Help !!! Wat nu ?? Dringend raad !!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Omany

Help !!! Wat nu ?? Dringend raad !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 19:58

Oh neen, mijn vriend loopt buiten en komt al roepend binnen dat er een klein vogeltje op het terras ligt !!
Hij ziet dat het uit het nest gevallen is, want we hebben een nestje in ons nestkast zitten. Wij direct het vogeltje genomen en we wilden het erbij zetten, maar toen tot onze grootste verbazing is het iets totaal anders !!!! :( In de nest zitten pimpelmeesjes en wat wij gevonden hebben is een musje (denk ik).

Maar wat nu ???? Het beestje maakt geen kans zo, dus hebben we het erbij gezet bij de pimpelmeesjes (5 min geleden). Nu hebben we vreselijk schrik dat ze haar jongen gaat verstoten :( .

Mijn vriend gaat het er terug uithalen, want de moeder vliegt dus constant aan met voedsel, maar nu vliegt ze precies direct terug weg !

Ohja, het musje ziet er oké uit, is niet meer naakt en heeft al veertjes, maar duidelijk niet in staat alleen te overleven.

Wat nu ?? Sorry voor het raar geschreven verhaal maar is nogal rap rap geschreven omdat we niet weten wat doen nu !

Jasmijn159

Re: Help !!! Wat nu ?? Dringend raad !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 20:00

Vogelopvang bellen?

Vooral nestkast zo veel mogelijk met rust laten, want anders komt mama dalijk helemaal niet meer terug.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 20:03

Er vliegen momenteel heel veel jonge mussen voor het eerst het nest uit. Ze kunnen wel vliegen maar nog niet goed. De ouders zorgen nog wel voor hem/haar hoor , die komen op het geluid af. Ik kom ze momenteel overal tegen en ze vliegen in slow motion omhoog. Als ze een rood hoofd konden krijgen hadden ze dat wel gekregen.

Heeft ze al een staartje en volledige vleugelveren?

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 20:04

Heel kort in de buurt van waar je het gevonden hebt droogzetten en vooral met rust laten.. Ouders voeren vanaf afstand.
(en nee geur van mensen maakt weinig uit, vogels ruiken amper).

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 20:07

als het verendek volledig is dan kan het idd op de grond zitten. Vele vogelsoorten leren namelijk vanaf de grond vliegen en dit kan tot 48 uur duren. En ja de kans dat zo'n vogel het niet overleefd is aanwezig dat is (klinkt cru) de natuur en gelukkig overleven niet alle jonge vogels want dan zagen we geen zon meer inmiddels ;) Toch maak je het liever niet mee natuurlijk en als het verendek niet compleet is dan moet er idd geholpen worden en daar is een vogelopvang voor en de meeste dierenambulances halen vogels op.

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 20:46

sorry dat ik nu pas reageer, maar we zijn druk bezig met het vogeltje ... we hebben gebeld naar de DA ze zei ook van de vogelopvang maar is dicht nu. Ze zei om geweekt brood te geven en dat zijn we nu aan het doen. Vogeltje is heel actief en eet. Was juist van plan om een regenworm te gaan vangen :o .

Het vogeltje heeft al wat verendek, maar denk echt nog niet in staat al te vliegen en zelf te overleven. Vrees eerlijk gezegd dat ons kat het uit het nest gehaald heeft :( .

We hebben er nu een lamp opgezet en we zullen proberen hé, meer kunnen we niet doen ...Pfoe was weer effe paniek ! Waarom kom ik zo dingen altijd tegen |o .

Maar gewoon weer buiten op de tegels zetten kan ik echt niet hoor :n. Zooo vreselijk zielig hoe het daar op de grond zat !

Nu zitten we er nog meer mee in dat de mama en papa vogel precies niet meer terug komen bij hun meesjes :( . Was een stomme zet van mij, maar was echt een paniekreactie _-:(

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 20:57

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 21:41

:( Dat wist ik echt niet zucht :(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 21:44

slimmerik schreef:
Sjonge wat jammer dat je het opgepakt hebt. Deze beestjes worden best gevoerd door de ouders. Hier in de tuin zitten er zo ook twee. Ouders zijn er druk mee en die jongen komen echt wel goed terecht...

http://plazilla.com/page/4294975109/wat ... s-gevallen

lopen daar geen katten dan?Dan is z'on vogeltje toch ook ten dode opgeschreven?

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 22:07

voila, dat was ons eerste gedacht ! Het stikt hier van de katten, dus na een half uurtje is de vogel opgegeten hoor :( . We geven het nu geweekt brood en het eet goed, maar deze nacht é ... ik heb echt wel mijn nachtrust nodig (zwanger). Mja, we zien wel zeker ... we doen ons best !

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 22:16

Bij ons 2 mereltjes paar weken terug nog uit een nest gevallen.
Die konden nog niet vliegen. Niets aan gedaan behalve leuk foto's nemen, als we 1 van de ouders zagen gingen we direct naar binnen zodat ze konden voeren.

Ondertussen zijn ze weer uitgevlogen, onze honden deden gelukkig niets en de katten van de buren hebben de vogels niet te pakken gekregen... En die jagen wel. :)

Denk ook wel dat dit zo kan zijn met musjes. Dat ouders dan maar via de grond voert. Gewoon de natuur hun gang laten gaan. En als je een kat ziet kun je die proberen weg te houden, meer kan je denk ik ook niet echt doen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 22:32

ja dat is het grootste probleem voor de vogeltjes alle HUISkatten die alles uitmoorden.

sorry hoor ik vind het wel zo'n onzin om dat de natuur te noemen..

dan is het ook natuurlijk als mijn hond een kat dood bijt? 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 22:41

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 23:05

geerke schreef:
slimmerik schreef:
Sjonge wat jammer dat je het opgepakt hebt. Deze beestjes worden best gevoerd door de ouders. Hier in de tuin zitten er zo ook twee. Ouders zijn er druk mee en die jongen komen echt wel goed terecht...

http://plazilla.com/page/4294975109/wat ... s-gevallen

lopen daar geen katten dan?Dan is z'on vogeltje toch ook ten dode opgeschreven?

Ja èn? Die pakken toch wel jonge vogeltjes omdat de bazen het vertikken om belletjes om te doen. En ze eigenlijk aan hun lot overlaten.

De wilde katten hier zijn zo schuw dat ze zich overdag niet laten zien. En tja ik kan toch niet het voer van die katten stelen? Da's ook weer sielug....

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:11

Hebben jullie wel eens een merel gezien die haar jong verdedigd tegen een kat??

Bij de meeste vogels maakt de kat geen enkele kans hoor!

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:13

Vertikken? Ik zou mijn kat never nooit een belletje om doen.

Zo nu en dan gaat er gewoon een klein vogeltje aan. Heel sneu maar hoeft ook geen drama om gemaakt te worden.
TS je doet je best, heel lief. :j

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:16

lees het topic nu pas...zijn alweer even verder sinds je topic hebt geopend zag ik. Hoe is het gegaan met het vogeltje?

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 19:49

hoi, wel we hadden het om de 2 uur eten gegeven en een lamp erboven enz, maar het werd slapper en slapper en de volgende dag was het dood :( . Ik vond het echt super erg, maar het is bijna onmogelijk dat goed te doen slagen las ik overal ...

Wat wel goed nieuws was, de ouders van de 4 pimpelmeesjes kwamen gewoon weer netjes terug voederen en zijn trouwens een paar dagen geleden uitgevlogen ! Dus daar waren we hééél blij mee ! *D

We hebben ons best gedaan voor het arme musje, maar het heeft niet mogen zijn |(