Koe met gigantische uiers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mariett
Blogger

Koe met gigantische uiers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 18:39

Hoi bokkers,
Ik weet niet of dit op de goede plek staat, en zo niet: Voel je vrij om het even te melden.

Ik fiets vaak richting mijn paardje, die in Tytsjerk (Friesland) staat. Om erheen te komen, moet ik langs een koeienweide. Nou zie ik daar koeien met normale uiers en soms iets grotere uiers in de wei staan.
Maar er staat ook één koe tussen met niet normaal grote uiers. De koe heeft er wat moeite met lopen door (Ik denk dat er zo'n vijftien/twintig cm tussen de uier en de grond komt). En ze lijken ook iets roder dan normaal.

Nou vroeg ik me af, is dat eigenlijk erg? Ik weet niet zo veel van koeien, maar ik maakte me een beetje zorgen en als er iets is kan ik het eventueel bij de boer melden.

20Femke02

Re: Koe met gigantische uiers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 18:43

ik zou niet weten want ik heb niks met koeien
maar vind het wel interresant om te weten wat het is

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 18:44

Kom je niet toevallig net voor de melk tijd langs?

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 18:44

De uiers van koeien worden groter naarmate ze ouder worden en meer kalfjes hebben gekregen. Dit is waarschijnlijk gewoon een oude koe. Het is vrij normaal dat ze zo groot zijn, maar dat zegt natuurlijk niet dat t prettig is voor de koe.

En daarbij worden deze koeien (zeer waarschijnlijk) twee keer daags gemolken, dus mocht er iets aan de hand zijn, wordt het dan zeker opgemerkt.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 18:46

vuurneon schreef:

Nee, dat niet. Ik fiets steeds heen en terug, op andere tijden. Ook als ik 's avonds kom (ze worden rond half vijf gemolken zag ik vandaag) zijn ze nog even groot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 18:48

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 18:50

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:15

Awh.. Dan lijkt mij iets niet goed!
Zoiets hebben wij nog nooit gehad en heb ik ook nog nooit gezien.. (mn vader is boer geweest :P jaartje geleden gestopt)

Zoveel ik uit je verhaal op kan maken zou het een ontsteking ofzo kunnen zijn. Al lijkt me dan wel dat de boer het weet :)

Valt namelijk erg op wanneer je moet melken. (of het moet met een melkrobot gedaan worden) maar dan zie je het ook wel..

Aan jou de keus of je naar de boer gaat of niet, kun je ook vragen wat het is :) wordt je ook weer slimmer :P

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:16

vuurneon schreef:

Wilde ik net vragen.

20Femke02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:18

maar als je net voor de melk tijd gaat dan zijn ze toch niet zo groot als op het plaatje dan zijn ze wel kleiner

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:19

Dat is gewoon een Amerikaanse koe.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:19

Dit kan een foktechnisch probleem zijn , heeft met de ophangband te maken en het diepte van het uier. Sommige worden oud met een klein uier sommige krijgen net een tent zonder stokken. Er zijn een soort jute uierzakken voor die ze er om kunnen doen en op de rug kunnen vast zetten. Soort koeienbh zeg maar. Ook kan ze net gekalfd hebben en het uier nog vol zucht zitten. Dan wordt het uier nog wel kleiner.

Kimmotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:21

Hmm... dit zie ik ook als ik naar mijn verzorgpaardje ga. De koe heeft mega uiers en staat slechts met één andere koe op de wei. Is ook vrij mager terwijl het erg veel gras tot haar beschikking heeft. Ik heb echter het gevoel dat er niet echt naar omgekeken wordt.
Ik volg. :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:22

Een koe heeft maar 1 uier, met 4 spenen naar mijn weten :+
Maar goed, melkkoeien komen dagelijks langs de boer, dus als er daadwerkelijk iets mis is, weet die boer dat heus wel.
Mocht je verhaal willen halen bij de boer, zorg dan dag je dit uit interesse doet, en niet uit kritiek...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:23

Hier liepen er daar 3 van rond, dat is inderdaad een fokfoutje. Toch kiezen boeren er vaak voor om toch door te fokken omdat zo'n moederdier vaak andere kwaliteiten heeft. Het is niet normaal, maar ook niet pijnlijk. Zo'n koe krijgt vaak jaarlijks een kalf waardoor het uier nog meer te lijden krijgt omdat het melk blijft produceren. :j

Kan geen kwaad. :)

tinker6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:25

de ophangband word naarmate de koe ouder wordt en meer kalfjes heeft gekregen steeds slapper.
helaas niets aan te doen dankzij de partij van de dieren.
er WAS een operatie mogenlijk om de ophangband met een kleine operatie weer strakker te maken ( of bij sommige koeien losser) zodat de koe weer jaren meekon, maar helaas heeft de partijd van de dieren hier bezwaar tegen gemaakt en mogen dierenartsen dit niet meer uitvoeren.

melkstel hangt daardoor ook laag en dit is zeer lastig met melken (meer luchtzuigen dus meer speenvereelting en meer tijd) daardoor zal deze koe niet lang meer in de kudde lopen ben ik bang.

helaas hebben wij ook om deze reden een aantal koeien moeten wegdoen, heel jammer maar helaas.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:25

Het wordt alleen maar erger als straks het quotum er af is , dan wordt er voornamelijk nog op liters gefokt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:27

Joh, die koeien worden 2x per dag gemolken, als er iets met dat uier is ziet de boer dit echt wel..

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:28

de boer heeft het wel zelf opgemerkt hoor, als de boer zelf melkt zet hij het zelf, als het een melkrobot melkt krijg je dat te zien dat hij niet melkt. waarschijnlijk heeft hij gewoon een ontsteking ofzo, niet te druk om maken. ik zou de boer er niet mee lastig vallen tenzij je hem goed kent, kan erg frustrerend zijn voor de boer als er hordes mensen naar hem toegaan omdat een koe grote uiers heeft.

licht een beetje aan de situatie

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 19:50

Ik ken de boer verder niet, was gewoon een beetje bezorgd over de koe :') maar als jullie toch zeggen dat er niks aan de hand is, zeg ik er niks van hoor. En als ik er wat van zou zeggen natuurlijk uit interesse. Ik ga niet de wijsneus uithangen terwijl ik niks van koeien weet :P

flikweert schreef:
maar als je net voor de melk tijd gaat dan zijn ze toch niet zo groot als op het plaatje dan zijn ze wel kleiner

Ik heb vandáág gezien dat ze rond half vijf gemolken werden, ik ben er wel vaker rond zes/zeven uur langs gefietst. Toen was het precies hetzelfde.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 19:53

LadyMadonna schreef:
Een koe heeft maar 1 uier, met 4 spenen naar mijn weten :+

Hoo oeps :')
Laat ik gelijk weer extra merken dat ik er niks van weet hè :o

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:59

Anders ga je gewoon eens naar de boer en vraag uit interesse naar de koe, hoe het komt dat ze zo'n grote uier heeft? Misschien kan hij je er iets meer over vertellen?

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:08

Ik denk dat de boer het best kan waarderen als je even langs gaat en vraagt hoe het zit. Niets mis mee hoor! Misschien wil hij je wel wat laten zien en leren over de koeien, altijd leuk :D

Wij hebben ook wel oudere koeien, waarvan sommigen idd een vrij groot uier hebben. Ze kunnen er nog prima mee uit de voeten gelukkig bij ons. Dat komt inderdaad door hun leeftijd, een slappere ophangband. Nu fokken wij ook niet op grote uiers, aangezien dat met een melkrobot helemaal niet handig is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:18

Meeste boeren vertellen je graag wat over hun werk en de koeien :) dus je kan het echt gerust vragen :)

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:19

Vroeger hadden de koeien allemaal erg grote uiers, toen gebruikte men ook uiernetten om het uier te beschermen tegen beschadigingen van bijv. De poten. Dit is echter in de hedendaagse fokkerij niet meer voorkomend. Het fokdoel voor een melkkoe is een vast aangehecht uier wat hoog in de koe zit aangehecht. Daarbij is het wel zo dat het uier groter wordt of iets meer gaat hangen naarmate een koe ouder wordt en meer kalfjes heeft gehad ;). Waarschijnlijk is dit een oude koe die op haar leeftijd nog prima functioneert, en dat moet ook! Koeien die lang meegaan, alleen is de fokkerij van die koe natuurlijk jaren ouder dan van haar collegas :D.