7 jarige poes met nierproblemen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SuzanLarissa

7 jarige poes met nierproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 18:35

In januari met de kat en onze 2 poezen naar de dierenarts geweest voor hun jaarlijkse entingen en controle.
Niks aan de hand, bloed van onze 14 jarige was nog even gecontroleerd voor de zekerheid.
Mickey was wel iets afgevallen, maar dat gebeurde vaker in de winter doordat ze weinig buiten kwam en dan ook niks lekkers kon vangen.

19 maart weer terug gegaan met Mickey. Ze was in korte tijd opeens erg afgevallen. Omdat Mickey geen schoot poes is en alleen bij je ligt wanneer je dat wilt en vrij schuw is viel het afvallen eerst nog niet zo op.
Toen ik bij de Da was was ze meer dan 500 gram afgevallen en een kilo lichter dan dat ze ooit heeft gewogen.
Bloed geprikt en we gingen eigenlijk al van het ergste uit omdat ze ook veel dronk. Overigens heeft ze altijd meer gedronken dan de andere katten, ook vooral buiten in de vijver en stilstaand water.

Haar nierwaardes waren slecht. En haar nieren waren aan het verschrompelen. Ik heb helaas zo de waardes niet meer bij de hand.
Tabletten meegekregen en speciaal voer.
Zo kwam ze toch wel weer na 4 weken 300 gram bij.
Vrijdag waren we weer voor controle, ze was iets bijgekomen maar ze was compleet uitgedroogd.
Haar bloed zou weer worden gecontroleerd, maar dit ging amper doordat het echt dikke dikke stroop was die uit haar aders kwam.
Waardes waren weer gestegen en ze had een infuus gehad met vocht.
Weer nieuwe lading pillen meegekregen en gingen kijken hoe ze het weekend ging doen op de vocht die ze toegediend had gekregen. Ook natvoer meegekregen want dat vind ze echt heel erg lekker.
Hele weekend heeft ze amper gegeten en gedronken en maandag dus weer terug naar de dierenarts.
Weer vocht toegediend onder de huid. En een ontstekingsremmer gegeven omdat ze ietwat ontstoken tandvlees had en hier kreeg ze meer eetlust van.
Nu zijn we 3 dagen verder en ze eet nog steeds slecht en drinkt amper.
Ik geef haar water met een spuitje, maar dat is erg lastig ze klauwt graag mijn handen er bij open.
Het eten prakken we met lauw water helemaal fijn en dan wou ze wel wat hebben.
Vandaag weinig gegeten en net heeft ze nog wat harde brokjes opgegeten.

Voor de rest zijn de enige symptomen dat ze zwak en mager is.
Ze zit niet slecht in de vacht, rent nog vrolijk naar buiten en eet maar al te graag een lekker snoepje.
Ze hangt veel boven de waterbak te hangen maar vervolgens drinkt ze niet.
Ze slaapt wel veel.
Op dit moment weegt ze 2,4 kilo en als je haar oppakt is het net lucht wat je optilt.

De Da assistente belde net nog om te vragen hoe het ging, erg lief van der. We lopen daar al 10 jaar en altijd super geholpen.

Mickey krijgt nu Fortekor 1 x per dag en speciaal nierdieet.
De vraag is nu.. Hoe verder?
Ik kan morgen wel weer langs gaan voor een infuus met vocht maar zo schiet het natuurlijk niet op.
Dan heb je nog de mogelijkheid tot daar laten en de boel doorspoelen, maar daar gaat ze niet beter eten dan dat ze nu doet dus of dat verstandig is?

Helaas hebben we de afgelopen jaren al 2 katten aan nierproblemen verloren alleen waren deze ouder boven de 11/12 jaar.
En Mickey heeft het ook niet mee zitten, gevonden als kitten in een glasbak, aangereden door een scooter wat ze op het randje heeft overleefd. 2 jaar geleden ook al op het randje gezeten toen ze opeens ernstig ziek was uit het niets. Toen zijn we ook Rusty verloren die ook zo ziek was geworden, door chronische klachten.
Ik wil er dus alles aan doen om haar beter te maken, alhoewel haar nieren in dit stadium niet meer beter zullen worden.
Maar ze is nog veels te jong, om nu al te gaan.

BigOne

Re: 7 jarige poes met nierproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:44

Leeftijd doet er niet toe, lijden wel, als het echt niet meer gaat dan moet je verstandig zijn. Het feit dat ze boven de waterbak hangt en niet drinkt is niet goed. Als de nieren slecht werken zal ze zichzelf vergiftigen en er is weinig wat je kunt doen. Ik heb ook een keer een jonge kat met ernstig nierfalene gehad, die heeft de drie nog niet eens gehaald. Heel sneu maar gezien je ervaring met katten weet je zelf wel wanneer het genoeg is, sterkte.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 19:03

De andere 2 die het hadden waren ook zwaar misselijk en zag je er gewoon aan dat ze zich zwaar slecht voelden, en zijn dus ook ingeslapen.
Maar Mickey gedraagt zich anders ze is nog goed opgewekt en rent nog vrolijk de tuin door, dat is het vervelende. Houd ze zich goed of voelt ze zich nog gewoon goed?
Vanavond met mijn moeder het erover hebben wat we nu moeten doen..

Het boven de waterbak hangen doet ze al wel langer dan dat ze ziek is, dat is wel een raar iets.

De Da zei ook al dat we gewoon zo ontzettend veel pech hebben met onze dieren dat het gewoon lijkt alsof het een vloek is.
Ze is het maatje van mijn moeder, en word er al verdrietig van als mijn moeder haar ook nog kwijt raakt na alles wat de afgelopen maanden is gebeurt. De katten zijn niet onze huisdieren maar horen bij de familie...

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:13

Kat moet infuus krijgen en veel.
Onderhuids kan een eigenaar ook eventueel zelf thuis.
Als je dat niet ziet zitten zou ik haar daar laten om te spoelen, ze is nu dusdanig misselijk van de hoge waarden dat ze niet eet. Als de nieren gespoeld zijn zal de misselijkheid ook minderen.

Toevallig zit ik ook met een kat die net een niercrisis achter de rug heeft. Zelfde verhaal, vermageren (meer dan 1kg, forse kat is nu slanke grote kat), veel drinken/plassen en weinig eetlust.
Die heeft 3 dagen 's morgens en 's avonds 120ml onderhuids gehad, nu enkel nog 's avonds.
Moet z'n waarden nog nameten maar hij eet weer met smaak, is wakkerder en heeft minder plasdrang.

Nu is deze wel een aanhankelijke kat die het allemaal wel goed vind. 1 van onze vorige katten hebben we ingeslapen toen hij niercrisis had, bij die kat was aaien alleen al levensgevaarlijk.

Als je haar niet wil laten gaan zal je even intensief moeten (laten) behandelen.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 19:24

Liefste wil ik ook idd dat ze aan de spoeling gaat, alles om haar te helpen en beter te maken.
Als moeders zo thuis is ga ik het erover hebben, dan breng ik er meteen morgenochtend weg..

Ze is niet onhandelbaar, maar heeft wel een sterke eigen wil en wet. maar de Da was wel bang dat ze misschien helemaal niks zou eten als ze daar zou zijn.
Maar ja liever genoeg vocht binnen op dit moment dan eten dat komt later dan wel..
He bah ben gewoon naar van dit alles, je doet alles voor je beestjes en dan dit soort dingen

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 12:54

Gisterenavond heeft Mickey lopen eten als een bouwvakker en gedronken en vanochtend heeft ze zelf 2x gegeten en ook gedronken. Dus even overlegd en het was niet nodig om haar nu aan het infuus te doen gezien zo sinds gisteravond opeens goed was opgeknapt.

Thioro haal jij het infuus bij de Da? Want had gevraagd of dat kon maar dat deden ze liever niet te horen aan de reactie.
Zou dat wel graag willen want dan kan ik haar zelf het toedienen en onder controle houden, en het is natuurlijk veel minder stress

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:36

Laat de DA heel kritisch naar de tanden kijken ! ik heb vele nierpatiënten opgevangen en 9/10x waren tandontstekingen de oorzaak. Ik heb bij zeker 10-15 katten al alle tanden en kiezen laten trekken. Vaak moesten ze dan ook nog de eerste tijd op fortakor/benacor/ etc. maar naar verloop van tijd (maand of 2) daalden de nierwaarders dermate dat ze dit niet meer nodig hadden.

sterkte !

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:58

Als de kat zo'n vochtprobleem heeft zou ik de brokken helemaal de deur uit doen en overgaan op vochtrijk voedsel. Zoals bijvoorbeeld rauw voer. Voor een kat met nierproblemen zou ik dan zelf samenstellen. Hoeveel procent je van wat wilt geven, hangt van de nierwaarden af. Bij hele hoge nierwaarden wil je de hoeveelheid eiwitten laag houden, maar de kwaliteit eiwitten wil je wel goed houden. Betere kwaliteit eiwitten dan in rauw voer krijg je niet, maar daar staat ook weer tegenover dat er meer eiwitten in rauw vlees zitten.

Je zult je dus wel in moeten lezen in het voeren van rauw vlees als je hierop over wilt stappen. Op barfplaats.nl staat heel veel informatie en zijn zat mensen die hun nierpatienten rauw voeren. Zij kunnen je dus ook verder helpen.

En misschien dat een drinkfontein ook nog helpt.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 09:42

Mist: ze heeft idd haar tandvlees ontstoken. Heeft hier een ontstekingsremmer voor gehad om te kijken of ze daar wat van op knapte en dat heeft schijnbaar nu wel geholpen
we willen graag dat er wat aan gedaan word en de Da ook alleen ze is een fragiel klein katje en nu nog te zwak, hij is bang dat ze de narcose niet trekt.
Ga even googlen wat we er aan kunnen doen buiten behandeling onder narcose

Sassol ze krijgt ook natvoer aangemaakt met water. Ik ben niet echt een voorstander van rauw vlees / voer.

Vanochtend heeft ze weer goed gegeten en gedronken, straks der nog even plagen en der wat extra water geven.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 09:46

ik heb een aantal weken geleden een kat in laten slapen aan acuut nierfalen.
ok, andere situatie, maar deze kat had al heel wat onder de leden.
ik heb er voor gekozen om haar in te laten slapen. behandeling was alleen tijd rekken en de bloedwaardes waren zo slecht dat ook de dierenarts hiervoor koos.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 09:52

wat wij meestal doen als het hoge neirwaardes zijn is toch spoelen om te zorgen dat de gifstoffen uit het lijf gaan, want daar worden ze misselijk van.
Dan uiteraard als ze misselijk zijn eet je niet.
succes met je kat vaak helpt spoelen heel goed.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 09:59

magicmist schreef:
ik heb een aantal weken geleden een kat in laten slapen aan acuut nierfalen.
ok, andere situatie, maar deze kat had al heel wat onder de leden.
ik heb er voor gekozen om haar in te laten slapen. behandeling was alleen tijd rekken en de bloedwaardes waren zo slecht dat ook de dierenarts hiervoor koos.

Acute nierfalen hebben we ook meegemaakt. Kat was ontzettend slecht en was niet meer te redden, mauwde de hele dag ontzettend zielig en was zeer onrustig en hebben we in laten slapen. Helaas waren we toen het acuut werd op vakantie, en de oppasser had niks in de gaten...

Ik denk dat het op dit moment scheelt dat ze zich best wel goed voelt. De andere katten die we hadden kon je duidelijk zien dat ze zwaar misselijk waren beroerd en spuugde ook.
Mickey die is in onze ogen niet misselijk want de echt lekkere dingen eet ze dus wel, snoepjes en dergelijke. Nu krijgt ze ze het liefste zo min mogelijk. Ook zit ze niet slecht in der vacht en speelt ze ook met haar favo speelgoed , een dopje haha

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 10:02

Acuut nierfalen is heel wat andes dan chronisch.

Hier is vorig jaar nierfalen bij de kat vastgesteld, ze kwam er voor een gebitsreiniging maar na bloedonderzoek bleek ze dus hele hoge waarden te hebben. Ze is daar direct gebleven van donderdag t/m maandag om te spoelen.
Ze staat nu op Benakor(zelfde als fortekor) en Ipakitine, nierdieet vindt ze niet lekker, ja alleen de brokvariant... maar brokken aan een (nier)kat geven vind ik ongeloofelijk tegenstrijdig. Juist genoeg vocht is zo belangrijk. Dan de blikjes, vind ze dus niet lekker en ze ging slechter in haar vacht zitten, had meer ontlasting dan daarvoor.. Dus gewoon weer teruggegaan naar haar KVV wat ze met smaak eet en daardoor ook direct vocht binnen krijgt. Weinig ontlasting omdat er gewoon weinig afval in zit. En dat lijkt mij een stuk beter dan meer ontlasting, en dus ook meer belasting voor de nieren.

Belangrijker dan het nierdieet is dat ze eten. Want anders komt alles stil te liggen en daar worden ze alleen maar misselijker van.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 10:04

voor degene die intresse hebben.
ik heb hier nog cystease liggen.

http://www.medpets.nl/cystease/

tegen verzendkosten kan ik het opsturen. is denk iets meer dan een half pakje

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 10:09

Ik zou je toch ook de overstap naar rauw vlees willen aanraden, dat is ook veel minder belastend voor de nieren, ik heb zelf ook een jonge kat die blaasontsteking krijgt van brok (gewoon RC, geen goedkope meuk dus), als ik haar alleen KVV geef heeft ze nergens last van. Zou daar toch eens serieus over na gaan denken als ik jou was. Inlezen kan geen kwaad toch?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:06

Hoe gaat het nu? :)

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:13

Als ik je Eem tip mag geven laat je kat inslapen ik heb dit zelf meegemaakt met mijn eigen kat ook nierwaardes te hoog bleek een tumor te zijn. Ik denk dat jou kat dat ook heeft vraag daar eens naar bij de da wil je veel sterkte wensen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:14

nardxash schreef:
Als ik je Eem tip mag geven laat je kat inslapen ik heb dit zelf meegemaakt met mijn eigen kat ook nierwaardes te hoog bleek een tumor te zijn. Ik denk dat jou kat dat ook heeft vraag daar eens naar bij de da wil je veel sterkte wensen

Wat is dit nou weer voor rare reactie? Er bestaat ook nog ''gewoon' nierfalen hoor. Dat jou kat een tumor had is heel sneu, maar dat betekend niet dat iedere kat met verhoogde nierwaarden een tumor heeft.

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:16

Air schreef:
nardxash schreef:

Wat is dit nou weer voor rare reactie? Er bestaat ook nog ''gewoon' nierfalen hoor. Dat jou kat een tumor had is heel sneu, maar dat betekend niet dat iedere kat met verhoogde nierwaarden een tumor heeft.
dat weet ik ook wel maar bij mijn kat dachten ze ook aan nierfalen en ik zie hier toch veel symptomen die overeen komen met een tumor dus daarom zeg ik al tegen ts vraag er is naar bij de da

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 10:27

Air: Het gaat heel goed, ze eet heel goed, meerdere keren per dag staat ze te wachten op haar hapjes
Ze is ook al weer een stuk bijgekomen naar mijn idee.
Zal der bant weekend weer even wegen om te zien of ze is aangekomen.
Na mijn vorige bericht was ze zon 200 gram aangekomen dus dat positief.

Ik denk dat we het redelijk onder controle hebben :)
Ze staat nu nog steeds op Fortekor en haar speciale voer.

Nardxash
Idd wel een beetje een voorbarige reactie, ze heeft verder geen rare symptomen of dergelijke dus ik ga daar ook niet van uit ;)

Bedankt voor jullie reacties :)!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 19:26

Fijn dat het nu goed gaat, maar uit ervaring, zou ik wel in overweging nemen om de kat toch aan de tanden te laten helpen, want dat het terug gaat komen is 1 ding wat zeker is. Beter doen als het goed gaat ( na narcose aan infuus laten leggen!) want als hij weer crashed en de nierwaardes slecht worden dan kan dat niet meer.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 12:10

Dat is idd ook het plan :)
Zodra ze weer goed op gewicht is dan laten we de tanden wel doen, zelf lopen we ook niet graag met een ontsteking rond..
Maar ben blij dat ze weer zo goed is opgeknapt, en nu hopen op het beste voor haar

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 20:27

heel goed ! ik duim mee voor een spoedig herstel.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 20:19

Helaas is donderdag Mickey thuis ingeslapen..
Ze was vorig weekend achteruit gegaan, maandag opnieuw bloedprikken en de waardes waren niet meer te meten zo hoog.
We hebben haar mee naar huis genomen en nog lekker verwend met lekker blikvoer en melk wanneer ze het wou hebben. Ze heeft nog lekker 2 nachten bij mijn moeder geslapen maar woensdag nacht zagen we dat het niet meer ging.
Donderdagmiddag hebben we haar laten gaan, ze wou zelfs terwijl ze het slaap spuitje had gekregen nog rondlopen en naar buiten toe.
Onze geweldige dierenarts heeft haar in alle rust ingeslapen.Mann wat is ze een sterke poes geweest, zo veel meegemaakt en nog keihard vechten om beter te worden.
Maar haar lichaam gaf het helaas op... Waarschijnlijk heeft ze toen ze in 2010 was aangereden al letsel opgelopen aan een van haar nieren, maar zeker weten doen we het nooit.

Vandaag is begraven in de tuin, heb een mooi kistje getimmerd en hebben mooi tuintje voor haar aangelegd.
Wat is het raar dat ze niet meer rond hobbelt in huis, nooit meer hangen aan de deur om te vragen of je naar binnen mocht. Nooit meer even om de deur kijken of je op het bed van mijn ouders ligt te slapen..
Nooit meer een snoepje voor het slapen gaan

A cat such as this, does not simply "die"
it ascends into the halls of legends were it will
exist for all of eternity

Het is goed zo meisje
Rust zacht

Afbeelding

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:29

Wat onwijs sneu! Sterkte :(:)