Guppen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Guppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 11:53

Ik was benieuwd...
Ze zijn best populair, en bij de meeste aquaria houders, een beetje saai.

Sinds ik een presentatie voor mijn opleiding moest houden in het Engels, en ik het over guppen heb gedaan, was ik zeer nieuwsgierig er naar, welke bokkers misschien guppen heeft?

Ideale tips voor starters?
Waar moet je om denken met guppen?

Lijkt me leuk, om ideeën uit te wisselen over je favoriete (of niet) vis!

Ik vind ze leuk, guppen, en kwam er achter, dat guppen toch meer aandacht nodig hebben, dan een ronde, koudwater kom. (uit den boze, weet ik, vandaar dat ik het zeg ;) )

Dankjewel! En Groetjes!!

iirrssjjee

Re: Guppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:58

Mijn schoonouders hebben guppen! Echt een groot aquarium vol haha. Zijn net konijnen, planten zich als een idioot voort... Maar agh, ze zijn wel leuk. Ze hebben ook nog andere vissen Kardinaaltetra's, neontetra's (geen idee of ik ze goed schrijf haha) en wat garnaaltjes :D

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:11

Hoii!
Thuis heb ik een aquarium met guppen :) ze zijn echt leuk om naar te kijken :D
Hier een paar dingen:

Huisvesting:

De guppen kunnen ook in een kom met gewoon kraanwater, maar het beste is om een aquarium te nemen. En dan het liefste met een pompje en thermostaat.
Guppen houden van een temperatuur tussen 23 en 25 graden. De pH waarde (zuurgraad) hoort tussen de 7&8 te zitten. Gulpen hebben het liefst water met een hardheid tussen 9 en 20 DH. Zet planten in het aquarium, deze doen ook dienst als schuilplaats voor de jonge visjes en helpen de waterkwaliteit op peil te houden.

Voeding:

U kunt allerlei soorten voer gebruiken voor de guppy’s, zoals droogvoer, diepvriesvoer zoals Artemia (pekelkreeftjes, geschikt voor jonge guppen) en levend voer zoals watervlooien, Tubifex of muggenlarven. Laat diepvriesvoer wel eerst ontdooien. Voor pasgeboren guppy’s verkruimelt u het droogvoer. Guppy’s eten ook graag algen en ander groenvoer.

Voer één keer per dag zoveel als de vissen in één tot twee minuten opeten. Voerresten moeten verwijderd worden omdat ze het water vervuilen. Bewaar het potje droogvoer niet op de lichtkap van het aquarium, want dan wordt het te warm en gaan de vitaminen verloren.

Voortplanting:

Bij guppy’s is duidelijk onderscheid te maken tussen mannetjes en vrouwtjes. Niet alleen is het mannetje vaak kleurrijker en kleiner dan de vrouwtjes, ook de aarsvin ziet er anders uit. Bij de mannetjesgup is deze omgevormd tot een paringsorgaan, het gonopodium. Omdat de guppy levendbarend is, moet de bevruchting van het vrouwtje inwendig gebeuren.

Guppy’s zijn ontzettend vruchtbaar, daarom worden ze ook wel ‘miljoenvisje’ genoemd. Het vrouwtje krijgt per keer tien tot zeventig jongen. Grotere vrouwtjes krijgen vaak meer jongen dan kleine vrouwtjes. Bovendien kunnen vrouwtjes het sperma opslaan en verdelen over meerdere bevruchtingen. De zwangerschap duurt vier tot zes weken. Zwangere vrouwtjes zijn te herkennen aan een donkere vlek op hun achterlijf. De jonge guppy's zorgen voor zichzelf. Ze hebben wel een verstopplaats nodig in bijvoorbeeld waterplanten, anders worden ze opgegeten. Na ongeveer twee tot drie maanden kunnen ze zichzelf alweer voortplanten.

Hier zijn een paar dingetjes :) hopelijk heb je er wat aan :D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 12:28

Heeey dankjullie wel!!

Dozenpower, toevallig heb ik deze informatie ook gevonden, alleen de PH en de DH waarden niet.

Ook heb ik veel in het engels gevonden. Lang leve google translate.

Wij zijn 2 weken geleden gestart met guppen.
Onze aquarium van 60 x 30 x 30 staat al 2 jaar, met alleen een algeneter. (beetje sneu)
Wij hadden eerder andere vissen, maar op een of andere manier, wilde het niet echt lukken.

Ik kon echter ook geen vissen vinden waarvan ik zei: "Leuk!"

De congierge zag dat ik een voorliefde had voor guppen. hij zei "Als je een geschikte bak hebt, mag je wel wat mee hebben. Op 1 voorwaarde... Als wij de jongen mogen"

Nou, daar heb ik geen probleem mee.

We zijn gestart met 2 mannen en 7 vrouwen. Omdat je 2 a 3 x meer vrouwen als mannen moet hebben, anders is de stress te hoog voor de vrouwen.
En we hebben voldoende schuilmogelijkheden, door onze waterplanten.

Wij hebben een uitwendige pomp. Altijd al gehad, en dit vinden wijzelf zeer plezierig. Elke maand maken we deze schoon, vullen het water bij, gooien ph + bacterie spul er bij, op behoefte van de aquarium.

Wij voeren nu gewone "guppenvoer"

En via via kunnen wij ook vuur garnaaltjes er bij krijgen.

Maar hoeveel guppen kunnen er eigenlijk in mijn bak?

Ik wil natuurlijk niet TE veel hebben.

Toekomstplannen? Ja.
In de toekomst wil ik een 100 x 40 x 40 bak, of een andere maat, maar wel groter. En dan ook vissen die bij guppen in kunnen. Mijn 60cm bak, wil ik dan houden voor de kweek.
Later wil ik ook "Ander bloed" er bij in hebben, om hun "ras" te versterken, en met kleuren aan de gang te gaan.

Doorgeslagen hobby??

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:55

Ik ben begonnen met een cilindervaas met 3 guppen, dat liep al gauw uit de hand, want ook in een lege saaie vaas zonder pompje en verwarming planten guppen zich voort. Daarna ben ik overgestapt naar een klein aquarium, waar mijn guppenpopulatie volledig uit de hand liep en nu heb ik een 150 liter bak met een verscheidenheid aan vissen, maar met nog 1 gup. Als die gaat, wil ik alleen nog mannetjes, want guppen zijn mooi, maar ze fokken een beetje te snel.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 14:07

haha toch wel heh :D

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 08:21

Mijn guppen krijgen maar zelden kleintjes. Misschien 2 keer in een jaar en dan ook nog maar een maar een paar. Dus nu heb ik er 11 bij gekregen ( van 2 guppen) :) daar ben ik wel blij mee want ik ha niet zo heel veel guppen