Aaien? Eerst vragen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Aaien? Eerst vragen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 09:30

Aaien? Eerst vragen!
Friendly Dog Collars

Ik merk vaak tijdens het wandelen dat vooral kinderen zomaar op de hond duiken terwijl wij midden in een training zitten, hij volop aan het spelen is, of helemaal niet bezig is met zijn omgeving. Als kind kreeg ik geleerd van mijn ouders dat ik altijd eerst moest vragen of ik een hond mocht aaien. Tegenwoordig zie ik dit steeds minder en vind het soms vervelend, echter wil ik ook niet altijd een kind teleurstellen.

Laatst bedacht ik me echter dat als je een hond hebt die het niet zo op vreemde heeft staan of op kinderen je nog al eens tegen problemen zou kunnen aanlopen.

Toch zijn er een hoop dingen wat een kind of volwassene kan waarschuwen van een afstand, zo kan een volwassene handelen en een kind bij zich houden en toespreken dat een rond met rood liever niet geaaid wordt. :j

Ik vind het echt een super oplossing en niemand kan meer oordelen dat je iemand niet gewaarschuwd hebt mocht zich iets voordoen.

Zijn er bokkers die dit daadwerkelijk al hebben? En wat vind Bokt ervan?

Afbeelding

Afbeelding

PenP2014

Re: Aaien? Eerst vragen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 09:33

Vraag me af hoe geloofwaardig ik ben met mn chihuahua met rood caution tuigje :')

Nee even zonder grappen. Vind het zeker een goeie!!

H_M_UP

Goed bedacht en prima oplossing! :j

Mariett
Blogger

Lijkt me heel handig!
Ik heb een tijdje in een asiel gewerkt, daar hadden ze ook dat soort halsbanden/tuigjes. Dan wist je als beginnende asielmedewerker precies met welke hond je kon wandelen en welke nog maar even niet :+

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 09:36

Dat is iets waar ik me altijd aan irriteerde: als ik met een/mijn hond aan het trainen was(gehoorzaamheid/gedragsproblemen) dat er vaak iemand mijn hond afleidde. Bijvoorbeeld als ik juist aan het leren was voetgangers/joggers te negeren, dat mensen dan met hun tong begonnen te klikken voor de aandacht van de hond.

Lijkt me in ieder geval handig ^^

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 09:39

Ik heb er ook een gekocht, de aaien eerst vragen. Wij hebben een pup van 11 weken oud, hartstikke schattig natuurlijk. Maar hij leert wel tegen mensen opspringen en trekken want dan wordt hij beloond. Je hebt ook idioten die vanaf de andere kant van de straat roepen, aaaaah gossieeeeee wat een lief puppiieeeeee waardoor hij hartstikke enthousiast daarheen wil. Nou helpt afleiden wel en hij heeft inmiddels door dat bij het baasje blijven wat oplevert. Maar laatst waren we in een dierenwinkel en toen ik aan het afrekenen was zat er een vrouwtje op haar hurken, mijn hond met zijn poten op haar schouders, en zij maar knuffelen. Toen ik zei dat ze dat níet moest doen kreeg ik een dwaze blik. Ja, vind je dat ook nog leuk als hij zometeen 40 kilo weegt en in de modder heeft gespeeld? Nee. Nou dan..

Iedereen mag mijn hond best aaien maar alleen op mijn voorwaarden. Ik weet dat ik de bitch van de straat ben, maar uiteindelijk heeft iedereen er profijt van :+

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 09:39

Ik vind het vooral vervelend als mensen naar mijn hond(en) "Aaah, wie is er hier lief? Koetsjie koetsjie" gaan doen en ik drie van die kalven aan de riem heb die dan denken "JA AAAAAAANDACHT!" <3...

@PenP2014, daar heb je een punt. Veel mensen zien die hondjes toch niet echt als een bedreiging terwijl ze het wel kunnen zijn... ze kunnen dan in ieder geval niet meer zeggen dat je ze niet gewaarschuwd hebt.

Sirius, precies dat! En als mensen het dan alsnog doen, kun je ze erop wijzen dat je het zelfs op de riem hebt staan.
Laatst bijgewerkt door KimD op 10-05-14 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 09:40

Tja, ik denk eerlijk gezegd niet dat het bij kinderen zal helpen, die gaan echt niet eerst lezen wat er op het kaartje staat, als ze al kunnen lezen.

Maar mijn hond is niet zon aaibaar type dus ze zullen vanzelf wel op afstand blijven.
Ik heb er ook nog een die wil juist door iedereen geaaid worden..

Ik zie mezelf al met alle kleuren van de regenboog lopen als ik m'n honden uit moet laten.
Maar ze lopen altijd los, dus die vlag gaat ook niet op.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 09:42

Die zijn handig! Wel wat voor mijn haarballeltje..ze is klein en heeft een hoog knuffelgehalte. Maar dus niet naar andere honden.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 09:43

Ik heb er een besteld van de buitenlandse site met "Friendly", als mijn hond dan losloopt hoeven andere mensen zich geen zorgen te maken over de hond. Als wij namelijk een hond tegenkomen die aangelijnd is pakken we die van ons ook aan de riem, terwijl diegene niet altijd de hond vast heeft omdat hij agressief is. Maar vaak zijn mensen daar wel bang voor, vooral als het een rotweiler en dergelijke types zijn.

Voor kinderen hebben ze juist de kleuren gedaan, en ik neem aan dat je als ouder zijnde je kind wel kleuren kunt bijbrengen. Daar hoeven ze niet per definitie voor te kunnen lezen.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 09:44

Ik zeg het er ook bij hoor, als ik mensen van te voren zie aankomen, aai hem maar niet. 9 van de tien keer krijg ik een vuile blik, jammer dan. Dit is een extraatje, want zelfs op de cursus vinden mensen mijn hond leuk (hij is een zwarte pluizige slanke newfoudander, ik heb een flatcoated retriever) of laten ze hun pup aan de lijn spelen met die van mij. Gaat het hele doel van de cursus voorbij haha

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 09:45

Ja is die buitenlandse site wat? Misschien ook maar zo een bestellen.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 09:46

KimD schreef:
Ik vind het vooral vervelend als mensen naar mijn hond(en) "Aaah, wie is er hier lief? Koetsjie koetsjie" gaan doen en ik drie van die kalven aan de riem heb die dan denken "JA AAAAAAANDACHT!" <3...

@PenP2014, daar heb je een punt. Veel mensen zien die hondjes toch niet echt als een bedreiging terwijl ze het wel kunnen zijn... ze kunnen dan in ieder geval niet meer zeggen dat je ze niet gewaarschuwd hebt.u

Sirius, precies dat! En als mensen het dan alsnog doen, kun je ze erop wijzen dat je het zelfs op de riem hebt staan.

Dat is wel echt lastig hoor :j En dan heb ik ook nog een langharige fluffy. Schattiger dotje kom je niet tegen. Terwijl het toch echt een "caution" hond is. Hij is niet gediend van vreemden, en al helemaal niet van vreemden die hem ineens willen aaien. Dan krijg je toch even een goeie waarschuwing zegmaar! Heb vandeweek nog tegen een kindje moeten roepen "niet doen"!! Die haar hand naar m uitstak en ook nog van boven. Kind boos, maar hij is lief! Nee hij is niet lief :+ nouja beter boos dan een vingertje minder. Misschien toch wel een idee zon bandje!
Laatst bijgewerkt door PenP2014 op 10-05-14 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 09:48

Ik moet dan een regenboog van mijn honden maken. ;) De ene kan niet met andere honden, maar is enorm lief tegen mensen. De andere kan wel met andere honden, maar houdt weer niet van vreemde mensen die hem willen aaien. :+

Het is wel een goed idee, maar je zal nog verbaasd zijn hoe weinig mensen zich er van aantrekken. Ik heb een tuig met NIET AAIEN en aan de andere kant TRAINING. Zelfs als ik druk aan het trainen ben laten andere mensen de honden er op af schieten of proberen ze ze te lokken.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 09:51

Heeft iemand ervaring met die k9 tuigen? Daar schijn je zelf teksten op te kunnen zetten. Maar dat is zeker niet handig voor een hond in de groei?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 09:52

Tessa kan wel met Raphi :)

Dimo kan idd ook niet met andere honden, maar is dol op mensen, en Raphi houdt niet erg van vreemden, maar kan goed met andere honden overweg :j

Dus je aait hem beter niet, maar je kunt hem gerust met je hond laten spelen, en Dimo kun je gerust aaien, maar niet zomaar bij vreemde honden laten.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 09:52

Sirius_ schreef:
Ja is die buitenlandse site wat? Misschien ook maar zo een bestellen.

:j :j Ziet er goed uit en bestellen ging soepel. :) Ik heb overigens wel met creditcard besteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 09:53

Sirius_ schreef:
Heeft iemand ervaring met die k9 tuigen? Daar schijn je zelf teksten op te kunnen zetten. Maar dat is zeker niet handig voor een hond in de groei?

Ligt eraan hoeveel de hond nog moet groeien, ze zijn wel verstelbaar, maar niet zo verstelbaar dat een st. Bernhard er zijn hele leven mee kan doen zeg maar :')

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 09:55

Hier is een beetje de ongeschreven regel dat je je hond aan de lijn doet als je ziet dat een ander de hond ook heeft aangelijnd. In het park hier in de buurt waar veel honden loslopen dus;)
Ik ga er ook altijd vanuit dat als een hond losloopt, hij vriendelijk is. Anders loopt ie ook niet los toch? (Uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk en dit soort uitzondering hebben vaak het type baasje die de hond ook niet zo'n band 'caution' om zou doen, dan was de hond überhaupt niet los geweest namelijk)
En mensen die je hond aaien.. Volwassenen vragen meestal wel en de meeste kinderen ook. Sommigen niet, maar dan helpt zo'n band ook niet ben ik bang.
Als mijn hond gevaarlijk zou zijn zou ik sowieso al zeggen 'niet aaien' als iemand dat van plan is.
En je hond ongevraagd aaien of roepen vind ik ook niet tof hoor. Helemaal omdat ik nog steeds bezig ben tegen mensen opspringen af te leren en dat errrg moeilijk gaat als iemand enthousiast reageert als de hond springt -O- Maar ik ben bang dat zo'n band ook niet helpt in dit soort situaties. Dit soort mensen denken altijd dat zij de uitzondering zijn en dus de hond gewoon aanhalen als hij in training is.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 09:56

Ik vind het wel een goede :j

Zelf zal ik echt nooit zomaar zonder te vragen vreemde honden aaien. Dat is mij van jongs af aan geleerd en doe het nog steeds niet. Laatst stond er een ongelooflijk schattig pupje naast me bij de bushalte, toen heb ik de eigenaar toch maar even gevraagd of pupje een aai over z'n bol mocht :D

Maar ik zie inderdaad vaak wel dat bijvoorbeeld mijn buurkinderen gelijk op honden duiken om te aaien, en ook op hun knieën ervoor gaan zitten, ik ben dan altijd echt bang dat ze echt een keer een hap in hun gezicht gaan krijgen! En ik denk dat ze slim genoeg zijn om te begrijpen dat groen wel mag en rood niet.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 09:56

Sirius_ schreef:

Ik gebruik die altijd! Niet handig voor in de groei, je moet er waarschijnlijk 2 of 3 kopen dan. Zou wel de IDC versie pakken, niet het powertuig.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 09:57

Cyella schreef:
Sirius_ schreef:

Ik gebruik die altijd! Niet handig voor in de groei, je moet er waarschijnlijk 2 of 3 kopen dan. Zou wel de IDC versie pakken, niet het powertuig.

Kan je inderdaad zelf teksten op zetten!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 10:00

Yamcha schreef:
Tessa kan wel met Raphi :)

Dimo kan idd ook niet met andere honden, maar is dol op mensen, en Raphi houdt niet erg van vreemden, maar kan goed met andere honden overweg :j

Dus je aait hem beter niet, maar je kunt hem gerust met je hond laten spelen, en Dimo kun je gerust aaien, maar niet zomaar bij vreemde honden laten.

Ja, met Raphi wel. ;) Met nog een paar andere ook wel, maar met vreemde honden niet. Tay schat dat zelf goed in, maar heeft weer niks met vreemde mensen.

EDIT: Ik heb een k9 tuig, maar mensen lezen dat niet.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 10:01

Sirius_ schreef:

Wij hebben voor Guinness met 5 maanden een K9 gekocht en die dingen zijn top! Hij is er mooi ingegroeid, wij hadden gewoon goed gegokt qua maat. :')

Als waarschuwing zou ik ze niet gebruiken, mensen lezen alleen maar wat ze willen lezen. Guinness heeft zijn naam erop staan en "monster". ~~}>

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 10:04

Goed toepasselijk voor mijn hond :')
Gelukkig niet veel kindjes die er op af komen. Ze zullen wel snel genoeg merken dat ze dat niet graag heeft.. blaffen doet ze snel maar bijten nooit ;)
Ik denk dan gewoon eigen schuld dikke bult, je moet het maar vragen. Niet zo opgevoed? dat is dan jammer :P