Vissen wéér boven in aquarium.. Help!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Vissen wéér boven in aquarium.. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 10:37

Ik snap er niks meer van.. Inmiddels mijn 3e topic over mijn aquarium geloof ik..
Tijd geleden had ik blijkbaar te maken met een nitrietpiek, en nadat zo'n beetje de helft van mijn vissen was gestorven was alles weer zo'n beetje goed..
Alle raad van Bokt opgevolgd, groter aquarium, echte planten, 1/3 verschonen ipv hele bak..
Inmiddels heb ik thuis een halve kast vol spulletjes staan om het te onderhouden.. Filtermateriaal ingeslagen, krabbertjes voor de algen op de ruiten, na advies van de visspeciaalzaak van die pilletjes met algjes gekocht... Echt ik heb er alles aan gedaan, en het ging allemaal goed tot gister...

Eergisteren aquarium verschoond 1/3 water eruit, plus een van de sponsen in t filter (t watje). Gister zwommen alle vissen bovenin t aquarium. Weer water eruit, en nieuw erin + aquasafe. Ging goed. Vanochtend; weer alles bovenin.. Denk dat er te weinig bacteriën inzitten.. Heb vanochtend t filter uitgezet en een algenblokje erin gedaan in de hoop dat het de kwaliteit van het water verbeterd.. Wat moet ik doen als het vanavond als ik thuis kom toch niet geholpen heeft..? Filtermateriaal dat ik eruit heb gehaald ligt al in de container dus kan ik niets meer mee...

Ik heb teststrips liggen maar heb daar echt nog geen kaas van gegeten.. Las ook dat de teststrips niet echt te vertrouwen zijn. Mocht het vanavond nog niet goed zijn, wil ik het water wel weer testen met een stripje en de foto hier plaatsen, aangezien ik er echt niet wijzer van word..

Wie weet wat ik verder nog kan doen vanavond..? Ik ben vandaag de hele dag niet thuis.. Nu school en dalijk naar mijn moeder in het ziekenhuis, dus hoop eigenlijk dat het 'gewoon zo' op te lossen is..

fjordie333

Re: Vissen wéér boven in aquarium.. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:39

is het water niet te koud ?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 10:41

Nee tussen de 20 en 25 graden. Op aanraden van visspeciaalzaak. Dus ongeveer een graad of 23.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:42

Is er voldoende zuurstof in het water?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 10:45

Er zitten 4 echt grote planten in.. Zou niet weten hoe ik voor meer zuurstof in het water moet zorgen dan plantjes erin zetten..

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:46

Als ze boven in zwemmen lijkt het meestal alsof er niet genoeg zuurstof in zit. Je kan speciale zuurstof tabletten kopen maar ook een soort van filters of van die dingen die belletjes blazen in je aquarium. Zie je vaak in die goudvissen bakken zitten maar het werkt ook goed in een gewoon aquarium.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:47

Idd, zoals Gydja zegt. :) Ik heb ook allemaal echte planten erin, maar zonder zo'n belletjes-ding zwemmen/hangen ze ook allemaal boven

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:48

Hoe groot is je bak, hoeveel vissen heb je en wat voor filter gebruik je? Waar zit de uitstroom van je filter?

Vissen bovenin is een garantie voor zuurstofarm water. Heb je ook een aantal snelgroeiende planten zoals cabomba en waterpest?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:50

In mijn bak zit wel genoeg zuurstof alleen ik denk dat als jij je vissen in mijn aquarium gaat doen dat ze binnen een dag opgegeten zijn door mijn schildpadden. Het zelfde geld voor de plantjes die ik er in zet.... ze proberen zelfs neppe dingen op te eten...

Ik weet niet wat voor filter je hebt maar ik heb de achterkant van mijn filter een soms stukje boven het water uit staan zo dat hij lucht in het water blaast.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:54

Een filter kan geen lucht in het water blazen. Zuurstof toevoegen doe je door (1 snelgroeiende plantjes in je bak te hebben, en afhankelijk van de grootte van je bak mogen dat er heel wat zijn. En door (2 de oppervlakte van het water in beweging te brengen. De uitstroom van je filter vlak onder het wateroppervlak plaatsen heeft dan nog de voorkeur boven een zgnd zuurstofsteen (die is nl slecht voor je planten).

Beiden methoden zijn echter kansloos op het moment dat er teveel vissen in het water zitten. Vandaar mijn vraag naar TS haar visbestand.
Laatst bijgewerkt door Mars op 13-05-14 10:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:55

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 10:59

Ik heb wat neon tetra's, 6 guppen, wat zalmpjes en 2 algeneters (kleintjes). Een bak van 63 liter. Heb de Juwel Rekord 600. En dan ook t daarbij horende filter en verwarming..

Ik vind het zo vreemd omdat het echt eens in de zoveel tijd raak is. Verder doet alles het hartstikke goed..

Hoe heet zo'n 'belletjesding'? Dan kan ik even googlen. En is deze makkelijk aan te sluiten op de juwel?

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 10:59

Is het filter wel ingedraaid? Anders heb je nog niet de goede bacteriën in je filter om het nitriet te 'killen'. Dan zou je weer last hebben van de nitrietpiek.
Een filter moet 2/3 weken indraaien en mag daarna pas het aquarium in. Het beste werkt het om 'm gewoon in een emmer in te laten draaien

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 11:03

Het is een al draaiend aquarium met in het filter verschillende sponsen. Bovenste sponsje verwissel ik elke week/ 1,5 week.
Ik zal even wat schetsen voor het beeld van t filter enzo.. Kan dit zo niet uitleggen.. Misschien is het een optie om mijn 'uitstroom' van mn filter om te draaien. Deze staat nu naar beneden.

Ik weet trouwens niet precies wat voor planten ik heb. Het groeit in ieder geval heel hard..
Zo'n standaard plantje 2x, een soort gras dat heel snel groeit en iets met echt blaadjes.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:04

4 plantjes in een bak van 60 liter is veel te weinig, daar mag echt nog flink wat bij. Een 'belletjesding' heet officieel een zuurstofsteen, maar dat zou ik ten zeerste afraden om te gebruiken als je nog wilt dat je planten gaan groeien. Begin eerst eens met planten toevoegen en het wateroppervlak in beweging te zetten dmv je filter uitstroom.
Een filter moet inderdaad indraaien, maar het beste doe je dat in je bak zonder vissen. Dan kunnen de goeie bacterien zich vormen in je filter en die helpen het water te zuiveren.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:04

De sponsjes niet vervangen en ook niet uitspoelen. Als 'ie écht vies is, uitknijpen in het water dat je uit je aquarium hebt gehaald. Dat zal helpen hopelijk.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:06

Desty schreef:
De sponsjes niet vervangen en ook niet uitspoelen. Als 'ie écht vies is, uitknijpen in het water dat je uit je aquarium hebt gehaald. Dat zal helpen hopelijk.

Als ik mijn sponsjes niet schoon maakt dan werkt het filter niet meer... kan ook door alle schildpadden schijt komen. Ik dacht altijd dat je die dingen goed moest uitspoelen.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:08

Gydja schreef:
Desty schreef:

Als ik mijn sponsjes niet schoon maakt dan werkt het filter niet meer... kan ook door alle schildpadden schijt komen. Ik dacht altijd dat je die dingen goed moest uitspoelen.

Schildpadden is een ander verhaal, dat zijn echt schijtbeesten ja haha! Maar die kunnen dan ook iets beter tegen nitriet. Niet tegen een hoge nitietpiek! Ook voor jou is het verstandiger om het sponsje in je water dat je eruit hebt gehaald uit te knijpen.
Als je je sponsjes vervangt of met gewoon water uitspoelt ben je je bacteriën weer kwijt en begin je eigenlijk weer van vooraf aan.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:11

Ik zou eens wat minder aan je aquarium gaan prutsen ;)
Denk dat je er teveel aan zit. Alleen water bijvullen als het nodig is, niet verversen. Ook je filter niet zo vaak schoonmaken. En niet teveel chemische middeltjes erin gooien :n

Ik gooi alleen een emmer water bij die van mij erin als het waterpeil telaag komt, voor de rest doe ik er weinig aan. Eens in de 3 maanden vervang ik de watten uit mijn filter.
Vissen en planten doen het uitstekend :) bodem wordt netjes schoongehouden door de garnalen en de ruiten door de slakken :)
Waterwaardes (getest door prof) zijn uitstekend :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 11:15

Aquarium heb ik laten indraaien en vissen zitten er al vanaf November in.
Ga meer plantjes halen!

Even snel iets geknutseld;
Afbeelding

Spreekt voorzich denk ik?
Helpt het denken jullie tot morgen om het tuutje van de uitstroom om te draaien zodat het water omhoog boven het wateroppervlak uitkomt, en je daardoor dus de luchtbubbels krijgt?

Overigens heb ik een filter dat bij het aquarium hoort. Volg netjes de gebruiksaanwijzing. Idd zoals hierboven genoemd, als ik deze niet vervang, werkt mijn filter niet zoals het hoort te doen. Verdwijnen regelmatig blaadjes in en dan raakt het soort van verstopt. 1x in de 2 weken witte watje vervangen, na 3 a 4 weken de zwarte, en de rest heb ik opgeschreven. Volgens mij na 4 maanden de volgende en na 6 de onderste.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:17

Je hoeft geen luchtbubbels te krijgen, je wateroppervlak in beweging brengen dmv de stroming is voldoende :) Ik zou zeker eens wat spelen met de stand van je uitstroom en kijken wat het effect daarvan is :j

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:22

Ten eerste, heel belangrijk: als jij je filter uitgeschakeld hebt zet deze NIET weer aan zonder hem helemaal te verschonen. De bacterien gaan nu dood in het filter, wat hij uitstoot als je hem weer inschakelt. Maar je had het materiaal weggegooid?

Bovendien heb je nu dus helemaal geen stroming in je water? Er komt dus geen vers zuurstofrijk water meer bij je vissen! Er is bovendien geen oppervlakte beweging, ik zou maar heel snel filterspul halen en deze inschakelen. Je vissen zijn als het ware aan het stikken!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 11:33

Allejandro schreef:
Ten eerste, heel belangrijk: als jij je filter uitgeschakeld hebt zet deze NIET weer aan zonder hem helemaal te verschonen. De bacterien gaan nu dood in het filter, wat hij uitstoot als je hem weer inschakelt. Maar je had het materiaal weggegooid?

Bovendien heb je nu dus helemaal geen stroming in je water? Er komt dus geen vers zuurstofrijk water meer bij je vissen! Er is bovendien geen oppervlakte beweging, ik zou maar heel snel filterspul halen en deze inschakelen. Je vissen zijn als het ware aan het stikken!

Oei, wat je hier nu zegt..
Toen ik ging verschonen bleek de stekker van mijn filter uit t stopcontact te zijn gevallen (of wat dan ook, heb hem er echt in gedaan want tempratuurregelaar zat er wel in..)
Zou dit dan mijn probleem zijn geweest?
Moet ik dan heel mijn filter verschonen?
En wat doe ik dan met mijn vissen?

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:35

Heb je dat net gedaan? Ik zou het uitstroompijpje omhoog draaien en maar eens wachten. Hij zuigt nu vanzelf de dode bacteriën weer op. Geen probleem. Als je teveel rommelt aan alles word het niet stabiel.
Is er nu een vis dood?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 11:39

Vanochtend 2 dode, en 1 die duidelijk niet helemaal goed was..

Filter had ik na verschonen weer aangezet, en vanochtend dus uit in de hoop dat er wat bacterien bij zouden komen.. (beetje dom eigenlijk)
Zodra ik thuis ben zal ik eens kijken.. Ben vandaag alleen pas rond een uur of 7 thuis, dus voel me nu een beetje heel erg stom dat ik nu eigenlijk dus zelf mn vissen aan het mollen ben..

Zodra ik thuis ben filter dus weer aanzetten en pijpje omdraaien?