zwangere kat weggelopen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

enjoy86

zwangere kat weggelopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 20:13

Hallo,
Hier op stal hebben wij een poes die (hoog) zwanger is.
Zij is altijd heel aanhankelijk geweest.
Helaas is ze sinds vorige week weg.
Is ook niet meer komen eten.
Echter denken wij dat we haar gister en vandaag aan de overkant van de straat (rand bebouwde kom/rand veld) gezien hebben. Ik ben er iedere keer naar toe gelopen, maar ze laat me niet in haar buurt komen en is dan door de struiken weer weg/ spoorloos.
Ik kan dus niet met 100% zekerheid zeggen dat dit onze poes is, maar volgens mij wel.
Ik denk dat ze dar ergens haar jongen liggen heeft, maar ik kan ze niet vinden.
Heeft iemand zoiets al een meegemaakt? wat zou ik kunnen doen? Of moet ik gewoon afwachten?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 20:35

tja dat is de reden waarom men katten gewoon moet laten helpen en als ze niet geholpen zijn ook niet op straat moet laten.... Idd is de kans heel groot dat ze haar kittens daar ergens verstopt heeft en die gaan jullie pas zien als ze dus mee gaan lopen met mams naar huis en dan zijn ze wild ook........
met meer mazzel vind iemand het nest EN mams en gaat alles naar een dierenopvang

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 20:38

Is wel vaker zo dat katten voor de bevalling weg gaan helaas, Dit om een rustig plekje te zoeken om hun nestje te krijgen, alleen het jammere daaraan is dat de jonge katjes wild worden...

correct me if i'm wrong

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 20:39

dierenfan schreef:
tja dat is de reden waarom men katten gewoon moet laten helpen en als ze niet geholpen zijn ook niet op straat moet laten.... Idd is de kans heel groot dat ze haar kittens daar ergens verstopt heeft en die gaan jullie pas zien als ze dus mee gaan lopen met mams naar huis en dan zijn ze wild ook........
met meer mazzel vind iemand het nest EN mams en gaat alles naar een dierenopvang

Wij hebben haar bewust niet laten helpen aangezien wij hier heel landelijk wonen en we altijd katten kunnen gebruiken ivm muizen en ons ook erg op deze kittens verheugen.
Maar dat deze (bokt) reactie zou komen had ik wel verwacht

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 20:41

kionasuppie schreef:
Is wel vaker zo dat katten voor de bevalling weg gaan helaas, Dit om een rustig plekje te zoeken om hun nestje te krijgen, alleen het jammere daaraan is dat de jonge katjes wild worden...

correct me if i'm wrong

weet je ook hoe lang de poes dan normaal gesproken wegblijft?
zou ik deze kittens met veel liefde, tijd en voer dan niet meer "tam" kunnen krijgen?

KimD

Re: zwangere kat weggelopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 20:43

Welke omgeving zit je als ik vragen mag?

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 20:43

Wij hadden een verwilderde kat al bij het huis lopen, zij kreeg ieder jaar een nestje.
Het duurde nooit lang en ze bracht ze naar ons toe (ze werden echt gedropt!), beetje schuw misschien maar ik heb ze allemaal mak gekregen en er een thuis voor gevonden. Uiteindelijk had ik haar zover dat ik haar kon pakken en hebben we haar kunnen laten steriliseren. Het hoeft heus niet altijd verkeerd te gaan. Misschien was het haar gewoon te druk.
Hebben jullie wel voer voor haar laten staan?

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 20:44

KimD schreef:
Welke omgeving zit je als ik vragen mag?

geilenkirchen

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 20:45

Margee schreef:
Wij hadden een verwilderde kat al bij het huis lopen, zij kreeg ieder jaar een nestje.
Het duurde nooit lang en ze bracht ze naar ons toe (ze werden echt gedropt!), beetje schuw misschien maar ik heb ze allemaal mak gekregen en er een thuis voor gevonden. Uiteindelijk had ik haar zover dat ik haar kon pakken en hebben we haar kunnen laten steriliseren. Het hoeft heus niet altijd verkeerd te gaan. Misschien was het haar gewoon te druk.

ja het voer staat klaar.
hoe oud waren jullie kittens als ze gedropt werden?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 20:46

enjoy86 schreef:
dierenfan schreef:

Wij hebben haar bewust niet laten helpen aangezien wij hier heel landelijk wonen en we altijd katten kunnen gebruiken ivm muizen en ons ook erg op deze kittens verheugen.
Maar dat deze (bokt) reactie zou komen had ik wel verwacht

Dit is geen bokt reactie van mij maar een reactie van iemand die werkt in een dierenopvang centrum waar nog 9 katten zitten te wachten op een plaats bij een boerderij. Dit omdat hun per direct weg moesten daar waar ze leefden op een boerderij (wegens sloop). Hun zijn wel geholpen en terughoudend van karakter maar wel te benaderen als ze eenmaal gewend zijn. Echter als huiskat door hun afkomst niet geschikt. Als muizenvangers wel zeer geschikt en zo hebben ze ook altijd geleeft.

Dus waarom kittens laten komen als er in diverse opvangen (wij zijn echt bij lange na niet de enigste opvang met een aantal wilde katten die geholpen en al zijn) in NL nog (half)wilde katten heeft zitten die zeer, zeer dringend een boerderij nodig hebben?? (zie kat zoekt buitenkans project bijv.)

Mij maakt niet uit als er gefokt wordt als het maar goed gebeurd en met verstand. Stel nu dat ze tijdens de bevalling problemen had gekregen dan was ze dus ergens zonder hulp in haar bevalling gebleven en alle kittnes die al geboren waren zouden ook overlijden. Dat gun je toch geen enkele kat???? Ik moet er niet aan denken in elk geval dat het mijn kat zou overkomen (nu is deze uiteraard wel geholpen)!!! En ja, wij moeten helaas elk jaar toch weer wel een aantal katten die op straat gevonden zijn en drachtig blijken te zijn bij de DA een keizersnede laten ondergaan. Ook elk jaar wel een paar katten die al werpend met problemen gevonden worden en zo door moeten naar de DA. Ontzettend veel onnodige stress die allemaal voorkomen kan worden!! Zeker met het huidige kattenoverschot.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 20:47

Het scheelt maar 30 KM maar dit is mijn verhaal van de andere kant:
[BB-ITP] We zochten paaseieren maar vonden... ;)

Dier in het vervolg goed binnenhouden dus, want nu heb ik een kat die niet gechipt is en al bijna 2 weken nergens als vermist staat opgegeven. ;) Ook niet gechipt en ze mag hier blijven wonen... Het kan dus zomaar zijn dat dit ook met jullie kat gebeurt is.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 20:48

Je kan de poesjes tam maken hoor. In augustus zijn er bij onze stal 3 kittens aangekomen van 3-4 maand (dachten we). Ze waren graatmager, dus wij hebben dan eten gekocht en besloten om voor ze te zorgen. In het begin waren ze heel bang. Ze kropen constant onder de paletten als wij er waren en als we uit de buurt waren, gingen ze pas eten.
Na een tijdje vertrouwden ze ons steeds meer en kwamen ze rond je benen lopen enz. Ik kan ze nu allemaal aaien, lokken, pakken, ze doen niets en vinden alles best. Zolang je ze maar vertroeteld! :P
Naar vreemde mensen zijn ze nog wel erg bang, maar met wat geduld komen ze ook snel vragen voor knuffels :P

Dus volgens mij kan je ze nog tam maken :j

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 20:49

enjoy86 schreef:
kionasuppie schreef:

correct me if i'm wrong

zou ik deze kittens met veel liefde, tijd en voer dan niet meer "tam" kunnen krijgen?

Natuurlijk kan dat! Wij hebben ook twee boerderijkatten. Die hebben ze bij het ophalen nog net niet met netten moeten vangen haha, en kijk ze nu:

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 9215_o.jpg

Als je poes gewoon tam is zal ze haar kittens meenemen als ze de tijd daarvoor rijp schat. Wel profiteren om haar dan direct te steriliseren, dan voorkom je dit soort ongemak in de toekomst.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 28-04-14 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 20:49

enjoy86 schreef:
kionasuppie schreef:

correct me if i'm wrong

Ze kan binnenkort al terug komen en het kan weken duren en nogmaals ze kan in die tussentijd ook al in een opvang centrum binnengebracht worden met haar kittnes of haar kittens zonder haar.

Daarnaast kittens kan je tam krijgen maar het ligt eraan hoe tam de ouderdieren zijn (en gek genoeg is vader daarin vele malen belangrijker dan moeder qua karakter). Soms lukt het nog met kittens van 4 maanden oud maar dan spreek je over tam maken wat maanden kan duren echter het komt goed! Gelukkig zijn katten daar toch wel redelijk makkelijk in als je de tijd maar neemt en je geduld niet verliest. Al vele gevallen mee gemaakt die goed ge eindigd zijn maar helaas blijft een heel deel altijd wild of zeer schuw.

Let wel op met eventueel tam maken dat je ze niet bij moeder weg haalt die hebben ze echt minimaal de eerste 12 weken nodig voor een goede kattenopvoeding!

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 20:51

KimD schreef:
Het scheelt maar 30 KM maar dit is mijn verhaal van de andere kant:
[BB-ITP] We zochten paaseieren maar vonden... ;)

Dier in het vervolg goed binnenhouden dus, want nu heb ik een kat die niet gechipt is en al bijna 2 weken nergens als vermist staat opgegeven. ;) Ook niet gechipt en ze mag hier blijven wonen... Het kan dus zomaar zijn dat dit ook met jullie kat gebeurt is.

het is een stalkat, komt dus niet binnen.
heeft hier in en om de stal een paradijsje, wil ook niet naar binnen.
Maar is niet wild, heel aanhankelijk.

ps wat een geluk dat jullie die poes gevonden hebben

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 20:52

enjoy86 schreef:
Margee schreef:

ja het voer staat klaar.
hoe oud waren jullie kittens als ze gedropt werden?

Als ze flink begonnen te lopen, ze vond ze dan blijkbaar lastig worden. Ze bleef er wel bij want ik maakte in de fietsenstalling het nest. Daar kon ze stiekum in en uit komen.....

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 20:53

Nee het gaat me erom dat dit dus zomaar bij jullie kat ook gebeurt kan zijn, ze heeft ergens anders kittens geworpen, een voorbijganger vind haar en haar kittens en besluit ze in huis te nemen of naar de opvang te brengen. Kat is niet gechipt en komt in het asiel terecht... jullie zien haar en haar kittens nooit meer terug.

Ik zeg niet dat dit is gebeurt, maar het kán wel. Is ze gechipt? Zo ja, maak overal een melding... dierenartsen, asiels etc. Als iemand haar daadwerkelijk opvangt en naar de eigenaar zoekt wordt deze tenminste gevonden.

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 20:55

dank voor jullie reacties!
ik hoop idd dat ze snel (met haar kittens) terug komt.
het voer staat in ieder geval klaar

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 20:56

KimD schreef:
Nee het gaat me erom dat dit dus zomaar bij jullie kat ook gebeurt kan zijn, ze heeft ergens anders kittens geworpen, een voorbijganger vind haar en haar kittens en besluit ze in huis te nemen of naar de opvang te brengen. Kat is niet gechipt en komt in het asiel terecht... jullie zien haar en haar kittens nooit meer terug.

Ik zeg niet dat dit is gebeurt, maar het kán wel. Is ze gechipt? Zo ja, maak overal een melding... dierenartsen, asiels etc. Als iemand haar daadwerkelijk opvangt en naar de eigenaar zoekt wordt deze tenminste gevonden.

idd zal ik zeker doen,
da is op de hoogte, heeft haar een paar dagen van te voren nog nagekeken.
ze is niet gechipt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 21:02

Plaats een FB berichtje met haar foto en signalement, zorg dat het gedeeld wordt, zodat zoveel mogelijk mensen op de hoogte zijn en haar kunnen herkennen. Let wel op dat je erbij vermeld dat ze hoogzwanger is en dus al kittens kan hebben en dat ze haar dus niet zomaar vangen!!

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 21:52

Beetje uit de richting, maar rtvoost.nl meldt een reizende drachtige poes.

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 08:06

enjoy86 schreef:
kionasuppie schreef:

correct me if i'm wrong

Hoelang.. ja hangt echt van de poes af, sommige 'droppen' hun kinderen zoals hiervoor gezegd en anderen komen terug nadat de kinderen het nest verlaten.
Ja tuurlijk zijn die weer tam te krijgen! Heb het vaak genoeg zien gebeuren, ze wennen vanzelf aan je aanwezigheid helemaal als er eten in het spel is :+