Wyandotte kippen, kuikens toevoegen of bevruchte eieren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Wyandotte kippen, kuikens toevoegen of bevruchte eieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 14:14

Ik heb 3 wyandotte kippen, en ik wil er graag wat meer. Nu hebben ze bij een paar huizen verderop kuikens, als ik die onder een broedse kip leg zou ze die dan accepteren? Of ik wil bevruchte eieren eronder leggen, maar nadeel is wel dat ik geen hanen kan hebben (woonwijk) en het natuurlijk ook zomaar allemaal haantjes kunnen zijn :+

Ik weet dat ze speciaal kuikenvoer nodig hebben omdat ze anders dood gaan, is er nog meer waar ik aan moet denken?

Laptopmuis

Re: Wyandotte kippen, kuikens toevoegen of bevruchte eieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:45

Is er één van je kippen broeds en hoe oud zijn de kuikens?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:48

Kuikens eronder leggen werkt eigenlijk alleen vlak nadat ze zijn uitgekomen, en dan in het donker onder de broedse hen, andes trapt ze er niet in.

Bevruchte eitjes onder een broedse hen (die ook daadwerkelijk goed broeds is en goed blijft zitten) kan altijd natuurlijk. Voor de haantjes moet je dan een andere oplossing vinden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:49

Als de kuikens als uitgekomen zijn, werkt het niet: dan kan de broedse kip ze ook vermoorden namelijk.

Ik zou zelf wachten tot de kuiken oud genoeg zijn om zonder moeder of warmtelamp te leven en gesext kunnen worden :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-05-14 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 14:50

Wij hadden wel kippen die als ze broeds waren of zelfs al met paar dagen oude kuikens, de andere hennen met kuikens aanvielen en het hele kroost vervolgen overnamen.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 15:20

De kuikens zijn nog klein, moeten eigenlijk nog onder de lamp. Op stal hadden ze een jonge pauw kuikens, en een broedse kip nam die ook onder haar hoede, heel lief om te zien sliepen ook onder haar vleugels. Maar moet je denk ik geluk mee hebben! Zou ik oudere kuikens die al in de veren zitten wel kunnen koppelen?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:23

Je kunt kuikens pas bij volwassen kippen zetten als de kuikens een week of 20 oud zijn, en zich dus goed genoeg kunnen verweren als de kippen vervelend tegen ze doen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:25

Ja hoor, onze kuikens waren zo'n 4 maand toen ze bij de rest kwamen :) waren ze niet meer zo kwetsbaar namelijk. Heb zelf namelijk best felle dames ertussen zitten, maar waren krielkippen en de kuikens niet dus waren al bijna net zo groot tegen die tijd.

Ze hebben wel de schedeltjes open gepikt, achteraf bleek het te komen omdat 1 van de kuikens niet goed was. Nadat die dood in het hok lag, werd de gezonde kuiken gelijk geaccepteerd.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-05-14 15:27, in het totaal 2 keer bewerkt

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:25

Ik zou er bevruchte eieren onder leggen. Mijn Wyandottes waren heel snel broeds en trouw aan de eieren, zo al veel kuikentjes gehad.
Is ook erg leuk om ze uit het ei te zien komen.
Kuikens er bij in zetten zou ik niet doen, kippen zijn erg agressief!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 15:29

Ik denk dat ik er dan inderdaad bevruchte eieren onder doe.. Mijn kippen komen ook het nest niet af als ze broeds zijn, alleen in de ochtend 2 min om te eten en een zandbad te nemen. En ach de haantjes kan ik altijd nog in de soep doen ;)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:29

Ik heb mijn twee gekochte kuikens in een konijnenkooi in de eetkamer staan tot ze groot genoeg zijn om bij de andere kippen te kunnen.

Mijn dochter had er laatst wel de Brahma kip even bij gezet maar die arme kuikens verschoten helemaal. Omdat die uit de broedmachine komen hadden die nog nooit een kip gezien :D Brahma's zijn erge vriendelijke kippen dus ze deed ze niets maar ik vertrouw de andere kippen toch niet echt met de kleintjes.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:32

CK88 schreef:
Ik denk dat ik er dan inderdaad bevruchte eieren onder doe.. Mijn kippen komen ook het nest niet af als ze broeds zijn, alleen in de ochtend 2 min om te eten en een zandbad te nemen. En ach de haantjes kan ik altijd nog in de soep doen ;)

Is wel de handigste optie, hebben ze ook gelijk een beschermvrouwe :D

(En de haantjes zijn ook erg nuttig :9 )

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 15:33

Zojuist gemaild met iemand in de buurt, kan 5 bevruchte eieren ophalen van een wyandotte :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:36

Super! Succes :D

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:50

Leuk en dan hoop ik voor je dat je straks niet te vaak haan op het menu hebt staan ;)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 15:52

Percy schreef:
Leuk en dan hoop ik voor je dat je straks niet te vaak haan op het menu hebt staan ;)

Hoop ik ook niet want de buurman moet ze slachten, zelf doe ik dat niet vind ik zielig :')

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:23

haha! ik was ook zo stoer de eerste keer 'haantjes gaan gewoon de soep in!'

En toen kroop daar het allereerste kuukie uit zijn eitje. Werd meteen Boefie gedoopt en jawel... Boefie was een haantje. En een leuke! en een mooie! Dus heb uiteindelijk nog moeite gedaan om voor Boefie een huis te zoeken en gelukkig is dat gelukt...

haha! stond ik dan met mijn stoere praat.

En nu weer want morgen komen er weer twee kuikens uit de broedmachien...

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:23

We hebben een keer een gewoon ei onder een krielkip gedaan.We hadden geen haan en de kip zat de hele dag op een leeg nest.Dus een adoptie ei.Maar het kuiken was heel groot voor het kipje en zat onder haar vleugels gepropt.Maar zelf zag ze geen verschil.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 09:26

Amaris schreef:
haha! ik was ook zo stoer de eerste keer 'haantjes gaan gewoon de soep in!'

En toen kroop daar het allereerste kuukie uit zijn eitje. Werd meteen Boefie gedoopt en jawel... Boefie was een haantje. En een leuke! en een mooie! Dus heb uiteindelijk nog moeite gedaan om voor Boefie een huis te zoeken en gelukkig is dat gelukt...

haha! stond ik dan met mijn stoere praat.

En nu weer want morgen komen er weer twee kuikens uit de broedmachien...

Ben bang dat het hier net zo gaat :') De huidige kippen leggen ook bijna niet meer die moesten eigenlijk ook al de soep in... :o