Kat valt andere kat aan!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bevertje

Kat valt andere kat aan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 20:39

Toen ik vanochtend wat vuil buiten weg wilde gooien, heb ik mijn 2 katten even achter op het plaatsje gelaten. Meestal snuffelen ze 5 minuten rond en komen weer naar binnen. Vanochtend kwam er alleen een andere kat de plaats op, waar mijn katten erg agressief op reageerden. Ik heb ze uit elkaar gehaald en naar binnen gestuurd.
Eenmaal binnen ging een van de katten achter de ander aan. Ze was zeer agressief! Viel mijn andere kat aan, echt een flinke vechtpartij. Toen ik ze vervolgens uit elkaar wilde halen, viel ze mij ook aan. Het was een bonk agressie!
Normaal zijn mijn katten echt maatjes. Ze komen uit hetzelfde nestje en leven al 8 jaar samen. Ik heb ze een aantal uren uit elkaar gehouden en ze vervolgens weer samen gevoegd, maar het resultaat was hetzelfde. Het lijkt wel alsof ze haar vriendje niet meer herkent??

Wat nu? Iemand hier ervaring mee? Paar dagen uit elkaar houden en wederom proberen?

Zilverroosje

Re: Kat valt andere kat aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 20:48

Ik heb hier broer en zus, beide 'geholpen'. Ze vechten regelmatig heftig, maar liggen daarna gewoon weer samen te slapen...
Het zou ook iets met rangorde te maken kunnen hebben , aangezien er een vreemde kat bij kwam.
Maar bij jou treedt het nu voor het eerst op?

bevertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 20:59

Ze maken wel vaker ruzie. Maar dit is echt anders. Het lijkt op vechten tot dat er een het loodje legt..

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:07

Mijn poezen ook van de een op de andere dag niet meer samen terwijl het altijd dikke mik was. Twee keer een katten psycholoog bij gehad maar de tips mochten niet baten. De ene vrat de ander haast op en als je je ermee bemoeide kon je ook een haal krijgen. Kalmeringsmiddelen, Feliway (oid) hielp allemaal niets. Vanaf dat moment heb ik ze apart gehouden. Een paar maanden later bleek er één (de aanvaller) leukemie te hebben. Volgens mijn dierenarts kan dat heel goed de oorzaak zijn geweest. Maar goed, laten we hopen dat ze bij jou gewoon een beetje van slag zijn door die andere kat. Misschien eens googelen of die Feliway (zo'n feromonen stekker) zou kunnen helpen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:12

Misschien stonden ze gewoon even in de gevecht modus door de indringer.
Katten zijn territorium verdedigers van nature.
Als ze dan verder nooit andere katten zien en nu ineens wel kunnen ze best even goed van slag zijn.
Het knopje werd ingedrukt zou je kunnen zeggen.
En ze laten zien daar niet echt heel goed mee om te kunnen gaan.

Mijn katten lopen gewoon buiten met alle buurkatten.
Soms hebben ze mot buiten met de buren maar eenmaal binnen zijn ze verzot op elkaar.
We hebben er 3 en nooit problemen onderling gehad

bevertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 21:20

Ja die vechtmodus is wel duidelijk. Alleen het duurt nu al de hele dag.. misschien moet ik ze nog wat meer tijden gunnen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:22

Kan je ze niet gewoon lekker naar buiten laten??
Daar leren ze van de katten die er ook lopen.

Mijn woon omgeving is er geschikt voor maar dat is natuurlijk niet bij iedereen zo.
Als het de hele dag al duurt zou ik ze er uit halen.
Niet door ze uit elkaar te halen want hoe krijg je ze dan later weer bij elkaar?
Ik zou hun gedrag af straffen met een plantenspuit.....koelen ze meestal lekker van af

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 21:23

Mijn katten hebben dit ook gehad. We hadden ze soms een week uit elkaar voordat het weer ging. Af en toe even neuzen en een brokje. Nu is vaak 1 nachtje apart voldoende.

bevertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 21:27

Nee ze kunnen niet naar buiten. Wij wonen aan een hele drukke weg. Ze zitten nu nog apart, ze kunnen elkaar wel zien door de deur. Hopelijk gaat het na een nachtje beter.