staande/hangende oren bij konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

D__S

staande/hangende oren bij konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 19:37

Ik ben enorm geïnteresseerd in genetica van het konijn. Maar wat nu precies dominant is qua oorstand kon ik niet vinden. Ik zocht even het internet af wat nu precies dominant is, staande oren of hangende oren. De ene site zegt hangende oren, de andere staande.

Welke van beide is nu juist?

8nnemiek

Re: staande/hangende oren bij konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:42

Dat is wel interessant inderdaad. Ik volg even.
Mijn konijn heeft een hangend oor en een staand oor :')

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:43

Bij een kruising staande oren en hangoor zie ik vaak vliegtuigoren.

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:43

haha die van mij ook een hangend en een staand.. is de laatste 2 jaar pas, denk dat dat komt omdat hij oud aan het worden is :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:44

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-23 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 19:45

Linea schreef:
Bij een kruising staande oren en hangoor zie ik vaak vliegtuigoren.

Ja dat weet ik, ik heb er zo een thuis die het kan bewijzen :P (moeder staande oren, vader hangende). Zou dat dan misschien kunnen duiden op codominantie? Of zie ik het nu te zwart-wit?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:45

Misschien kan dit je helpen. Ik heb jongen gehad met staande oren. Vader had staande oren, moeder hangende.

De jongen kruisden met elkaar en kregen jongen met vliegtuigoren.. Iets meer richting staand.

Ik denk dus niet dat het simpel dominant en recessief is.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 19:49

Geryon schreef:
Misschien kan dit je helpen. Ik heb jongen gehad met staande oren. Vader had staande oren, moeder hangende.

De jongen kruisden met elkaar en kregen jongen met vliegtuigoren.. Iets meer richting staand.

Dan zou staand dominant moeten zijn? Hadden alle jongen dan vliegtuigoren of stonden ze bij sommige nog recht of hingen ze volledig naar beneden?

Edit: ik zag nu pas je aanvulling. Om een konijn met hangende oren te verkrijgen moeten dan beide ouders hangende oren hebben? Of zou het (in theorie) ook lukken door alsmaar met jongen van jongen te fokken en waarbij de oren bij elke generatie een beetje meer hangen dan bij de vorige totdat ze volledig hangen? Aangezien bij kruising staand-hangend je meestal een intermediair iets krijgt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:54

Alle jongen hadden vliegtuigoren, maar dus meer richting staand. Sommigen hadden het ene oor meer naar beneden dan 'vliegtuig' en de ander meer omhoog.

Als staand gewoon dominant is, dan zou dat niet moeten kunnen toch. Of nouja, ik heb er niet veel verstand van :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 19:56

Is het multi-factoriale eigenschap?

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 19:56

Geryon schreef:
Alle jongen hadden vliegtuigoren, maar dus meer richting staand. Sommigen hadden het ene oor meer naar beneden dan 'vliegtuig' en de ander meer omhoog.

Als staand gewoon dominant is, dan zou dat niet moeten kunnen toch. Of nouja, ik heb er niet veel verstand van :+

Als staand dominant zou zijn begrijp ik dat ze allemaal staande oren zouden moeten hebben, dus geen vliegtuigoren. Maar ik vind het gewoon vreemd dat ze dan niet ofwel staande oren hebben, ofwel hangende ipv vliegtuigoren :+

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 19:57

Sizzle schreef:
Is het multi-factoriale eigenschap?

You've lost me :P Wat is dat?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 20:04

Ik heb het gelijk even gegoogled en inderdaad het is multi-factoriaal. Dat betekend dat de oorpositie afhankelijk is van meerdere genen en je dus niet spreekt over een dominante of recessieve eigenschap omdat er meerdere combinaties met meerdere uitwerkingen mogenlijk zijn.

Edit, Ik heb dit even voor je gekopieerd:

Citaat:
The lopped ear trait is multifactoral and polygenic - genetic "code" unknown. There's no "lop ear gene".

A number of loci are involved in the expression of the trait.
There is no dominance or recessivity at each of these loci.
The loci act in concert in an additive fashion, each adding or detracting a small amount from the phenotype.
The environment interacts with the genotype to produce the final phenotype.
Warm steady temperatures and wide crowns help the ears to drop. Sex of the rabbit doesn't appear to be a major factor.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 22:18

Sizzle: heel erg bedankt voor je verheldering!
Maar nog even voor de duidelijkheid: is het dan in praktijk mogelijk om van de kruising van een konijn met hangende oren en een konijn met staande oren zowel jongen met staande en jongen met (volledig) hangende oren te verkrijgen indien de bijkomende factoren die mee 'helpen' aan het uiteindelijke fenotype 'optimaal' zijn voor ofwel staande ofwel hangende oren? En zijn de vliegtuigoren dan een soort van fenotype waarbij de factoren niet 'optimaal' zijn voor hangende oren/staande oren?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 22:22

Dat is inderdaad het idee ja. Maar blijkbaar zijn de genen nog niet in kaart gebracht dus heel concreet kun je daar niet over zijn.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 22:25

Oke, weer wat geleerd vandaag, bedankt! ;)