Baby eendjes, meerkoetjes enz. die alleen zijn ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Baby eendjes, meerkoetjes enz. die alleen zijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 18:04

Is dat normaal? Zo ja, voor hoe lang dan? Of moet je meteen actie ondernemen? Kan dit niet duidelijk op internet vinden.

Voor degene die willen weten waarom ik dit vraag:

Om mij heen zijn sloten en weilanden en dus rond deze tijd al vaak baby eendjes, meerkoetjes, zwanen enz. Gister toen ik bij mijn paard was hoorde ik constant gepiep en toen ik na 5 minuten ging kijken zag ik twee baby meerkoetjes (heel jong!) piepend heen en weer zwemmen in de sloot.

Zo'n half uur lang heb ik ze in de gaten gehouden, ze bleven alleen.. Ik zag wel in de verte twee meerkoeten en ik zag wat bewegende stipjes bij ze dus dat leken mij babys. Zouden ze deze twee kwijt zijn geraakt? Mijn plan was om de baby's te vangen, en om via een ladder het weiland van de boer op te gaan, om te kijken of ze erbij hoorden.

Een kwartier later eindelijk een vangnet gevonden, weer erheen gegaan en ze waren nog steeds alleen. Met veel moeite kreeg ik er één gevangen. De meerkoeten in de verte waren nu dichter in de buurt, en ik zag drie jongen erbij. Dus met het piepende jong in de emmer, richting de meerkoeten gelopen met het andere jong volgend via de sloot.

Dat jong in de sloot zag ze en zwom er naartoe. Werd meteen geaccepteerd. Dus het jong in de emmer een 'gooi' richting de meerkoeten gegeven en ook die werd meteen gevoerd. Problem solved dacht ik!

Maar ik zag ze vanmiddag weer, een beetje in de verte, en telde maar drie jongen.. Ze waren precies waar de sloot een hoek nam, dus wie weet waren de andere twee nog om de hoek. Maar ik ben bang van niet..

Nu is mijn vraag dus wat ik voortaan moet doen!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:16

Geryon schreef:
Nu is mijn vraag dus wat ik voortaan moet doen!

Niets, kraaien moeten óók eten.

tootje71

Re: Baby eendjes, meerkoetjes enz. die alleen zijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:18

De natuur zijn gang laten gaan hoe moeilijk dat soms is ..maar ik zou ook zoiets ondernemen hoor als ik de ouders verder zie zitten ;-)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 23:19

Nee dat is echt geen optie. Bewust een dier achterlaten dat dan verhongerd of iets, ga ik niet doen.

Bovendien zie ik hier nooit kraaien. ;)

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 23:35

dat gebeurt wel vaker, dan zijn ze zwaker en raken ze achter, gewoon laten zwemmen, dan komt het of goed, en komen ze terug bij mams of ze worden op gegeten dat is de natuur, en daar moeten wij ons zo min mogelijk mee bemoeien

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 00:14

Geryon schreef:
Nee dat is echt geen optie. Bewust een dier achterlaten dat dan verhongerd of iets, ga ik niet doen.

Bovendien zie ik hier nooit kraaien. ;)

Als dat "geen optie" is, heb je maar twee keuzes; euthenasie, of het zielige beestje mee naar huis nemen en verzorgen (mogelijk in geval van eenden, twijfelachtig in geval van meerkoeten, gezien het om wilde dieren gaat in beide gevallen vermoedelijk illegaal).

Mijn advies blijft, gewoon met je vingers er van af blijven.

(Predatoren genoeg om verhongeren te voorkomen, hoeven geen kraaien te zijn)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 00:30

Meerkoeten zijn heel fel, die wil je niet a,s iets grotere meerkoet in je badkuip. Eenden zijn ook fel trouwens, die verzuipen jongen van anderen. Ik zou gewoon niks doen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 16:07

Hier worden ze gewoon opgehaald door de dierenambulance, jonge eendjes enzo. Maar als ze dat eens niet willen omdat ze geen plek hebben oid, kan ik het zelf groot brengen.

Mijn vraag is niet wat ik moet doen als de beestjes zijn achtergaten of kwijtgeraakt. Want dan help ik ze gewoon. Maar hoe ik kan zien dat ze zijn achtergelaten in plaats van eventjes alleen gelaten zijn, wil ik weten.

Hoe lang de moeder ze dus achter kan laten als ze er gewoon goed voor zorgt. Zodat ik weet dat als ze langer dan dat alleen zijn, ik ze mee kan nemen zonder dat moeder ze ineens kwijt is.

Opmerkingen als niets doen etc. heb ik niets aan. Je kan ook niet spreken van de natuur zijn gang laten gaan, want hier zijn vaak machines enzo wat ook de reden kan zijn dat er een jong is kwijt geraakt of iets.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:16

Jonge eendjes zijn zelf erg makkelijk te houden. Ik heb er een paar jaar terug zeven gehad, allemaal zijn ze uitgegroeid tot sterke volwassen eenden en ik heb er op dit moment drie. Wel zijn deze uitgebroed met de broedmachine en dus vanaf dag 1 al bij ons. Meerkoeten zou ik niet aan beginnen.

Eenden laten hun jongen niet zomaar alleen op het water achter. Baby eendjes volgen hun moeder overal en zullen haar ook zeker niet uit het oog verliezen, is dit wel het geval dan komt de moeder vaak naar de zelfde plaats terug binnen een korte tijd. Wat wel gebeurd kan zijn is dat de moeder is gevlucht tijdens een verkrachting van een/meerdere woerden, dit gebeurd geregeld. De moedereend laat verder de jongen alleen achter in het nest en dus niet op het water.
Toch wil ik je adviseren niets te doen, ook al wil je het niet horen het heeft geen nut om die dieren mee te nemen. Als de moeder terug komt is er niks aan de hand, komt ze niet terug gaan ze dood. Dit is hoe het hoort en altijd gaat. Door een machine of niet, een verlaten jong kan zich niet redden, hetzelfde gebeurd als de moeder in een van haar uitstapjes wordt opgegeten.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 16:22

Bedankt voor je antwoord, daar heb ik wat aan. Weet je toevallig of dat ook geldt voor meerkoeten en zwanen?

Ik kan gewoon een dier niet achterlaten terwijl dat waarschijnlijk door ons toedoen is in plaats van de natuur zelf. Maar ik begrijp zeker wel waarom jullie niets zouden doen.

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:25

Hier ook een keer een baby eendje gehad dat helemaal alleen was.. beestje was de weg kwijt volgens mij :( opgevoed en toen hij volwassen was bij de andere eenden in de sloot gelaten.. Hij komt nog elk jaar terug :)

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 16:26

Nee sorry dat zou ik even op internet moeten opzoeken, maar aangezien ik nu weg moet gaat dat vandaag niet meer lukken. Misschien kan je zelf even googlen? Ik vind het wel goed dat je er over na denkt en dingen navraagt en niet zomaar als een kip zonder kop kuikens uit de vijver trekt ;)