Hond krijg vreemde aanval, wat is het?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tigress

Hond krijg vreemde aanval, wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 20:23

Hoihoi!

Ik had het vandaag op werk met een klant over zieke honden, raadselachtige aandoeningen en dus op die manier ook mijn hond.
Rosco is inmiddels 11 jaar oud, en heeft al sinds een aantal jaren vreemde aanvallen. De afgelopen tijd is het gelukkig niet meer voorgekomen, voor zover wij weten..Wat er 's nachts gebeurd of wanneer wij niet thuis zijn weten we natuurlijk niet. Vandaar voor zover we weten :)

We zijn al bij de dierenarts geweest meerdere keren, en hebben het 1x vast weten te leggen op video. Hup zo in de auto naar de DA de volgende dag. Gelijk na de aanval heeft weinig zin. Een aanval duurt een paar minuten, en voordat je dus ergens bent is het ook alweer voorbij en is er niks meer te zien (ook niet lichamelijk)

Dierenarts bekeek het filmpje, en kon er helaas nog geen conclusie uit getrokken worden, en zodoende zijn er onderzoeken gedaan. Een CT Scan, onderzoeken aan zijn lichaam (zoals spondylose en een hernia) maar niks van dit alles bleek het te zijn. Epilepsie werd ook uitgesloten door de dierenartsen (daar hebben ze met de scan niks van aangetroffen, en zijn symptomen hadden 1 iets heel anders: hij is compleet bij bewustzijn tijdens de aanval)
Zijn smekende ogen om hulp op dat moment zijn zo hartverscheurend :(:)

Filmpje is inmiddels alweer even geleden. Zal 2-3 jaar terug zijn geweest. Hij krampt al zijn spieren samen en kan eigenlijk niks meer. Is nog wel compleet bij dus. Het lopen hier was voor het filmpje aan de dierenarts, normaal gesproken lieten we hem liggen, maar op deze manier had de DA een goed beeld van hoe hij dan loopt (of juist niet loopt)
Waarom en wanneer het verschijnt is een raadsel en er zit geen regelmaat in. De eerste keer dat we het zagen lag hij bij mijn broer op het bed, deze keer dat ik het vast heb kunnen leggen liepen we gewoon door het bos (geen dol doen, gewoon normaal wandelen, geen spannende dingen etc)

Mocht iemand het herkennen, een idee hebben of wat dan ook, reacties zijn van harte welkom. Ookal heeft hij er nu waarschijnlijk geen last van sinds een hele tijd, toch ben ik wel benieuwd wat er mis is (geweest) met mijn maatje :)

Relien

Re: Hond krijg vreemde aanval, wat is het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:34

Precies mijn hondje daar hebben ze daar bij de oude eigenaar wel gezegt dat het epilepsie was. En heeft bij hun dus ook aan de epitard gezeten.
Toen ze bij mij kwam en meer rust en regelmaat in haar leven kreeg werd het steeds beter. Het valt mij nu wel op dat ze het in de winter eigenlijk niet heeft (voor zo ver wij weten) maar in de zomer met de hitte zie ik het wel vaker vooral als ze dan ook in een drukke omgeving is.

Mijn hondje is trouwens een 5 jarige. Jack russel

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:36

Bij mij verloor ze soms urine weet niet of jou hond dit ook wel is heeft gedaan

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 20:39

Nee, behalve de spieren samenspannen heeft hij geen andere dingen die voorkomen. Bedankt voor je reactie!

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:40

Zijn er ook foto's gemaakt van zijn heup?

Het doet me een beetje denken aan de aanvallen die onze hond altijd had. Daar kwam toen uit dat hij HD had wat die krampen veroorzaakte.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:41

Doet mij denken aan spasme zoals het bij mensen ook voorkomt.
Geen idee of dat kan hoor.
Maar zo als hij verkrampt lijkt hij op iemand die ik ken met spasme.
Geen zeggenschap meer over de spierfunctie.
En alles verkrampt. Soms alleen delen (dus armen of benen)
Soms het hele lichaam

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:42

Hij lijkt helemaal te verkrampen, wat het is? Geen idee, ziet er wel apart uit.

(Heb het geluid bij het filmpje uit gezet, beetje dramatisch, maakt hij verder ook geluid tijdens de aanval of ondergaat hij het zonder te piepen/steunen?)

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 20:57

Westernfreak schreef:
Zijn er ook foto's gemaakt van zijn heup?

Het doet me een beetje denken aan de aanvallen die onze hond altijd had. Daar kwam toen uit dat hij HD had wat die krampen veroorzaakte.

Geen foto's gemaakt van de heup nee. Mocht hij weer eens een aanval krijgen kan ik dat denk ik voorstellen? :) Hopen dat het niet meer voor gaat komen, maar helaas hebben we daar natuurlijk geen zeggenschap over wanneer het gebeurd.

dees_daan schreef:
Hij lijkt helemaal te verkrampen, wat het is? Geen idee, ziet er wel apart uit.

(Heb het geluid bij het filmpje uit gezet, beetje dramatisch, maakt hij verder ook geluid tijdens de aanval of ondergaat hij het zonder te piepen/steunen?)

Nee, tijdens dit alles is hij gewoon stil. Geen gepiep, gekreun of gejank.

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 21:11

Hoi,

Mijn hond heeft exact hetzelfde, soms lijkt ie wel minder "helder" dan andere keren. Meestal duurt het een minuut of 5, soms iets langer.

Hij voelt het wel aankomen, hij rent altijd naar me toe en dan verkrampt hij vrijwel direct. Mijn dierenarts noemt het epilepsie...
Mijn hondje heeft het wel vaker, eens per twee maanden ofzo.

Zelf denk ik dat het CECS zou kunnen zijn, zie link.
http://www.examiner.com/article/facts-about-canine-epileptoid-cramping-syndrome-cecs-or-spike-s-disease

Maar het is wel zo dat je veel verschillende epileptische toevallen hebt, ook waarbij bewustzijn aanwezig is. Het zou daarom ook wel gewoon epilepsie kunnen zijn....

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 10:29

Mijn jackrussel kruising heeft ook soortgelijke aanvalletjes ( 1 keer een heftige ) dat zijn achterpoten helemaal verkrampen. Hij voelt het ook aankomen en gaat zitten beven als een rietje en dan piept hij het uit. Met wat masseren gaan de krampen over en merk je niets meer aan hem. De dierenarts dacht bij hem aan een probleem in de knieën waardoor het verkrampt. Hij heeft er tot nu toe gelukkig ook geen last meer van gehad.

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 10:46

Mijn hond (Dalmatier mix, overleden op 15 jarige leeftijd) had op 13-jarige leeftijd ineens 's nachts een aanval; leek ook erg verkrampt, erg hijgen. Ik schrok er zo van dat ik 's nachts de dierenarts heb gebeld, en na het gebruikelijke zelf checken (tong checken, temperatuur) adviseerde ze me om even te wachten en dan langs te komen. Na 15 minuten was ze weer normaal; heb een blokje met haar gewandeld en ze ging weer rustig slapen in haar mand..... terwijl ik nog wakker lag na te denken....
Ik was ervan overtuigd dat ze een hersenbloeding/TIA had.... maar de volgende ochtend was ze weer helemaal zichzelf.

2 jaar later heeft ze het nog 2x gehad. Toen kon ik meteen terecht bij mijn dierenarts om de hoek. Hij vertelde dat het iets te maken heeft met het evenwichtsorgaan en slakkenhuis in het oor. Er gebeurt daar dan iets waardoor de hond 'van slag is'. Ze kunnen er behoorlijk misselijk van worden, en het is vermoeiend voor ze. Kreeg er verder ook geen medicatie voor, alleen het advies om even rustig aan te doen, zorgen dat ze even weer ontspannen wordt.

Ik ben de naam van het symptoom even vergeten, katten kunnen het blijkbaar ook krijgen.
Het gebeurde bij die van mij wel met warm, benauwend Nederlands zomerweer.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 10:55

Lijkt heel erg op wat onze kat had. Zij had Tia's, een klein stolseltje dat in de bloedtoevoer van de hersenen belandt. Wij wisten ook heel lang niet wat het was. Soms had ze het tweemaal in de maand en dan weer een half jaar of langer niet. Een paar minuten lang verkrampt, maar wel duidelijk bij bewustzijn (dus niet zoals bij epilepsie) en dan ging het weer. Liep dan nog even wat onzeker, maar na 5-10 minuten was er niets meer te merken. Filmen is nooit gelukt en de DA kon zonder het te zien niks zeggen.

Pas toen ze erger verkrampte en er niet uitkwam hals over kop naar de DA. Daar hebben ze haar net kunnen redden. Bij onderzoek bleek dat haar hartspier verdikt was, waardoor de hartkamers niet goed werden geleegd en het bloed dus kon stollen. Ze kreeg (humane) bloedverdunners en betablokkers. Die hebben heel goed geholpen, ze heeft met dagelijkse medicatie nog 2 jaar geleefd (is gestorven toen ze 17,5 jaar oud was). Na ruim een jaar kreeg ze er epilepsie bij als complicatie. Dat ziet er echt heel anders uit. Vanaf dat moment gaven we haar ook dagelijks een heel geringe dosis (humane) epilepsiemedicatie. Ze heeft nooit meer een aanval gehad.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:32

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 19:07

Wauw...die CECS...kippenvel. Zoveel herkenbare dingen!

Ja, hij krijgt preventieve behandeling ertegen, zijn hele leven al. Hij lijkt hier geen last van te hebben, maar ik zal het wel even aankaarten bij mijn moeder :j
Dankje!

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 20:36

@hevonen: epileptische toevallen zijn er in alle soorten en maten, dus dit kan je niet zomaar wegwuiven omdat een toeval bij jouw hond er heel anders uitziet.

Dit jaar heb ik voor het eerst de cocktailenting overgeslagen inderdaad, sowieso beter.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:41

@Atilla: de DA zei dat het grootste verschil is dat een dier bij een Tia bij bewustzijn is, maar bij een epileptische aanval niet. En het was trouwens een kat :)

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:47

Dat hadden onze honden ook toen ze vergiftigd waren.
Wij hebben toen spuiten mee gekregen om te geven als ze weer zo'n aanval hadden omdat ze erin kunnen stikken.
Lijkt heel erg op epilepsie.
Maar bij ons was het na een week weg omdat het vergif uitgewerkt was.
Maar jouwe heeft het dus al een paar jaar dus dan zal het dat niet zijn.
Misschien voor de zekerheid voer nakijken ofzo.
Sterkte iig, weet hoe naar het is om te zien