een kat waardig bestaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lizzzzz

een kat waardig bestaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 05:48

Hallo,

Natuurlijk hoop ik dat onze pep nog heel lang bij ons blijft, we mogen al een tijd van haar genieten.. Maar af en toe laat ze tochwat dingetjes zien waardoor ik toch begin te denken dat ze ouder aan het worden is..

Wij wonen split-level, dus haar voerbakjes, kussen en kattenbak staan allemaal op andere verdiepingen.

Gister zat ik met mijn vriend op de bank en vroeg ik mij af: wat is nou een kat waardig bestaan, rekening mee houdend dat pep altijd trapjes moet lopen?

Ik denk vaker na over dit soort dingen, ik denk omdat ik me er dan op voor kan bereiden oid.
Dit topic is in geen geval opgezet om de kat zo snel mogelijk in te laten slapen ofzo

dierenfan

Re: een kat waardig bestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 06:20

katwaardig zou ik in jullie geval vinden om ze (geen idee hoe oud ze is?) goed in de gaten te houden qua niet te dik worden (hoe meer kilo's hoe moeilijker traplopen) en als ze boven de 7 jaar (dan is een kat in het wild al oud alleen huiskatten hebben vaak een makkelijk leven dus kunnen wel 20 worden bij wijze van) is dan in de gaten houden of ze niet strammer wordt. Wordt ze dat al? Dan pijnstilling gaan geven. De eerste tijd dagelijks volle dosis en dan langzaam afbouwen naar een onderhoudsdosis en op slechtere dagen de volle dosis geven. Als een kat veel moet traplopen zou ik dat zelf netjes vinden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 06:23

overigens als een kat zich goed voelt in de situatie die op dat moment voor de kat nog kan is het nog een kat waardig bestaan. Ik bedoel maar een (luie) huiskat die netjes op gewicht is kan makkelijk op 3 poten leven. Een wilde kat die zelf zijn eten moet vangen kan je het niet aan doen met 3 poten te moeten gaan leven.
Mijn kat zou als ze blind wordt nog goed kunnen leven die komt vrijwel niet buiten en is binnen helemaal gelukkig in haar bekende omgeving. Mijn vorige kat was altijd buiten aan het jagen en had niets met mensen. Die zou ik in hebben laten slapen als ik merkte dat ze minder goed ging zien. (helaas aangereden en overleden)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 06:34

Als je dan denkt dat je kat moeite heeft met al die trapjes waarom plaats je dan niet alles voor zover mogelijk wat dichter bij elkaar?
Anderzijds is een beetje bewegen van de een naar de ander ook niet slecht, ze heeft er immers de hele dag de tijd voor.
Maar hoe oud is je kat en wat voor dingen vertoond ze zodat je gaat twijfelen over haar katwaardige bestaan??

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 10:58

Bij onze poes van 19 hebben heel nauw gelet op hoe ze was geestelijk en lichamelijk. Ze was dement aan het raken maar daar hadden wij meer last van dan zij. Af en toe naast de bak behoefte doen of meerdere keren achter elkaar om eten vragen. Ze was altijd heel erg dik en naarmate ze ouder werd viel ze wat af, altijd het gewicht in de gaten gehouden en onder de 3,5 wouden we het niet laten komen.

Toen ze een dikke elleboog kreeg, wat volgens de dierenarts artrose was, hebben we goed gekeken hoe ze liep en of ze alles nog gewoon kon en er was niets te merken. Op den duur moesten er wel opstapjes zijn naar de vensterbank ed. Maar nooit extreem. Helaas ging haar elleboog op den duur open en we hebben een antibiotica kuur en pijnstillers gegeven. Het werd beter en ze kwam weer aan. Helaas kwam na 3 weken de wond weer terug en viel ze ineens erg af naar 2 kg en bleek haar elleboog vol te zitten met kanker. Dierenarts wou nog verder dokteren maar dat was niet eerlijk vonden wij. De pillen lieten haar de hele dag spugen en wie weet zat ze wel veel verder onder de kanker.

we hebben haar laten gaan toen ze nog redelijk goed was maar we wouden het niet tot lijden laten komen.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 21:52

Ik raad af de boel te veranderen als een kat ouder wordt. Katten hebben het al niet zo op verandering. Zeker als ze ouder (en dement) worden, is hun dagelijkse routine noodzakelijk om zich veilig te voelen. Zie het als: jij wordt op een dag blind, maar iemand verandert wel ineens je hele inrichting en plaatst je wc aan de andere kant van het huis. Dat geeft ook stress en een kans op ongelukjes.

En geen nood over de trappen. Katten zijn goede klimmers, een trap is peanuts voor ze. Juist door die trappen blijft ze lichamelijk fitter dan een kat die enkel op de bank springt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:02

Onze oudste kat is 15. Wij wonen vrijstaand en de katten mogen alleen maar op de benedenverdieping. Hier worden dus eigenlijk geen trappen gelopen.
Hoewel... Sinds onze jonge kat elk kiertje afspeurt en regelmatig boven zit, is onze oude kat ook steeds nieuwsgierig. Die kan nog prima traplopen! Gelukkig luistert onze oude kat heel goed en komt die op verzoek meteen naar beneden.

ik denk dat het al wel vier of vijf jaar geleden is dat we hebben gedacht dat onze oude kat dement begon te worden. Ze viel van de bankleuning af met slapen en allerlei andere dingen. Maar dat heeft zichzelf weer opgelost.
Vorig jaar hebben wij er een kitten bij gekregen. Die houdt onze oude kat ook erg fit door 'm te pesten. En onze oude kat daagt het kitten (inmiddels een jaar oud) op haar beurt uit. In het begin was onze oude kat erg humeurig en liet zich niet zonder jammeren optillen. Alsof ze pijn had. Maar als het kitten niet in de buurt was, deed ze dat niet.

Afgelopen winter heeft de oude kat een keer in huis gepoept. Dat baarde mij heel erge zorgen. Maar bleek te komen omdat de deur naar de keuken (waar de kat naar buiten kan) gesloten was.

Het is dan dus gewoon een kwestie van opletten of ze ook graag naar buiten wil. Nu geeft ze het weer heel erg goed aan. Ik ben vorig jaar toen onze hond (de liefde van haar leven) bang geweest dat ze ziek zou worden. Is een paar dagen heel erg onwennig geweest en wordt nog steeds helemaal wilt als ik een hondengeur aan me heb.

Wat ik er mee wil zeggen: Kijk vooral goed naar je kat. Soms veranderen dingen na een poosje weer. Katten zijn erg zelfredzaam, ook op oudere leeftijd! Hou het gewoon in de gaten, ze geven het snel genoeg aan! Geniet vooral van je kat, het is heerlijk om die beestjes bij je te hebben!