Alternatieven voor het oormerk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ponytjuh76

Alternatieven voor het oormerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 18:56

Hallo!

Ik heb vorig jaar een geit gekocht en dit jaar weer eentje erbij gekocht. Nu gaan ze allebei naar een dierenpark wat van de gemeente zelf is, dus moeten ze eigenlijk hun oormerkjes ingeknipt krijgen.
Afbeelding Afbeelding

Hier heb ik alleen slechte ervaringen mee. Heel veel uitgescheurde oortjes gezien en daarbij willen ze nooit meer aan hun oren aangeraakt worden. Vind het zo fijn om ze nu lekker bij de oortjes te kriebelen als ze op mijn schoot liggen te slapen..! :)

Heb wat research gedaan op het internet over alternatieven maar hier vind ik weinig over.. Ik dacht meer aan een halsband of iets in die richting maar heb geen idee hoe ik dit kan doen.. Haha :)

Misschien dat ik op een of andere manier het oormerk door een halsband kan schieten die ze om kunnen? Mijn inmiddels alweer volwassen geit heeft altijd een halsband om en dit gaat goed.. Dus zou geen probleem moeten of...?

Iemand een idee?? :D

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:53

Vergeet het maar. Je moet twee identificatiemiddelen hebben en in elk geval één zichtbaar oormerk hebben in het oor. Tweede mag een maagbolus of chip zijn, maar dan moet je wel een grijs oormerk aanschaffen :) .

Ook goedgekeurd is de pootband en maagbolus, alleen er is in Nederland geen leverancier van pootbanden,dus daar schiet je niks mee op.

Je zal dus minimaal een oormerk in, maar als je gele of groene hebt twee. Een halsband mag absoluut niet als officiële i&r, veel te fraudegevoelig. Zie http://www.levendehave.nl/kennisbank/al ... -en-geiten

Succes!
Laatst bijgewerkt door beert op 05-05-14 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 19:57

Als de nummers goed zijn aangebracht is de kans op uitscheuren nihil, en ook het krabbelen achter de oren blijven ze over het algemeen best fijn vinden.

Maar dan moet je wel weten wat en hoe je het doet, anders willen ze idd niks meer van je weten. En daar kan ik ze geen ongelijk in geven!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:00

Dat grijze oormerk is wel kleiner toch?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:00

Let ook op de omheining, als uitscheuren vaak voorkomt in een koppel, kan het ook aan bijv heet hek liggen waar ze met de kop tussendoor kunnen en blijven hangen. Dat is ook te voorkomen natuurlijk.

ThreeFingers

Re: Alternatieven voor het oormerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:05

Hmm dacht dat het alleen met die super lelijke gele nummerplaten officieel is :+

Waarom ze niet ook chippen?

Nummers aan de oren lezen is waarschijnlijk betrouwbaarder en sneller dan met chipreaders?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:09

Iris82 schreef:
Dat grijze oormerk is wel kleiner toch?

Als ik het online zo zie, is grijs en groen even groot. Volgens mij waren die gele vooral groter :-)

Geel is van voor 2010. En er moet een visueel merk zijn, volgens mij ook om snel dieren te kunnen selecteren, bijv bij de slacht of transport. De chauffeur kan moeilijk zeggen 'dat witte schaap heeft een wond" en daarna alle schapen langs met de reader. Dan is het nummer makkelijker . Schapen en geiten vallen nu eenmaal onder productie dieren en lijken soms ook enorm op elkaar.

Geodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:18

beert schreef:
Vergeet het maar. Je moet twee identificatiemiddelen hebben en in elk geval één zichtbaar oormerk hebben in het oor.

Dit dus. Eigenlijk ben je officieel al in de fout door de dieren thuis zonder oormerken te hebben lopen. En zeker als ze op transport gaan moeten ze een oormerk dragen. Het idee van de nummers in de oren is juist dat daar minder mee gesjoemelt kan worden. Een halsband kan zo verwisseld worden en is absoluut niet toegestaan. Hoe graag jij 't ook zou willen, de voedsel en waren autoriteit gaat het echt niet lollig vinden. Het feit dat je er niets over vindt op internet komt gewoon omdat het enige wat is toegestaan, het oormerk in het oor is.

Indien goed gebeurd, zouden ze er normaal gesproken toch echt weinig hinder van moeten hebben.

Ik wil niet bot tegen je zijn, maar zo zijn de regels nu eenmaal. Of je het nu wilt of niet ;)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:39

ThreeFingers schreef:
Hmm dacht dat het alleen met die super lelijke gele nummerplaten officieel is :+

Waarom ze niet ook chippen?

Nummers aan de oren lezen is waarschijnlijk betrouwbaarder en sneller dan met chipreaders?

De nieuwste oornummers hebben een chip, die met reader afgelezen wordt.
Oornummers gaat 10x sneller dan een chip schieten zoals bij bijvoorbeeld een paard. Zie je het voor je, 10 lammeren per dag, en elk lam een chip in laten drukken door de DA? :+
Duur geintje!

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 20:54

Haha bedankt voor de uitleg. Dacht al zoiets.

Maar die nummers zijn super lelijk.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 21:12

Klopt, spuuglelijk! Gelukkig zijn de nieuwe nummers al een stuk kleiner dan dat de oude gele nummers waren.

Ts, er zijn 2 soorten nummers, 1 soort voor de slacht en 1 voor de fok. Die voor de slacht zijn een stuk kleiner en precies het zelfde als de ander, maalt de kans op blijven hangen al een stuk kleiner!

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 00:13

Ik weet dat de dieren een oormerk in moeten hebben. Het bedrijf waar de dieren vandaan komen heeft zelf gezegd dat ze omdat ze niet meer op transport gaan, eigenlijk geen nummers in hoeven. Helaas zijn dit productiedieren en is er nog geen regeling voor mensen die geitjes puur voor de hobby houden. Dat heb ik dus wel gelezen op het internet. Ik heb deze dieren puur voor de hobby dus van transport is geen sprake.

Wat betreft het "goed schieten" van de oormerken. De wei waar ze staan is een plek waar iedere dag tientallen mensen komen voor de verzorging. Ook komen op deze plek iedere dag talloze kinderen, gezinnen en vrijwilligers die constant met de beesten bezig zijn. De dieren zijn dan ook zo mak als een lammetje en totaal niet bang. Je kan ze overal aaien en troetelen maar als je aan de oren komt zijn ze weg. Dat was ook het geval op de boerderij waar ze vandaan komen. Ik vertrouw het hierdoor gewoon niet.

Ik heb trouwens die oormerkjes voor de slacht. De kleine groene.

Kan ik ze niet laten chippen?

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 00:17

Vraag me alleen wel af, waarom perse in het oor? Kan ik niet gewoon zo' n pootband bestellen ofzo? Dat kan ook vanuit het buitenland. Ik wil gewoon niet in mijn beesten gaan knippen. Niet meer dan logisch want het is nergens voor nodig. Ze blijven bij mij tot ze hun laatste adem uitblazen.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 00:26

Je kunt hoog of laag springen maar zoals eerder gezegd ben je het gewoon verplicht.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 06:33

Omdat dat wettelijk verplicht is?

En wbt het aaien, ze zijn groot zat waarom dan persee die oren willen aaien :? Geef ze een broodje en ze zijn het hele voorval al weer vergeten.

Je kunt ook spoken opzoeken natuurlijk.

En chippen gaat nou eenmaal niet, want dan heb je altijd een DA nodig om dat ding af te lezen. Mensen van het AID hebben niet zo'n ding, en het nummer van een oormerk kan iedereen aflezen.

En als je het zo zielig vind het je niet aan geiten moeten beginnen want je komt eet niet onderuit.. Want heb je wel een UBN nummer om ze te registreren??

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 06:46

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 06:52

Je kunt ze niet ergens anders doen omdat ieder dier een levenanummer heeft, als je het ergens zou doen waar het verplaatst kan worden dan heeft die chip vrij weinig nut. Daarbij zijn geiten nog steeds productie dieren en is het gewoon verplicht. Echt niet iedere hobbyist heeft zijn geiten gemerkt, maar dit zijn over het algemeen dwerggeiten en geen melkgeiten.

Let wel, je kunt Den flinke boete krijgen als de merken er niet in zitten of er ontbreekt er een.

Bij de koeien controleerde we dit maandelijks en als er een ontbrak werd deze besteld en bijgeschoten.

Als je weet hoe het moet en waar het moet valt dat uitscheuren best mee, goed zetten is het halve werk.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 07:35

ilaan schreef:
Je kunt hoog of laag springen maar zoals eerder gezegd ben je het gewoon verplicht.

Dit dus.

Onder transport valt ook een bezoek aan de dierenarts of verplaatsen naar een weide met een ander UBN. Dus je kan helemaal niet garanderen dat ze nooit op transport gaan. Dat ze naar het dierenpark van de gemeente gaan, is ook al verplaatsen naar een ander UBN.

Chippen kan overigens (ook) nog niet. Dat zal ook gelden voor de pootband, want ook daarvan is geen leverancier. Maar in beide gevallen moet je toch één oormerk in:
Citaat:
De chip is in combinatie met een wit oormerk toegestaan als merk voor schapen en geiten. Het klopt dat de chip nog niet geleverd wordt, want er is tot heden geen goedkeuring voor een chip afgegeven door het ministerie van EL&I. U kunt dus nog geen gebruik maken van dit identificatiemiddel. De dierenarts mag hiervoor in de plaats geen chip gebruiken die voor andere diersoort zoals honden en katten te koop is.

https://www.hetlnvloket.nl/onderwerpen/ ... ver-merken

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 07:48

Heeft iemand een plaatje van die pootband voor identificatie misschien? het plaatje wat ik daarbij heb is namelijk ook niet ideaal.
Wat als pootje door iets opzwelt, of er rotzooi onder gaat zitten...

De indruk die ik heb is niet dat dieren getraumatiseerd raken van het geven van oormerken, het is toch ook niet zo dat als de dierenarts ze ent, waar sommige dieren ook zeker problemen mee hebben, ze niet meer aangeraakt kunnen worden....

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 07:49

http://www.boerenbusiness.nl/artikel/item/10723114

Interessant artikel. Al wel ouder, maar je heb dus de mogelijkheid om te weigeren. Als je er maar wel een nummer bij heb ,dan kan je dat na de dood inbrengen anders halen ze hem niet op of kan ze niet naar de slacht indien nodig.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 07:53

Als je zo bang bent dat ze wantrouwend worden naar mensen toe, kun je ze dan niet gewoon door de da licht laten sederen, zodat ze er minder van meekrijgen? Gewoon voor je eigen gemoedsrust :) ik weet niet of geiten gewone tranquigel mogen hebben..?
Hoe vervelend ook, ik ben bang dat je er niet onderuit komt.
Ik vind het ook vreselijk lelijk, en zou ook bang zijn dat mijn dieren ergens achter zouden blijven haken, maar ik denk dat we nog wel een tijdje moeten wachten op alternatieven. Er komt vast wel ooit een chip uit die al vanaf dezelfde afstand te lezen is als het oormerk.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 07:55

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 08:00

Oormerken is even vervelend. Maar ik ken geen geit die er later last van hebben gehad. En daarbij is het verplicht.
Laatst bijgewerkt door quera op 06-05-14 08:11, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 08:05

quera schreef:
Oormerken is even vergeten. Maar ik ken geen geit die er later last van hebben gehad. En daarbij is het verplicht.

Nee waar ik gemolken heb stonden ook ruim 1300 geiten, daar waren vrijwel geen problemen met oormerken.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 08:09

Ergens is het gewoon schandalig!

Ieder 'productie' dier kan toch als hobby dier gehouden en vertroeteld worden!

Let wel dat het dier dan lichamelijke schade moet hebben.
Er moet namelijk een gat in het oor.

Ik kan me het kan goed voorstellen dacht je je hobby dieren niet wilt beschadigen en pijnigen.

En een oormerk is een mishandeling, je pijnigt de dieren opzettelijk.

Vind dat de wet hier echt op aangepaste moet worden!