Ik voel me een slecht baasje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwsemeid

Ik voel me een slecht baasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 00:23

Ja ik wil het toch eventjes van me afschrijven.. -O-

Ik heb een geweldige lieve kater genaamd Frits. Frits is in mijn ouderlijk huis geboren en heeft er toch wel een maand of 9 gewoond, want Frits ging met mij samen het huis uit. Frits is geboren met flat chest syndrome en had een mentale achterstand van ik denk ongeveer een week op zijn broertje en zusje, hij was tevens ook de kleinste uit het nest. Op 6 maanden oud heb ik Frits laten castreren en heeft hij zijn check up gehad bij de dierenarts waaruit bleek dat hij gewoon 100% gezond was, er was niks meer te zien van de slechtere start die hij had of van het flat chest syndrome. Ik blij, want mijn kat was gezond. Hij snapte nog steeds niet hoe hij met mensen moest spelen (nog steeds niet trouwens), maar lichamelijk was hij oké. In februari ben ik zelfstandig begeleid gaan wonen, een paar weken voor de verhuizing begon Frits te manken en was ik wat bezorgd maar na 2 dagen was er niks meer te zien dus ik dacht dat hij zich gewoon had verstapt. Een week voor de verhuizing echter, liep hij op een dag opeens dusdanig mank dat hij niet meer op de stoelen kon springen. Toen heb ik meteen de dierenarts gebeld en heb het even gefilmd, eenmaal bij de dierenarts aangekomen stelde zij vast dat hij last had van patella luxatie graad III rechtsachter... kak -O-
Wat nu? Ze vertelde me dat ze wel aanraadde om te opereren maar dat kon nog wel even wachten. Dus goed, ik ben verhuisd en begin maart kwam Frits dan eindelijk bij wonen. Van maart tot halverwege april was er niks te zien aan Frits en liep, rende en sprong hij alsof er niks aan de hand was. Echter zo'n 2 weken geleden mocht hij van mij hier in de buurt naar buiten en toen begon hij dus meteen te manken en kwam hij regelmatig mankend terug naar binnen.
Ik gaf het aan bij mijn woonbegeleiding en die vonden in eerste instantie dat ik me aanstelde, het zou wel meevallen. Ja, zij hadden hem niet zien lopen. Uiteindelijk zag een van mijn begeleiders toen dat hij toch inderdaad heel erg mank liep en die heeft het in het team gegooid. Goed dus mijn persoonlijk begeleidster heeft mijn budgetbeheerder gebeld (ja, ik sta onder controle dus ik kan niet zomaar geld uitgeven), en die gaf groen licht voor de operatie want ik had geld genoeg. Meteen de kliniek gebeld en een afspraak gemaakt en 29 april ben ik hem weg gaan brengen, meteen even aangegeven dat ik zijn gebit ook nagekeken wilde hebben en ik ben vertrokken.
30 april belde de dierenarts me op om 8 uur 's ochtends, hij ging zo beginnen aan de operatie maar.. Frits heeft patella luxatie aan BEIDE achterpoten. Kak. Alweer. Jeetje wat baalde ik (nog steeds trouwens), mijn arme ventje.. Dierenarts raadde me aan om toch alleen rechtsachter te opereren en de andere even aan te kijken en op een langer termijn eventueel te opereren.
30 april om 18:00u mocht ik Frits komen halen, hij was enorm blij om me te zien geloof ik want hij kwam meteen overeind en begon te mauwen toen ik hem riep en hij me zag. Alleen vertelde de assistente me dat hij 10 dagen benchrust moest hebben. Wat? Dat is me niet verteld! Ik had helemaal geen bench, dus ik gevraagd of hij misschien ook in de gang kon blijven en dat kon ook zij ze. Nou gelukkig maar. Eenmaal thuis was hij echter onrustig en bleef maar bij de deur mauwen en rondjes lopen, ik ben er toen maar bij gaan zitten tot hij rustig in zijn mandje ging liggen en toen snel naar bed gegaan. Hij heeft, voor zover ik weet, de hele nacht in zijn mand gelegen.
1 mei, Frits was nu klaar wakker en bleef dus ook cirkelen. Ik vond het niks en belde de kliniek om advies, de assistente had even overlegt met de dierenarts en hij moest echt rusten. Ze raadde me aan om een stuk van de gang af te zetten en te kijken of ik ergens een bench kon huren.
Goed, ik heb haar advies braaf opgevolgd en ben met enigszins lichte paniek opzoek gegaan naar een bench. Uiteindelijk vond ik er wel 1 (tweedehands), maar ik had geen auto en de begeleiding wilde er niet met me om want ik moest zelf vervoer regelen voor dit soort dingen.. Ik in tranen, ik heb bijna de hele middag gehuild want als Frits zou blijven lopen kon hij blijvende schade oplopen.
Ik eet elke donderdagavond bij mijn oma dus ik wilde vertrekken en doe de deur naar de gang open, en ondanks dat ik voorzichtig was glipte Frits tussen mijn benen door en rende de kamer in.. Ik heb toen wéér enorm zitten huilen want ik ben zo bang dat hij nu blijvende schade heeft. Ik heb hem vanonder de bank gelokt (want daar was hij onder gekropen) en gauw weer in mijn geïmproviseerde bench gestopt en ben naar oma gefietst.
Uiteindelijk heb ik op de terug weg van oma naar mijn huis een bench gekocht bij de dierenwinkel (met mijn leefgeld, ik krijg €50 per week dus deze week heb ik niks meer) en nu zit Frits dan toch eindelijk in de bench.

Morgen ga ik de dierenarts maar wéér bellen om te vragen of dat rennen heel veel kwaad heeft gedaan (het was misschien 2 meter), alleen ik voel me zo slecht dat ik dan wéér ga bellen om wat te vragen.. Ik voel me een slecht baasje.. Gewoon omdat ik geen bench had vanaf dag 1, en omdat ik hem de kamer in heb laten ontsnappen.. ik ben nu zo bang dat het alleen maar erger is en dat de operatie voor niks was |(
Ik geef echt heel veel om die kat, hij is alles wat ik heb en ik heb het gevoel alsof ik hem geen goed doe ;(

Sorry als het wat warrig is.. maar het zit me echt enorm dwars en ik moest het echt even kwijt..

PureSG

Re: Ik voel me een slecht baasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 00:35

Och TS, je bent helemaal geen slecht baasje voor Frits!!
Je doet alles wat je kan doen om te zorgen dat het goed afloopt, kunnen veel baasjes een voorbeeld aannemen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 00:36

Je bent heel betrokken, en wat niet gaat, gaat niet. Je verhaal klinkt prima en van die twee meter verwacht ík geen schade - en anders kun je het ook niet meer terugdraaien dus feitelijk heeft het geen zin je er druk over te maken. ;)

Frits heeft nu een bench, een baasje die zich over hem ontfermt en er is met zorg naar hem gekeken. Super! :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 00:50

Ook ik lees niks wat er op wijst dat jij een slecht baasje zou zijn. Je gaat met je dier naar de DA, belt erheen om dingen te checken en geeft liever je eigen geld uit aan een (onverwachte) bench voor je dier dan dat je er dingen voor jezelf mee haalt. Klinkt als een goede, verantwoordelijke baas.

Hooguit ben je wat overbezorgd en doemdenkerig. Zo had je misschien ook met het OV kunnen gaan om de bench te halen (en moest je misschien wat verder lopen en is het onhandig, maar niet onmogelijk en had wel geld gescheeld denk ik)
Die kleine sprint gaat echt geen blijvende schade toebrengen hoor.

Ik denk dat als je objectief naar de zaak kijkt, je zelf ook in kan zien dat je prima gehandeld hebt en waar eventueel kleine verbeterpunten zitten. Maar dat deze situatie zeker geen voorbeeld is van een slecht baasje. (Beeld je eventueel in dat een vriendin dit overkomen is, wat zou je tegen haar zeggen?)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 01:06

Ook bij goede baasjes gaan dingen wel eens anders dan je graag zou willen ;) Dat jij geen benche had, dat is niet jouw fout, de dierenarts had dat van te voren moeten vertellen. En dat Frits ontsnapte... Tja, het is een dier, dat kan nou eenmaal gebeuren, hoe goed je ook oplet.

Maak je geen zorgen, je zorgt prima voor je dier en dat hij ontsnapt is uit de hal, gaat zijn herstel écht niet in de weg staan :)

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 01:11

Tja het is niet makkelijk als je alles alleen maar kan doen met toestemming van 3e.. :(:)

Ik persoonlijk vind dat de dierenarts zeer onverantwoordelijk heeft gehandeld.. Hij had je veel beter in moeten lichten over deze operatie.

Mijn moeder haar chihuahua teefje is twee jaar geleden geopereerd aan 1 knie voor pl en zij moest veel langer rust houden dan 10 dagen. Heb het maar gerust over een maand of twee, hierna moest het lopen geleidelijk weer worden opgebouwd. Ook gladde ondergronden mocht niet op gelopen worden.
Ik denk dat dit bij katten niet veel anders zal zijn, maar dit weet ik niet zeker.

Ik zou als ik jou was even googelen over de nazorg bij katten na deze operatie en eventueel zelfs voor een second opinion ergens naartoe bellen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 01:13

Jij bent zeker weten een goede baas die nog tegengewerkt word ook stelje voor dat ze je even zouden helpen al is het maar voor frits. Je doet het hartstikke goed en katten zijn nou rete eigenwijs. Maak je niet te druk ik denk dat het wel goed komt .Hij zit nu in zn bench en je hebt het hartstikke goed gedaan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 02:49

Meid je lijkt mij gewoon een goede baas hoor! Ik ben geen DA maar zou mij geen zorgen maken over die paar meter :)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:34

Mijn hond is in december geopereerd aan een gescheurde kruisband. Vorig jaar in maart aan haar eerste knie trouwens, afgelopen december aan haar tweede knie. De eerste knie was een hel, ze bleef aan de wond zitten en moest uiteindelijk drie weken met een kap lopen. Gelukkig kwam dat goed, maar óh wat was ik aan het stressen!
Tweede knie, nou, dat was leuk. Na drie weken was ze blijkbaar uitgegleden in de tuin, want ze liep ineens mank op haar geopereerde knie! Wat een stress, ik was écht bang dat ze opnieuw geopereerd moest worden... En zo goedkoop is dat helaas niet. Maar godzijdank was haar knie nog goed. Er was wel iets 'kapot' gegaan, maar dat had geen gevolgen voor haar knie en zou gewoon goed verder groeien. Ik was er echt van overtuigd dat haar knie kapot was gegaan, dat het allemaal voor niets was geweest. Ze was echt echt flink op d'r knie gevallen.

Gewoon bellen als je het niet vertrouwd en geloof me, je bent een goed baasje hoor. De meeste mensen zien zo'n operatie helemaal niet zitten omdat het te duur is of ze denken 'ach, hij loopt een beetje mank, zal wel over gaan' en doen vervolgens niets aan de knie.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:42

Ik vind juist dat jij een pluim verdiend. Ondanks je situatie doe je er alles aan om het Fritsie zo goed mogelijk te maken! Daar mogen meer mensen eens wat van opsteken!

Je bent goed bezig, je houdt hem goed in de gaten en gaat naar de DA waar nodig... Meer kun je eigenlijk niet doen!

Succes!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:46

Je bent zeker geen slecht baasje hoor!
Je hebt je best gedaan en het is nou eenmaal een kat... die willen niet opgesloten zitten als ze hun vrijheid gewend zijn.
Een x aantal jaar geleden hebben ze onze kat aangereden. gevolg twee kapotten achterpoten en een verbrijzeld voetje.
Meneer moest 6 weken in een bench, nou dat was hij na 3 dagen al zo beu dat we hem er op advies van de DA maar uit gelaten hebben.
Hij werd knettergek in dat hok!
Op het moment dat we het deurtje open deden liep hij als een speer de bench uit en ging op zn plekje bij de kachel liggen. Helemaal relax met z'n twee achter poten in het gips verband.
In dit geval was eruit beter als erin.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 13:07

Bedankt allemaal.. ik ben echt blij dat ik het toch niet so slecht doe als het voelt momenteel..
En het openbaar vervoer hier in Zeeland is niet zo soepel.. Ik wilde in eerste instantie wel om die bench met de bus, maar ik moest om 17:00 bij mijn oma zijn en om 20:00u moest ik weer thuis zijn voor Frits zijn medicijnen dus het paste niet echt in mijn tijdschema en ik wilde het liefst zo snel mogelijk die bench.. Dus de dierenwinkel was echt m'n enige kans (voor mijn gevoel).
Sowieso moet ik er 's ochtends om 8 uur uit voor Frits zijn medicijnen en 's avonds om 20u moet hij nog een keer zijn medicijnen. En nu was ik net even met hem aan het knuffelen en zag ik was schaafwondjes op zijn poot en is het rondom de wond nogal donkerroze/rood gekleurd.. dus ik denk dat hij zichzelf constant aan het likken is? Ik weet het niet, Hij ligt in ieder geval wel op zijn zere poot te slapen terwijl hij dit woensdag en gisteren nog absoluut niet deed. Dus dat is wel een goed teken, denk ik..

Echt dieren en operaties, en dan vooral de nazorg, is voor mij veel te stressvol merk ik nu wel haha

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 18:30

nazorg is vreselijk. Mijn hond had ED in beide voorpoten en deze zijn (uiteraard tegelijk) geopereerd. Ik dacht 2 maanden revalidatie en het is wel voorbij. Nou mooi niet dus..... Uiteindelijk 4 maanden later was het over maar wat heb ik in die 4 maanden veel momenten gehad van: nu zal het wel voor niets geweest zijn....nu is het weer kapot.....NEEEEE weer uitgegleden, weer mank, nog mank, enz. enz.

Echter er komt een einde aan en vaak komt het ook gewoon goed. Hier is het volkomen goed gekomen inmiddels al jaren later en die periode vervaagd maar oh wat was het moeilijk!!

Hier echter wel eerst de achterpoten laten controleren en die waren in orde en daarna de voorpoten tegelijk laten doen omdat ze beiden slecht waren en een slechte poot overbelasten is heel slecht natuurlijk maar daarna de geopereerde poot overbelasten is ook slecht. Hij zou dan ook een jaar bezig geweest zijn. Eerste ene poot en duurt dus minimaal 4 maanden om het echt goed te krijgen maar reken maar op 6 maanden. Dan de andere poot en weer het hele verhaal opnieuw.... Daarom deed de orthopeed het alleen maar als alles tegelijk kon. Nu heb ik het wel over een grote hond dat is iets anders dan een kleine kat natuurlijk ;) en iedere orthopeed/dierenarts heeft zo zijn eigen methodes natuurlijk. Ik hoop in elk geval dat jou kat op knapt en nee je bent geen slechte baas!!!! Een slechte baas laat zijn dier moedwillig pijn lijden en grijpt niet in terwijl hij wel in kan grijpen en dat doe jij niet. Je kan eerder de DA verwijten dat ze niet eerder dit aangegeven hadden maar misschien dat je dat in een normaal gesprek (tijdens de controle bijv.) kan aankaarten?? Jij hebt er niets meer aan natuurlijk maar iemand die na jou komt voor zo'n operatie bij zijn dier die kan de DA dan van te voren hier op wijzen ;)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 22:13

Hoe is het nu?

Je hoeft je geen slecht baasje te voelen hoor, bij iedereen kan wel wat mis gaan. :(:)

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 23:03

Lisa_H, je bent een top baasje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 23:15

+:)+ voor jou, je bent een superbaasje voor frits!