Allergie voor voer, alleen jeuk op de buik?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mona81

Allergie voor voer, alleen jeuk op de buik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 10:42

Onze Luna is sinds een aantal dagen overgestapt op Royal Canin medium breed Light. Het viel me op dat ze de laatste dagen steeds meer aan haar buik ging krabben. Gisteren krabde ze ook regelmatig en heb ik een beetje haar weggeschoren om te kijken of er plekjes te zien waren. Vanaf dat moment werd ze gek van e jeuk en zijn we gisteravond laat nog naar de dierenarts gegaan om haar een injectie tegen de jeuk te laten geven.

Nu is mijn dillemma het volgende: kan het een reactie op het voer zijn, terwijl ze alleen jeuk op haar buik heeft? Of zou ze dan overal jeuk moeten hebben?
De tweede mogelijkheid is, is dat ze bij de paarden op iets gelegen heeft in de wei, dat haar irriteerd. Ik heb mijn konijnenren afgelopen week uitgebreid en zij lag er de hele tijd bij in het gras. Normaal ligt ze daar dus niet zoveel.

Ik denk dat het dus óf door het gras komt óf door het voer. Wat zouden jullie doen? Doorgaan met dit voer? Ze is nu ondanks de injectie nog steeds erg ongemakkelijk en draagt een t-shirt omdat ze haar buik stuk krabt.

Edit: het oude voer is op op dit moment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:44

Waarom ben je van voer verandert? Als ze het op het vorige voer goed deed, zie ik geen reden om iets te veranderen. Kans is aanwezig dat het door dit voer komt. En het kan dat ze alleen jeuk op haar buik heeft.

Ik kan mij niet voorstellen dat ze op iets gelegen zou hebben dat haar irriteert.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:46

Heb je haar al gewassen?
Bij een allergische reactie op voer is het wel mogelijk dat ze alleen op een bepaalde plek jeuk heeft.
Als het na het wassen niet minder wordt, zou het ook nog kunnen dat ze bijvoorbeeld een bacteriele infectie op de darmen heeft, daar kunnen ze ook enorm van jeuken.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 10:47

Ongeveer dezelfde tijd als dat ze elke dag in de wei lag, de afgelopen 5 dagen. Het jeuken werd steeds een beetje erger. We zijn overgestapt omdat ze het vorige voer niet goed at. Ze is van een verslaafde geweest en at vroeger alleen goedkope troep. De dierenarts zei dat ze daarom niet dacht dat het aan dit voer kon liggen, omdat het hoogwaardiger is.

Mona81

Re: Allergie voor voer, alleen jeuk op de buik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 10:48

Ja, gisteravond gewassen, met koud water om de huid te koelen. Dat vond ze fijn, maar daarna weer net zo hard krabben.

Karmandi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:50

Mijn hond heeft voedselallergie en krijgt dan ook alleen jeuk op zijn buik, dus het kan best door het voer komen.
Aan de andere kant heb ik ook al meerdere honden gezien met allergieën voor gras/bomen/dennenaalden, die dezelfde symptomen kregen.
De enige manier om zeker te weten waar het vandaan komt, is door een uitgebreide allergietest te laten doen.

Je kan nu al terug naar het oude voer, maar dan moet je er wel rekening mee houden dat het een aantal weken kan duren voordat de jeuk weer weg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 10:52

Mona81 schreef:
Ongeveer dezelfde tijd als dat ze elke dag in de wei lag, de afgelopen 5 dagen. Het jeuken werd steeds een beetje erger. We zijn overgestapt omdat ze het vorige voer niet goed at. Ze is van een verslaafde geweest en at vroeger alleen goedkope troep. De dierenarts zei dat ze daarom niet dacht dat het aan dit voer kon liggen, omdat het hoogwaardiger is.

Dat is lastig, maar als ze het verder wel goed deed op "goedkope troep" zou ik haar dat gewoon geven. Het is opvallend dat het nu, na een paar dagen ander voer zo spontaan ontstaat.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 11:03

Ja, de jeuk heeft zich wel opgebouwd, maar na het scheren van haar buikje met de tondeuse werd ze echt gek. Door het huis rennen en echt haar buik stuk krabben. Ik denk dat ik dan toch maar even stop met dit voer en eerst weer het oude geef. Hiervoor gaf ik Canex Fish and Rice en dan daardoorheen een beetje blikboer uit de supermarkt, anders at ze het niet. Goed om te weten dat de lokale jeuk dus ook wel degelijk door het voer kan komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 11:14

Mona81 schreef:
Ja, de jeuk heeft zich wel opgebouwd, maar na het scheren van haar buikje met de tondeuse werd ze echt gek. Door het huis rennen en echt haar buik stuk krabben. Ik denk dat ik dan toch maar even stop met dit voer en eerst weer het oude geef. Hiervoor gaf ik Canex Fish and Rice en dan daardoorheen een beetje blikboer uit de supermarkt, anders at ze het niet. Goed om te weten dat de lokale jeuk dus ook wel degelijk door het voer kan komen.

Als ze het op dat voer goed deed, dan zou ik dat gewoon geven. En zoals hierboven al gezegd, het kan wel even duren voordat de jeuk helemaal weg is, dus gewoon even volhouden.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-14 08:39

We zijn weer terug op het oude voer. Het leek beter te gaan, maar sinds 2 dagen is ze toch weer begonnen met krabben. Niet zo heftig als in het begin, maar wordt wel weer steeds erger. Ik denk dat het dan toch niet aan het voer ligt, maar iets bij de paarden in het land ofzo. Toch vind ik het vreemd, ze heeft best een dikke vacht (half lang haar), dus je zou denken dat iets niet zomaar haar huidje irriteert. Maar goed, mijn vriend heeft zijn knie verdraait en is voorlopig even thuis. Dan neem ik Luna niet mee naar stal deze week en kan ik zien of de jeuk weer verminderd.