Drie leeuwenwelpjes in zoo opgegeten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Drie leeuwenwelpjes in zoo opgegeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 22:22

http://www.hln.be/hln/nl/2661/Dieren/ar ... eten.dhtml

Drie leeuwenwelpjes die afgelopen woensdag werden geboren in de GaiaZOO in het Nederlandse Kerkrade, zijn waarschijnlijk opgegeten door een van de volwassen leeuwen in het dierenpark. Dat heeft GaiaZOO vandaag gemeld.

Aanvankelijk leek alles goed te gaan met de leeuwtjes, alle drie jonkies van de 4-jarige leeuwin Raya en de leeuw Ashrad. Maar gisteren troffen verzorgers nog wel "drie ontspannen volwassen leeuwen" aan, maar van de welpen was geen spoor meer. Een zoektocht door het buitenverblijf leverde niets op.

GaiaZOO zegt het te betreuren dat de welpen slechts kort hebben geleefd. Maar het park vertrouwt erop "dat deze eerste kennismaking met het moederschap een goede les is geweest en dat het een volgende keer wel goed kan gaan".

De drie welpjes waren een paar dagen voor Koningsdag geboren. Daarom werden ze vernoemd naar de drie dochters van koning Willem-Alexander en koningin Máxima. Het was echter niet duidelijk of het mannetjes of vrouwtjes waren. Daarom heetten ze Ama of Amalia, Alex of Alexia en Ari of Ariane. Het was de eerste keer dat de leeuwen in GaiaZOO zich voortplantten.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:23

Nah, die hebben het dus niet echt op het Koninklijk huis. :+

Dit is toch van de zotte, park is bij mij om de hoek. Vind het sowieso vreemd dat de welpen gewoon bij de andere leeuwen zaten.
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 26-04-14 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

KittyDylan

Re: Drie leeuwenwelpjes in zoo opgegeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:24

Zielig...

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:25

Ze hebben geen botten, of vel gevonden? Volgens mij is het hoogst uitzonderlijk dat vleeseters hun soortgenoten opeten, wel doden, maar opeten... :n

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:26

En dat is dus het resultaatvan wilde dieren in een te klein hokje stoppen...

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:27

xSlvna schreef:
Vind het sowieso vreemd dat de welpen gewoon bij de andere leeuwen zaten.

Dat vind ik ook wel raar ja. Het is niet ongewoon dat volwassen (mannelijke) leeuwen welpen doodmaken/opeten. Lijkt me toch dat je dat als dierentuin wilt voorkomen!

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:28

_O- daar gaan de kids van Wim-Lex, daar moest ik stiekem wel even om lachen

Natuurlijk is het hartstikke sneu :(

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:30

De leeuwin was in het buitenverblijf bevallen en wilde niet terug naar binnen. Was haar eerste nestje. Buitenverblijf was verder afgeschermd voor publiek heb ik begrepen voor de rust.

Maar hoe en wat er precies gebeurd is en wat er mis gegaan is. Geen idee. Dit is alleen wat ik begrepen heb uit andere berichten van onder andere GaiaZoo zelf op facebook.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:30

xSlvna schreef:
Nah, die hebben het dus niet echt op het Koninklijk huis. :+

Dit is toch van de zotte, park is bij mij om de hoek. Vind het sowieso vreemd dat de welpen gewoon bij de andere leeuwen zaten.

Precies mijn gedachte..
Lijkt me toch dat moeder en beebs de eerste paar dagen/weken apart worden gehouden van de rest.. Beetje vreemd dit, jammer maar helaas dus..

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:31

Mannetje leeuwen doden toch altijd de puppy's die niet van hun zijn??
Raar verhaal dit....iedere dierentuin weet dit toch??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:31

eilleen333 schreef:
En dat is dus het resultaatvan wilde dieren in een te klein hokje stoppen...

En van de vele redenen waarom ik anti zoo ben.

En wild dier hoort niet opgesloten te worden. Zelfs een tam dier niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:38

Aww, ik hoorde gisteren pas dat ze geboren waren.. wilde nog gaan kijken binnenkort. Sneu zeg -O-
In het wild zitten leeuwen natuurlijk ook met een hele groep bij elkaar, en beschermt de moeder haar jongen heel goed. Vreemd inderdaad, dat ze er niks van terug hebben gevonden. Zou je haast denken dat ze gewoon gestolen zijn..
Het is wel een erg mooi verblijf, en de dieren lijken het er prima naar hun zin te hebben, dus ik zou zeker niet meteen de schuld leggen bij het leven in een dierentuin.

Ze hebben wel een hoop pech met jonge dieren zeg!
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 26-04-14 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:39

Alsnog is het allemaal veel te klein Annemiek.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:43

Leeuwen zijn zo'n vreselijk luie dieren, die vinden het wel prima, zo'n mooi groen verblijf met een aantal soortgenoten en elke dag een homp vlees.
Een klein verblijf met tralies en een hoop beton daar houd ik ook helemaal niet van, maar in t gaiapark hebben ze echt prachtige, ruime en natuurlijke verblijven. Ik kom er graag :j

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 23:00

Naja, ik leg de schuld wel bij de dierentuin. Hoe kunnen drie pasgeboren welpen zomaar verdwijnen?! Lijkt mij dat je dat goed in de gaten houd, desnoods met camera's...
Bovendien is elk dierentuinhok te klein, en het zou me niets verbazen als dat hier de oorzaak is als de welpen daadwerkelijk opgegeten zijn.
Gestolen lijkt me niet, neem aan dat de mensen niet zomaar het hok in kunnen wandelen om drie welpen in hij rugzak te stoppen;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 23:20

Het lijkt me heel sterk, ik vraag me af of ze niet gestolen zijn of dat de moeder ze verplaatst heeft. Het is namelijk zo dat ze bij GaiaZoo niet zomaar in dat verblijf kunnen komen. En ze hebben helemaal niks gevonden, zelfs geen bloed... of die leeuwen zijn héul netjes of het klopt niet wat ze vertellen. ;)

Ben iig benieuwd wat dit voor hun betekend, of ze nog een boete krijgen. De leeuwenverzorger is er iig kapot van en naar huis gegaan.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 23:25

Geloof er weinig van...
ze hebben niets gevonden...die ook geen bewijs van op eten..
geloof ook niet dat leeuwen botten mee eten..vaak laten ze dat achter...

zou me niets verbazen als ze de welpjes gewoon weggedaan hebben im mogelijke inteelt ofzo...
worden de laatste tijd meer dieren vermoord door dierentuinen.......

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 23:33

Het is geen inteelt, het mannetje stamt van een heel andere stam af dan de vrouwtjes. Die zijn overigens wel familie. Ik denk ook niet dat ze de welpen zomaar hebben weggedaan, vooral ook voor de moeder.

Ik dacht in eerste instantie dat ze de welpjes zelf hadden weggehaald maar het niet bekend wilde maken.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 23:37

In het wild eten de mannetjes de welpen ook nog wel is op, ik denk dat de welpjes zo klein waren dat het voor een volwassen leeuw wellicht wel een geval 'hap slik weg' is geweest. Het kan ook goed zijn dat het vrouwtje de welpjes zelf heeft opgegeten omdat ze enorm veel stress had doordat de mannetjes erbij konden (familielid van mij werkt in dierentuin, niet Gaia overigens). Hoop dat ze het in de toekomst beter managen als er welpjes op komst zijn.
Laatst bijgewerkt door Lougino op 26-04-14 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 23:38

Ik vind het zo vreemd dat er niks is gevonden qua resten. Daarom zet ik ook mijn vraagtekens erbij.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 23:39

Nouja hap slik weg lijkt me sterk, als je de foto's ziet waar moeders ze in de bek heeft hangen kan ik me niet voorstellen dat dit zomaar lukt. ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 23:42

Er is bij de dierentuin iemand die niet koningsgezind is >;) >;) :)F

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 23:43

Dat denk ik wel, na een paar dagen zijn de botten nog redelijk 'zacht' en is dat voor een zo'n groot dier echt wel te eten. Toch een overlevingsinstinct van de moeder, echt wel bizar he die welpjes zien er toch altijd zo superlief uit :-(

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 23:43

Maar een leeuw is toch ook oranje? :))

Juist Kim, denk niet dat het hap, slik, weg is.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 23:46

Nou ja 2 x hap dan en slik weg haha.. nee gekheid maar zo'n leeuw laat nul sporen achter dat is echt niet heel gek, zo zou het in de natuur ook gaan.