Kip legt geen eieren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Annienke

Kip legt geen eieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 16:16

Omdat ik niet op het kippenforum geregistreerd ben en daar nog niet zo'n behoefte aan heb, stel ik mijn vraag maar hier. Misschien dat iemand hier nog een idee heeft.

Eén van mijn kippen (Wyandotte kriel genaamd Olga) legt geen eieren. Ze is van april vorig jaar en met 5 maanden samen met een ander Dotje (Shadow) bij ons gekomen. Hier werd ze slachtoffer van mijn Barnevelder kriel (gekregen van schoonzussie, volgens haar een groter secreet dan haar schoonmoeder :D ). Het heeft een aantal weken geduurd voordat ze samen over het erf konden. Kip in de stress dus geen eieren. Tegen de tijd dat kippie uit de stress was werd het wat kouder. Inmiddels was Shadow, die wel keurig eitjes legde, vanwege de aankomende winter en rui gestopt met leggen. Geen punt, komt allemaal van het voorjaar wel. Zucht :+

Inmiddels is het bijna mei en heeft Olga nog geen ei gelegd. Heb een tijd lang het hele erf, de weilanden, echt overal waar ze komen gecontroleerd maar geen eieren. Ren gemaakt want dat is makkelijker te controleren: geen eieren. Nepeieren aangeschaft en neergelegd. Ook op de plank waar ze slaapt. Gevolg: een broedse Shadow die nu dus ook even niet meer legt maar nog steeds geen eieren van Olga. Kip is niet te dik (borstbeen licht voelbaar), een ontzettend vrolijke bezige bij maar ik heb geen idee hoe ik dat maffe beest aan het leggen krijg.

Iemand???? -O-

Hevonen

Re: Kip legt geen eieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 16:46

Geen idee. Zieke kippen leggen niet, ruiende kippen ook niet. Gestreste kippen ook niet.

Wij hebben gewoonlijk een hele zooi kippen en een haan, ik zou het waarschijnlijk niet merken als er eentje niet legde, maar verder wel gezond was. Het maakt dan ook niet zoveel uit; ik kan me echter voorstellen dat je als je zo weinig kippen hebt wel graag wilt dat ze leggen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:02

weet je zeker dat het een kip is en geen haan? :')

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:08

Mijn oma heeft hetzelfde. Vorig jaar juni 3 Groninger krieltjes gekregen, 1 kip ging uiteindelijk leggen en die ging juist dood :+ toen heeft ze 2 Wyandottes kriel erbij genomen, maar die zijn nog erg jong van dit voorjaar. Maar nu leggen zowel de Groningers als de Wyandottes niet. Heb jij al legkorrel geprobeerd? Dus speciaal kalkrijk voer voor eieren?
Ik weet ook niet wat er nog gedaan kan worden, misschien toch een haan erbij voor het gevoel :D

Mijn moeder heeft jarenlang krieltjes gehad en heel veel eieren, dus we hebben genoeg ervaring. Geen idee waarom het nu niet gebeurt.

daiswees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:10

is haar legbuik wel gewoon zacht en de doorgang groot genoeg voor het ei ?
sommige kippen hebben gewoon niet genoeg ruimte tussen twee botjes (kan je voelen zitten bij de cloaca ongeveer als er 2 vingers tussen passen is de kip nog 'productief')

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:18

Wij hebben hier 13 of 14 hennen lopen. We hebben wel hanen gehad, maar die hebben we uiteindelijk weg gedaan. Ene haan heeft het een beetje verpest voor de hennen.

Maar nu hebben een aantal oudere hennen en ik dacht 4 jongere. De oudjes zijn gestopt met leggen. Maar er leggen er nog 4 zoiezo en soms een oudere hen ook één ei. Echter is er één jonge hen die nog steeds niet legt. Het kan niet zo veel kwaad omdat ze het eiervloeistof (eigeel/eiwit)(ei zonder schaal) gewoon mee eruit werken met de rest.

misshester

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:20

Achja, gebeurt hier ook wel eens dat een kip een tijdje niet legt, wat de oorzaak daarvan is geen idee. Maar wat wij altijd doen om na de winter de kippen weer goed aan de leg te krijgen is een tijdje alleen legkorrel voeren, geen maïs/graan of ander lekkers bijvoeren. Ook geven we ze onbeperkt kippengrit of gemalen schelpjes, om goed eieren te kunnen leggen hebben ze veel kalk nodig. Ook iedere dag het water verversen wil nog wel eens verschil maken, als je dat nog niet deed. Hiermee hebben wij de hele zomer van onze 7 hennen 4 à 5 eieren per dag.

Wat ik niet uit je verhaal op kan maken is of je er ook een haan bij hebt of niet? Het komt wel eens voor dat van een groep hennen die zonder haan leven één van de hennen de leiderrol op zich gaat nemen en hanengedrag gaat vertonen. Bijvoorbeeld het bij elkaar houden van de groep tot "kukelen" aan toe. In dat geval kun je lang wachten maar zal ze helaas geen eitjes gaan leggen. :+

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:21

stel je vraag anders eens in het topic : Beginnen met kippen houden

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:22

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 17:31

Ik ben toch blij dat ik niet de enige ben die een niet-leggende kip heeft.

Die legbuik ga ik morgen eens proberen te voelen, dat heb ik nog niet gedaan. Legkorrel wel geprobeerd maar dat eten ze slecht. Maar kalkgebrek denk ik niet. Zie ze regelmatig slakjes met huisje en al naar binnen werken. En Shadow legt ook nette stevige eieren. Kipzilla legt ook niet maar die is ook veel te oud voor eieren.

En ach, ruimte zat dus voor de eitjes koop ik er wel weer meer kippen bij die hopelijk wel gaan leggen. Ze hoeft er niet voor weg ofzo, is het ook een veel te leuke kip voor. Ik was ook eigenlijk in de veronderstelling dat alle kippen eieren leggen maar blijkbaar niet.

Misschien heb ik wel een hermafrodiet :D

edit: Dat van die hanen vind ik ook wel een goede. Groep bij elkaar houden doet ze niet maar ze is wel degene die 'waarschuwt' als er bijvoorbeeld ergens een kat loopt.

Grit hebben ze onbeperkt, net als schoon water.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 19:56

Kipzilla???
_O- _O- _O-
*raap me op*

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:09

hennen kunnen hanen worden en omgekeerd. Dus wie weet.

Even een waar gebeurd voorbeeld. Wij hadden hanen er bij lopen. Tot we geen hanen meer hadden. Één hen begon te kukelen en kreeg hanenveren. Maar had al jaren eieren gelegd. Maar toen we een nieuwe haan kregen begon die hen/haan dus na een half jaar weer eieren te leggen. Mensen dit is dus echt gebeurt. En sommige konijnen hebben dit ook.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:46

Wij hebben een hen met sporen, maar ze legt wel. Legkorrel eten ze niet, dat blijft gewoon liggen. We geven ze nu alleen nog gemengd graan en natuurlijk water. De rest scharrelen ze zelf wel bij elkaar. Maar ze lopen dan ook vrij en hebben onbeperkt veel ruimte.