Nazorg konijn (castratie)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Larissa___

Nazorg konijn (castratie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 17:02

Hoi bokkers!

Aanstaande dinsdag word ons konijn gecastreerd, nu heb ik al op internet gezocht wat de bedoeling is na de castratie.
Hij zit normaal buiten, maar komt nu een paar daagjes naar binnen. Stro en zaagsel is niet verstandig ivm plakken aan de wond dus oude handdoeken/kranten liggen al klaar. En eventueel een kruik om hem warm te houden.

Zijn er volgend jullie nog dingen die ik nog niet heb opgenoemd / hebben jullie nog tips?

Bedankt alvast :wave:

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:07

Mijn ram is een aantal maanden geleden ook gecastreerd. Pip lag na zijn castratie alleen maar heel duf te zijn in zijn rennetje (panelenren) die we in de kamer hadden gezet (Pip is normaal buiten met ander konijn). Het enige wat wij deden is stro en handdoeken in een grote bak en een ren er om heen. Hooi en water erbij en normaal voer geven. Ik weet niet of dit het beste was maar Pip was na 2 dagen weer helemaal de oude! Wel nog 2/3 weken apart houden omdat ze tot die tijd nog vruchtbaar zijn!!
Succes :)
Grt Yiruma

Edit; ik weet niet of een kruik goed is met dit warme weer (hier dan) en het feit dat het een buitenkonijn is (binnen is denk ik warmer)
Laatst bijgewerkt door Yiruma op 25-04-14 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:08

Altijd zorgen dat er eten bij hem is. een konijn mag nooit zonder eten zitten. Ook niet nuchter onder narcose gaan!!
Katten mag je een aantal uur niks geven. Konijnen moeten juist eten.

Larissa___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 17:12

Bedankt Yiruma en esmolove! Voer water en hooi komt er ook bij!
En die kruik is inderdaad even afwachten hoe of wat! Als t warm is is het inderdaad niet echt nodig :j
Laatst bijgewerkt door Larissa___ op 25-04-14 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:13

in de gaten houden dat hij eet en blijft eten. Dat mijn konijn gecastreerd werd heeft hij een week op een oude deken gezeten, en daarna zat hij alweer op zaagsel. Gezien het weer is een kruik waarschijnlijk niet nodig, daar het binnen warmer is dan buiten.
Hij was bij mij de eerste dagen wel erg boos over het onrecht wat hem was aangedaan. Hij heeft een aantal keer onderuit gezakt gezeten en gekeken van ik mis iets :P

Larissa___

Re: Nazorg konijn (castratie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 17:19

@biancatjuh27 Ik hou hem ook een paar dagen binnen, en als t allemaal goed gaat dan gaat ie weer lekker naar buiten :)
Haha aah, ben benieuwd hoe die van ons erna reageert!

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:22

maar nou moet ik zeggen dat ik twee aanstellers van konijnen heb hoor. Vrouwtje is vorig jaar gesteriliseerd omdat ze verschrikkelijk veel last had van haar hormonen en die weigerde een week om te eten. En begon te gillen van pijn zodra je maar naar haar wees.

Maar zit jou konijn normaal gesproken met een ander konijn? Want als hij samen met een vrouwtje zit, dan moeten ze een week of 6 ( minimaal) apart blijven.

Nalatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:26

Mijn konijn is ook een tijdje geleden gecastreerd, hij heeft er twee keer zijn draadjes uitgehaald. Dus misschien ook even in de gaten houden of hij niet te veel aan het prutsen is.
Heb hem ook een heel assortiment gegeven van al het eten dat hij graag eet en heb een bakje gezet om uit te drinken, normaal drinkt hij uit een flesje.
Veel succes alvast, maar het loopt vast wel vlot :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:28

Yoda heeft zijn roesje uitgeslapen bij de dierenarts want de zuster wou zo graag nog even met hem kroelen (heb een extreem tam konijntje).
Hij kwam thuis en is op handdoeken gezet, kooi open zodat hij zelf kon kiezen of hij eruit wou of niet. Hij liep wat rustig rond en heeft vooral op de bank geslapen.

Larissa___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 17:30

@biancatjuh27 Ah okee! Nee hij zit (helaas) alleen.. Maar omdat ie zo'n last heeft van zn hormonen (rijden op benen enz) hopen we dat ie hierna een beetje rustiger word :)

@Nalatje Oh ja dat is wel even belangrijk ja om t goed in de gaten te houden, dankje!

@Doanique Lekker op de bank, daar houd die van ons ook van :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:32

:j Heerlijk languit of op de rugleuning en dan kroelen en TV kijken!

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:34

Ik heb twee konijnen laten castreren, een bastaarddwergje en een Vlaam. Beiden hebben ze hun roes uitgeslapen bij de da, en daarna geen van beiden nog ergens last van gehad.

perdjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:37

Ook belangrijk om op te letten dat hij goed blijft keutelen. Verder is alles al genoemd.
Castratie konijn stelt niet zo veel voor.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 18:32

Alle rammen die hier gecastreerd worden, komen terug en gaan weer naar buiten in hun hok op stro. Nog nooit problemen, omdat ze buiten zitten of op stro na de operatie. Geen ontstekingen etc., onze dierenarts hecht echter niet, hierdoor kan het wondvocht er ook goed uit.. Wij laten er een paar honderd per jaar doen. Dus over het algemeen valt het allemaal mee :)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 20:00

Ik heb er ondertussen toch al zo'n 12 laten castreren, die hadden geen hechtingen en gingen gewoon terug in hok eigen schone hok tot ze naar de voedster konden. Ze waren ook weer helemaal zichzelf, 2 mannen gingen zelfs direct weer op elkaar rijden naar de castratie. Dus hier geen enkel probleem :)