Baby musje Kees

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sjimmiepony

Baby musje Kees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 09:19

Hoi Allemaal,

Bijna een week geleden vond mijn moeder in haar tuin een donzig hoopje op pootjes....

Omdat ze zelf niet wist wat te doen werd dochterlief wanhopig opgebeld. Mijn advies was: gewoon laten zitten, waarschijnlijk zorgt de moeder van het kuiken nog wel voor hem. Maar toen het donker begon te worden zat het beestje nog steeds op dezelfde plek en geen moeder vogel te bekennen. Mijn moeder heeft toen besloten het beestje mee naar binnen te nemen en zo heeft zij mij onwetende een vogel aangesmeerd :Y)

Toen duidelijk werd dat het beestje veel te koud was en zeker ieder uur gevoerd moest worden werd al gauw duidelijk dat ik het beestje mee naar huis zou nemen, dit was niet zomaar een taak, hier moet je toch wel een tikje gestoord voor zijn :')

Op het moment dat ik hem mee nam had ik in mijn hoofd het beestje zelf op de voeden. Maar na mezelf goed ingelezen te hebben op internet stond mijn besluit vast: hij moet naar een vogelopvang. Daar heeft hij veel meer overlevingskans en kan hij nog uitgezet worden in het wild. Dus ik heb direct een vogelopvang gebeld. Helaas kreeg ik een nog al chagrijnige meneer aan de telefoon die echt niet voor een klein musje langs wilde komen, dat vond hij niet de moeite waard :\

Dus heb ik uiteindelijk alsnog besloten hem zelf op te voeden. Na veel inlezen en een oproep op facebook kwam ik gelukkig aan de juiste informatie, want ja, ik weet natuurlijk weer net niet zoveel van vogels, laat staan de kleintjes. Na ei-voer en universeelvoer in huis gehaald te hebben begon het inmiddels Kees genaamde kuiken heel goed te eten, en te groeien! Het gaat echt ontzettend goed met hem! Hij begint al te fladderen met zijn vleugels dus het zal niet lang meer duren voordat Kees voor het eerst de lucht in gaat!

Inmiddels ziet mijn kleintje er zo uit, kijk en geniet ! :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat ik precies met Kees ga doen als hij en volwassen vogel is weet ik nog niet. Het liefst zie ik hem een mooie wilde mus worden maar de meeste vogelkenners die ik heb gesproken over Kees zeggen dat dit niet verantwoord is en dat hij het niet gaat redden in het wild.. Iemand tips / ervaring?

Oja, ik vermoed dat Kees een dame is :')

:wave:

Ninx

Re: Baby musje Kees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:35

Oh nee! Fijnknijpalarm!!! TE cute!

sjimmiepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 09:36

Ninx schreef:
Oh nee! Fijnknijpalarm!!! TE cute!

Hahahaha ja i know, Kees is echt onwijs schattig <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:38

Ik zou hem niet fijnknijpen, zonde van al dat werk ;)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:39

Wat een dotje... Ja ik zou zelf niet zomaar het vogeltje uitzetten nu die niks anders gewend is als bij jouw/mensen te zijn. Misschien kan je contact opnemen met een vogelopvang? Of die een groepje heeft waar die vanaf nu verder mee kan leren etc? Misschien dat die dan meer kans heeft om in het wild te overleven? Of dan heeft hij/zij in iedergeval soort genoten

sjimmiepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 09:42

Mioux schreef:
Wat een dotje... Ja ik zou zelf niet zomaar het vogeltje uitzetten nu die niks anders gewend is als bij jouw/mensen te zijn. Misschien kan je contact opnemen met een vogelopvang? Of die een groepje heeft waar die vanaf nu verder mee kan leren etc? Misschien dat die dan meer kans heeft om in het wild te overleven? Of dan heeft hij/zij in iedergeval soort genoten

Ik ben zo geschrokken van mijn eerste contact met de vogelopvang dat ik niet echt zin heb hun hulp nog een keer te vragen. Wel ken ik meerdere mensen met een grote vogel voiliere met allemaal vogels, daar wil ik Kees iig een tijdje in hebben als hij echt gaat vliegen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:47

Vaak verwilderen ze wel uit zichzelf. Hier een jong tortelduifje, toen we haar 'uitgezet' hadden kwam ze nog een paar keer per dag naar ons toevliegen, kwam nog mee naar binnen op de schouder enz. Maar na een paar weken bleef ze al meer op afstand en uiteindelijk is ze gewoon vertrokken. Dat instinct zit er toch goed in.

edit: en te schattig vogeltje heb je daar! :D

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:51

Wat een schtje <3
Mijn vader heeft dit vroeger met een Kauwtje gehad, hij had hem toch uitgezet en een week later stond hij weer op de stoep te wachten op mijn vader, sindsdien waren ze beste maatjes, Gerrit (de Kauw) ging op zn schouder mee naar school, ging de bel: dan vloog ie de natuur in en zodra mn vader uit was stond hij op het schoolplein te wachten en vloog ie weer zn schouder op :))
Misschien word Kees ook zo haha

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:54

De dierenambulance heeft bij ons wel eens een jonge zwaluw opgehaald.Laats nog een kauw met een gebroken vleugel.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:55

Kees kijkt wel een beetje chago op de foto's... :=

Heeeeeeel lang geleden heb ik drie musjes gehad en opgevoed. Die waren uit het dak van onze binnenbak gevallen en waren als verloren beschouwd door de ouders. Deze hebben we opgevoed en uiteindelijk uit laten vliegen. Ze kwamen inderdaad in het begin nog wel langs, maar later bleven ze weg. Het kan natuurlijk zijn dat het niet gered hebben, maar ze hebben in ieder geval een kans gehad.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:56

sjimmiepony schreef:
Mioux schreef:

Ik ben zo geschrokken van mijn eerste contact met de vogelopvang dat ik niet echt zin heb hun hulp nog een keer te vragen. Wel ken ik meerdere mensen met een grote vogel voiliere met allemaal vogels, daar wil ik Kees iig een tijdje in hebben als hij echt gaat vliegen.

mindere ervaringen zijn nooit leuk...hier vroeger een baby merel gevonden en na poosje bij de opvang gebracht,wel een goede was dat. En na poosje is die uitgezet. Hopelijk kom jij nog een goede tegen of iets..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:58

Wat mega cute <3

ElsRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 09:59

Wat een schatje! <3

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:02

SharonZ schreef:
Wat een schtje <3
Mijn vader heeft dit vroeger met een Kauwtje gehad, hij had hem toch uitgezet en een week later stond hij weer op de stoep te wachten op mijn vader, sindsdien waren ze beste maatjes, Gerrit (de Kauw) ging op zn schouder mee naar school, ging de bel: dan vloog ie de natuur in en zodra mn vader uit was stond hij op het schoolplein te wachten en vloog ie weer zn schouder op :))

Wat leuk, mijn moeder heeft vroeger ook een kauwtje gehad die Gerrit heette! :)
Die was ook super mak en is nooit weggegaan.

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:03

amber15 schreef:
SharonZ schreef:
Wat een schtje <3

Wat leuk, mijn moeder heeft vroeger ook een kauwtje gehad die Gerrit heette! :)
Die was ook super mak en is nooit weggegaan.

Hahaha het ligt gewoon aan de naam :D

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:04

OHMY wat is dát schattig...

Zou je hem (of haar) niet buiten in de tuin kunnen houden in bijv een open kooi en wel blijven (bij)voeren? Zodat hij zelf een beetje kan ontdekken op eigen initiatief maar toch altijd genoeg eten kan halen?

sjimmiepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 10:07

SharonZ schreef:
Wat een schtje <3

Afbeelding

Hij doet iig zijn best om net zoals Gerrit te worden! :=

Edit: foto deed raar
Laatst bijgewerkt door sjimmiepony op 25-04-14 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:08

SharonZ schreef:
Wat een schtje <3

1 van mijn docenten (ook dekaan) op de havo had ook een kauw die Gerrit heette. Die kwam weleens voor het raam zitten; kijken of de les al klaar was. Erg leuk om te zien. Ben benieuwd of die van jouw vader was :-)

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:08

Ahw wat een schatje, knap dat je het voor elkaar hebt gekregen :j

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:12

@Rongyos die van mn vader zou nu dan al 30 jaar moeten zijn haha :P
Jaa goed zo Kees! Je kan het *\o/*

sjimmiepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 10:12

mylittlejoy schreef:
Kees kijkt wel een beetje chago op de foto's... :=

Ja! Zijn mondhoeken staan naar beneden dus hij kijkt constant chagrijnig :p hahaha

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:29

Hij of zij ziet er wel stoer uit.Vroeger hebben we thuis een tamme duif gehad.Ook als jong gevonden.Klaas is later verongelukt tussen een dakraam die met regen automatisch dicht ging.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 10:30

Wat vreselijk schattig <3

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:01

SharonZ schreef:
@Rongyos die van mn vader zou nu dan al 30 jaar moeten zijn haha :P
Jaa goed zo Kees! Je kan het *\o/*

Haha, de havo is ook al wel lang geleden hoor.... 1987 als brugklasser was dat.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:03

Wat leuk zijn die kleintjes hé, ik heb gewerkt bij een vogelopvang en als je hem daar naartoe brengt zorgen hun ervoor dat Kees zich gewoon kan redden in het wild :j