n jonge leeftijd een parasiet heeft, niet heel oud zo worden.

Laat maar weten.

geerke

Re: Konijn met parasiet. lijkt nu achter verlamd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:12

weet je niet de naam van die parasiet?

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:13

Dierenartsen hebben altijd een spoed dienst. Als je konijn daadwerkelijk verlamd is van achter vind ik dat je hem niet de hele nacht moet laten liggen. Als je dieren aan schaft moet je ze ook de medische zorg bieden in dien nodig. Verder geen ervaring met parasieten bij konijnen. Mijn oudste konijn die ik nu heb is acht maar heeft dan ook nog nooit een parasiet gehad.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:14

Ondanks behandeling verdwijnt de parasiet e.cuniculi nooit helemaal... je hebt recentnog een behandeling gedaan dit heeft duidelijkniet veel geholpen... je zou het nog een keer kunnen proberen. Maar uit ervaring weet ik dat als ze vaak al zo slecht zijn en slecht op de behandeling reageren euthanasie misschien wel de beste oplossing is... sorry.... veel.sterkte

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:15

Als het duidelijk is dat je konijn pijn heeft en hij had dit vanmorgen niet zou ik gewoon het noodnummer van je dierenarts bellen. Beter het zekere voor het onzekere nemen in zo'n geval!

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:18

Ik zou nu het noodnummer van de dierenarts bellen. Het is niet eerlijk tegenover het beestje om het de hele nacht met een verlamd achterlijf te laten liggen.

Ik denk niet dat dit nog goed gaat komen eerlijk gezegd en dan kan zo'n beestje beter een snelle dood hebben dan nog uren te moeten liggen... als je echt geen dierenarts wilt bellen, kan je het ook zelf doen (manieren kan je op google vinden, die ga ik vanwege sommige gevoelige lezers hier niet plaatsen), maar doe in elk geval niet niets.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:21

misschien een domme vraag,maar een verlamd achterlijf voel je toch niet?

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:25

Nee, maar zo'n beestje ligt dan wel in zijn eigen ontlasting en wil toch bewegen, waardoor het de huid kapottrekt, moet heel veel moeite doen om zich te verplaatsen, etc. Ik zou daar geen nacht mee willen wachten.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:28

Encephalotozoon cuniculi. Wordt behandeld met fenbendazol (panacur of fenbendrops). Als dat niet genoeg helpt kan je dexamethason proberen in combinatie met vitamine B complex (beide moeten geïnjecteerd). Kliniek met de meeste expertise op dit gebied is Wilhelminapark in Utrecht. Kijk eens op hun site of laat je eigen dierenarts contact met ze opnemen, ze zijn erg hulpvaardig.

Ik heb een opgegeven konijn een keer gered met injecties dexamethason en vitamine B. Ben daarbij ook fenbendazol blijven geven.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:31

Littera schreef:
Ik denk niet dat dit nog goed gaat komen eerlijk gezegd en dan kan zo'n beestje beter een snelle dood hebben dan nog uren te moeten liggen..

Dit kan echt nog goed komen, niet altijd, maar het is echt niet hopeloos.

Gurly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 22:32

Ik snap jullie reacties.

Konijn loopt verder gewoon nog. Net nog in z'n kooi gedaan.
Eet nog gewoon en komt bij me om geaaid te worden.
Het is de achterkant die hij mee sleept, waarvan ik denk dat het verlamd is, maar zeker weten doe ik niet.

Moeilijk om te zien, maar hij toont niet echt dat hij super veel pijn heeft.
Meer dat hij, voornamelijk 1 achterbeen niet mee werkt.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:33

Oh één achterpootje is wat anders dan het hele achterlijf, my bad, dan heb ik verkeerd gelezen. Dat is inderdaad minder erg en meer hoopgevend. :) Ik hoop dat het goedkomt!

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:34

ons konijn heeft ook een soort verlamming gehad, haar achterhand wilde niet meer mee, we hebben haar op advies van een konijnenexpert toen behandeld met panacur voor konijnen, dit moet je wel lang geven .
Minimaal 4 weken in ieder geval.
Ook hebben we haar onder een warmtelamp gezet aangezien ze snel onderkoeld raken, en dwangvoer gehad.
Zij is er compleet bovenop gekomen in ieder geval , je zag snel verbetering, terwijl de DA haar niet veel kans gaf.
Belangrijk is echt niet te stoppen dan met de fenbendazol , ookal lijkt het konijn beter.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:34

Mijn eerste konijn heeft dit ook gehad (achterhandverlamming)
Die was 7jaar, het begon met 1 pootje en toen met 2 pootjes
Ze heeft 2x een vitaminespuit gekregen waarna het goed ging (of t was een ander soort spuit was een klein meisje haha)
En na de 3e keer geen verbetering, toen hebben we dr in laten slapen. Want ze kwam niet meer van dr plekje af
Weet zo niet meer wat dat was, maar volgens mij kwam dat vooral door ouderdom
Ik zal mn ouders morgen eens vragen

Gurly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 22:35

Ik heb het ook niet helemaal goed aangegeven.

Nu even gekeken. Hij ligt in z'n comfort stand, zoals elke avond.
Lekker uitgestrekt.
Enig verschil is nu dat z'n achterkant op z'n zij ligt. Doet hij wel eens vaker, maar nu iets meer dan normaal.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:35

Pijnlijk is het waarschijnlijk niet, maar natuurlijk wel heel naar. Geef je nog steeds fenbendazol op dit moment?

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:35

Gurly schreef:
Ik heb het ook niet helemaal goed aangegeven.

Nu even gekeken. Hij ligt in z'n comfort stand, zoals elke avond.
Lekker uitgestrekt.
Enig verschil is nu dat z'n achterkant op z'n zij ligt. Doet hij wel eens vaker, maar nu iets meer dan normaal.

Was ook precies zo bij ons konijntje.

Gurly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 22:37

Ik wacht sowieso tot morgenvroeg. Als ik er geen goed gevoel bij heb, ga ik meteen naar de DA.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:37

Gewoon doorgaan met de fenbendazol en morgenochtend direct de dierenarts bellen voor de behandeling met dexamethason en vitamine B volgens het protocol van Wilhelminapark.

Gurly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 22:38

Als de DA aangeeft, dat medicijnen kan helpen en goede kans maken, ga ik dat zeker nog een x proberen.
Maar als ik zie hoe weinig het de laatste keer heeft geholpen en hoe slecht hij in 1x achteruit gaat, twijfel ik.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:42

Ga dan in elk geval nog te rade bij Wilhelminapark, daar zitten de experts op dit gebied. Je hebt nog nooit behandeld met dexamethason, toch? Voor mijn konijn was de afspraak om in te slapen al gemaakt, zo slecht was ze er aan toe. Op mijn eigen initiatief nog dexamethason geprobeerd en konijn is weer kerngezond geworden. Het is het proberen waard, lijkt mij.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:43

Mijn konijntje heeft ook achterhandverlamming gehad. Ook met niet een goede afloop vrees ik. Het is meestal toch een onomkeerbaar proces. Je kan het misschien nog weken of maanden rekken, maar op een bepaald moment is het gewoon genoeg geweest.
Al hoop ik echt dat de medicijnen nog 1 laatste keer aanslaan, want je diertjes wil je natuurlijk het liefste zo lang mogelijk bij je.

Gurly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 22:49

Toch nog de Da proberen te bellen, maar pakt niet op, terwijl ik noodlijn heb gebeld.
Konijn nog even gecheckt en is verder alert en komt bij me. Dus denk dat het goed gaat

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:51

Het klinkt erg na wat mijn konijn heeft gehad.
Toen hij vrij jong was viel hij steeds om, hier medicatie voor gehad..
Na 10 jaar begon hij ook weer achteruit te gaan, en op een gegeven moment sleepte hij ook zijn achterkant helemaal mee! Wij snel naar de da geweest, en hij had E-Cuniculi ( als ik het goed schrijf? ).
Helaas moest onze Flappie toen ingeslapen worden.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:54

Houdt hij zijn kop ook scheef? Want dat is kenmerkend voor E. Cuniculi, en ik realiseer me nu dat ik je daar niet over heb zien schrijven. Als hij zijn kop recht houdt, dan zou die achterhandverlamming misschien wel eens een andere reden kunnen hebben. Ik heb in elk geval nog geen E. cuniculi patiënt gezien zonder scheve kop.