Een familiehond, zo niet handig.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Een familiehond, zo niet handig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:20

Beste Bokkers,
Wij zitten helaas met een probleem. We hebben sinds drie jaar een Maltezer. We hebben haar als pup, het is onze eerste hond. Met 'onze' bedoel ik dan mijn ouders, mijn twee zussen en ik. Echter gaat het niet zo goed, en daarmee doel ik op het gedrag van onze hond. Onze hond is namelijk agressief naar andere mensen en soms honden. Met wandelen wil ze vaak uithalen naar andere honden. Echter als ze in het bos los loop doet ze dit niet , maar is ze bang voor andere honden. Ook voor mensen is ze bang, en als er mensen bij ons thuis komen gaat ze heel lang te keer tegen die mensen. Echter hebben we in ons gezin verschillende manieren om dit te corrigeren. Ik zelf zet haar in de bench, mijn andere zus zegt lang niks tot dat ze echt niet op houd, dan zegt tegen de hond dat die stil moet zijn. Dan nog een andere zus schreeuwt tegen de hond en wil haar ook wel eens bij haar nekvel pakken om te laten zien dat ze de baas is. En mijn moeder blijf maar 'Nee , nu is het klaar' roepen. Niet ideaal dus, want iedereen doet iets anders..

Ook zit te hond vaak bij tafel te schooien, als ik bijvoorbeeld haar neger, dan is er altijd wel iemand anders die haar aanhaalt of wat geeft, en andersom ook. We hebben al vaak gezegd dat het nu echt afgelopen moet zijn en dat ze niet aan tafel hoort, maar elke avond krijgt ze wel wat aan tafel, dus het helpt niks.

Nu wil een van mijn zussen een elektrische stroomhalsband voor de hond kopen , omdat ze zo vaak blaft. Echter is niet iedereen het daarmee eens. Ik ben er vel op tegen omdat ik denk dat ze dan alleen maar bang wordt. We hebben al met haar op cursussen gezetten en een gedragstherapeut in geschakeld. Dat hielp in beetje, want volgens haar moesten we voor dat er mensen kwamen haar in de bench doen en als ze rustig is mocht ze eruit. Echter is dit al een paar maanden geleden, en nu doet bijna niemand dit dus meer en zijn we ongeveer weer terug bij af.

Hoe kunnen we dit als gezin oplossen zonder dat iedereen zijn eigen regels voor de hond heeft?

StalNollie

Re: Een familiehond, zo niet handig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:21

dus jullie willen een ´hulpmiddel´ aanschaffen terwijl jullie zelf het probleem zijn?

laat eens iemand aan huis komen die jullie kan helpen, je kan namelijk ook priveles krijgen aan huis

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:21

Is het niet nogmaals mogelijk om een gedragstherapeut in te schakelen en dan te zorgen dat zoveel mogelijk mensen thuis zijn zodat iedereen mee kan luisteren? :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:22

Aan tafel gaan zitten met elkaar en regels opstellen? Dat jullie haar weer gewoon in de bench doen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:23

De énige manier is om het met z'n allen eens te zijn en het op dezelfde manier te doen!
Een blafband vind ik dan ook uit den boze hier!

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:24

Ik zou met het gezin om de tafel gaan zitten en wat dingen bespreken. Daarnaast lijkt het mij geen overbodige luxe om met de hond op cursus te gaan, er gaat heel wat fout. Het voordeel van een cursus is dat je dan ook vaak meer met de neuzen dezelfde richting op gaat staan, moet je wel met zijn alle naar cursus. Voor de hond is het van groot belang dat jullie dezelfde dingen doet, onduidelijkheid maakt onzeker en zal geen problemen oplossen.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:24

Eens met StalNollie, een stroomband gaat deze problemen niet oplossen.

Jullie zullen als team moeten werken en op dezelfde manier moeten corrigeren. En natuurlijk op het juiste moment. Ik denk dat het handig is om een Gedragstherapeut in te schakelen om jullie op weg te helpen, dan volgt de hond vanzelf. :)

Hondlief zal er nu namelijk geen toeter van begrijpen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:25

Misschien eens naar wat uitzendingen van de dog whisperer kijken en zorgen dat mensen niet schreeuwen tegen honden die blaffen - want dat bevorderd alleen nog maar meer herrie bij de hond. En vraag ondersteuning bij het feit dat ze bang is voor andere honden, kennelijk voelt ze zich niet veilig bij andere mensen en honden, daar kun je mee trainen om dat te verhelpen. Blijven jullie zelf wel rustig en kalm als ze dat doet naar andere honden en mensen, dus geef je de hond het goede voorbeeld of zijn jullie zelf ook paniekerig..

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:27

Een stroomband gaat dit probleem niet oplossen,ook als je die verkeerd gebruikt en op verkeerde momenten dan kan je alleen maar meer agressie opwekken als dat dingen verbeteren.

Ik zou zoeken naar een trainer die jouw en je hond kan helpen en het gezin die dan mee moet werken om dit gedrag te corrigeren. Beetje her op voeding dus. Weet niet waar je ergens woont? Maar zoek een gediplomeerde trainer,en kijk naar revieuwd en hoelang diegene dit al doet.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:29

De opvoeding van de hond aan 1 persoon overlaten en zo gauw deze er niet is door 1 ander persoon op dezelfde manier corrigeren als diegene.

Zorg dat jullie met elkaar consequent blijven, voorkom ook dat iedereen door elkaar heen gaat corrigeren. Het werkt voor de hond ook alleen maar heel verwarrend door continu door verschillende mensen verschillende signalen te krijgen.

Zorg ervoor dat er rust en duidelijkheid is naar de hond toe.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:29

@marinke om het door 1 persoon te laten doen is ook niet goed,beste is allemaal als team werken zodat de hond weet,de regels gelden bij allen,en niet nu even bij deze en dan even bij die... Beste is dus om die dag met de trainer allemaal te werken

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:30

Als jullie gaan eten kan hondje gewoon even in de bench of op de gang. Dan kan niemand haar iets toestoppen.

Bij visite in de bench tot ze rustig is en de visite instrueren dat ze haar moeten negeren no matter what is ook een prima idee.

Maar het probleem ligt dus vooral bij het gezin: jullie dus.

Gezinsvergadering bij elkaar roepen. De regels op een papier zetten en iedereen een krabbeltje laten zetten. Hang dat op de ijskast. En dan je best doen voor het beestje.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:38

Mioux schreef:
@marinke om het door 1 persoon te laten doen is ook niet goed,beste is allemaal als team werken zodat de hond weet,de regels gelden bij allen,en niet nu even bij deze en dan even bij die... Beste is dus om die dag met de trainer allemaal te werken

Het is ook niet bevorderlijk om door elkaar heen te corrigeren. :n

Hier was het voornamelijk mijn vader die corrigeerde, hij heeft ook de eerste paar lessen gedaan bij de hondenschool. Daarna ook mijn moeder en mijn broertje en ik. Als we als gezin samen waren dan was het automatisch mijn vader die corrigeerde als het nodig was maar de rest deed het ook wel degelijk en op dezelfde manier. Maar eigenlijk alleen als mijn vader er niet was. Hond in kwestie luisterd netjes naar alle gezinsleden. Als er een andere hond op visite komt laten we het corrigeren ook aan zijn eigen baas over en als die weg gaat vragen we altijd hoe diegene met de hond omgaat.

Uiteraard is het zaak om dit met een trainer op te lossen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:46

Door elkaar heen nee,maar als je een les neemt met een trainer kan je omstebeurt lopen en corrigeren,ook in huis omstebeurt etc. zo leert de hond dat de regel wel bij elk persoon in huis geldt,en die boven hem staan in huis.

Maar een goede trainer kan je hierbij helpen,zoek er wel 1 met ervaring en niet 1 die even als snelle oplossing een stroomband of iets wil gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:04

Wow wat veel reacties, even kijken hoor.
De blafband: dat wil mijn zus voor de hond kopen, maar daar ben ik het absoluut niet mee eens, dus dat wil ik uit haar hoofd praten.
Gedragstherapeut en cursus : We hebben nu geen gedragstherapeut meer, maar mijn moeder gaat elke zaterdag met haar naar cursus. Die cursus is ook met andere honden, maar mijn moeder is eigenlijk de enigste die met haar naar cursus gaat. Eerst ben ik ook wel een paar keer mee gegaan, maar toen het op zaterdag kwam niet meer. Ik moet namelijk op zaterdag werken en heb huiswerk, dus meestal heb ik daar geen tijd voor. De rest heeft ook altijd wel wat of heeft geen zin, dus we zijn eigenlijk nooit met zijn alle naar cursus gegaan. We wonen overigens in Barneveld.
Regels: Dat is een goede, alleen ik denk dat het dan wel een discussie wordt wie 'de beste regel' heeft , en dat er uiteindelijk niet meer naar geluisterd wordt omdat iedereen het dan weer beter denkt te wetten :=
Kalm en rustig: ik merk wel dat dat heel belangrijk is. Altijd als ik een hond zie waar ik weet dat ze naar gaat blaffen laat ik haar naast me lopen en dan gewoon stevig doorlopen en geen aandacht aan de andere hond besteden. Ik merk wel dat dat helpt, maar ik denk dat mijn zussen dit niet doen, want volgens hun haalt ze vaak uit naar fietsers en honden enz. terwijl ze bij mij en mijn moeder dit veel minder doet dan eerst.Waarschijnlijk dus ook omdat we allemaal weer wat anders doen.

Met eten in de bench is trouwens ook een goede! Denk wel dat de rest het 'zielig' vind, maar aan tafel zitten en schooien is ook niet goed.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:06

Niet Zo gek dat er problemen zijn met jullie hond, hij weet gewoon niet wat die met iedereen aan moet.

Als jullie regels op stellen wat hij en wel en niet mag en hoe hij gecorrigeerd moet worden. Dan weet ik zeker dat het snel beter zal gaan met jullie hond.

Als er bezoek komt waar hij tegen te keer gaat uit angst moet je zorgen dat iedereen de hond negeert en dan stopt hij vanzelf met blaffen

Edit: zou een beetje raar zijn als ze tijdens eten in de bench zielig vinden maar wel een blafband willen kopen..

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:07

Zielig is het zeker niet linda,alleen denk ik persoonlijk dat je er weinig mee uithaalt,omdat je haar verplaatst maar het gedrag van schooien zelf niet aanpakt,en dus niet afleert. Wat dus kan komen dat als je ergens een keer wat eet of dergelijke het of van je bord is,of ze blijft bedelen. Het leren van het eten is van mij,en mag je pas aan komen als ik het zeg is misschien beter?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:15

[***] schreef:
Regels: Dat is een goede, alleen ik denk dat het dan wel een discussie wordt wie 'de beste regel' heeft , en dat er uiteindelijk niet meer naar geluisterd wordt omdat iedereen het dan weer beter denkt te wetten :=

Als deze kern van je probleem niet op te lossen is kun je het wel vergeten.
Hier moet wat aan gedaan worden. Uit je verhaal lijkt het alsof je moeder de beste kandidaat is de enige baas van de hond te worden. En dan moet iedereen zich naar haar schikken. Één kapitein op het schip.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:19

[***] schreef:
Wow wat veel reacties, even kijken hoor.
De blafband: dat wil mijn zus voor de hond kopen, maar daar ben ik het absoluut niet mee eens, dus dat wil ik uit haar hoofd praten.
Gedragstherapeut en cursus : We hebben nu geen gedragstherapeut meer, maar mijn moeder gaat elke zaterdag met haar naar cursus. Die cursus is ook met andere honden, maar mijn moeder is eigenlijk de enigste die met haar naar cursus gaat. Eerst ben ik ook wel een paar keer mee gegaan, maar toen het op zaterdag kwam niet meer. Ik moet namelijk op zaterdag werken en heb huiswerk, dus meestal heb ik daar geen tijd voor. De rest heeft ook altijd wel wat of heeft geen zin, dus we zijn eigenlijk nooit met zijn alle naar cursus gegaan. We wonen overigens in Barneveld.
Kalm en rustig: ik merk wel dat dat heel belangrijk is. Altijd als ik een hond zie waar ik weet dat ze naar gaat blaffen laat ik haar naast me lopen en dan gewoon stevig doorlopen en geen aandacht aan de andere hond besteden. Ik merk wel dat dat helpt, maar ik denk dat mijn zussen dit niet doen, want volgens hun haalt ze vaak uit naar fietsers en honden enz. terwijl ze bij mij en mijn moeder dit veel minder doet dan eerst.Waarschijnlijk dus ook omdat we allemaal weer wat anders doen.

Met eten in de bench is trouwens ook een goede! Denk wel dat de rest het 'zielig' vind, maar aan tafel zitten en schooien is ook niet goed.

en een blafband is dan niet zielig,
ik zou je moeder als hoofdleider laten ook omdat zei op cursus gaat, de rest heeft zich gewoon aan te passen en toe te passen aan de regels.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 16:10

Even inhaken op de bench.

Waarom steeds in de bench stoppen? Je kunt haar toch prima aanleren dat ze in haar mand moet liggen (in de (eet)kamer of keuken, als jullie gaan eten? Dan kan ze ook niet schooien. Hoort een bench geen veilige plek te zijn?

Verder ga ik mee met mijn voorgangers, hier gaat heel veel fout :n

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 21:17

[***] schreef:
We hebben sinds drie jaar een Maltezer. We hebben haar als pup, het is onze eerste hond. Met 'onze' bedoel ik dan mijn ouders, mijn twee zussen en ik.

Onze hond is namelijk agressief naar andere mensen en soms honden.
Echter hebben we in ons gezin verschillende manieren om dit te corrigeren.
Niet ideaal dus, want iedereen doet iets anders..

Hoe kunnen we dit als gezin oplossen zonder dat iedereen zijn eigen regels voor de hond heeft?

Als je het echt als gezin wilt oplossen zullen jullie samen om de tafel moeten gaan zitten:
Welk gedrag vinden jullie belangrijk (waar iedereen zich dus voor in wilt zetten) wat afgeleerd wordt? Welk gedrag wil je daarvoor in de plaats?
Welke methode zou het beste werken bij deze hond (commando's leren, manier van corrigeren en/of belonen, hoeveel beweging heeft de hond nodig etc.)?
Schrijf gezamenlijk een aantal methodes op en ga plussen en minnen. De methode die de meeste plusjes heeft, wordt uitgevoerd.

De aanpak moet voor iedereen acceptabel zijn om uit te voeren, anders gaat het niet werken.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:16

Als ik het zo lees, heb ik het idee dat de hond geen leiding krijgt wat hij wel nodig heeft. Er zijn geen grenzen, geen regels en iedereen hanteert weer iets anders voor bepaald gedrag.

Is er iemand die het meeste optrekt met de hond? Mijn hond woonde thuis toen ik nog thuis woonde en was dus ook het meeste met haar bezig. Als er bepaald gedrag was wat ik af wilde leren, dan was ik degene die met haar ging trainen. Dus ook de opvoeding deed ik zelf. Juist om te voorkomen dat iedereen zich ermee ging bemoeien en alles anders zou gaan hanteren.

Bijvoorbeeld het schooien: ik vind schooien prima, en mijn hond krijgt zelfs eten. Om te voorkomen dat anderen zich er wel aan zouden ergeren, heb ik haar wel een commando aangeleerd dat ze direct stopt met schooien.

Nu, de stroomband zou ik absoluut niet gebruiken. Ik zou eens een strak ritme aannemen en regelmaat bieden: dit neemt al een hoop spanning weg voor je hond. Daarna zou ik me focussen op de goede momenten dat de hond zich goed gedraagt. Ligt de hond lekker rustig in de mand? Even belonen of een aai geven of zo iets. Ik loop heel vaak naar mijn hond toe als ze iets goed doet, ook al heb ik nergens om gevraagd.
Is je hond toevallig gericht op voer? Je zou namelijk het uitvallen naar mensen/honden kunnen afleren door je hond af te leiden met wat lekkers, al voordat je hond een andere hond/mens ziet.

Nou ja, ik zou vooral gedrag proberen te voorkomen. Dan dooft het gedrag na een tijdje uit.

Maar vooral: bekijk eens wie het meest met de hond optrekt en er mee bezig is, zodat diegene een vertrouwensband kan opbouwen met de hond en de hond kan gaan opvoeden en trainen. Op dit moment heeft dit hondje volgens mij heeft zij op dit moment niemand waar ze op kan steunen en die ze kan vertrouwen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:25

Ik zou als ik die hond was hartstikke gek worden.
Je moet je voorstellen dat jij in een huis woont met je opa en oma en vader en moeder.
Van de ene mag je dit niet, van de andere dat niet, enz.
Daar word je toch harstikke gek van.
Omdat je moeder er mee naar cursus gaat, laat zij dan alleen de hond corrigeren.
Is je moeder niet thuis, corrigeer hem dan zoals je moeder het zou doen.
Mijn oudste hond, een jack russel van 13, luistert alleen naar mij.
Van mij heeft die nog nooit een tik gehad, vroeger corrigeerde ik hem als die stout deed bij het nekvel pakken en in de mand als die bv niet luisterde. Ik ben er mee naar puppy cursus geweest. Ik hoef alleen maar maar zijn naam te noemen en te wijzen naar de mand en hij gaat erin.