Katten en kittenvoer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtlampje

Katten en kittenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 19:37

Hallo bokkers,

Genoeg topics hierover, en die ook veelal uitgebreid doorgelezen, maar wel allemaal erg oud, en daarom dit topic.

Half juni komt er een brits korthaar dametje bij ons wonen, om onze blauwe rus Luca te vergezellen.
Mijn vriend voert hem brokjes van de Aldi, Alexis premium, maar ik zou toch graag iets completer voer willen.
Wij willen geen kkv/barf als compleet voer geven, enkel als mogelijke aanvulling voor extra vocht en vlees.
Ik heb alle ingredienten per product vergeleken, en alle prijzen, en nu kom ik op de volgende keuzes uit als kattenvoer voor wanneer kittenlief ook 1 jaar is geworden:

Iams 16,90 per 3 kg
Carocat 11,75 per 2 kg
Acana 22,90 per 2,5 kg
Alma Nature Holistic 12,99 per 2 kg

Mijn vriend heeft ook aandeel in welke keuze ik uiteindelijk maak, omdat hij de maandelijkse kosten doet :Y) .
Acana spreekt mij erg aan door het graanvrije voer maar is best duur, carocat hoor ik veel goede verhalen over en Iams heeft veel vlees erin zitten, samen met Almo Nature Holistic.

Daarnaast ook nog het kittenvoer. Ze krijgt nu Profine kitten, maar dat vind ik niet helemaal ideaal en dan zijn er betere keuzes voor minder geld. Kan ik een willekeurig voer nemen dat me erg aanspreekt, of zou ik beter hetzelfde merk kunnen doen als ik later wil gaan voeren?

Waarom geen Royal Canin: Ik vind het enorm -te- duur voer, wat daarnaast ook vaak nog granen bevat én de stoffen BHT en BHA.

Wie heeft er meer verstand van als ik, en wie heeft ervaringen of wetenschap welke keuze het beste zou zijn?

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:43

Ik denk dat je jezelf eerst een aantal vragen moet stellen.
Wil je ze samen hetzelfde geven?
Wil je graanvrij voeren?
Ben je bereid meer te betalen voor "goed" voer?

En dan natuurlijk nog wat vinden de katten lekker.

Ik zelf geef applaws, te bestellen bij zooplus, maar uit de graanvrije brokken was dit de brok die ze het beste aten en waar mijn oudste niet van over ging geven (een hoop andere brokken dus wel).

Dus daarop heb ik mijn keuze gemaakt. Ik zou als ik jou was proberen proefzakjes te krijgen en dan kijken wat zowel jullie als de katten bevalt.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 19:46

Proefzakjes was ik inderdaad ook naar op zoek, maar bv Hills/Acana/Iams en Carocat doen daar blijkbaar niet aan -O- Ik kon ze in ieder geval niet vinden. Purina wel, en daar heb ik ook een proefzakje op aangevraagd. Maar die staat wel laag in mijn lijstje van keuzes.

En ja, ze zouden hetzelfde voer moeten eten, graanvrij is voor mij geen pré (liefst wel zo weinig mogelijk) maar stel het komt toevallig zo uit dan is het mooi meegenomen.

Ik ga eens kijken naar Applaws.

Edit: Als ik dan even naar de samenstelling kijk, zie ik kookzout staan in de ingredienten. Daarnaast ook best een hoog fosforgehalte, dat is niet heel gewild toch?

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:52

Applaws kun je bestellen in zakjes van 400 gram.
Ze vinden het hier lekker. En het is wel wat duurder maar ze hebben er niet veel van nodig.
Heb er ook het natvoer van.

Misschien zijn er hier mensen die bepaalde brok voeren waarvan we een zakje kan krijgen?

Edit.

Volgens mij is dat minimaal. En in de zak zalm-kip zit het niet in.

shiroihebi

Re: Katten en kittenvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:55

Hier voeren we RC. Niet mijn keuze, maar beter dan de Whiskas die ze eerst kregen lijkt me. Met de laatste bestelling bij Zooplus is ook een zakje Applaws meegekomen en die valt ook erg in de smaak. Ik zou toch een goed merk bestellen waar je iets minder van moet voeren.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 19:56

Iemand die zich opwerpt voor een proefzakje :o ? Mij gaat het echt om het lust-de-kat-het.

Applaws staat me toch wel aan denk ik dan, ook omdat er 2 smaakjes zijn. Kun je nog eens afwisselen.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 19:57

Hier krijgen ze beide 50 gram brok (staat de hele dag maar wanneer het op is moeten ze wachten tot 's avonds voor de nieuwe krijgen) en 70 gram vlees verdeeld over 2 porties.
Dat nat voer is voornamelijk omdat Kito heel slecht dronk en te weinig vocht binnen kreeg. En ja probeer de ene maar eens wat te geven als de andere niks mag :P

Dus krijgen ze beide een half blikje 's morgens en ene half blikje 's avonds.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 19:58

En wat voor blikvoer geef jij xoranlover?

Edit: weten jullie ook iets over kittenvoer dat een 1jarige kat dan krijgt? We hebben niet echt de mogelijkheid om ze apart te voeren als ze het over de dag verdeeld opeten, en de kitten gaat wel echt aan het kittenvoer. Is het schadelijk als onze kater van net 1 jaar dat dan ook een jaar krijgt? Hij is dan 2,5 als hij er weer "af" gaat en overgaat op volwassen kattenvoer

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:05

Ook applaws nat voer. 's Morgens kip 's avonds vis.
Ik zou dan eerlijk gezegd de kitten eerder om zetten op volwassen voer. Hier was Kito 1 jaar toen we Zika kregen. In het begin apart gevoert want Zika zat in zijn rennetje omdat Kito heel erg moest wennen. Maar later na met voeren apart geprobeerd maar dat lukte niet. Kitten vond volwassen voer lekkerder (applaws heeft kleine brokken). En Kito vond het kitten voer lekkerder. Dat was dus echt niet de bedoeling. En in overleg met de dierenarts hebben we de kitten over gezet op volwassen voer. Brokken in het begin geplet. en wat geweekt met katten melk omdat die harder zijn. Maar al snel at hij gewoon mee.

Geloof dat het niet heel gezond is voor een volwassen kat om kittenvoer te eten. Ze halen daar niet het nodige uit en er zitten dingen in die ze niet meer nodig hebben. :=

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:06

Je hoeft trouwens niet een heel jaar kittenvoer te geven, toch? Die van ons is nu 10 maanden en die eet al heel lang gewoon met onze volwassen kat mee.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:13

Zika heeft denk ik 4 of 5 maanden kittenvoer gekregen?
Daarna zijn we over gegaan op volwassen voer omdat hij dat toch al at.

Ken genoeg mensen die kittens geen kittenvoer geven.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 20:15

10 maanden tot een jaar is wat ik veelal lees, maar dat is dus wel ruim genomen.

Luca heeft eerst samengezeten met zijn tante. Die was 1 jaar toen hij kwam als kitten, en toen heeft zij ook op kittenvoer gezeten. Die ging er eigenlijk absoluut niet op achteruit, zag er mooi/goed uit..

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:22

JA op zich kan het wel maar je moet wel oppassen dat je volwassen kat niet te dik gaat worden. In kitten voer zitten veel meer Calorieën en als je kat die niet verbruikt wordt hij of zij te dik. Vooral gecastreerde katten hebben neiging om te dik te worden.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 20:30

Dat is inderdaad goed om op te letten. Als dat niet zo is, lijkt het me niet zo'n probleem toch? (hij is een hele mooie slanke kater die niet veel aan lijkt te komen)

Edit: xoranlover, hoeveel gram voer jij dan droge brok per kat per dag, als je ook nog natvoer 's morgens en 's avonds voert?
Laatst bijgewerkt door Nachtlampje op 22-04-14 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 20:35

Dat lijkt me niet.
Je zou het voor de zekerheid na kunnen vragen aan een dierenarts of zo?

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 21:00

Ohja dat kan zeker geen kwaad, helemaal niet aan gedacht :')

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 21:36

Hills kun je ook proberen te vragen bij de DA. Tenminste bij mijn DA verkopen ze dat en kreeg ik destijds gewoon wat brokjes mee. Hier ook alle soorten graanvrij geprobeerd maar ze wil het niet eten :n Ze doet het nu al tijden heel goed oo Natures Best van Hills en ze vindt het heerlijk. Ook dit koop ik bij de DA.

Het was een lange zoektocht want mevrouw is nogal zinnig. Hef is zeker niet goedkoop :n ik heb vanmiddag twee zakken voer gehaald en moest 55 euro betalen :o
Nu moet ik zeggen dat vooral het voer van mijn jonge kater 34 euro per zak kost. Hij krijgt Prescription Feline j/d vanwege artrose in de achterpoot door een trauma.

De poes wordt nu bijna 4 en ik ben zeker wel dik een jaar oo zoek geweest naar het goede voer.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 22:19

Ik zal eens bij de DA langsgaan.

Ik heb nu wat meer opgezocht over Applaws, en ik denk dat dat toch wel voer is wat het meeste aan mijn voorwaarden voldoet. Applaws it is dus. Daarnaast zijn we omgerekend maar 1 euro meer per maand per kat kwijt dan aldi-brokjes (9 euro voor Applaws, 8 voor aldibrokjes). Moet je nagaan B-)

Ik wil alleen nog natvoer bijvoeren voor het vocht, aangezien Luca volgens mij enorm weinig drinkt. Nu dus nog een goedkoop natvoer vinden wat niet te veel prut heeft. Ik vind Applaws dan wel erg duur.

@xoranlover, hoeveel gram brokjes geef jij dan per dag als jij ook nog natvoer bijvoert?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 22:36

Ik kan je echt NIET helpen met voer keuze al ben ik het echt wel met je eens dat er veel vlees en weinig graan in moet zitten. Maaaaaar je had het over blikvoer voor vocht, ik heb een kat met blaas/nier problemen gehad en die weigerde op alle manieren haar dieetvoer te eten en toen kwam de dierenarts ermee dat we zakjes vlees voer moesten halen, die 1 per dag geven en dat met een heel klein beetje heet water aan te maken( dat alle saus/gelei opgelost is). Dan krijgen ze een soort bouillon dat schijnen ze lekker te vinden en dan drinken ze gelijk ook meer.. Misschien heb je er iets aan. Succes

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 22:37

Dat is inderdaad een idee voor katten die echt problemen hebben.

Zelf denk ik dat Luca dat op zo'n manier niet nodig heeft, hij is gewoon gezond maar een goed idee is het wel :)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:17

Ik heb almo natvoer en brokken applaws

Ik wil evt wel een aantal brokken en een blikje op de post doen?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 09:31

Ik zou dan niet zozeer natvoer erbij geven, maar kvv. Veel gezonder en ook heel rijk aan vocht.
Kvv's kun je afwisselen. Ben je een keer vergeten wat te halen kun je Smuldier Kip in de supermarkt kopen.
Verder vind ik Alaska en Tinlo goede merken kvv. Wel wat duurder, maar krijg je ook terug in kwaliteit.
Een kilo kvv kost rond de 4 euro. Mijn volwassen kat doet 8 dagen met een kilo, maar krijgt er ook geen brok bij.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 16:19

Kvv heb ik ook al aam gedacht en opgezocht, evenals Barf. Moet mijn vriend overhalen dat t gezond en niet duur is, maar daarnaast weet ik ook niet of wij genoeg vriezerruimte hebben, zelfs al voor 1 zo'n worst. Kleim vriesvakje :')

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 19:56

Nachtlampje schreef:
Ik zal eens bij de DA langsgaan.

Ik heb nu wat meer opgezocht over Applaws, en ik denk dat dat toch wel voer is wat het meeste aan mijn voorwaarden voldoet. Applaws it is dus. Daarnaast zijn we omgerekend maar 1 euro meer per maand per kat kwijt dan aldi-brokjes (9 euro voor Applaws, 8 voor aldibrokjes). Moet je nagaan B-)

Ik wil alleen nog natvoer bijvoeren voor het vocht, aangezien Luca volgens mij enorm weinig drinkt. Nu dus nog een goedkoop natvoer vinden wat niet te veel prut heeft. Ik vind Applaws dan wel erg duur.

@xoranlover, hoeveel gram brokjes geef jij dan per dag als jij ook nog natvoer bijvoert?

Ze krijgen 50 gram brok en 70 gram vlees per dag. Vlees verspreid over 2 dagen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 07:23

Nachtlampje schreef:
Kvv heb ik ook al aam gedacht en opgezocht, evenals Barf. Moet mijn vriend overhalen dat t gezond en niet duur is, maar daarnaast weet ik ook niet of wij genoeg vriezerruimte hebben, zelfs al voor 1 zo'n worst. Kleim vriesvakje :')

Ik weet niet hoe vaak jullie boodschappen doen, maar dan is Smuldier wel een uitkomst voor jullie. Ongeveer 3 dagen houdbaar in de koelkast en Smuldier Kip kost 45cent/400 gram. (Al verschilt het per supermarkt) Moet je 2x per week boodschappen doen en dan kom je wel uit.
Als je allebei de katten 100g per dag geeft, doe je 2 dagen met een pakje. Dus je kunt 2 pakjes per keer kopen en hoef je niet eens de vriezer te gebruiken!