Wat moet ik doen met deze Glaswelz (vis)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AnimalFriend

Wat moet ik doen met deze Glaswelz (vis)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 16:32

Hoi!
In mijn aquarium zit onder andere een school glaswelzen (ik heb er vijf). Ik weet dat Glaswelzen heel erg schuw zijn en ik zie er overdag ook meestal één ...
Nu heb ik al drie keer gezien dat er één van de Glaswelzen (ik vermoed steeds de zelfde) gewoon op de water oppervlakte ligt te drijven of anders ligt hij op een blaadje van een plant maar dan beweegt hij niet.... Maar als ik hem er dan wil uithalen omdat ik denk dat hij dood is dan schiet ie weg als ik hem aanraak met mijn netje.
Ik ben nu dus bang dat die ene vis heel erg ziek is. Maar is het dan verstandig om hem er uit te halen en hem door de WC te spoelen (ja ik weet het, heel zielig vind ik ook hoor!!), want ik wil liever dat er één vis dood gaat dan dat ineens al mijn Glaswelzen en misschien wel andere vissen dood zijn.
Hoe denken jullie er over?
Groetjes!

Telpeva
Moderator Algemeen

Re: Wat moet ik doen met deze Glaswelz (vis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:40

Allereerst, er zijn vriendelijkere manieren om een vis te doden. Mocht je dat willen, dan zou ik dat eerst verder onderzoeken. Hoe lang heb je ze, en heb je apart zetten en medicatie al geprobeerd? misschien is hij nog best te redden.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 17:03

Afbeelding

Is het zo'n vis?

Dat zijn brakwater vissen zover ik weet... Dat zou kunnen verklaren waarom het zo slecht gaat met hem.

AnimalFriend

Re: Wat moet ik doen met deze Glaswelz (vis)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 17:51

Ja het is zo'n vis!
Ik had eerlijk gezegd nog niet aan apart zetten gedacht :( ... Ik heb ze nog niet lang, ik denk twee tot drie maanden.
Kan je me uitleggen wat medicatie is?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 18:22

Medicatie als in, medicijnen voor vissen :) er zijn verschillende op de markt, de betere dierenwinkels hebben het meestal wel in huis.

Voor vissen kan je niet echt langs een dierenarts, en medicijnen voor vissen zijn zo in de winkel te koop, het is aan jezelf om erachter te komen wat er precies mis is met de vis, en wat je daar aan zou kunnen doen.

Vaak is er niet echt sprake van ziekte, maar door zwakte omdat het aquarium niet helemaal optimaal draait.
Dingen die je voor jezelf kan nagaan om deze problemen op te sporen, zijn bijvoorbeeld:
- Hoe groot is het aquarium, is het groot genoeg voor deze vis soort?
- Zitten er mogelijk te veel vissen in het aquarium?
- Hebben de vissen stress? (of: heeft deze ene vis stress)
- Is er genoeg lucht in het water? (is luchtpomp aanwezig? draait die dag en nacht? is de luchtpomp groot genoeg voor de grootte van het aquarium?)
- Werkt je verwarmingselement nog naar behoren, is er mogelijk iets mis met de temperatuur? Wat is de ideale temperatuur voor deze vissoort? Wat is de huidige temperatuur in de bak?
- Werkt je filter naar behoren, wanneer is deze voor het laatst schoon gemaakt, en waarmee is hij schoon gemaakt?
- Hoe vaak ververs je water, en hoe veel water ververs je per keer? is dit voldoende, te veel of te weinig?
- Zijn er chemicalien in het water terecht gekomen, schoonmaakmiddelen bijvoorbeeld?

Voor geval je een kit hebt om je water waardes te testen: doe alle testen uitvoeren, en kijk of de resultaten acceptabel zijn voor de vissoort. Als je zelf geen kit hebt (vrij prijzig), kan je soms bij een dierenwinkel of tuincentrum je water laten testen, waarna deze mensen je ook advies kunnen geven.
Kleine uitleg over waterwaardes: water is water, maar er zitten allerlei 'ingredienten' in, allemaal onderdelen. Wanneer er bijvoorbeeld een luchtpompje in je aquarium zit, dan is de lucht waarde in het water hoger dan in water waar geen luchtpompje in staat. Vissen poepen ook in het water, hierdoor vervuilt het water. Dit is niet altijd zichtbaar, maar ook de hoeveelheid afvalstoffen zijn te meten in zo'n kit. Vissen die in een te vies aquarium wonen, kunnen daar ziek van worden en er aan dood gaan, ook al lijkt het water schoon. Dit zijn enkele voorbeelden, er zijn nog meer waterwaardes maar bij deze 2 waterwaardes gaat het vaak fout.

Waar je verder nog naar zou kunnen kijken, zijn ziektes:
- Is de vis gewond?
- Hoe gedragen de andere vissen zich, gedragen ze zich zoals ze zich moeten gedragen of zijn ze ook wat trager?
- Groeit er pluis op de vis?
- Hangt er iets aan de vis? (daarmee doel ik op een parasiet, een beestje dat aan de vis vast zit, niet op poep)
- Zijn er verkleuringen zichtbaar op de vis? is de kleur veranderd, zijn er witte stippen ontstaan, zijn de vinnen aan de uiteinden zwart geworden?

Dit zijn doorgaans dingen waar ik zelf direct op controleer zodra ik het vermoeden heb dat er iemand ziek is. Om een visje apart te zetten hoef je trouwens ook niet altijd per se een extra aquarium er bij te zetten, als ik er zelf eentje apart wil zetten vanwege ziekte dan stop ik de vis in een plastic bakje (bakje gewoon vullen met het aquarium water) en dat bakje laat ik dan drijven in het aquarium. Zo krijgt de vis het niet koud, want het water in zijn prive zwembad blijft dezelfde temperatuur aanhouden als de rest van het aquarium.

Zo pff hele lap tekst. Mocht je het niet durven of eng vinden om nu zelf aan de slag te gaan met dokteren, dan zou ik je willen aanraden om een volwassene te vragen om jou hierbij te helpen, voor iemand van jouw leeftijd is het misschien erg lastig. Vaak kan je bij aquariumspeciaalzaken ook terecht met vragen, en kunnen ze je helpen wanneer je problemen hebt. Veel sterkte met je visjes.