Ervaringen met leishmania

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Ervaringen met leishmania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 18:43

Hallo,

Zijn er hier bokkers die een hond hebben met de ziekte van Leishmania?
Voor degene die niet weten wat het is:
http://www.dierendokters.com/honden/lei ... ishmaniose

Bij mijn hond is gisteren bloed geprikt, en vandaag hebben we de uitslag gekregen. Zijn rode bloedcellen zijn te weinig, teveel eiwitten en zijn nieren zijn achteruit gegaan, en nog wat symptohen die allemaal leiden tot deze ziekte. Mijn hond komt uit Spanje, dus hij kan dat als puppy opgelopen heeft, en hij is nu 1,5 jaar oud.
Ze gaan morgen zijn bloed nog verder onderzoeken op echt alleen deze ziekte, dus als het goed is hebben we morgen zeker een uitslag of het dit is of niet. De dierenarts vertelden dat er wel medicijnen voor zijn, maar deze zou hij dan heel zijn leven moeten slikken en tast zijn nieren nog erger aan. Even afwachten dus..

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 18:45

Ik heb een hond met leishmania gehad. Ook een spanjaard.
Ondanks haar leish ( en ze was heel erg ziek toen ze hier kwam) is ze dankzij de medicijnen oud geworden.
Ik heb haar in okt op 13 jarige leeftijd in moeten laten slapen.

Mijn hond heeft op een onderhoudsdosis allopurinol gestaan. (hele leven)
In het begin is zij behandeld met glucantime (hopelijk schrijf ik het juist) injecties,maar ik geloof dat de medicatie inmiddels verbeterd is.

wat zijn de klachten van je hond?heeft hij typische kenmerken?

Tinkermuts

Re: Ervaringen met leishmania

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 05:21

heb een spaans hondje met leishmania in mn uitlaatgroep, functioneert al jaren prima met medicijnen, is vrolijk en speels, heeft alleen met warm weer wat last.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 08:07

De hond van mijn oma en opa heeft het gehad. Die had het opgelopen tijdens een vakantie in Frankrijk. Hij is eerst behandeld met allopurinol en als het minder ging een kuur met de injecties. Maar uiteindelijk kreeg hij blaasgruis van de allopurinol en zijn ze overgegaan op alleen injecties. Hij is uiteindelijk met ruim 11,5 overleden, na een jaar of 6 of 7 met leishmania. (Op de foto in mijn profiel was hij al lang ziek)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:28

de Braziliaanse hond van familie was besmet, maar heeft buiten een beetje "eczeem plekjes" op haar oren op haar oren nooit last gehad (eigenlijk ontdekt door de controles alvorens ze mocht geïmporteerd worden). DA's hier vonden het ook niet nodig iets anders te doen dan een onderhoudsdosis allopurinol te geven om te voorkomen dat de ziekte echt uitbreekt. De werkelijke behandeling zou in verhoudign te belastend zijn voor de nieren en een vrij hoog kostenplaatje hebben bovenop het feit dat het bij ons in BE officiëel niet te verkrijgen is.

Die hond is nu nog maar 4 dus geen idee hoe het verder gaat verlopen.

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:37

Onze hond heeft ook leismania. Ik heb nu weinig tijd maar als je vragen hebt stuur me een pb dan antwoord ik die vanavond.

leanneXXnona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:48

Ik heb hier een opvanger met leis..
Ze was ziek toen ze kwam, onrustige huid ook.
Maar ze gaat nu echt goed. De medicijnen doen duidelijk hun werk

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 17:57

Ik heb me aangemeld op het forum voor buitenlandse honden, maar moet eerst bevestiging krijgen van een beheerder voordat ik daar iets mag posten.

De dierenarts heeft me net gebeld en hij heeft inderdaad leismania. Het zit in zijn beenmerg, bloed, nieren en lymfeklieren.

In 2 weken tijd is hij 7 kg afgevallen, is lusteloos, en eet niks. Hij is pas 1,5 jaar en ligt er echt als een zielig hoopje bij.
Van de dierenarts moet ik voor het weekend beslissen of ik hem laat inslapen, of hem aan de medicijnen ga zetten. De parasiet zal nooit helemaal weggaan. De eerste kuur duurt 10 maanden, die ziet er als volgt uit:
Maand 1: 2x per dag een tablet, en 3ml vloeistof
Maand 9-10: Iedere dag 3 ml vloeistof
Zover ik het goed heb begrepen, de kosten voor 1 kuur zijn € 550,-. Het geld heb ik er wel voor over, maar het moet wel reeel blijven tegen over het dier. Hij gaat echt niet blij worden van iedere dag 10 maanden lang vloeistof in zijn bek spuiten. Ook vertelde de dierenarts dat ik er rekening mee moet houden dat hij nooit oud zal worden, al lees ik op internet wel andere verhalen.

Ik weet echt niet wat ik ermee moet doen. Tuurlijk wil ik hem niet in laten slapen, maar wel als hij alleen maar pijn heeft. Heeft een hond met leishmania eigenlijk pijn? Zal zijn eetlust weer terug komen?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 18:06

Zo te lezen is hij er heftig aan toe.

Afbeelding
Bovenstaand is een foto van mijn hond toen ze net uit Spanje was. ernstig vermagerd en heel ziek.
zij kreeg als ik het me goed herinner om de dag een injectie in haar hals ader.
Het was intensief,niet leuk maar al bij al heeft het haar echt op de been geholpen.

Is je dierenarts bekend met leishmania? Zo niet zou ik zeker naar een kliniek gaan die hier ervaring mee heeft, althans mocht je er voor willen gaan.

Een moeilijke beslissing!Heel veel sterkte!

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 18:32

Ik heb net contact gehad met de stichting waar ik Devil vandaan heb, die gaan nu intern overleggen en laten mij het dan weten. Eventueel nemen hun ook nog contact op met de dierenarts om te overleggen.

Ik denk dat ik hem sowieso de eerste kuur ga laten doen, en dan kijken of hij daar van op knapt.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:40

Sterkte voor jou en voor je viervoeter!
Een oom van mij heeft vorig jaar zijn hond laten inslapen door leish. Was vanaf het begin al banketstaaf gegaan. Ze wisten van de stichting dat deze hond ziek was en het werd pas aan mijn oom verteld toen hij haar kwam ophalen.. als je het dier hebt gezien laat je ze ook niet achter natuurlijk.

Hij heeft 2 jaar zijn best gedaan om haar een top leven te geven. Netjes medicijnen en altijd naar de da. Helaas kreeg ze te veel last van open wonden en liep ze constant mank. Elke keer als het iets beter ging kreeg ze een terugval en werden de wonden weer groter. Hij heeft haar helaas al op 3 jarige leeftijd moeten laten inslapen.. bittere nasmaak voor de beste man.. denk je goed te doen door een hond te redden uit Spanje en dan krijg je dit..

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 22:46

Ik heb honden gehad met Leishmania, en helaas heeft geen één van mijn lieverds het gered, ondanks medicijnen en speciaal voer. Als de verschijnselen alleen met de huid van doen is dan is het nog wel goed te handelen, maar als inwendige organen al aangetast zijn moet je toch even achter je oren krabben hoor.
Ik woon helaas in een streek waar leishmania heel veel voorkomt, heeft te maken met rotsen, rivier en temp, daar komen die muggen op af. het lastige is dat als ze iets erop gevonden hebben, de mug als het ware muteert en imuun is voor de bestrijding.

Ik hoop van harte dat je hond er bovenop komt, heel veel succes, ik duim voor je!!

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 23:13

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 07:52

Wat rot nou toch ts :(
Sterkte Y;(