Kat volledig buiten houden.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

Kat volledig buiten houden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 14:55

Hallo Bokkers.

Mijn man en ik willen al een hele poos een kater.
We vinden katten geweldige dieren alleen hebben we een probleem.
Mijn moeder is extreem allergisch voor katten en zou niet langs kunnen komen als wij de kat binnen houden.
Nu hadden we het idee kat maar van ons afgeschoven.
Tot we afgelopen week bij familie op de 'boerderij' kwamen waar mama kat hoog drachtig liep.
En we net een berichtje kregen met een foto van 2 prachtige kittens.
En nu begint het te kriebelen...
Maar. Wij zouden de kat dus volledig buiten moeten houden, waar ze nu opgroeien en eventueel dus ook zullen blijven wonen ze ook buiten en hebben de schuur als huis. Ze komen niet in huis.
De kittens zijn het dus gewend.

Wij hebben een mooie ruime schuur waar een katten luik in kan komen een mooi kattenmandje etc.
We willen het diertje laten chippen, castreren, verplichte DA bezoeken (en eventueel onverwachtse natuurlijk).
De eerste maanden tot de castratie zouden we de tuin kunnen afschermen zodat hij niet de tuin uit kan.
We wonen aan de rand van een natuur gebied dus meneer kat kan lekker rond trekken daar.

Maar... is een kat die volledig buiten woont wel gelukkig?
In de zomer zullen wij veel buiten zijn en krijgt de kat veel aandacht maar in de winter zal dat wel anders zijn (al zullen onze kids ook dan buiten lopen).

Doen we er wel goed aan?
Ik twijfel daar over wil geen kat in 'huis' nemen omdat IK dat wel...

Stoof

Re: Kat volledig buiten houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 14:59

Ik denk dat het perfect mogelijk is zolang ze ergens warm kunnen schuilen. Er zijn genoeg boerderijkatten die enkel buiten leven. :)

Apple

Re: Kat volledig buiten houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:02

Als hij/zij in de schuur een mandje heeft en eten, dan zie ik het probleem niet zo. Er zijn meer dan genoeg stalkatten, boerderijkatten die precies zo leven :-)
Lekker hele dag buiten :-)
Je kunt er nog over nadenken om alletwee de kittens te nemen. Als gezelschap voor elkaar.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:02

Ik vraag me dan af hoe vaak je moeder bij je langskomt en of je de kat buiten wilt houden enkel voor visite?

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:03

Goof schreef:
Ik vraag me dan af hoe vaak je moeder bij je langskomt en of je de kat buiten wilt houden enkel voor visite?

Mijn gedachte :j

Maar ik denk niet dat de kat ongelukkig wordt van een buitenleven.

GamblersCup

Ik denk dat ze er best gelukkig mee kunnen zijn, als ze er in de winter ook een warme plek hebben (geisoleerde schuur, geen tocht, op de boerderij kruipen ze dan tussen het hooi etc). Alleen vraag ik me dan af waar je katten voor wilt hebben. Een kat die buiten leeft zie je dus amper tot niet, die leeft echt buiten. Op een boerderij blijven ze redelijk op het terrein, maar in bijvoorbeeld een woonwijk zullen ze gaan zwerven, de tuin is te klein om altijd in te blijven.
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 30-04-14 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

sandra1312

Ik denk ook dat dit prima kan! Zolang de kat een lekker plekje heeft om te schuilen/slapen.
Wij hebben nu een kat die vaak even binnen komt, terwijl mijn andere kat bijna nooit binnen kwam, die vond het buiten ook wel prima!
En op boerderijen zie je ook vaak dat katten niet in huis komen, die ook gewoon lekker in de schuur in stro/hooi slapen :)

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 15:03

Mijn mams komt niet extreem vaak maar wel geregeld.
En katten haren zweven lang rond he ;) ff stofzuigen werkt er niet tegen.
En ze is zo allergisch dat een kwartier in een huis met een kat geen optie is.
Dan is ze de dagen er na enorm benauwd. En ik wil graag dat mijn moeder langs kan komen. En ze blijft geregeld slapen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:04

Kijk dan voor die naaktkatten, daar hebben mensen met een allergie geen last van las ik ooit ergens (maar dat weet ik dus niet zeker :D ).

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:04

Er komt wel een vraag naar boven: waarom dan katten nemen als ze nooit binnen komen heb je er ook weinig plezier aan.

Daarnaast moet je er rekening mee houden dat je kittens niet meteen met 12 weken buiten kunt dumpen, dat moet geleidelijk gaan en zullen in eerste instantie toch eerst in huis.

Mijn schoonvader is als de dood voor katten, dus komt ie niet bij ons aangezien we er 4 hebben lopen. Prima, we gaan altijd gewoon naar hen toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:05

Wat heb jij er voor lol aan als de katten in de schuur leven en niet in huis komen vraag ik mij af? :P

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:05

Een kat buiten houden kan prima als die ergens warm kan schuilen. Dat kan prima in een schuur met kattenluik. Een kat buiten is vaak veel gelukkiger dan een kat binnen, hij kan lekker jagen, in bomen klimmen, kortom een echt kattenleven lijden. Het is alleen af te raden wanneer je naast een hele drukke weg woont, dan zal je kat waarschijnlijk niet lang leven.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:06

Ik denk dat het zeker kan, maar ik vind het voor een kitten alleen wel eenzaam. Als ik zie hoe veel onze kitten vroeger aan ons heeft gehad qua spelen, terwijl het nu echt een buitenkat is.
Is het een idee om er twee te nemen?

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:06

De kat bij mijn ouders komt ook niet binnen. We hebben een blokhut met kattenluik. Daar krijgt ze eten en drinken en staat een mand en kattenbak. Ze ligt meestal snachts wel in haar mand. In de winter hebben we een kacheltje daar staan, als het dan heel koud is gaat het kacheltje 's avonds aan zodat het een beetje warm is. En mijn ouders hebben een schoenenrek voor de achterdeur staan, daar lag ze ook ineens op een jas die we daar een keer neem gelegd hebben. Sindsdien heeft ze daar ook een plekje met een kleedje.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 15:08

Schuur met hooi heb ik wel :P niet met stro maar een warm plekje kan natuurlijk gemaakt worden ;)

Waarom een kat, ik vind het prachtig om die dieren te zien bewegen lekker ff me kroelen op z'n tijd is ook heerlijk.
En aan de rand van een natuurgebied heb je last van veel muizen dus misschien kan hij ons nog een plezier doen ;)

We twijfelen nog sterk hoor wil niet slecht een dier verzorgen.
We zouden het graag willen maar niet als impulsieve koop

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:09

Joolien schreef:
Wat heb jij er voor lol aan als de katten in de schuur leven en niet in huis komen vraag ik mij af? :P

Dat vraag ik me ook een beetje af...

De tip voor naaktkatten gaat niet op, omdat de allergie voor een bepaald soort eiwit is in de huid(schilfers) dus naaktkatten zijn zeker niet allergeen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:09

Oh, dan mag die weggestreept worden... :j

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 15:10

beide kittens nemen is ook een optie.
zoals ik al zei kan het diertje de eerste poos sowieso in de tuin gehouden worden waar we nu dagelijks aanwezig zijn.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:10

De kitten is buiten wonen al gewend en voor jullie is het misschien juist wel ideaal om een kat op het terrein te hebben om beestjes te vangen. Persoonlijk zou ik dan wel voor 2 katjes gaan, je hebt ruimte zat en dan hebben ze gezelschap van elkaar!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 15:11

Ik vind naaktkatten ook zo naakt..
Nee niets voor ons :+ daarnaast wil ik sowieso geen volledige binnenkat vind dat een beetje zielig :o

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:11

Het gaat zeker, maar dan is het fijne van een kat te hebben er wel af... naar mijn gevoel
Dan zijn ze sowieso wat 'wilder' en minder menselijk.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:12

Amaris schreef:
Joolien schreef:

Dat vraag ik me ook een beetje af...

De tip voor naaktkatten gaat niet op, omdat de allergie voor een bepaald soort eiwit is in de huid(schilfers) dus naaktkatten zijn zeker niet allergeen.

Niet altijd toch? Ik dacht dat er 2 soorten allergie waren, 1 voor haar en 1 voor de schilfers?

TS. Bij mij komt het een beetje over als impulsief, ik wil nu een kat en die kat gaat er komen. Dat heb ik ook wel eens, maar denk even heel goed na voordat je de beslissing neemt. Waarom katten als je ze nooit ziet. Dan is het alleen maar voor de heb.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:12

Ik zou ook voor twee katten gaan. Feit dat ze niet binnen komen is juist extra makkelijk om er dan twee te nemen.

Verder denk ik ook dat je de katten er niets mee tekort doet, mits het veilig voor ze is buiten (drukke weg/vervelende buren dat soort gedoe)

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:13

Joolien schreef:

Wij hebben katten die 's nachts muizen moeten vangen in de schuur en overdag binnen mogen zijn, maar ook dan zijn er katten die kiezen om altijd buiten te blijven. Die komen gezellig bij je als je in de schuur bezig bent en dan gaan we even zitten kroelen :D Binnenkatten zijn soms ook helemaal niet gezellig en liggen alleen maar op hun stoel te katten tegen alles en iedereen ;)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:14

PowerReiner schreef:
Niet altijd toch? Ik dacht dat er 2 soorten allergie waren, 1 voor haar en 1 voor de schilfers?

TS. Bij mij komt het een beetje over als impulsief, ik wil nu een kat en die kat gaat er komen. Dat heb ik ook wel eens, maar denk even heel goed na voordat je de beslissing neemt. Waarom katten als je ze nooit ziet. Dan is het alleen maar voor de heb.

Het allergeen dat de ellende veroorzaakt is een bepaald eiwit, en dit eiwit wordt gemaakt in de talgklieren van de huid en het speeksel.

Je zou dus kunnen stellen dat naaktkatten nóg erger zijn, omdat die geen haren hebben die de schilfers vasthouden.

Maar dit is wel heul offtopic, sorry TS.