Speeltijd 1 jarige hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kimberleij

Speeltijd 1 jarige hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 09:30

Hoi

Ik heb een beetje lopen Google maar niet het juiste antwoord gevonden, ik wil straks ook even de dierenarts bellen voor advies, maar hoe advies hoe beter:)

Ik heb een gesteriliseerd Jack Russel teefje van 11 maanden, waarneer ik met haar balletje/ frisbee speel is ze na 20 min totaal gesloopt. Voorheen had ze dit niet, maar ze is 2 maanden geleden ziek geweest en heeft toen ook een infuusje gehad. Ik dacht dat ze daardoor een slechte condatie had gekregen en het een kwestie van opbouwen was. Maar nu naar 2 maanden is het nog steeds zo.

Als het aan haar ligt speelt ze ondanks ze zo moe is gewoon verder,

Met wandelen heeft ze er totaal geen last van, dan is ze gewoon moe. Ik loop in de ochtend een half uurtje met haar dan van kwart voor 1 tot half 3 naar het bos, of buiten met een balletje spelen. En Dan soms om 6 uur met andere
Honden spelen/ balletje gooien. Of om half 8 een rondje van een half uur en dan voor het slapen gaan een klein rondje totdat ze alles heeft gedaan.

Hoelang speelen jullie met jullie hond, en wat is de leeftijd?
Is haar conditie afwijkend?

chocobroodje

Re: Speeltijd 1 jarige hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 09:39

Mijn 3-jarige border collie kruising heeft dat ook :j Hij is ook wel mega enthousiast als we beginnen, en 20 minuten gooien (haalt hij meestal niet) zijn toch al gauw heel wat meters ;) Dat op een flink tempo, dus nee ik vind het niet vreemd. Puk heeft ook snel last van de warmte (heeft een dikke vacht) en dan is ie soms na 5 minuten al klaar ;)

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 09:41

Mijn tien jarige beagle is na twintig minuten nog écht niet moe :n Maar hij rent dan ook niet als een gek achter het blok aan, hij haalt het op normaal tempo op en brengt het weer terug.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 09:44

Weet je hoe lang 20 minuten achter een bal aangaan is? kan me voorstellen dat je daar moe van wordt. Niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk. Het is zo saai ;)
Wissel af en toe eens af met spelen. Speel wel vaak met mijn hond maar nooit zo lang achter elkaar. Nu is hij al 6, maar ook toen hij pup was deed ik dat niet (ook jack russel)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 09:46

Het zal ook verschillen hoever je gooit en hoe enthousiast de hond is. Die van mij gaat helemaal doorhet lint van blijdschap :') En zodra ik zie dat hij wat moe wordt trek ik de rem erop en gaan we lekker nog een gewoon stukje wandelen.

Hhilde schreef:
Mijn tien jarige beagle is na twintig minuten nog écht niet moe :n Maar hij rent dan ook niet als een gek achter het blok aan, hij haalt het op normaal tempo op en brengt het weer terug.

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 09:50

Ze gaat idd wel op volle vaart, maar ze rent zeg maar zelf:) ik gooi miss 4/5 keer en voor de rest rent ze rondjes :')

Afwisselen doe ik wel hoor, heb nu als voorbeeld balletje genomen, maar gooi ook frisbee, takjes, piepertjes of naar het bos:) en natuurlijk speelt ze veel met andere honden:)

Maar eigenlijk is 20 min te lang?:) voorheen kon ze het wel dat is waarom ik me zorgen maak.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 10:46

Gooi je elke wandeling met dingen? Misschien kun je eens proberen om ook een wandeling gewoon even niks te gooien. Lekkere snuffelwandeling.

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 12:48

Nee ik wissel het af :)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 13:13

Ik denk alleen maar wat doe je veel met een hond van 11 maanden?.

En idd stoppen met balletje gooien iedere dag je ontwikkeld hier een verkeerd gedrag mee zoals alleen maar geobsedeerd voor een bal en niet meer sociaal zijn met andere honden.

Een hond kan van alleen lekker 20 minuten lopen op redelijke tempo ook lekker moe worden. En een hond iedere dag moe maken is helemaal niet goed ze krijgen dan een bepaalde gewoonte en als je dan bv weg bent of ziek breken ze de tent af.

Je hebt wandelingen om het wandelen en je hebt wandelen voor een poepje en een pasje. Ik wandel iedere een normale wandeling om de gezelligheid, spelen en gek doen en 3x om peopje en plasje.

Jack russels zijn al van die drukte makers hoe meer je gaat doen hoe gekker je ze maakt en irritant gedrag creëert.

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 15:36

Ze speelt prima hoor met andere honden, alleen als die er niet zijn gooi ik balletje. Maar bedankt Miss doe ik idd wel veel met haar :)

Die 20min dat is een gewone poep/ plas rondje :)

Ik zal er nog wel even bijzetten dat dit is waarneer ik vrij ben, als ik werk ziet het er anders uit:)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 07:59

Gewoon lekker moe laten worden dat is toch geen probleem? Ik zou alleen oppassen nu is het wel een klein rasen vroeg volwassen maar ze is nog maar 11 maanden. Pas dus op met veel korte draaien laten maken en abrupt te laten stoppen (dus in volle vaart op een bal af gaan en dan vol op de rem gaan staan zeg maar) dit vergt veel van het botwerk en dat wil je niet kapot hebben voordat de hond volwassen is. Als ze eenmaal goed volwassen zijn en bespierd zijn dan kan het zeker wel wat aan als het allemaal in orde is. Hoe vroeger je met veel apporteren enz. begint hoe groter de kans dat je er vroeg weer mee moet stoppen omdat de gewrichten het niet aan kunnen.

Verder niet aan denken dat hoe meer je er mee doet hoe minder snel ze moe is. Immers je vind ze al snel moe dus het betekend dat ze van jou best actiever mag zijn. Soms zit dit er gewoon niet in. Zelf doe ik ook veel met mijn honden en ook mijn poep/plas rondje is makkelijk 20 minuten. Echter tijdens de wandelingen speel ik niet zoveel met hun omdat ik graag wandel en ze het dan langer vol houden. De afgelopen dagen veel gedaan dus vandaag een dagje rust waar de honden heel blij mee zijn want die slapen al weer na hun eerste 20 minuten wandeling en hun eten. Ik ben me nu al aan het vervelen hahahahah (dit ligt aan het weer hoor ik heb zeker nog werk zat te doen naast mijn honden te verzorgen ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 08:07

Als ik het echt letterlijk mag nemen wat je allemaal met je JR doet op een dag, dan lijkt ze mij gewoon gezond moe hoor! :)

Ik heb zelf een border collie teefje van 3 jaar, is in prima conditie en ook zo'n type hond die gewoon blijft doorgaan, maar als ik 20 minuten na elkaar een bal gooi, is ze ook moe hoor! (al kan ze wel nog gewoon doorlopen dan). Als ik dan ook nog eens een flink uur naar het bos ga nadien, en haar 's avonds met andere honden laat spelen, heb ik 's avonds een hond die lekker diep ligt te slapen :) en dat geldt trouwens ook voor mijn andere hond. Jouw hond heeft dan ook nog eens korte pootjes dus alles is nog vermoeiender.

Volgens mij hoef je je geen zorgen te maken dus :) als je het écht zeker wil weten kan je altijd bloed laten prikken, of gewoon een tijdje rustiger aan doen en kijken wat dat geeft.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 08:08

Onze hond rent ook flink achter een bal aan. Hier moeten we ook zelf de rem op zetten, want zij blijft doorgaan! Wanneer je afwisselt met bijvoorbeeld vijf minuten laten rennen, stuk lopen om op adem te komen, weer wat rennen, dan zou ze dit bij moeten kunnen houden. Als ze fanatiek achter de bal aan rennen, vergelijk dit dan met jezelf wanneer je een sprint trekt! Dit houd je ook geen 20 minuten vol.

Als je nog voorzichtig wilt zijn met botten en pezen/spieren, is zwemmen dan geen optie?

Onze hond is inderdaad volledig gefocust op de bal, ziet geen andere honden wanneer er een bal in het spel is (haar bal, ze pakt nooit de bal van een andere hond :) ) Heeft ze geen bal, dan speelt ze gewoon heerlijk met de andere honden dus dit hóeft geen probleem te worden.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 08:12

Prisca schreef:
Ik denk alleen maar wat doe je veel met een hond van 11 maanden?.

Serieus? De leeftijd dat je ook maar iets mag doen met een hond ligt over een paar jaar op een jaar of 5 à 6.. Met 11 maanden gingen wij al volop wandelen en spelen. Toen keken wij niet meer naar de leeftijd, maar naar de hond en zijn energie en conditie. :j

TS, zoals al aangegeven is 20 minuten lang. Als Guinness 20 minuten achter een frisbee aan is gegaan dan kan ik hem bijna dragen, puur omdat het zo inspannend is voor hem. Gisteren wedstrijd gehad en hoewel hij maar 3 rondjes hoeft te lopen was hij aan het einde van de dag dood en doodmoe. Ze kunnen ook mentaal moe worden.

Heb je wel eens voor de afwisseling een wobbler geprobeerd of een hersenkraker?

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 09:40

@ dierenfan - ze maakt vooral veel korte bochten als ze zelf als een gek rondjes rend. abrupt stoppen doet ze soms, ik zal even in de gaten houden en proberen hoe ze dit minder doet. bedankt voor je tips!

ik vind het opzich niet erg dat ze snel moe is, maar de rede waarom ik het probeerde op te bouwen is dat ze het voordat ze ziek is geweest meer conditie had. en ik het vreemd vind dat ze nu dubbel zo snel buiten adem is.

@ prisca - het is net hoe je jack russel opvoedt, waarneer je ze goed beweging geeft, leuk met ze bezig ben en conseqeunt ben, krijg je geen irritante jack russel.

@ robin - ja dit is echt hoe mijn dag er ongeveer uitziet waarneer ik vrij ben, waarneer ik overdag werk is ze bij mijn schoonmoeder en daar kan ze niet los en dan spelt ze om 6 uur met andere honden + rondje lopen en haar avond wandeling.

@cristamoor daar zit wat in, ik zal is proberen om tussendoor idd wat meer te lopen en daarna nog eventjes te spelen, alhoewel als ik alleen wandel, vermaakt ze zichzelf ook prima :)

zwemmen kan ik van de zomer wel proberen, kan alleen nergens bij ons in de buurt. ze gaat alleen het water in als of ik er in ga, of het speeltje. maar misschien veranderd dit nog :)

Ik neem bewust om 18.00 als er veel honden buiten zijn geen balletje of iets mee, maar ze pikt ze dan gewoon van andere honden, maar speelt ondertussen gewoon met de andere honden. maar waarneer er nergens een bal is speelt ze ook gewoon met andere honden, ze vind het allebei leuk

@ kimD een wobbler is dat zo kong? die heb ik niet omdat ik nog niks heb wat ik daar kwa vulling in kan doen ( ze is allergisch voor eiwitten en heeft hiervoor special voor) ( heb wel van die botten waar ze het kan uitlikken) ik heb wel een voederbal waar je brokjes in kan doen, en een snuffelmat :) Wat gebruik jij als hersenkraker?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:48

Ja klopt, is van Kong. Wij deden daar gewoon het voer in van Guinness, niks speciaals. Maar hij vond het altijd geweldig om met dat ding rond te dribbelen door de kamer.

Wij hebben van die puzzels, waarbij hij stukjes hout eerst eruit moet halen voordat hij kan schuiven en dus bij de snoepjes kan.

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 09:55

het vlees doe je daar dan in neem ik aan, doe je die dan vol daarmee, of een beetje?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:58

Guinness krijgt buiten het vlees ook nog brokken en die doen we daar dan in. Als hij dan brokjes wilde ging had daarmee spelen en dan kreeg hij ze.

Edit: Gewoon de portie die hij mocht hebben ging erin.

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 10:36

o er kunnen ook brokken in :) ik ga ze is even nader bekijken waarneer ik in de dierenwinkel ben, want impresiepe is het dan het zelfde als zijn voederbal.