Schedel gevonden. Welk dier?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Schedel gevonden. Welk dier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:33

Jilletje

Re: Schedel gevonden. Welk dier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:35

zo op het eerste gezicht van een hond of vos

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:35

volgensmij is het die van een vos. wel gaaf dat je er 1 gevonden hebt! :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:39

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:40

ja idd ik denk ook vos na wat gegooged te hebben, een dassen schedel is wat ronder

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:40

Ik denk weer van een das.
Een vos heeft geloof.ik niet zulke grote snijtanden voor...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:42

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:44

Jolliegirl schreef:
Ik denk weer van een das.
Een vos heeft geloof.ik niet zulke grote snijtanden voor...

Dassen hebben snijtanden die meer op die van mensen lijken (zijn alles eters), vossen hebben meer gepunte (net zoals honden) omdat ze vleeseters zijn.
Ook hebben dassen een veel kortere kaak en boller/breder schedel.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:45

dit is die van een vos:
Afbeelding

en deze van een das:
Afbeelding

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:45

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:46

Ik twijfel toch echt hoor..
voor een vos vind ik de voortanden niet helemaal kloppen..(eventueel een jong dier,of tandenwisselend??)
Heb je de schedel vanaf boven gefotografeerd voor ons?
dan zien we gelijk de bolling in vergelijking met het langwerpige, want een foto van de zijkant kan nog wel eens schijn bedriegt zijn als je nu zegt dat de bovenkaak te lang is..

In ieder geval mag je ze eigenlijk in Nederland niet oprapen en meenemen..(krijg je boete op, ook al zullen ze je niet zomaar vinden.. maar online plaatsen is dan misschien niet zo slim)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:49

KingYasFenn schreef:
In ieder geval mag je ze eigenlijk in Nederland niet oprapen en meenemen..(krijg je boete op, ook al zullen ze je niet zomaar vinden.. maar online plaatsen is dan misschien niet zo slim)

Denk niet dat de politie haar op komt pakken nu.

Zelf denk ik dat het een vos is, een das heeft een kortere snuit.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:54

Ze zullen je inderdaad niet komen oppakken maar het is gewoon tegen de regels in en daar zijn allerlei redenen voor.
De regels aan je laars lappen 'omdat ze haar toch niet oppakken' is natuurlijk niet de juiste instelling.
Daarbij checken ze wel degelijk online vaker op dit soort dingen om mensen te stoppen die het halve bos mee naar huis nemen om in hun showcase te leggen of te verkopen etc. En de online gevonden mensen worden wel degelijk beboet voor hun daden.

(hoe weet ik dit, heb in mijn familie meerdere met jachtbewijs etc. en ook zij en de boswachter moet alles aangeven wat zij vinden. Zij zullen eerder gecheckt worden omdat zij in ' het systeem' zitten, maar als zij iets meenemen worden zij ook beboet op het meenemen van een schedeltje etc.
Dat de mens steeds meer dingen meeneemt uit de natuur etc, daar gaan ze steeds strenger op controleren.

Als je een schedel van een vos hebt, dan verwacht ik van een jongere vos.
maar foto van de bovenkant v/d schedel zal definitief ja/nee kunnen zeggen.
Maar misschien is het ook wel gewoon een normale hond. (denk dan vooral aan de rassen zoals een jack russel, die niet de extreme afloop hebben (labrador en golden retriever,deze hebben een enorm verschil tussen hersenstuk en kaakstuk) )

(wat betreft de afloop van de schedel naar kaak op de bovenkant is dit te direct voor een das als ik het nog eens bekijk en vergelijk met de link van hierboven)
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 05-05-14 13:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:55

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:56

KingYasFenn schreef:
Ze zullen je inderdaad niet komen oppakken maar het is gewoon tegen de regels in en daar zijn allerlei redenen voor.
De regels aan je laars lappen 'omdat ze haar toch niet oppakken' is natuurlijk niet de juiste instelling.
Daarbij checken ze wel degelijk online vaker op dit soort dingen om mensen te stoppen die het halve bos mee naar huis nemen om in hun showcase te leggen of te verkopen etc.

Vossen schedels mag je gewoon meenemen en ze worden dan ook gewoon verkocht op oa MP.
http://www.marktplaats.nl/z/schedel-vos ... chedel+vos

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 13:05

Ze worden inderdaad gewoon op marktplaats verkocht, maar officieel moet je deze altijd (aan)melden bij gevonden.
Dit geldt bv. ook voor een uil etc.
Je krijgt dan te horen of inleveren verplicht is(voor bv. onderzoek na de dood) of er enkel een melding in het systeem gedaan wordt en jij het dier moet laten liggen of jij een toestemming krijgt om het dier mee naar huis te nemen.

Wat betreft de schedels op marktplaats zijn dit vaak dieren uit gevangenschap of oudere schedels van voor de regels (daarom staat er ook vaak opzettelijk oud bij vermeldt).
Als niet, moet er een papier van 'diegene die hem opgezet heeft/geprepareerd heeft + een papier van 'toezegging van mee mogen nemen vanuit de natuur' bij zitten.

Heb dit zelf bij een kerkuil ook gehad. Aangemeld als gevonden. Zij hebben toen eerst de doodsoorzaak onderzocht en vervolgens mocht ik het dier mee naar huis nemen en op laten zetten door een erkende opzetter en zaten hier de papieren bij.

Qua schedels wordt er nog vaak aan de laars gelapt omdat mensen niet naar de opzetter gaan om het dier te laten prepareren en dus daarmee ook niet bij de opzetter een bewijs van eigendom hoeven te laten zien.
Dit geldt niet voor alle dieren uit het bos, maar zeker wel voor o.a. de das.
(bij sommige opzetters zal je dit niet hoeven te laten zien, maar die lappen dan dus ook de regels aan hun laars..)
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 05-05-14 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 13:06

Het is een vos, ik heb er hier precies zo een liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 13:21

Mijn vader zit bij een dassenclub. Deze houden de dassen populatie hier in de omgeving in de gaten. Vandaar dat ik de schedel heb meegenomen. Schedel zal ook daar na toe gaan. Maar ik was voor mijzelf nieuwsgierig wat het nu voor dier was. Zo ga ik vanavond samen met mijn vader ook weer posten bij een burcht.

Zal straks nog even andere foto's maken.