Hond eenzaam?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JessiiCaa

Hond eenzaam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 18:48

Hallo allemaal!

Ik heb een vraag en hoop dat iemand hier antwoord op heeft.
Sinds vier weken heb ik een super leuke en lieve Chihuahua. Hij komt uit een huis waar hij met nog twee andere honden was. Bij mij is hij nu alleen.
De laatste tijd jammert hij vrij veel. Het is niet echt janken. Kan het zijn dat hij zich eenzaam voelt omdat hij nu geen andere hondjes meer om hem heen zijn?

Ik hoop dat iemand mij hier bij kan helpen.

Urielle

Re: Hond eenzaam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 18:49

Heb jij hem zelf wel veel bij? Het zijn wel echt gezelschapshondjes.

JessiiCaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 18:53

Hoe bedoel je? Of ik veel bij hem ben?

Ik ben vrij veel thuis, het komt wel voor dat hij af en toe wat uurtjes alleen zit, maar dit is maximaal 4 uurtjes wanneer dit zo uit komt (dit gebeurt niet vaak)

Als ik thuis ben speel ik altijd met m en knuffel ik altijd met m, hij ligt vaak lekker bij me of op schoot.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 19:33

Hoe reageer je op dat gepiep? Kan het niet zijn dat jij hem (onbewust) aandacht geeft als hij gaat piepen (ook al is dat misschien negatieve aandacht maar hij krijgt misschien aandacht?)

In dat geval kan het makkelijk zijn dat hij steeds meer gaat piepen. Het kan ook zijn dat het een hondje is wat echt graag een maatje heeft natuurlijk maar niet elke hond die met andere honden samengeleefd heeft wil graag een andere hond naast zich hebben ;)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 19:40

Het kan heel goed zijn dat hij zijn oude vriendjes mist. Ookal vinden ze het heerlijk om een lief mens om zich heen te hebben, als ze altijd een hondenvriendje hebben gehad (of meerdere) dan kunnen ze zich in eerste instantie eenzaam voelen.
Daarnaast heeft hij ook nog wel even de tijd nodig om jou verder te leren kennen.
In ieder geval heel belangrijk om te doen, zoals hierboven ook wordt gezegd: zodra hij gaat piepen, negeren. Niet toegeven aan zijn verdriet, al is dit nog zo lastig. Hij zal het piepen namelijk als trucje gaan zien om aandacht van jou te krijgen. Hij moet leren dat piepen ongewenst gedrag is en dit leer je hem door hem te negeren. Dit vinden honden vreselijk, ze hebben dan nog liever dat je ze straft of streng toespreekt.
Er zal een moment komen waarop je hondje alles uit de kast zult halen om tóch je aandacht te krijgen, dit heet ook wel extinsion burst. Dit is een soort van laatste wanhoopsdaad om aandacht van je te krijgen. Geef hier niet aan toe want dan blijft hij het doen en kun je weer opnieuw beginnen.
Verder kun je natuurlijk eens kijken of er in de buurt andere hondjes zijn waar hij mee kan spelen.

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 19:58

Ook 4 uurtjes is te lang voor zo'n jong (gezelschaps)hondje.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 20:01

Een hond is natuurlijk een roedeldier, dus als je de mogelijkheid hebt om er een tweede hond bij te nemen zou ik het absoluut doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 20:04

JessiiCaa schreef:
Hoe bedoel je? Of ik veel bij hem ben?

Ik ben vrij veel thuis, het komt wel voor dat hij af en toe wat uurtjes alleen zit, maar dit is maximaal 4 uurtjes wanneer dit zo uit komt (dit gebeurt niet vaak)

Als ik thuis ben speel ik altijd met m en knuffel ik altijd met m, hij ligt vaak lekker bij me of op schoot.

Ja, hij is natuurlijk weg uit de vertrouwde omgeving en moet nu opnieuw zijn roedel vormen. Na een paar weekjes is dat natuurlijk nog niet voor elkaar. Maar je kunt hem iig wel helpen en steunen door hem overal bij je te houden, ik vind 4 uur nog best lang voor net uit het nest (is het een pup trouwens of een herplaatser?).

JessiiCaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 21:06

Bedankt voor jullie reacties.

@ dierenfan, Hij piept niet echt hard ofzo maar zodra hij begint te jammeren kijk ik vaak wel meteen naar m en als hij dan later naast me staat dan geef ik m misschien inderdaad onbewust die aandacht wel.

@Jolien87, Is inderdaad super moeilijk! Hij maakte vandaag er ook echt zo een wolven geluidje bij zegmaar. Weet niet of dat dan ook een normale reactie zou zijn? En ik ga ook vaak naar een vriendin van mij die ook een klein hondje heeft waar hij graag mee speelt.

@Aryana, Hij wordt volgende maand twee jaar (sorry dat had ik er niet bij vermeld). Dus hij zou het toch wel moeten kunnen dan? En net wat ik zei dat komt haast niet voor.

@Kimbers, Ik heb er zeker wel aan gedacht of ik dat moet doen, maar dat kost natuurlijk weer extra geld en misschien dat het straks steeds wat beter gaat. Het is ook inderdaad nog wat kort dat hij bij z'n vorige eigenaar weg is gegaan.

@ Urielle, Hij is bijna twee jaar. Met overal bij je houden bedoel je ook echt overal mee naar toe? Want ik neem hem zo veel mogelijk overal mee naar toe inderdaad. Maar er zijn wel eens momenten dat het niet kan en dat er ook geen oppas is.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:46

Hij is er nog maar vier weken, een hond voelt zich pas echt thuis als hij er een half jaar/jaar is. Kan je eens kijken wat voor momenten hij een beetje gaat jammeren?

Mijn hond zat ook altijd met andere honden tot ik haar had opgehaald, ze was toen twee jaar. Ze miste natuurlijk haar vorige gezin en hond dus ze piepte best wel snel als ze even alleen was. Dat is nu gewoon over, en andere honden tijdens uitlaten is verder prima. Maar thuis een tweede hond is een lastige, want ze vind rust volgens mij ook best wel fijn.

Mijn hond kan trouwens ook vreselijk aandacht trekken, maar doet dat op een andere manier. Mij steeds aan kijken en aantikken dat ik haar aandacht MOET geven :') doet ze meestal als ze niet lang genoeg is uitgelaten.

Misschien dat je hond iets anders nodig heeft. Hoe vaak wandel je met hem en doe je b.v. ook oefeningen in huis of zoekspelletjes?

JessiiCaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 10:56

Dat zou ik eens in de gaten moeten houden dan want vandaag deed hij het al meteen weer toen we terug waren na een flinke wandeling. Maar nu slaapt ie dan ook wel weer. Was eventjes kort dit keer.
Ik ben misschien ook wat snel ongerust dat hij niet gelukkig is bij mij ofzo..

Ik wandel drie á vier keer per dag met m, waarvan één meestal wel een hele flinke wandeling. Verder oefen ik wel eens met zit enz. (hiervoor wil ik ook nog een cursus gaan volgen) en eigenlijk zoekspelletjes doe ik niet, weet ook niet hoe ik dat moet doen en of hij dat begrijpt. Wel speel ik vaak met m door zn speeltje weg te gooien, dan vliegt hij er achter aan en komt 'm weer terug brengen.

JessiiCaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 11:24

Nu ook bijvoorbeeld, zit hij gewoon op schoot ligt hij half te slapen en opeens begint hij weer te jammeren.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:38

Hoe lang wandel je ongeveer?

Zoekspelletjes zijn leuk! Speeltjes verstoppen doe ik vaak, of snoepjes verstoppen in een opgerolde handdoek, een grabbeldoos met wc rollen en daarin snoepjes verstoppen etc.

JessiiCaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 11:45

zoals vanmorgen heb ik wel driekwartier tot een uur gewandeld ongeveer en de andere wandelingen zijn gemiddeld een kwartiertje zo iets? Hou het nooit echt bij eigenlijk.

Oh wat leuk! dat kan ik ook wel eens proberen ja! Springt hij dan gewoon in die doos met wc rollen?
Bedankt voor de tips!

Hij is m'n eerste eigen hond dus het is voor mij ook allemaal een beetje kijken hoe en wat (:

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:48

Je wandelt niet weinig, gewoon gemiddeld, dat is wel prima denk ik. Ik zou me niet al te druk maken, nu een tweede hond nemen zou ik al helemaal niet doen omdat je eigen hondje nog heel erg moet wennen. Dat kan gewoon heel lang duren.

Mijn hond is een beetje groot voor een doos ;) maar ze snuffelt dan, haalt de wc rollen er uit (heel slim!) en gaat wel met d'r voorpoten in de doos staan om goed te kunnen zoeken. Jouw hond is natuurlijk klein, ik zou dan een lage doos nemen (schoenendoos of zo), en als hij d'r in wilt springen doet -ie maar :D