Operatie buitenhond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

-Namiro-

Operatie buitenhond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 12:59

Morgen wordt mijn teef van 13 maanden oud gesteriliseerd. Een vrij standaard operatie, maar toch vind ik het maar reuzespannend! :o

Mijn hond leeft buiten. Aangezien wij op dit moment bezig zijn met een enorme verbouwing, wonen wij in een stacaravan. Het gaat om een grote hond en dus is binnen houden geen optie. Ze heeft een grote kennel tot haar beschikking.

Nu vraag ik me af hoe ik dit na de operatie het beste kan doen.
Uiteraard maak ik haar kennel van te voren goed schoon en krijgt ze nieuwe schone dekens in haar mand en hok. Kan ik haar na de operatie ook gewoon buiten laten of is het beter om haar een nacht in de caravan te laten?
Ze krijgt volgens mij een soort van rompertje aan, maar daarnaast wil ik dat ze ook een kap omkrijgt omdat ik bang ben (en eigenlijk wel zeker weet) dat ze dat rompertje in 100.000 stukken scheurt..

Iemand tips en trucs? Ik hoor ze graag!!

Wilawander

Re: Operatie buitenhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 14:16

Ik zou haar de eerste nacht binnen houden. Ze kunnen erg rillerig en koud zijn door de narcose.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 19:45

idd de eerste nacht binnen houden wegens dat de narcose erg lang in het lijf blijft hangen. Daarnaast ook omdat de eerste uren na een narcose altijd het riskants zijn wat betreft mogelijk complicaties.

Geen idee wat je bedoelt met een normale ingreep. Is dat een sterilisatie? Let er dan wel op als ze erg druk is normaal in de kennel dat je iets moet vinden om ze rustig te houden. Met een wond in de buik is het bijv. niet handig als ze steeds springt.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 19:55

Onze hond is net geholpen en is 3 dagen moe en rillerig geweest.
at minder en was niet happy..

Ondanks dat onze hond in huis woont heb 2 dagen lang kruiken gemaakt omdat hij t koud had..
na de 5e dag isi op bed gesprongen en scheurde het wondje een stukje open..
ik zou haar dus echt wel even binnen houden.

vraag even of ze nog voor het ontwaken de kap op willen doen dat went vaak wat makkelijker omdat ze er dan nog suf mee wakker worden :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 20:00

Ik heb een verwarming in de binnenkennel en een warmteplaat in het hok. De eerste dag na een operatie zet ik van tevoren die warmte plaat aan. Schone dekens/handdoeken en de andere hond weg houden van de geopereerde hond. Lekker in een schoon en warm hok en steeds controleren. Dat werkte bij mij goed. Heb je geen warmte plaat? Misschien kan je een elektrische deken van iemand lenen?

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 20:47

Thanx voor de tips!
Eerste nacht blijft ze dan in ieder geval binnen. Hoop alleen niet dst dst dan erg stressvol is aangezien ze nog nooit binnen is geweest.

Ik hrb geen warmteplaat en een electrische deken durf ik niet aan. Ze doet namelijk niets liever dan dekens versnipperen..

Ze is gelukkig vrij rustig in de kennel. Dus dat zou goed moeten komen..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:40

Ja, met een shredder hond is n elektrische deken idd gevaarlijk. Mmm.... Als ze nog nooit binnen is geweest, dan kan zo' nacht wel lastig worden.
Heb je een binnen kennel? Of staat het hok meteen in de buitenlucht? Als je een binnenkennel hebt zou je daar een kachel kunnen zetten, zodat de omgeving lekker warm wordt. Dan wordt het hok ook vanzelf warm.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 21:45

Mijn hond is ook net een schredder, maar het rompertje accepteerde ze direct :j, niks geen last mee gehad.
Zij is om 9 uur onder narcose gegaan, om 12 uur hebben we haar op gehaald. Tot een uur of 4 is ze heel zielig geweest, loom, kon haar draai niet vinden, hangerig, zeurderig... Om 4 uur heeft ze zich daar aan over gegeven en is ze in slaap gevallen tot een uur of 6. Toen was ze een stuk beter, nog wel wat loom.
De volgende dag stond ze 's morgens met haar bal naast het bed: "goooooeeeeeeeeeedemorgen" ;)

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 07:02

Haar kennel is beschut. Drie muren en alleen aan de voorkant open met tralies. Daarin heeft ze nog een groot hok staan.

Ik moet haar over een half uurtje wegbrengen en dan zal ik ook even overleggen bij de dierenkliniek. Ze wordt vanmorgen geholpen en ik ga haar pas laat in de middag halen. Waarschijnlijk heeft ze dan ook al het ergste gehad voor wat betreft de nawerking van de narcose..

Ik neig ernaar om haar binnen te laten, maar wil haar ook niet extra stress bezorgen daardoor. We zitten al op een vierkante meter hier in de caravan, dus ik ben bang dat ze dan ook weinig rust krijgt. Lastig allemaal..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 07:06

Sterkte vandaag.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 07:10

Ze moeten zich toch echt wel 10 dagen rustig houden. Bij de hond van mijn vriend dachten ze ook dat hond na 2 dagen binnen wel los buiten kon.
Ze hebben haar opnieuw moeten ophalen omdat alles scheurde.
Uiteindelijk zijn we meer dan 5 weken zoet geweest. Ik heb haar bij mijn ouders gezet en daar heeft ze in een bench geslapen en alleen buiten voor te plassen.

Dus zeker goed in het oog houden.
Sommige honden hebben lang last van de narcose, andere bijna niet.

Belangrijkste lijkt me idd dat ze ergens rust kan vinden.
succes

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 07:14

Onze hond is ook gesterliseerd en deze heb ik een aantal uur erna binnen gehouden en toen ze goed wakker en fit was hebben we haar weer buiten gezet en dit heeft geen problemen gegeven.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 07:36

Dat 10 dagen rust houden herken ik ook niet. Mevrouw scheurde na 4 dagen vol gas door het park.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 07:40

Extra stress door binnen halen als ze buiten gewend is lijkt me ook niet wat je wilt. Ik denk dat ik er in jouw geval voor zou kiezen om extra warmte in de vorm van fleecedekens en wellicht een dik strobed in haar buitenhok te leggen en haar regelmatig te gaan controleren of ze niet te koud is en nog in orde. Beterschap met haar !

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 11:16

Heb net gebeld en alles was goed gegaan. Mevrouw stond alweer op 4 poten. Was goed wakker en had al geplast en gepoept. Tot zover gaat het gelukkig goed!

Dierenarts zei vanmorgen dat ze gewoon buiten kon blijven omdat ze al zo vroeg op de dag geholpen werd. Ik kijk het even aan als ik haar straks ga ophalen.
Heb in ieder geval dikke dekens, een dekbed en een sprei klaargelegd. Dus ze ligt hoe dan ook lekker warm.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 11:41

Succes, met je prinses op de erwt :-)

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 20:08

De dame is weer thuis. Bij de dierenarts had ze behoorlijk praatjes, maar eenmaal thuis is het maar een zielig hoopje..
Ze heeft 'n kap gekregen en dat is drama. Doodsbang met de kap op en ze verzet geen pas.. Staat alleen maar met de staart tussen de benen.
Uiteindelijk toch maar besloten om haar naar binnen te halen en nu ligt mevrouw prinsheerlijk op een dikke deken. Ze is wel nog erg onrustig en de tv is maar raar. 'Het zijn net mensen' heb ik maar afgezet want daardoor zat ze voor de tv te grommen.. Haha

Ben benieuwd of ik vannacht n oog dicht doe! Alles voor het goede doel!

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 20:14

Zo'n kap is ook een onding! Nogmaals beterschap.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 20:31

Onze honden krijgen nooit n kap. Dan kunnen ze niet meer in hun hok. Ahhhhhh

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 20:32

Waarom een kap en geen rompertje?

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 20:50

Omdat ze alles versnipperd.. En dus ook al n rompertje versnipperd heeft!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 20:52

Is van t type shredder

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 12:20

Nacht goed doorgekomen en zowaar ook wat geslapen. Ze heeft zich binnen prima gedragen terwijl ze nog nooit binnen geweest is.

Vanochtend toch maar weer naar de kliniek gereden voor een rompertje.. We gaan het nog een keer proberen. Tot nu toe gaat het goed (klopt af). Die kap was een drama.. Doodsbange hond die geen stap durft te verzetten.

Nu ligt ze weer in haar hok, maar ze is echt nog niet haar vrolijke zelf..
Vanmorgen nog twee keer overgegeven (puur gal) en ze is wat hangerig en lusteloos. Ligt alleen maar in haar hok. Wel heeft ze net een half kuipje vlees gegeten. Hopen dat dat binnen blijft.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 12:32

bij sommige praktijken kun je een mooncollar huren, dat is de meest ideale oplossing.
Afbeelding
of een comfy cone, ook een lampenkap, maar dan van ander materiaal en dus flexibel, maar staat net ver genoeg weg zodat ze niet kan scheuren, je kan de kap naar binnen vouwen tijdens het eten.
Afbeelding

als ze zo lamlendig blijft doordat ze niets wil eten ( of komt er meteen uit) kunnen ze haar misschien wat geven tegen misselijkheid.

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 12:41

Fijn dat de operatie goed is gegaan! Nu hopen dat ze snel opknapt!