Hond moeilijk te houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Thincla

Hond moeilijk te houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 18:37

Ik heb een 1 jarige flatcoated retriever die meestal heel netjes meeloopt maar als die een andere hond ziet wordt die van enthiousiasme helemaal blij en wil die er heel graag naartoe. net wandelde ik met hem en had ik hem strak naast me omdat ik de andere hond zag. Hij had al een ander idee en rende achter me langs waardoor ik viel en hij heeft me toen ook nog wat meegesleept. Een koekje erbij houden of een speeltje helpt niet. Hij heeft ook al 2 honden diploma's en daar doet die het ook heel goed. Maar hier niet wat erg vervelend blijft. Meestal negeer ik het en loop ik door maar hij blijft het doen. Dus wat moet ik nou doen om hem te laten stoppen hiermee?

MarlindeRooz

Re: Hond moeilijk te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:39

Je kan hem laten stoppen door eerder te reageren, dus als hij zijn oren spitst om naar die hond te kijken dan moet je hem al alert maken dat hij op JOU gericht moet zijn door een rukje aan de riem. Want als hij eenmaal in zijn "WAAAAH EEN ANDERE HOND IK WIL HEM BESNUFFELEN!!!" trance is dan ben je al te laat. Je moet hem eigenlijk al stoppen bij het "yay een andere hond". :')

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:43

Niet negeren in elk geval, dat werkt niet en al helemaal niet als hij er succes mee heeft door jou gewoon mee te slepen. Ik zou tijdelijk met een halti of ander trainingstuig gaan lopen, zodat hij je in elk geval niet meer om ver kan trekken. Verder zul je moeten zorgen dat hij zijn aandacht op jou richt in plaats van op de andere hond.

Hij mag pas naar een andere hond als jij toestemming geeft. Dat geldt áltijd. Je gaat dat bereiken door te trainen op aandacht. Geef een commando, bijvoorbeeld 'kijk eens!' en beloon zodra de hond naar je opkijkt. De beloning kan een brokje of een bal zijn, iets wat hij leuk vindt in elk geval. Oefen dat eerst thuis, op een rustige plek. Dat commando ga je uitbreiden. Langer de aandacht vasthouden, en in moeilijkere situaties. Eerst met een andere hond op flinke afstand, daarna ga je die afstand steeds verkleinen. Begint hij te trekken? Terug lopen, net zo lang tot hij weer aandacht voor jou heeft. En al die tijd blijf je belonen (brokjes is dan het makkelijkst). De hond leert dan: hé, als er een andere hond is en ik kijk naar baasje krijg ik brokjes, hoera! Uiteindelijk gaat hij dat dan uit zichzelf doen, en zal hij pas naar de andere hond gaan als je 'vrij' of 'toe maar' zegt. Reken er niet op dat je dit in een weekje aangeleerd hebt, je zal er echt tijd in moeten investeren en volhouden, volhouden, volhouden.

En voorkom zoveel mogelijk dat hij succes heeft. Desnoods loop je een stuk om of ga je terug, maar hoe meer succes de hond met zijn getrek heeft hoe lastiger het gaat worden om het af te leren.
Laatst bijgewerkt door Dani op 28-04-14 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:43

Qua trainen zeg ik vraag wat mensen met honden je te helpen, maak de afstand eerst dusdanig groot dat je hond zga niet op de andere honden reageerd en beloon hem voor het feit dat hij op jou let, maak de afstand elke trainings sessie iets korter merk je dat hij er te graag heen wil doe een stapje terug.

Ik weet dat je ook dagelijkse wandelingen moet maken waar het niet altijd haalbaar is om dit te trainen, je kunt een anti trek tuigje kopen (dit zou ik dus alleen gebruiken bij wandelingen waar je dit soort situaties tegen komt, niet! In je trainings sessies)

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:44

zorgen dat je leuker bent dan die andere hond....is je hond bijv gek op een balletje? dan lijdt je hem daarmee af voordat hij inderdaad al dol is...wel opletten dat je hem niet beloont voor het verkeerde gedrag daarmee, idem met een koekje bijv.
Onze ras is dol op vreten, en daarmee goed om de tuin te leiden haha.

Misschien heb je nog wat aan het tuigje U Lead, van Martin Gaus....aangezien hij je voortsleept?

Kafu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:44

Tja,,, heel herkenbaar. 9 jaar een zwarte flatcoated retriever gehad en tot op de laatste dag vrolijk en jolig, nooit lui of moe. Nu een blonde (de foute kleur schijnt) van drie jaar (deze hebben we twee jaar) en ook weer zo'n druk, gezellig onstuimig type. Je kunt je ergeren, het is ook lastig hoor, maar je kunt het ook van de leuke kant bekijken. Altijd leuk en altijd vriendjes willen maken en altijd willen spelen. Bij ons scheelt het echt of we de tijd voor hem nemen. soms heb je wel eens van die weken dat de extra lange wandelingen erbij inschieten dan wordt hij wel drukker buiten. Binnen blijft het een heerlijke hond en wanneer hij echt iedere dag superlang en veel kan zwemmen is hij goed te hanteren.
Ik zie bij onze blonde wel wat meer rust komen naarmate we consequent zijn en blijven. Hij zit nu ook in de tweede pubertijd en dan zitten de oren altijd dicht en luisteren is nu echt niet aan de orde, blijf volhouden en je zult zien... het werpt zijn vruchten af.
Wat zijn ze leuk he die flatjes <3 <3

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 18:50

Dankje voor alle tips :) ik weet niet zeker of ik een anti trek tuig neem. Als die zo door blijft gaan waarschijnlijk wel. Maar ik heb gegoogeld over het U lead tuig maar wordt er niet veel wijzer van :+

Ik ga we wat oefenen het commando 'kijk'

@Kafu hij is ook een blonde nepperd :+ en ook precies zo wil naar elke hond en is super enthiousiast en leuk :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 21:26

Thincla schreef:
Ik heb een 1 jarige flatcoated retriever die meestal heel netjes meeloopt maar als die een andere hond ziet wordt die van enthiousiasme helemaal blij en wil die er heel graag naartoe.
Een koekje erbij houden of een speeltje helpt niet. Hij heeft ook al 2 honden diploma's en daar doet die het ook heel goed. Maar hier niet wat erg vervelend blijft.

Meestal negeer ik het en loop ik door maar hij blijft het doen. Dus wat moet ik nou doen om hem te laten stoppen hiermee?

Je moet de oefeningen die je op de hondenschool leert, op minstens 5 andere plekken goed aanleren wilt een oefening als 'beheerst' gezien worden.
Op training vraag je veel aandacht, doe dat tijdens de wandeling dus ook. Als een oefening niet lukt, de rust opzoeken en opnieuw proberen.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:19

dalmarieke schreef:
zorgen dat je leuker bent dan die andere hond....is je hond bijv gek op een balletje? dan lijdt je hem daarmee af voordat hij inderdaad al dol is...wel opletten dat je hem niet beloont voor het verkeerde gedrag daarmee, idem met een koekje bijv.
Onze ras is dol op vreten, en daarmee goed om de tuin te leiden haha.

Misschien heb je nog wat aan het tuigje U Lead, van Martin Gaus....aangezien hij je voortsleept?

Zorgen dat je leuker bent dan de andere hond gaat je nooit lukken. Je bent nooit leuker dan een andere hond (vaak, zeker zo'n type hond als die van TS). Mijn hond mag best enthousiast reageren, maar wel met mate en niet achterlijk gaan doen zeg maar.

Ik zou meteen omdraaien als je een hond ziet of zodra je merkt dat je hond zich gaat opwinden (dus echt al bij het eerste minimale teken!!). Moest ik ook doen met katten, ik wist dat mijn hond geopereerd moest worden en ze rende nog steeds regelmatig achter katten aan. Dat is niet zo handig met een geopereerde knie die zo min mogelijk belast mocht worden... Met snoepjes en omdraaien waren katten binnen twee weken niet meer zo boeiend als eerst en met een 'nee', besteed ze helemaal geen aandacht meer aan katten.

yvanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 18:22

je moet nog voordat hij n andere hond ziet hem afleiden odat hij aandacht aan jou geeft en geen aandacht aan die hond besteed als je dat elke keer doet zal het langzamerhand ophoudenx