Poes plast naast de bak

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Poes plast naast de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 09:11

Ik heb 4 poezen en 3 bakken. Ik had er eerst 4 maar de oudste ging er altijd half naast hangen met haar kont zodat er dus naast plaste. Was een laag, open mini bakje maar omdat ze die alle 4 wel eens gebruikten had ik hem laten staan. Paar weken geleden toch maar besloten om hem weg te halen. (de oudste plast niet meer langs de andere bakken gelukkig dus dat is opgelost. :)

En ik heb 3 dezelfde grote bakken waarvan 2 met deurtje. Het 3e deurtje is gebroken. Alle meiden maken het meeste gebruik van de bak zonder klepje. Ze doen allemaal netjes hun grote boodschap op de bakken en 3 van de 4 plassen daar ook netjes. Maar Skylar dus niet. :\ Nouja, niet altijd. Ze poept er wel op maar ze plast ook wel eens ergens anders. :x

Vaak bij de tuindeur (ik denk als soort van protest dat ze niet naar buiten mogen maar ze gaan zodra het redelijk weer is nu elke dag een paar uurtjes naar buiten) maar ook op andere plekken. Vaak als ik mijn bed verschoond heb gaat ze daar ook op plassen. _-:( Ik sla nu elke morgen mijn dekbed dubbel en over het voeteneind. Dat schijnt te helpen. Al plast ze ook wel es op bed als ik erin lig en dat merk ik dan de ochtend erna. Maar dat is alleen als het verschoond is. Ligt mijn beddegoed een week is er niets meer aan de hand en kan ik mijn bed gewoon normaal opmaken.

Sky heeft dit een paar jaar terug ook gedaan en toen hield het opeens op. :+ Maar nu doet ze het dus weer. Plas heb ik zo opgeruimd maar ze doet het ook op de matje dat voor de tuindeur ligt en dus blijf ik dat ding wassen. Heeft ze iets met schone dingen ofzo?? Matje ligt er nog geen dag en ik kan hem weer wassen :? En ik kan ook geen wasgoed in de badkamer laten liggen want ook daar gaat ze op plassen. (vies wasgoed bedoel ik dan)

Haar gedrag is niet veranderd, ze eet en drinkt goed en is gewoon zichzelf. Ze kan best op de bak want daar poept ze wel en zal ze ook wel eens plassen. Oja, bakken doe ik netjes elke dag.

Vind ze een schoon dekbed gewoon fijn om op te plassen? Heb ik gewoon pech? Er is toch een spray die katten niet lekker vinden ruiken? Maar dan zou ik die op zoveel plaatsen moeten gebruiken dat is gewoon niet leuk meer. Ruiken wij dat spul ook?

Ik word er een beetje moedeloos van...blijf opruimen en omdat ik het haar pas 1x heb zien doen kan ik haar ook nooit straffen want dat is dan te laat.

BlueMilk

Re: Poes plast naast de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 09:15

Zijn er onlangs dingen veranderd in huis? Heeft ze een conflict gehad met een andere kat in huis?

Meestal heeft een plasprobleem met stress te maken wanneer het geen medische oorzaak heeft.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 09:20

Nee, er is niets veranderd. En ze hebben wel eens ruzie maar dat stelt weinig voor en gaat al jaren zo...Ze is het zelfde als een paar jaar geleden. En ze kan prima op de bak plassen dus ik snap niet waarom ze gewoon ergens gaat plassen...

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 09:22

Bij die van mij had het te maken met de hond van de buren die nogal veel blafte en omdat ik een periode doordeweeks niet thuis was vanwege een nieuwe baan. Wat bij mij heeft geholpen is een grote open bak neerzetten, dan doet ze het wel netjes op de bak. Als ik die ook weghaal dan is het meteen weer raak. Gelukkig heeft zij een vaste plek om te piesen, alleen in die beginperiode deed ze het op meerdere plekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 09:24

Wat je bed betreft: gebruik je wasverzachter voor je beddengoed? Wasverzachter piesen ze ontzettend graag in :=

Helpt het als je je bakken zonder deksels neerzet? Bij ons gingen ze ineens wel op de bak toen de deksels er af waren, kennelijk houden ze niet van hokjes :+

En misschien toch een extra, grotere bak nog neerzetten? Ik merk het ook direct als ik een bak weghaal. Dan gaan ze er toch weer naast. En dan op de plek waar ze veel buiten de bak plast.

Wat ook helpt is voeren op die plek waar ze bij de deur plast. Katten plassen niet op de plek waar ze eten :n

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 09:27

Dat laatste is zeker niet waar, heb ik helaas aan den lijve ondervonden, die van mij heeft wel eens over haar brokjes heen gepiest :r....

Weet in ieder geval wel een goede spray om van de geur af te komen, dat is ook wel belangrijk, om het echt goed schoon te maken, als er nog enigszins iets van geur blijft hangen dan blijven ze bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 09:30

Voor de geur gebruik ik biotex spray en poeder voor de vieze was als er eentje in de was zeikt := , dat pakt de enzymen uit de pies aan. Werkt ook heel goed op sproei :=

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 09:33

Ms heeft je poes wel last van een blaasontsteking ? dat kan natuurlijk ook..... ik zou eerst kijken of er ms lichamelijk iets mis is met haar. Mijn poesje bleek ook blaasontsteking te hebben na urine onderzoek.
Oh ja, die spray heet Feliway en kun je kopen bij een goede dierenwinkel of je dierenarts!
Ander voer wil ook wel eens helpen.
En meestal moet je 1 kattebak méér neezetten dan je katten hebt.... al hielp dat bij mij niet hoor!
En zonder hokje erom plaste ze juist naast de bak, ze plast altijd tegen de rand aan....

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 09:34

Ik gebruik geen wasverzachter. :+

En ze gaat wel gewoon op de bak. Zie haar regelmatig zitten dus het is niet dat ze niet durft ofzo.
Ze plaste er al naast met die 4e bak erbij dus een bak erbij zal weinig verschil opleveren denk ik zo...

Er is niets mis met Sky. Ze plast wel eens op de bak maar er dus ook naast. Lichamelijk is ze echt in orde.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 10:13

Bellatrix schreef:
Er is niets mis met Sky. Ze plast wel eens op de bak maar er dus ook naast. Lichamelijk is ze echt in orde.

Toch vind ik het wel knap dat je dit zo stellig weet te vertellen. Je zei dat ze het een paar jaar geleden ook een tijd deut is geweest, wie weet heeft ze een blaasontsteking; komt op als kakken.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 10:16

Alle deurtjes uit je bakken halen? 1 van onze katten snapt het deurtje ook niet..

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 10:22

'Vuistregel' is 1 bak per kat + 1 extra. Wij hebben er zelfs 2 extra (4 bakken voor 2 katten) en dat gaat prima!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 10:22

Blaasontsteking is inderdaad ook heel goed mogelijk en merk je weinig aan, die van mij bleek daar vorig jaar last van te hebben :j. Even laten controleren is echt geen overbodige luxe. Moet je niet net de pech hebben dat je net zo'n muts treft als die van mij, want die vertikte het mooi om in die korreltjes te piesen, die heeft 3 dagen bij de DA gezeten zonder te piesen :'). Zodra ze thuis kwam ging ze meteen op de bak zitten, trut :')

Die feliway spray is trouwens niet waar ik het over had (die had bij mij ook geen enkel effect), ik bedoelde de spray van Ecodor, die neutraliseert de geur vrij goed :j. Had daarnaast ook de vloerreiniger erbij om het ook echt goed te kunnen schoonmaken.

http://www.ecodor.nl/Consumenten-ontgeu ... /index.php

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 14:56

Ik volg
En lees nu snel de antwoorden want daar heeft 1 van mijn katten ook last van

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 14:59

Misschien even de urine laten testen, kan idd blaasontsteking zijn maar ook een vroeg stadium van blaasgruis. Je kunt het maar uitgesloten hebben dat er medisch iets mis is. Katten laten dat namelijk echt niet zo duidelijk merken voor ons mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:03

Het plassen bij deuren kan soms komen omdat een andere poes of kat tegen de buitenkant heeft geplast, misschien goed om de buitenkant van de deur eens goed schoon te maken!
Ook zou je kunnen denken aan blaasgruis. Mijn poes heeft dit ook en plastte overal in huis. De DA heeft de urine onderzocht en daar kwam dus blaasgruis uit. Met dieetvoer is dit prima op te lossen. :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 18:08

voorjaar is aanwezig en de hormonen ook vollop. Ze is wel geholpen? Zijn ze alle vier geholpen? Is er toch niet iets van extra stress onderling of een vreemde kater die steeds rond het huis loopt? Idd een blaasontsteking kan ook maar vaak is stress ook een groot probleem.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 18:11

Op welke leeftijd is ze bij haar moeder en nestgenoten weg gegaan? Hier is namelijk ook veel onderzoek naar gedaan en kittens die niet lang bij moeder gezeten hebben die hebben een verhoogde kans op onzindelijk te worden als er veel stress in de buurt is omdat ze niet geleerd hebben om te gaan met stress als klein kittentje zijnde en nu ze volwassen zijn niet weten hoe ze ermee om moeten gaan en onzindelijkheid is iets wat dan snel voor komt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 18:14

Te kleine ruimte?
Je woont ook niet echt heel erg groot met 4 katten in een 2 kamerhuisje. Misschien wat vaker naar buiten laten?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 18:54

Bellatrix schreef:

Dacht ik bij die van mij ook jaren geleden.
Hij plaste regelmatig ergens in huis, maar ook gewoon op de bak. Ik ging er dus ook maar vanuit dat er niets was. Toch heb ik hem na een tijdje laten checken en hij bleek erg last van blaasontsteking en blaasgruis te hebben.
Hij staat sindsdien op dieetvoer en heeft me in december 750 euro gekost aan iets wat startte met wederom blaasgruis/ een verstopte blaas.

Niet om je af te schrikken, maar laat even de urine checken. better safe than sorry ;)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:56

Een van mijn katten heeft me een jaar terug een slordige € 2000,- gekost ivm plas problemen.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:01

Ik werd hier ook vierkant uitgelachen toen mn tante vertelde dat haar kat overal pieste en vond dat ie zich aanstelde en ik blaasontsteking opperde. Een week later bleek ie blaasontsteking te hebben en kristallen...