pensionado heeft pijn maar verdraagt pijnstillers niet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

swaatje

pensionado heeft pijn maar verdraagt pijnstillers niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 11:13

Hey hallo,

Onze Max (kruising malamutexduitse herder) van 15 is tussen kerst en oud en nieuw door zn rug gegaa. Hele poos pijnstillers gebruikt wat enkel frustratie en maag problemen opleverde. Nu op verzoek van da gestopt met pijnstillers. Het lijkt wel redelijk te gaan met hem maar toch....

Als baasje herken je wanneer je hond pijn heeft. Soms staat max te draaien en te hijgen... ik zie aan hem dat hij zijn draai niet vind en pijn heeft. Ook zakt hij vaak door zn achterpoten....

Pfff, wat hebben we nog in de truckendoos volgens jullie?

biancatjuh27

Re: pensionado heeft pijn maar verdraagt pijnstillers niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:16

Wat zegt de dierenarts wat jullie nog kunnen doen?

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:17

Eerlijk is eerlijk... Vind je het eerlijk tegenover je beestje om hem nog zo verder te laten lijden als je merkt dat hij zoveel pijn heeft en niet beter wordt? Zelfs als pijnstillers wel zouden werken, je kan hem toch moeilijk de rest van z'n leven op pijnstillers zetten... Heb je al eens aan je DA gevraagd wat er evt nog opties zijn?

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:18

Jeetje, wat naar om te lezen.
Ik denk dat je al wel weet wat de volgende stap is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:19

Ik denk dat het enige wat je dan nog in de truckendoos hebt, euthenasie is.. Niet het leukste, en het meest definitieve wat je kan hebben, maar als pijnstillers niet meer kunnen, kan je hem ook niet zo door blijven slepen.. :(

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:20

Hier ook een hond die helaas niet reageert op pijnstillers van de DA waardoor ze duidelijk pijn had en bleef houden van ellende ben ik haar gewoon paracetamol gaan geven en die werken perfect nu krijgt ze dus 2x per dag een halve paracetamol van 500mg en dat gaat goed nadeel is honden zijn heel gevoelig voor een overdosis paracetamol dus het is heel erg oppassen.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:27

Beestje is 15, heeft pijn en wordt wss niet meer beter. TS, ik weet dat het moeilijk is, maar ik denk eigenlijk ook dat de keuze duidelijk is. Soms moet je de truckendoos gewoon laten voor wat het is, in het belang van je dier.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:28

Monica72 schreef:
Hier ook een hond die helaas niet reageert op pijnstillers van de DA waardoor ze duidelijk pijn had en bleef houden van ellende ben ik haar gewoon paracetamol gaan geven en die werken perfect nu krijgt ze dus 2x per dag een halve paracetamol van 500mg en dat gaat goed nadeel is honden zijn heel gevoelig voor een overdosis paracetamol dus het is heel erg oppassen.

Wauw dat vind ik toch wel erg bijzonder om te lezen!!

Het is niet leuk maar ik denk dat je je moet bedenken hoe het voor hem is. voor ons is het altijd vreselijk wij blijven achter met het gemis, maar zo'n beestje wat er op vertrouwd dat jij voor hem zorgt, van hem houd, en voor hem kiest...... ik zou voor euthenasie kiezen

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:34

Heel bijzonder, zeker omdat het door elke dierenarts zal worden afgeraden :n
Het werkt ook maar heel kort, dus veel baat heeft het dier er sowieso niet bij.

Denk dat er ook maar één manier is om je vriendje daadwerkelijk te helpen, hoe hard het voor jezelf ook is :(:)

biancatjuh27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:37

Daarom vraag ik mij ook af wat de dierenarts gezegd heeft, TS zegt zelf dat ze op aanraden van de dierenarts gestopt zijn met de pijnstillers maar het lijkt mij dat de da een andere optie aandraagt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:40

Metacam en rymadil geven vaak bijwerkingen.
Vraag eens aan de DA wat die van een andere pijnstiller vindt, die van mij heeft het jaren goed gedaan op tramadol.
Is de schade niet meer te genezen in zijn rug?

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:41

Helemaal eens met Shirley. Er is een reden dat je van de DA geen paracetamol krijgt voor je hond...

En TS: ik zou in jouw geval overleggen met je DA, die kan de situatie beter inschatten dan wij. Ben je nog terug geweest na het stoppen met de pijnstillers?

Ooit moet je afscheid nemen en ik denk dat dat niet lang meer zal duren, maar ook voor je eigen gemoedsrust zou ik aan de DA vragen wat de mogelijkheden nog zijn. Dan weet je in elk geval zeker dat je alles geprobeerd hebt voordat je beslissingen neemt die je niet terug kunt draaien. Sterkte met dit dilemma.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:44

Foaly schreef:
Beestje is 15, heeft pijn en wordt wss niet meer beter. TS, ik weet dat het moeilijk is, maar ik denk eigenlijk ook dat de keuze duidelijk is. Soms moet je de truckendoos gewoon laten voor wat het is, in het belang van je dier.

Dat is nou precies wat ik wilde zeggen. Je hond heeff geen enkel besef van de dagen die nog gaan komen, maar wel van de dag van vandaag mét een hoop pijn. Jij kan wel enig toekomstperspectief genereren, en hee, is die hond met pijn daar nou een mooi stukje van? Missen doe je je hond toch wel als hij overlijdt, daarvoor hoeft 'ie niet eerst vanzelf voor dood te gaan...

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:53

Wat voor soort pijnstillers kreeg je hond? Er is namelijk nog zo veel meer naast metacam/novacam en rimadyl. Tramadol werd hier al genoemd, maar ook trocoxil of previcox.
Maar helaas hebben ze inderdaad niet het eeuwige leven en is t een afweging of je hond dit allemaal nog wel moet laten ondergaan..

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:53

Wow....heb net even in je profiel gekeken en zag de foto van jouw en Max........
Ik kan mij heel goed voorstellen dat het je ontzettend veel pijn doet om misschien afscheid te moeten gaan nemen.
Wat een prachtige hond....die nu dus al 15 jaar heeft mogen worden.
Probeer troost te zoeken door te denken aan de mooie jaren met hem en ik denk dat je de goede beslissing gaat nemen voor Max.
Heel veel sterkte Y;(

Foundtheone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 11:59

Hij is 15, en heeft een mooi leven gehad. Hoe moeilijk het ook is (wij hebben onze 12,5 jarige hond laten inslapen, hij was nog heel helder in de kop maar het lichaam wou niet meer) ik zou hem laten inslapen. De hond kan niet denken, als ik pijnstillers krijg dan wordt het beter. Ik wens je sterkte met je beslissingen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:09

Er is meer als alleen pijnstillers. Hier een hond die een paar jaar terug door rugproblemen amper kon lopen, die hebben we vanaf de pijnstillers om gesteld op homeopathisch (Zeel en traumeel). Sindsdien geen problemen meer met de rug. Hij heeft nu problemen met de voorpoten waardoor hij als hij erg gek gedaan heeft af en toe 3 dagen Rimadyl of Previcox krijgt en Traumeel en Zeel gespoten en dan gaat het prima. Wel krijgt hij maagbeschemers enz bij de rimadyl want hij verdraag dat ook niet. Daarmee gaat het prima maar als een hond niet meer zonder pijnstillers kan zou het voor mij over zijn. Dat geeft teveel bijwerkingen.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:36

Wat is max een schitterende hond.

Ik denk dat je trukkendoos op is. Hij is 15, pijnstillers helpen niet meer, dan is er maar 1 eerlijke keuze voor hem. Het is hard en het is moeilijk, maar houden van betekend ook een dier niet nodeloos te laten lijden.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:44

Ik heb er zeker geen verstand van en misschien zeg ik wel iets heel stoms, in dat geval, vergeet mijn post. Maar de hond is door zijn rug gegaan, dat is iets anders als een blijvende blessure toch? Hij is niet chronisch geblesseerd? Door je rug gaan kan dat niet genezen net als bij mensen door rust te nemen (en pijnstillers dan, maar dat in dit geval niet werkt)....
Als hij nou zijn poot gebroken had, had ik ook gelijk gezegd laat hem inslapen, maar door je rug gaan, kan wel gewoon herstellen lijkt me? Hij heeft wel zijn leeftijd tegen inderdaad..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:46

itsmi schreef:
Ik heb er zeker geen verstand van en misschien zeg ik wel iets heel stoms, in dat geval, vergeet mijn post. Maar de hond is door zijn rug gegaan, dat is iets anders als een blijvende blessure toch? Hij is niet chronisch geblesseerd? Door je rug gaan kan dat niet genezen net als bij mensen door rust te nemen (en pijnstillers dan, maar dat in dit geval niet werkt)....
Als hij nou zijn poot gebroken had, had ik ook gelijk gezegd laat hem inslapen, maar door je rug gaan, kan wel gewoon herstellen lijkt me? Hij heeft wel zijn leeftijd tegen inderdaad..

Een hond kan je echter niet uitleggen dat het over 2 weken misschien (!) wel beter voelt. Plus dat een hond zijn lijf anders gebruikt dan een mens, en met kerst en oud en nieuw door z'n rug gaan en nu nog zoveel last ervan ondervinden.. Als het een mens was geweest was het misschien niet ingeslapen geweest maar was er wel met klem verteld dat iemand toch écht even naar het ziekenhuis zou moeten..

Het duurt al maanden, de vraag is, hoe lang kijk je zoiets dan nog aan?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 12:54

@Itsmi: zo kijk ik er ook tegenaan. Waarom willen veel bokkers er toch direct een eind aan maken als een oud dier ouderdomsklachten en wat pijn krijgt? Ok, zoals mensen dood moeten gaan, wil ik mijn dieren voor behoeden, maar de laatste therapie is euthanasie. Niet de eerste waar je denkt, en dat gevoel krijg ik regelmatig op bokt.

Max heeft NU pijnstillers nodig. Is dan weliswaar al 15 en verdraagt deze pijnstiller niet, maar er zijn zoveel verschillende. Ook die je spuiten kunt. Max heeft een da nodig met kennis van zaken en de wil om hem nog een fijne tijd te geven.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:04

Marion71 schreef:
@Itsmi: zo kijk ik er ook tegenaan. Waarom willen veel bokkers er toch direct een eind aan maken als een oud dier ouderdomsklachten en wat pijn krijgt?.

Omdat veel mensen bang zijn voor pijn en beperkingen.

Helaas kan ik je niet helpen ts

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:06

Denk eerder dat veel mensen (terecht) bang zijn meer naar zichzelf dan naar hun dier te kijken.

Niemand wil dat zijn/haar hond lijdt en met inslapen zijn er meer gevallen van te laat, dan te vroeg -O-

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:07

itsmi schreef:

Dat kun je niet direct zeggen want dat blijkt niet uit de openingspost. Wie weet is er wel meer aan de hand dan enkel pijnlijke spieren.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:10

Het is niet iets wat maar even is.....
ik ben het met je eens dat je niet omdat een dier oud is je niet naar een remedie moet zoeken, misschien gaat hij nog wel 2 jaar goed door het leven.
Maar in dit geval gaat het om een blessure van voor oud en nieuw, dat is toch wel al een hele poos op pijnstillers die nu dus niet meer aan slaan/geaccepteerd worden door het lijf, maar blijkbaar wel nog nodig zijn. al helemaal voor een ouder dier.
na 4 maanden moet je dan toch gaan bedenken dat het lieve beest dat waarschijnlijk niet meer pijnloos of zonder medicijnen kan leven, rust verdient.
Natuurlijk moet dit in overleg met de dierenarts over een eventuele diagnose/levenverwachting.
maar met een leeftijd van 15 is dat vaak iets wat we niet willen horen.
oudere dieren hebben gewoon meer moeite met medicatie.

overgins ben ik zo schandaling geweest om de TS niet heel veel sterkte te wensen. SORRY TS