Mijn kat trekt plukken haar uit haar vacht!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SV1992

Mijn kat trekt plukken haar uit haar vacht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 13:02

Ik ben een beetje hopeloos wanneer ik dit bericht schrijf: mijn kat is namelijk opnieuw plukken haar uit haar vacht beginnen trekken. Een jaar geleden hebben we dit ook al meegemaakt en toen zijn we ermee naar de dierenarts geweest (wat al geen sinecure was aangezien mijn kat mensen moeilijk vertrouwt). Het waren geen vlooien en dus dacht de dierenarts aan een allergische reactie, het spuitje tegen de jeuk hielp echter niet (ze bleef maar baar uittrekken) en dus zei de dierenarts dat het iets psychologisch was. Omdat we haar dus uit de gewoonte van het haartrekken moesten halen heeft ze een week met een kapje rondgelopen. Dit kapje was niet ideaal want ze mocht niet buiten, iets wat voor haar een ramp is, en mijn andere kat was ineens bang door die kap... Nu is ze dus weer beginnen trekken op dezelfdezonder specifieke reden. Heeft er iemand tips?

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:09

Het is wel weer de rui-periode. Heeft ze daar geen last van? Misschien helpen door haar te borstelen?
Is ze geholpen? Van hormonen kunnen ze ook gek doen..

Anoniem

Re: Mijn kat trekt plukken haar uit haar vacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:11

Zijn er veranderingen geweest?
Wat voer je haar?

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 13:15

Nee, ze wordt regelmatig geborsteld en daar heeft ze voorheen nooit last van gehad en van de hormonen kan het ook niet komen... Alles is hier nog hetzelfde en de voeding die ze krijgt zijn droog voer die we bij de dierenarts kopen (goed voor tanden, vacht, nierwerking, etc). Daarom dat ik geen idee heb van hoe of wat want alles is bij het oude en uit het niets begint ze haar uit te trekken :/

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:19

mijn eerste gedachte is schijndracht...

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 13:22

Schijndracht? Zijn er daar nog andere symptomen van want verder doet ze gewoon alles normaal, ze eet goed, heeft hetzelfde slaapritme, speelt nog.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:22

Is ze getest op mijten?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:25

Diva92 schreef:
Schijndracht? Zijn er daar nog andere symptomen van want verder doet ze gewoon alles normaal, ze eet goed, heeft hetzelfde slaapritme, speelt nog.

Haar uittrekken en daarvan ergens een net proberen te maken (zelfs op eigen slaapplaats)

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:26

ik zou ook denken aan dat ze een nestje probeert te maken.

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 13:29

Ik ben er nu nog niet mee naar de dierenarts geweest aangezien mijn kat dat een enorm stressvolle ervaring vindt, ze is enorm bang van onbekenden en haat het vervoer. Dus ze is niet getest op mijten maar het is echt op een specifieke plek dat ze zich kaalplukt en niet overal, met mijten zou ze eerder overal haar uittrekken lijkt mij... Mijten was ook niet de oorzaak vorig jaar toen we er wel mee naar de dierenarts zijn geweest. Het is ook zo raar dat het nu ineens ongeveer een jaar later terug voorkomt zonder enige voor de hand liggende reden zoals grote veranderingen in omgeving of eten...
Haar uitgetrokken haar gebruikt ze ook niet om een soort nestje te maken dat ligt overal waar ze het uittrekt, ze doet dus niks met dat haar.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:31

Dan is ze niet schijndrachtig, dan maken ze een nestje

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 13:40

Dus dat is het dan al niet... Het probleem is dat als het weer iets psychologisch is ze eigenlijk terug met die kap op moet om die vicieuze cirkel terug te doorbreken maar dat was echt niet leuk toen we dat vorig jaar hebben gedaan: ze vond het een hel om constant binnen te zitten, liep ook gebukt rond, de andere poes die was er bang van dus als het weer een kwestie is van die vicieuze cirkel te doorbreken zou ik een andere manier willen proberen die de kap kan vervangen...

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:52

rompertje kopen bij zeeman kan ze ook niet plukken en zit een stuk beter.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:53

Kun je haar niet een tshirtje aantrekken?
Dan kan ze ook niet buiten maar dan is andere kat er iig niet bang van.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:56

Ik wilde iets schrijven over het aantrekken van een verknipte sok, maar denk dat het rompertje van friesam misschien nog wel beter is.

Wat betreft het psychologische, je zou zomaar geen idee hebben waarom poeslief ineens gestrest is. Kan wezen dat er een kater rondloopt bijvoorbeeld. Het is er wel de tijd voor en mijn Mevrouw wenst dan dat alle ramen en deuren gesloten blijven. Die raakt er op een andere manier gestrest van en sjokt grommend door het huis zodra ze die vent in de verte hoort.

zythe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:57

Wij hebben ook zo'n kat, is inmiddels 20/21 jaar. Wij voeren nu lam rijst brokjes en nat voer. Dit helpt heel goed.

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 14:01

Ik heb daar ook al aan gedacht (rompertje oid), ik hoop alleen dat ze het dan niet heel snel uittrekt (het is een beetje een speciaal geval namelijk :P ). Ik vroeg mij trouwens af of er niks bestaat dat je erop kan doen dat niet lekker ruikt of smaakt waardoor ze er vanzelf afblijft, iets natuurlijk (dat dus geen kwaad kan) zoals kruiden of zo. Kennen jullie niks in die aard?

Een andere kat in de buurt, ik heb niks gemerkt, de andere poes doet wel nog volledig normaal maar zou wel kunnen...

Lam rijst brokjes? Van welk merk is dat? En jou kat trok dus ook haar haar uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:39

Heb je al even met een vlooienkammetje gekeken of ze nu niet toevallig vlooien heeft?
Als je van voer over wil stappen zou ik dat even met de DA overleggen, als je haar nu op 'verkeerd' voer zet kan het juist erger worden.