Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Desty schreef:De sponsjes niet vervangen en ook niet uitspoelen. Als 'ie écht vies is, uitknijpen in het water dat je uit je aquarium hebt gehaald. Dat zal helpen hopelijk.
Gydja schreef:Desty schreef:De sponsjes niet vervangen en ook niet uitspoelen. Als 'ie écht vies is, uitknijpen in het water dat je uit je aquarium hebt gehaald. Dat zal helpen hopelijk.
Als ik mijn sponsjes niet schoon maakt dan werkt het filter niet meer... kan ook door alle schildpadden schijt komen. Ik dacht altijd dat je die dingen goed moest uitspoelen.

bodem wordt netjes schoongehouden door de garnalen en de ruiten door de slakken 

Ik zou zeker eens wat spelen met de stand van je uitstroom en kijken wat het effect daarvan is
Allejandro schreef:Ten eerste, heel belangrijk: als jij je filter uitgeschakeld hebt zet deze NIET weer aan zonder hem helemaal te verschonen. De bacterien gaan nu dood in het filter, wat hij uitstoot als je hem weer inschakelt. Maar je had het materiaal weggegooid?
Bovendien heb je nu dus helemaal geen stroming in je water? Er komt dus geen vers zuurstofrijk water meer bij je vissen! Er is bovendien geen oppervlakte beweging, ik zou maar heel snel filterspul halen en deze inschakelen. Je vissen zijn als het ware aan het stikken!