probleem met mijn konijnen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Blacky_

probleem met mijn konijnen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 17:00

Hallo,

ik weet het even niet meer, ik heb 2 voedsters van net 1jaar.
Ik had er 2 gekocht, maar 1 overleed er helaas binnen 3dagen aan stress van het overhuizen. Ik heb toen meteen dezelfde dag een nieuw voedstertje erbij gehaald en rustig aan elkaar laten wennen,
het was een ander nest, maar vanaf dag 1 zijn ze gek op elkaar.

Nu is het zo dat ze het hele hok opeten, kapot krabben en onder sproeien. Ik weet echt niet meer wat ik eraan kan doen. dit is sinds een half jaartje zo.

Ze hebben een hok met 2 verdiepingen die inmiddels is uitgebreid met een grote ren eraan vast.
Zodra ik thuis ben lopen ze los in de tuin, met goed of met slecht weer. Ze hebben voldoende speeltjes in het hok, maar toch heb ik het idee dat ze zich vervelen of wat is het anders?

Om de beurt zijn ze schijnzwanger, ze plukken elkaar kaal en maken een nest en 1 van beide wordt dan ook wat agressief. Dit is na een paar dagen over.

Wie heeft hier tips voor? En wat voor speeltjes kan ik ze nog geven.

Verder zijn het hele lieve nieuwsgierige ondeugende konijnen die ook graag even met de hond spelen.

Alvast bedankt.

iirrssjjee

Re: probleem met mijn konijnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:06

Zijn ze gecastreerd?
Zo niet,, is dat een goede optie om te overwegen!
Ze zullen niet meer schijnzwanger worden, hebben veel minder last van hormonen en daardoor dus stukken liever!

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 17:13

is wel een optie, maar liever niet.
Lief zijn ze verder dus wel maar ze knagen vooral echt aan alles!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:14

het zijn dan ook knaagdieren. je zult het ze niet afgeleerd krijgen, wel kan je er van die roosters opzetten dan kunnen ze er niet meer bij.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:15

Sowieso laten castreren, als ze zo in de knoei zijn met hun hormonen is dat niet echt fair om ze zo nog jaren te laten zitten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:17

waarom de konijnen doen toch niks naar elkaar, en ze zijn net 1 jaar. ik zou daarom niet gelijk gaan castreren. wat zouden jullie redenen zijn dit wel te doen?

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:20

Zoals ik net al aangaf, ze zullen niet meer schijnzwanger worden, dus hoeven ze elkaar niet kaal te plukken. Ook zullen ze dan veel minder last hebben van de hormonen in het dagelijks leven.

Ook lopen ze dan geen kans meer op baarmoederkanker!

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:22

StalNollie schreef:
waarom de konijnen doen toch niks naar elkaar, en ze zijn net 1 jaar. ik zou daarom niet gelijk gaan castreren. wat zouden jullie redenen zijn dit wel te doen?

Omdat ze dan geen last meer hebben van hormonen. Het is nou niet echt bevorderend om continue schijnzwanger te zijn, elkaar kaal te plukken en knorrig te zijn.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:29

hier ook een gehad die schijndrachtig was maar dat is 3 keer voorgekomen daarna niet meer. en nee heb ze ook niet laten helpen. dus zou het de tijd geven.

en ts uitdaging kan je maken door van alles op de grond neer te leggen, kijk maar eens wat je bij de web shop allemaal aan kunt schaffen.

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 18:08

dat castreren zal ik eens overleggen met mijn dierenarts, maar ik heb het niet zo op medische ingrepen tenzij echt noodzakelijk. Ik heb zelf altijd maar 1 konijn gehad, mocht er geen 2 toen ik nog thuis woonde dus geen ervaring met dit.

Over spullen op de grond leggen. heb al vanalles geprobeerd maar alles eten ze op. Begin van de middag zo´n wilgenbal erin gelegd, tuin staat blank dus konden er echt even niet uit, maar binnen een uur is er niks meer van te vinden, net als met houten speeltjes, huisjes of van stof, langer als een dag overleefd het niet. en nu heb ik echt alles over voor mn beestjes, maar dit begint een duur grapje te worden

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:33

Dan zou je moeten kijken of er ergens een wilg is waar je takken vanaf mag knippen, dan kost het je niks.

Het castreren van voedsters voorkomt ook dat ze baarmoederkanker kunnen krijgen, dat kan je ook meenemen in de afweging.

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 18:41

Dat kan inderdaad ook, maar is het goed voor ze als ze zoveel eten? want zodra het op is beginnen ze aan het hok. en zoveel wilg is ook niet goed voor ze.
Ze waren ook wat te dik dus heb ze al op dieet gehad, wil niet weer dat ze zo vet worden

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:43

Wat voer je ze? Ik voer ze kleine porties over de dag heen... Vooral groenvoer, onbeperkt hooi en bikjes in een bal.

Tijgie, (zie onderschrift) was echt een vals konijn voor haar castratie. := (heb en litteken in mijn hand)
Zelfs de hond is daardoor echt bang voor haar, ze viel de hond zelfs aan.

En nu, ze staat vooraan om een aai te ontvangen en is 180 graden veranderd.

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 19:32

Ze krijgen gemengd voer met witlof en onbeperkt hooi, en dan wilgen en af en toe snoepjes erbij.
Ze kregen wortel maar daar werden ze zo dik van, sinds ik daarmee ben gestopt doen ze t beter.

Lief zijn ze dus wel, echt knuffel konijnen, 1 kan echt een kreng zijn tegen de hond, maar dan maakt hij het er ook zelf naar, door de konijnen te sarren, maar ze heeft 1x gebeten, de eerste keer dat ze een nestje heeft gemaakt, verder nooit weer en vertrouw der 100%. De andere heeft nog nooit ook maar iets fout gedaan, zodra mn hand in t hok komt likt ze me helemaal af.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:42

Hoe groot is het hok precies en hoe groot is de ren?

Het is nu voorjaar, dus dan hebben voedsters altijd meer last van hun hormonen. Maar bij jouw konijnen is het sinds een half jaar...

Ik weet niet of het klopt, maar even een soort theorie hoor. Ik heb drie voedsters (gehad), waarvan eentje erg veel last had van schijnzwangerschappen, heel knorrig, chagrijnig, kaal plukken en idd: hoe groot het hok of ren ook is, altijd knagen en dat soort dingen. Uiteindelijk bleek deze voedster melkkliertumoren te hebben. Oorzaak van deze tumoren ligt bij de hormonen. Wat ik dus nu denk: als jouw voedsters echt enorm veel last hebben van hormonen, zou het kunnen zijn dat er medische gevolgen aan zitten (?). Geen idee of dit klopt hoor, ik berust dit maar op mijn ervaring met één voedster die erg veel l ast van hormonen had. Andere voedster had nergens last van, huidige voedster heb ik laten castreren. Hoewel het bij haar niets geholpen heeft, ze is nog steeds hetzelfde qua gedrag.

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 20:47

Even uit mijn hoofd is het hok 1m bij 50cm en dan 2 verdiepingen. Leek een enorm hok tot het ook enorme konijnen werden haha. nu dus een ren er aan vast van 1.20 bij 1.20, helaas is mijn tuin niet groot genoeg om nog verder uit te breiden, misschien nog een verdieping erbij op.

Ze zien er super uit, doen het goed, eten drinken goed, dus eigenlijk nooit echt na laten kijken door de da, wel regelmatig zelf controleren. Ik zal het volgende week als mijn hond voor de prikken moet eens aan haar vragen hoe zij er over denkt, altijd fijn om dingen te hebben die je kan noemen als mogelijke oorzaak

Puck94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:52

Mijn 2 voedsters waren ook zo vroeger. Wij hebben ze toen laten castreren. Tijdens de castratie bleek dat ze een tumor hadden in de baarmoeder. Die is gelijk weggehaald. Vanaf dat moment geen geknaag schijnzwangerschappen en boos gedrag meer.
Sinds kort zijn wij ook veranderd naar voer zonder toegevoegde suiker enzo (Selective, van supreme foods), daar reageert de voedster die we nog over hebben ook heel goed op. Ze wordt nu veel minder boos op haar vriendje haha. Het voer is wel duur, maar echt een aanrader!
Ook geef ik regelmatig een brok stro uit de verpakking dat zo op elkaar gedrukt is. Daar kan ze zich dan helemaal op uitleven en het hok opnieuw inrichten. Kan ze heel lang druk mee zijn!
Die van ons zitten ook al een tijd binnen vanwege de regen. Morgen verhuis ik ze voor een paar uurtjes naar binnen om even rond te lopen. Vinden ze ook altijd fijn. Even van omgeving veranderen doet de relatie tussen de konijnen vaak ook goed, spanning en zo haha.
Succes ermee!

Kimmm_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:41

Ik heb geen tips oid maar @stalNollie een konijn is geen knaagdier, maar een haasachtige.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:08

_Blacky_ schreef:
Even uit mijn hoofd is het hok 1m bij 50cm en dan 2 verdiepingen. Leek een enorm hok tot het ook enorme konijnen werden haha. nu dus een ren er aan vast van 1.20 bij 1.20, helaas is mijn tuin niet groot genoeg om nog verder uit te breiden, misschien nog een verdieping erbij op.

Ze zien er super uit, doen het goed, eten drinken goed, dus eigenlijk nooit echt na laten kijken door de da, wel regelmatig zelf controleren. Ik zal het volgende week als mijn hond voor de prikken moet eens aan haar vragen hoe zij er over denkt, altijd fijn om dingen te hebben die je kan noemen als mogelijke oorzaak

Hm, de ruimte die ze hebben lijken (hok inclusief ren) groot genoeg. In elk geval minimum maat voor twee konijnen. Maar goed, ik heb nu ook een voedster die absoluut niet voldoende heeft aan de ren waar ze nu in zit, die móet regelmatig loslopen op een groot stuk. Verschilt weer per konijn ook.

Als je naar je dierenarts gaat voor advies, raad ik je aan om even te checken of ze kundig genoeg zijn mbt konijnen. Veel dierenartsen zijn dit niet en de kans dat ze jou verkeerd advies geven is dan best wel groot. Konijnen vragen om hele andere benadering en verzorging dan honden en katten. Via bunnybunch forum is er een lijst te vinden met konijnkundige dierenartsen, misschien staat die van jou daar ook tussen. En anders kan je hun kennis even 'testen', heb ik ook wel eens gedaan (ik moest kiezen tussen twee dierenartspraktijken en eentje had duidelijk meer verstand van konijnen en knaagdieren).

Edit: even een toevoeging. Heb je de buiken wel eens gevoeld van je konijnen? Ik voelde namelijk op den duur bobbeltjes in de buik van mijn vorige voedster en dat waren dus die tumoren. Je zou daar al eens naar kunnen kijken. Ik heb alleen geen flauw idee of die zich al zo vroeg ontwikkelen trouwens. Mijn konijn was drie jaar toen ik daar achter kwam dat zij deze had.

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:10

Doe je het hooi los of in een bal? Want als je het in een bal doen kost het meer tijd om het te eten dus werkt het ook tegen verveling.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:16

Gemengd voer is ook niet goed voor je konijn. Koop liever brokjes en dan zonder antibiotica. Dus niet de boerenbond merken. Maar bv wel Hopefarms.
En in het geval van voedsters waar niet mee gefokt wordt, is het diervriendelijker om ze te laten steriliseren. De last van hormonen en de kans op baarmoederhals kanker is echt groot.

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 17:31

Bedankt voor alle tips.
ik neem alles even in me op en denk erover na.

het hooi zit in een hooiruif en er hangt een hooibal in het hok

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:35

Een van mijn konijntjes was ook steeds schijnzwanger, laten helpen en nu is het helemaal over!

CxKenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:43

Ik heb een mannetje en vrouwtje die alle 2 geholpen zijn.
Ze zijn er echt enorm van opgeknapt, vooral het vrouwtje die dus echt heel knorrig was en overal plaste is nu helemaal zindelijk.

Die van mijn zijn ook echt slopers daarom ligt heel de ren vol met dingen waar ze zich mee vermaken, een grote doos, telefoonboek, knuffel, grote pavo emmer, een kussen e.d.

Als je naar de kringloop gaat kun je vaak zulke dingen kopen voor weinig geld, ik moet alleen wel 1 keer in de week ruimen want dan ligt alles vol met karton snippers en hangt in hun vacht het halve telefoonboek :=

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:48

Ik zou zeker een castratie overwegen. Ik heb een maand geleden mijn konijn in moeten laten slapen door baarmoederkanker. Mijn dierenarts vertelde mij dat de kans 80% is op het ontwikkelen van baarmoederkanker. Of het getal precies klopt weet ik niet, dierenarts zal het wel niet voor de fun zeggen dus het zullen er wel heel veel zijn die het krijgen. Dus als je lang van je konijntjes wilt genieten zou ik het zeker adviseren