Chagerijnige cavia

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Juliette

Chagerijnige cavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 19:13

Hoii!
Ik ben al 2 jaar in bezit van de leukste cavia's ter wereld, Bokkie & Brammetje! (afgekort BB)
Ze zijn ontzettend lief!
Maar de laatste maanddn merk ik dat ze anders doen..
Ze zijn best chagrijnig, maar bij Bokkie is het algauw weer goed na een knuffel en wat lekkers.
Maar Brammetje (die ook de baas is over Bokkie denk ik) zit echt niet lekker in zijn vel. In de kooi krijg ik hem amper te pakken (Bokkie ook een beetje, maar die laat het uiteindelijk gewoon gebeuren). Als ik hem eenmaal heb zit hij te tandenknarsen (serieus!!!) of kauwt hij op niks. Net ging ik hem heel zachtjes borstelen want hij was een beetje stoffig, probeert hij me te bijten!
Ik ben het helemaal niet gewend van ze..
Weet iemand een oorzaak?

Groetjes!
Juliëtte

PS: Vroeger haalde ik ze bijna elke dag uit hun kooi om te knuffelen, nu lukt het niet meer i.v.m. school.. Zou het misschien de oplossing zijn om ze vaker op schoot te nemen? Ik ben er echt verdrietig van ;(

LindyH

Re: Chagerijnige cavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 19:16

Misschien heeft hij ergens pijn en vindt hij het daarom niet leuk om opgepakt en geborsteld te worden. Knarsentanden kan een teken van pijn zijn.

Juliette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-14 19:17

LindyH schreef:
Misschien heeft hij ergens pijn en vindt hij het daarom niet leuk om opgepakt en geborsteld te worden. Knarsentanden kan een teken van pijn zijn.

Oh help, daar had ik helemaal niet aan gedacht!
Wat zou de oplossing kunnen zijn, naar de DA?
Ze rennen wel vaak gewoon vrolijk door hun kooi alsof er niks aan de hand is..

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:02

Idd: hup naar de DA.
Verstand van cavia's heb ik dan niet, maar als een dier helemaal uit zijn normale doen is, dan is er iets mis. Vooral omdat je zegt dat hij het niet meer fijn vindt dat je hem aanraakt of oppakt, is het een directe reden om hem na te laten kijken.
Succes!

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:04

cavia's hebben dat soort momenten wel vaker. misschien omdat hij te weinig aandacht krijgt. maar als je het niet vertrouwd gewoon naar de DA gaan

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:10

Ik denk dat je cavia's sowieso lekker aan het 'puberen' zijn samen. Daarom kunnen ze soms zo chagrijnig zijn. Vooral tegen elkaar.
Dat is erg normaal voor beertjes (neem ik aan dat het zijn)

Maar dat tandenknarsen klinkt sowieso niet goed. Kan duiden op gebitsproblemen of pijn.
Ik denk het tweede omdat hij het ook niet fijn vind als je aan hem zit. Wat hij toch echt nog wel is gewend van vroeger, dus daar kan het niet aan liggen. Als ik jou was zou ik snel naar de DA gaan voordat het erger word!
Cavia's zijn geen vechters, als ze erge pijn hebben stoppen ze met eten en laten ze zichzelf uiteindelijk doodgaan.
Ik spreek helaas uit ervaring... :(

http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... gebit.html

Juliette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 17:20

Vanky schreef:
Ik denk dat je cavia's sowieso lekker aan het 'puberen' zijn samen. Daarom kunnen ze soms zo chagrijnig zijn. Vooral tegen elkaar.

Maar dat tandenknarsen klinkt sowieso niet goed. Kan duiden op gebitsproblemen of pijn.
Ik denk het tweede omdat hij het ook niet fijn vind als je aan hem zit. Wat hij toch echt nog wel is gewend van vroeger, dus daar kan het niet aan liggen. Als ik jou was zou ik snel naar de DA gaan voordat het erger word!
Cavia's zijn geen vechters, als ze erge pijn hebben stoppen ze met eten en laten ze zichzelf uiteindelijk doodgaan.

Dat is wel het laatste wat ik wil, wat erg.. :(:)

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 19:01

juultje353 schreef:
Vanky schreef:

Dat is wel het laatste wat ik wil, wat erg.. :(:)

Zo te horen is het bij jouw cavia nog niet zo ver, maar je kunt er beter op tijd bij zijn dan dat het straks te laat is en hij het al opgeeft.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:57

Hm, ik heb al heel lang cavia's en er ook een hoop gehad, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Eenmaal tam blijven ze bij mij vaak gewoon tam. Hoe vaak of hoe weinig ik ze uiteindelijk oppak.

Ik heb wel eens twee caviabroertjes samen gehad, het laatste berenkoppel die ik heb gehad. Zij waren geloof ik ook rond de twee jaar toen ze waren begonnen met vechten. Dat begon eerst ook met een beetje grommen en knarstanden naar elkaar en uiteindelijk vlogen ze elkaar aan.

Juliette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 10:26

Nimfee schreef:
Hm, ik heb al heel lang cavia's en er ook een hoop gehad, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Eenmaal tam blijven ze bij mij vaak gewoon tam. Hoe vaak of hoe weinig ik ze uiteindelijk oppak.

Ik heb wel eens twee caviabroertjes samen gehad, het laatste berenkoppel die ik heb gehad. Zij waren geloof ik ook rond de twee jaar toen ze waren begonnen met vechten. Dat begon eerst ook met een beetje grommen en knarstanden naar elkaar en uiteindelijk vlogen ze elkaar aan.

Die van mij zijn ook 2, en allebei mannetjes, het zijn broertjes.
Maar het gaat de laatste tijd gelukkig weer wat beter.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:33

Behalve pijn kan het natuurlijk ook gewoon gemopper zijn, dat ze zich rot vervelen omdat ze te weinig prikkels krijgen.

Zou er prima mee te maken kunnen hebben dat je ze minder aandacht geeft / minder uit de kooi laat.
Zitten ze echt alleen maar vrijwel altijd in zo'n hokje...?

Als je minder tijd hebt dan is dat geen ramp, maar is het natuurlijk wel fijn als je ze op andere manieren een beetje fris in het koppie probeert te houden, door ze lekker buiten op het gras in een rennetje te zetten ofzo.

Beetje afwisseling en wat prikkels i.p.v. altijd maar saai hetzelfde nergens heen kunnen met hun energie en zich dan maar aan elkaar gaan ergeren :(:)

Juliette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 10:47

pmarena schreef:
Behalve pijn kan het natuurlijk ook gewoon gemopper zijn, dat ze zich rot vervelen omdat ze te weinig prikkels krijgen.

Zou er prima mee te maken kunnen hebben dat je ze minder aandacht geeft / minder uit de kooi laat.
Zitten ze echt alleen maar vrijwel altijd in zo'n hokje...?

Als je minder tijd hebt dan is dat geen ramp, maar is het natuurlijk wel fijn als je ze op andere manieren een beetje fris in het koppie probeert te houden, door ze lekker buiten op het gras in een rennetje te zetten ofzo.

Beetje afwisseling en wat prikkels i.p.v. altijd maar saai hetzelfde nergens heen kunnen met hun energie en zich dan maar aan elkaar gaan ergeren :(:)

Ze gaan elke dag naar hun buitenverblijf, in het gras mogen ze niet meer van m'n stiefvader omdat ze het kapot maken -O-