Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sizzle schreef:Een kalf drinkt de hele dag, melken gaat maar 2x per dag dus dan loopt het met de tijd terug.
Sizzle schreef:Een kalf drinkt de hele dag, melken gaat maar 2x per dag dus dan loopt het met de tijd terug.
tamary schreef:Geit kan je inderdaad veel makkelijker doormelken en door de andere manier van melk produceren is 1x per dag melken ook mogelijk. Zelf zou ik als particulier voor een geit kiezen als ik een melk dier zou willen. 2 koeien (kuddedieren en stress is slecht voor de melk) kosten nl fors meer ruimte en voer dan 2 geiten. Plus sloten melk waar je echt wat mee moet. Melkvee zit op iets van 40+Liter per dag (of zelfs melkbeurt?) Je hobbyvee zal op de helft zitten? maar dan nog is dat veel. Waarschijnlijk melk je met de hand ivm kosten machine en dat is behoorlijk zwaar als er zoveel uit moet. Geit geeft stuk minder al krijg je naar wat ik hoor 1,5-2x zoveel kaas uit een liter geitenmelk als een liter koeienmelk.
Heb weer veel bijgeleerd. Ik speel wel eens met de gedachte twee melkgeiten/koeien aan te schaffen; of beter gezegd een geit/een koe met jong. (vrouwelijk jonkie) Of het er ooit echt van komt, is nog zeer de vraag want er zitten natuurlijk haken en ogen aan, zoals het dagelijks melken.(probleempje dus als je weg moet, al is daar vast een mouw aan te passen)