Epilepsie hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

crystal1

Epilepsie hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 18:23

Hoi hoi,

Ik ben eens benieuwd of hier hondeneigenaren zijn met een hond met epilepsie.
Onze Amerikaanse stafford van nu bijna 3 jaar heeft het nu sinds vorig jaar.
Het blijkt "klassieke epilepsie" te zijn, dus alleen te onderdrukken met medicijnen.
Het was laatst heel heftig een grote aanval van wel een uur lang , (steeds aanvallen achter elkaar) toen hebben we hem met spoed naar de dierenkliniek gebracht. En heeft daar een nachtje doorgebracht.
Nu gaat het heel goed, toevallig laatst nog een klein aanvalletje. Maar helaas zal dat altijd kunnen gebeuren.

Ik ben benieuwd naar jullie verhalen en hoe jullie er mee omgaan.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 18:26

Ja ik meld me! Wij hebben een friese stabij die last heeft van epilepsie. Hij heeft het gelukkig niet zo ernstig dat hij aan de tabletten moet.

Laatste tijd gaat het heeel goed. Hij heeft al paar maand geen aanval gehad. *even afkloppen

crystal1

Re: Epilepsie hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 18:28

Oké gelukkig! Krijgt hij het maar een paar x op een jaar? En dan niet zo heftig?

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 18:29

Onze hond (3 wekwn geleden in moeten laten slapen) had ook epelepsie. Vanaf een jaar ongeveer. Heeft na veel onderzoeken en heen en weer gedoe met medicatie er de laatste jaren geen aanvallen meer gehad. Voor medicatie was het bijna dagelijks een zware aanval.Maar t was wel echt een aanslag op zn lijf. Laatste jaar slechter gaan zien, slechter horen, onwijs angstig geworden.
Laatst bijgewerkt door desi92 op 20-04-14 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 18:29

de hond van mijn vriendin had dat ook,sinds ze hem niet meer laat enten nooit meer een aanval gehad.

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 18:33

@desi92 ahh wat zonde! Dagelijks een zware aanval is wel heel heftig.
Is de epilepsie hem uiteindelijk fataal geworden ondanks hij er de laatste jaren geen last van had?

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 18:35

Ik heb vaker gehoord dat er een link is tussen enten en epilepsie. (Hond die ik ken had aanvallen op middelbare leeftijd. Geen entingen meer, nooit meer een aanval gehad, is nu 12) Is het onderzoeken/afwegen waard...

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 18:36

Hmmm ja wie weet, kan het eens overleggen met de dierenarts.

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 18:36

Wij hebben een labrador gehad die epilepsie had, ook alleen te onderdrukken met medicijnen.
Uiteindelijk had hij aanvallen van anderhalf uur lang, de medicijnen hielpen steeds minder.
Toen hebben we ervoor gekozen hem in te laten slapen, hij is maar 3 jaar geworden...

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 18:37

crystal1 schreef:
@desi92 ahh wat zonde! Dagelijks een zware aanval is wel heel heftig.
Is de epilepsie hem uiteindelijk fataal geworden ondanks hij er de laatste jaren geen last van had?

Nee, hij had een maagtumor.

Onze hond werd trouwens niet geënt ;)

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 18:39

__Lauraa schreef:
Wij hebben een labrador gehad die epilepsie had, ook alleen te onderdrukken met medicijnen.
Uiteindelijk had hij aanvallen van anderhalf uur lang, de medicijnen hielpen steeds minder.
Toen hebben we ervoor gekozen hem in te laten slapen, hij is maar 3 jaar geworden...

Wat vreselijk moet dat geweest zijn:(
Ik hoop dat het bij onze hond nooit zo ver komt.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 18:53

crystal1 schreef:
Oké gelukkig! Krijgt hij het maar een paar x op een jaar? En dan niet zo heftig?

Valt mee hij ligt wel flink te stuiptrekken maar daar blijft het wel bij. We hebben wel standaard spierontspanners in huis.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 18:55

Mijn jack russel van bijna 13 heeft veel aanvallen.
Helaas soms wel drie op een dag.
Sinds twee maanden krijgt hij nu medicijnen en eindelijk lijkt het nu wat beter te gaan

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 18:57

Ik heb een bordeauxdog gehad met een ernstige nierziekte. Doordat zijn nieren stil lagen vergiftigde hij zichzelf en daardoor kreeg hij epilepsie aanvallen. Een hele heftige tijd en periode |( hij is maar 1 jaar en 2 maanden mogen worden.

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 18:58

Spierontspanners doen niks bij onze hond, hij is ook ruim 45 kilo.
Wat voor medicijnen krijgen die van jullie?
Die van ons krijg phenoral.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 07:18

Die van mij ook...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 07:22

Ik heb geen hond met epilepsie,wel een kat. Die krijgt al jaren fenobarbital en dat gaat vrij goed,een enkele keer piept er nog weleens een aanval tussendoor.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 09:40

Naast enten, zijn E-stoffen ook een boosdoener bij epilepsie.
Ik weet niet wat je nu voor brok geeft, maar ik zou dus een brok (of rauw vlees) geven zonder kunstmatige kleur-, geur-, smaakstoffen en conserveermiddelen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 09:59

love_Soraya schreef:
Ik heb een bordeauxdog gehad met een ernstige nierziekte. Doordat zijn nieren stil lagen vergiftigde hij zichzelf en daardoor kreeg hij epilepsie aanvallen. Een hele heftige tijd en periode |( hij is maar 1 jaar en 2 maanden mogen worden.

ohh,wat erg |( |( ik ben er al ziek van als ik mijn hond van 13 moet laten inslapen...maar dit is nog veel erger |(

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 10:01

We geven al een goede natuurlijke brok.
Wat ik nu wel weet is dat ze geen zout mogen krijgen.
Die van ons krijgt niks anders dan zijn brokken.
Maar sommige mensen geven hun honden bijvoorbeeld een stukje kaas of iets kan de medicijnen afbreken.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 10:01

Wij hadden een rottweiler x duitse herder en een bordeaux dog. Beide op vroege leeftijd (5 jaar) overleden door epilepsie. Eerst kregen ze 1 aanval in het jaar, daarna half jaar, daarna maand en toen opeens 15 op 1 dag. Ze hadden er wel medicijnen voor maar het werd zo heftig dat die niet meer hielpen. Toen besloten om ze in te laten slapen. :(

De rottweiler is in 2010 overleden en de bordeaux dog 2013.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 10:08

Onze kruising labrador viszla is bijna 10 en heeft het ook. Als hij een aanval heeft gehad moet ie rustig doen en krijgt een heel klein beetje eten na een tijdje.
Bij een aanval geven we hem een soort spuitje en voor de rest krijgt hij 2 keer per dag medicijnen.
Hij heeft de laatste jaren amper aanvallen dus daar zijn we heel blij mee :)

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 10:12

Onze kaninchen teckel van inmiddels 5 jaar oud heeft ook last van epileptische aanvallen. Het is zo zielig.. hij overstrekt zichzelf en ligt helemaal te trillen. En daarna zo snel mogelijk naar buiten omdat hij anders zn plas laat lopen..

Moet zeggen dat het de ene periode erger is als de andere periode. Wij timen wel altijd hoelang de aanval duurt. Mocht het te lang duren dan krijgt hij een of ander medicijn om eruit te komen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 10:15

crystal1 schreef:
We geven al een goede natuurlijke brok.
Wat ik nu wel weet is dat ze geen zout mogen krijgen.
Die van ons krijgt niks anders dan zijn brokken.
Maar sommige mensen geven hun honden bijvoorbeeld een stukje kaas of iets kan de medicijnen afbreken.

Wat voor brok geef je? Al gekeken of er in de brok zelf geen zout zit? (Zit in bijna alle brokken namelijk wel)

Lida3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 10:18

Hier ervaring let vooral op de voeding, niet meer enten laat hem titteren onze hond had 1 x in de 7 weken aanvallen, daarna ben ik mij in div. dingen zoals enten en voeding gaan verdiepen en o.m.g had ik alles maar eerder geweten, maar ja achteraf. Hij kreeg ook fenobarbital, en later epitard.