Ik heb sinds kort een Forpus vogeltje (het kleinste soort papegaai). Nu zijn de vleugels van Gino niet goed gekortwiekt toen wij hem gekocht hadden, ze zijn ze dus aardig kort. Het is zeker niet dramatisch en er is ook niet in het "vleesgedeelte" van Gino geknipt (bij de botjes boven in de vleugel), maar ik ben benieuwt of dit nog zal aangroeien. Ruim 3 maanden zijn de veren al zo en groeien niet op de lengte hoe het wel hoort te zijn en zijn nog steeds precies zo als toen ik hem kocht.
Ik heb het e.e.a. al gegoogled en las dat het niet erg is, zolang er maar niet in de vleugel zelf (het "vleesgedeelte") is geknipt.
Is er iemand met vogelkennis die hier verstand van heeft en weet wat ik bedoel? Het is een prachtig, mooi blauw vogeltje en ik vind het zonde als zijn veren in zijn vleugels niet meer zouden aangroeien...
Als het te ver is geknipt groeit het vaak heel slecht weer aan of ze kunnen niet meer vliegen. Hoeft daarvoor niet perse in het leven te zijn. Pas als de vogel ruit groeien nieuwe pennen na.