Ontstoken tandvlees bij kat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zeeuwsemeid

Ontstoken tandvlees bij kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 21:06

Ja ik was vanmiddag mijn poezenbeest eens aan het aaien, en hij gaf me vol enthousiasme kopjes en ik zag opeens dat het tandvlees rondom zijn hoektanden wel erg donker was. Na wat google'n zag ik dus dat dit waarschijnlijk ontstoken tandvlees is?

Ik heb een (niet zo hele goede) foto:
Afbeelding

Dat donkere dat je bij de hoektanden ziet, zit ook bij de kiezen. En meneer stinkt ook behoorlijk uit z'n bek..
Nu lees ik ook op sites van dierenartsen dat ze alle kiezen trekken bij ontstoken tandvlees -O- Is dit altijd zo of proberen ze toch eerst wat anders?

Dinsdag hebben we sowieso een afspraak bij de dierenarts omdat hij geopereerd moet worden aan zijn poot, maar ik was toch wel benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met ontstoken tandvlees bij katten..

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 21:13

Nee hoor. Wij hebben laatst bij onze kater zijn gebit laten doen ivm dezelfde problemen. En bij hem was het puur het tandvlees dus alles was schoon gemaakt en de tanden mochten blijven zitten. Antibiotica kuurtje na het reinigen en hij was klaar

Ze kijken het gebit natuurlijk wel na dus stel dat er een slechte tand bij zit moet die er misschien wel uit

Als ie toch onder narcose moet voor zijn poot, kunnen ze dan niet meteen zijn gebit reinigen?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 21:19

Dat kan je gewoon laten reinigen hoor, het tandsteen wordt dan verwijdert en er gaan echt geen gezonde kiezen uit.

Aanrader is trouwens, ook een beetje afhankelijk van zijn leeftijd, eerst bloed te laten prikken voor de narcose. (Vorig jaar zou mijn kat een gebitsreiniging ondergaan omdat het nodig was, gelukkig eerst laten bloedprikken waar uit kwam dat ze last van nierfalen heeft, een narcose had ze daardoor waarschijnlijk niet overleefd.)

Aanrader om ze daar daarna schoner te houden zijn eendagskuikens.

Kamy

Re: Ontstoken tandvlees bij kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 21:23

Wij hadden inderdaad ook eerst bloed na laten kijken. Hij is 12 en zijn zus is helaas overleden aan nierfalen :-( (ondanks medicijnen, voer en nierspoeling. Waren al een paar jr bekend met de aandoening maar ze is er helaas niet oud mee geworden)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 21:26

Ze trekken alleen de beroerde tanden en kiezen, maar ook zonder kunnen katten prima uit de voeten. Die van ons is inmiddels een flink aantal tanden kwijt (in 2 operaties met 2,5 jaar ertussen) en de laatste keer hebben ze ook een hoektand moeten verwijderen. Toen beet hij eerst met de andere hoektand zijn bovenlip stuk, maar inmiddels is dit ook allemaal goed gekomen en zie je het pas als hij gaapt.
Nu moeten we speciale pasta in zijn bek zien te krijgen als een soort tandpasta. Vreselijk klusje, maar hij eet niets anders dan brokjes en voor katten zijn er niet zoveel mogelijkheden om het gebit schoon te houden. Vrees dat hij over weer 2 jaar de rest van zijn gebit kwijt zal raken. :\

Lijkt me trouwens ook logisch om de poot en het gebit tegelijk te doen, dan heb je maar 1 keer het risico van narcose.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 22:11

Ja ik wilde ook vragen of ze het gebit gelijk mee willen nemen als hij toch onder narcose moet, mijn kat word 11 mei 1 jaar oud. Dus hij is nog erg jong, ik zal ook maar meteen vragen om die bloedtest dan inderdaad. Al komt de dierenarts daar misschien zelf ook al wel mee?

Mijn kat krijgt ook alleen brokken, ik heb hem geprobeerd rauwe kip te voeren maar hij snapt er eigenlijk vrij weinig van :')

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:19

Ik ben sowieso een voorstander van vers vlees, of anders natvoer. Brokken vind ik toch wel een mogelijke oorzaak van nierfalen, katten drinken al snel te weinig en daarom moet er eigenlijk ook een groot deel uit het voer moet komen.. Maar dat is weer een andere discussie.

Met 1 jaar is de bloedtest hopelijk nog niet nodig hoor :)

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:22

Mijn dochter heeft een praktijk voor gebitsreiniging kleine huisdieren en paarden. Trekken is eigenlijk alleen nodig als de kies af tand dermate slecht is dat deze niet meer bewaard kan blijven. De stank uit de bek komt meestal door tandsteen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 09:07

Hier ervaring met slechte tanden bij de kat. Toen ik hem kreeg heb ik 4 tanden moeten laten trekken.
Ben toen overgegaan op rauw vlees. Meestal gemalen, maar als ik zie dat z'n tanden achteruit gegaan zijn krijgt hij wat kauwwerk (een kippennek, hazenpoot, kippenvleugel, kwartel etc.) en dan zie ik z'n tanden ook weer witter worden.
5 jaar na zijn tandentrekbezoek moest hij weer naar de DA voor een bult. Ik gevraagd of ze ook goed naar z'n tanden willen kijken (zelf zie je toch niet alles als kat gewoon wakker is).
En hij had niet eens een behandeling nodig! Gezond tandvlees en mooie witte tanden *\o/*

De meeste katten doen wat moeilijk met de overstap naar vlees, mijn kat deed er een week over maar liet daarna ook echt de brokken staan voor zijn vlees!