Wat voor kauwbotten voor hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Micha_

Wat voor kauwbotten voor hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 14:14

Sinds 1,5 week hebben we een grieks zwerfhondje van ongeveer 5 maanden thuis, meneer doet het echt geweldig en vind alles leuk en vooral ook lekker.

Nu had hij van zijn oppas gezin nog een buffelhuid botje, en dat vind ie echt ge-wel-dig. Alleen heb ik begrepen dat deze niet echt erg goed zijn voor honden. Nu geeft mijn moeder haar honden kalkbot maar daar kon ik verder niet zo veel over vinden.

We hebben ook nog van die soort dentastick dingen maar die heeft hij binnen twee happen op. We willen graag iets waar hij een beetje aan kan knagen ook omdat hij waarschijnlijk gaat beginnen met wisselen.

Dus wat geven jullie je viervoeters om te knagen?

Schuur_

Re: Wat voor kauwbotten voor hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:16

Een stuk rendiergewei. Blijven ze uren op knagen en maakt ook niks vies en het stinkt niet

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:48

Bullepezen en gedroogde runderkophuid zijn zij ze hier meestal wel even zoet mee. Af en toe een rawhode kluif van farmfood, die vinden ze alleen minder lekker en doen ze meerdere dagen mee, af en toe een halfuurtje knabbelen. Eigenlijk geld voor alles: erbij blijven en eventueel laatste restje wegpakkenals je een gulzige hind hebt die dit wil inslikken.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:33

Op de mart kun je lamshoefjes met schapenvet erin kopen.
Je hebt daar ook ringen van runderhuid. Mijn ervaring is dat ze langer kauwen op een ring dan op een staaf.

Eigenlijk wil je gewoon harde, natuurlijke materialen zonder smaakstoffen oid erin.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:34

Schenkel (typ je dat zo?) van de slager vind onze pup fantastisch!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:40

rauwe kippenpoten.. of gedroogde kippenpoten..

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:53

Dentasticks geven we hier elke dag eentje voor de tanden, dat is ook geen bot. :+ Zelf kopen wij elke keer iets verschillends bij de dierenwinkel/tuincentrum. Zou niet weten hoe alles precies heet maar een licht bot met een soort druivensuiker er in en varkensoren zijn hier wel favoriet. Mijn oom haalt soms ook een bot bij de slager, dat kun je ook eens proberen?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:55

eclair98 schreef:
Schenkel (typ je dat zo?) van de slager vind onze pup fantastisch!

Een schenkel is veel te hard om als kauwbot te geven.
Ook geweien zijn vrij hard en sowieso niet geschikt voor honden die er uitgebreid op gaan kauwen en knagen.

Ik ben erg fan van gedroogde snacks voor mijn hond. Bullepezen en slokdarmen gaan doen ze vaak net even wat langer mee.
Laats heb ik kamelenkophuid gekocht. Daar was mijn hond ook wel even mee bezig.
Laatst bijgewerkt door annepaardoes op 28-04-14 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:57

fourseasons schreef:
Dentasticks geven we hier elke dag eentje voor de tanden, dat is ook geen bot. :+ Zelf kopen wij elke keer iets verschillends bij de dierenwinkel/tuincentrum. Zou niet weten hoe alles precies heet maar een licht bot met een soort druivensuiker er in en varkensoren zijn hier wel favoriet. Mijn oom haalt soms ook een bot bij de slager, dat kun je ook eens proberen?

Een rauw bot van de slager geven kan, maar dan moet de hond wel gewend zijn rauwe botten te eten. Daarnaast mogen lang niet alle botten geven worden. Rauwe botten moet je dus pas geven als je weet waar je mee bezig bent ;)

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 17:00

mergpijp der zit alltijd wat spul in en daarna heeft onze hond er nog weken plezier van dat spul krijgt ie er vaak niet helemaal uit maar hij is wel heel lang bezig

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 17:03

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 17:06

Ik heb altijd geleerd dat hertengewei veel te hard is voor bijna alle honden, zeker voor fanatieke kauwers.

Wat ik meestal heb voor mijn hond zijn de gewone standaart botten. Bulle pezen, gevlochten herten.... , kippenpoten.

Je kan ook gewoon naar de winkel gaan en daar wat uitzoeken, vaak kan de winkelier je daarbij wel helpen :)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 17:23

Ik lees dan ook even mee als schenkel niet goed is, want die van ons raakt van de leg bij gedroogd spul!

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 17:32

Pfoeh dat bedoel ik, er word overal ander advies gegeven haha.
Heb juist ook weer ergens gelezen dat mergpijp niet goed is omdat het een heel hard bot is en dat het sowieso gevaarlijk is omdat ze met hun kaak vast kunnen blijven zitten.

Verder ook dat varken niet goed zou zijn, klopt dat? En geen 'staande' botten omdat die veel te hard zouden zijn.

Sassol, is dat dan echt een dierenkraam die bij jullie op de markt staat of wat is dat? Want bij ons staat volgens mij geen kraam voor dieren, en dat is toch wel een redelijke markt.

Ik weet dat dentasticks geen bot zijn :Y) maar er zijn mensen die zeggen dat hun hond daar heel lang mee doet, ik wou daarmee alleen aangeven dat die van ons het dus zo op heeft.

De info over de rauwe botten had ik ook gelezen, en aangezien ik daar niets over weet en de hond geen KVV krijgt zal ik me daar maar niet aan wagen.

Bedankt voor de link Angelaatjuh die zal ik eens bekijken.

Ben net maar even naar de dierenwinkel gegaan om wat te gaan experimenteren de vangst is een bullepees, iets van gedroogde kauw sticks oa. met pens smaak, kleine kauwbotjes (in borstel vorm) zonder granen en gluten en nog een wit bot (geen buffelhuid) waarvan ik eigenlijk niet weet wat het wel is. Maar dat bot valt al zeker heel erg in de smaak.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 17:55

Hier krijgen ze hertengeweien daar is niks mis mee. Ze schrappen er met hun tanden over en kan niks mee gebeuren mits je de juiste groote hebt.
Verder krijgen ze hier niks van varkens.
Buffelheid krijgen ze alleen in rechte stangen en niet in kluifvorm is me te gevaarlijk met doorslikken. Ook niet elke hond mag het hier hebben. Zelfde geld voor runderoren. Sommige slikken ze zo door.
Die witte botten zijn de raw hide botten. Ook daar geef ik alleen rechte stukken van.

Maar hoofdzakelijk krijgen ze hier gedroogde pens,kophuid, vleesplaatjes en luchtpijp.

Kimmotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 17:58

Wij hebben onze honden sinds vorige week woensdag gedroogde varkensoren(?) van de dierenwinkel gegeven. Deze zijn ons aangeraden door de dierenartsassistente die toen in de winkel gratis de honden nakeek. De honden vinden ze niet alleen lekker, maar ze zijn er ook nog tot op vandaag zoet mee en het is ook nog heel erg goed voor ze!

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:00

Die kleine kauwbotjes in borstelvorm zijn waarschijnlijk Whimzees? Concept erachter is erg interessant (speciaal ontwikkeld voor de reiniging van het gebit en gemaakt van natuurlijke ingredienten). Is alleen niet echt een kauwbot voor langdurig kauwen.

Varkens- of runderoren zijn wellicht ook eens interessant om te proberen. (Die gaan bij onze dierenwinkel best hard)

Het is natuurlijk ook even aftasten wat je hond lekker vind en waar hij lang mee doet.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:06

Varkensoren en runderoren vind ik erg gevaarlijk die slikken sommige zo als groot stuk door. Is er hier ooit bijna 1 in gestikt. Sindsdien komen ze er niet meer in.

Horsetopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:27

Ik vraag me eigenlijk af of er nog iets veilig is als kauwbot voor honden?
Er zijn zoveel verhalen van verstikkingen in bullepezen, oren, buffelhuiddingen, farmfoodbotten,.... Wat kan je in godsnaam veilig geven?

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:39

Horsetopia schreef:
Ik vraag me eigenlijk af of er nog iets veilig is als kauwbot voor honden?
Er zijn zoveel verhalen van verstikkingen in bullepezen, oren, buffelhuiddingen, farmfoodbotten,.... Wat kan je in godsnaam veilig geven?

Bij ieder bot zul je op moeten letten, ik denk dat veel mensen dat onderschatten (en ik geef toe, zelf letten we ook niet altijd op). Een stok kan ook vast gaan zitten tussen zijn of haar bek. Ik denk dat je vooral op moet letten dat het bot niet kan gaan splinteren en dat het er weer uit kan komen :Y) (Hangt er dus ook van af of je je hond KVV of met brokken voert)

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 19:25

Whimzees zijn het inderdaad, was ook niet echt bedoeld voor langdurig kauwen maar als hij er een half uurtje of zo mee doet ben ik al blij.

De botjes die omschreven werden als kauwbotjes (met de pens smaak) was ook binnen no time op.

Heb gegoogled en die witte is raw hide, hij vind het wel leuk maar zijn buffelhuid botje vind hij toch lekkerder. Vindt het zelf ook heel moeilijk wat nou wel en niet te doen want je hoort eigenlijk over alles wel negatieve verhalen.

Moet zeggen dat hij deze middag echt heel erg wil kauwen, zijn nieuwe tanden zijn aan het doorkomen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 21:01

ik geef soms ook de gewone buffelhuidbotjes of rollen omdat ze daar toch lang meedoen ipv hap slik weg. de raw hide rollen eten ze niet

hier altijd een voorraadje van enkele van volgende zaken: gedroogde pens, kalfshoefjes, gedroogde of gepofte kippenpoten, kippennekken, bull of kalfpezen, luchtpijpjes, gedroogde long of lever, strottenhoofden, gerookte varkensoren of een gepofte varkensneus (geen rauw varkensvlees), buffelwang,...

dentasticks of andere dingen van pedigree koop ik eigenlijk nooit.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 07:51

Hier geef ik vanalles wat ik aanschaf bij zooplus.nl (eventueel zooplus.de daar is knaagmateriaal goedkoper) en dan is het voornamelijk runderkophuid, varkenshuidrolletjes, kippenborstrolletjes, runderoren, runderpezen, varkensneuzen, en kauwbotjes van lukullus die zijn klein maar vinden ze gigantisch lekker een ideale kleine versnapering voor het slapen gaan want ze zijn er echt wel even mee bezig.

Hoe hard dingen zijn kan je gewoon zien via de omschrijving en recensies maar daarnaast merk je ook wel aan je hond of ze er lang mee doet of niet. Mijn honden zijn geen zeer fanatieke knagers en runderkophuid krijgen ze bijna niet of gewoon niet weg geknaagd. Terwijl andere honden dat in een 15 minuten weg knagen. Kalfhoefjes hoef ik niet eens te proberen want ze beginnen er gewoon niet aan zo'n knaagwerk is dat.

RobinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 08:20

Hier heeft onze 1-jarige boerboel alle kauwbotten zo op!
Nu had ik pas een kalfpoot gekocht bij ranzijn. Hier heeft ze voor haar doen echt lang mee gedaan.