hoelang geeft een koe melk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

hoelang geeft een koe melk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 15:20

In de regel krijgt een koe (of geit) elk jaar een kalf om de melkproductie optimaal te houden.
Maar stel dat je een koe (of geit) zou blijven melken na de geboorte van een jonkie zonder dat er in de daaropvolgende jaren nieuwe baby's komen ... hoe lang geeft zo'n koe (of geit) dan melk?

Ik bedoel... er zijn dames die kinderen borstvoeding geven totdat ze een jaar of drie zijn en je ziet ook merries vaak nog enorm lang met melk in de uier lopen; vooral als de uier wordt gestimuleerd.

Hoe zit dat dus met koe of geit?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 15:23

Volgens mij geven ze een jaar melk als je ze melkt en als ze daarna geen kalf krijgen, stopt ook de melkproductie.
Melkveebedrijven laten de koeien elk jaar dekken en dat is niet voor niks.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 20-04-14 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 15:24

Koeien blijven melk geven als je ze blijft melken, maar de hoeveelheid wordt wel steeds minder.

benangelique

Re: hoelang geeft een koe melk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 16:07

Bij mensen blijft het aangemaakt worden zolang er vraag is. Als er veel vraag is, is er veel melk. Is er minder vraag, dan loopt de hoeveelheid terug.
Lijkt me dat dat bij alle zoogdieren zo werkt?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 16:12

De koe geeft melk zolang je haar blijft melken, maar de hoeveelheid en kwaliteit loopt wel terug na zo'n tien maanden, daarom worden ze dan opnieuw gedekt,

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 16:13

Idd, melken of zogen stimuleert de productie, dus zolang dat gedaan wordt, wordt er ook melk aangemaakt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 16:18

Een kalf drinkt de hele dag, melken gaat maar 2x per dag dus dan loopt het met de tijd terug.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 16:22

Sizzle schreef:
Een kalf drinkt de hele dag, melken gaat maar 2x per dag dus dan loopt het met de tijd terug.

Mag hopen dat hij ook wel eens slaapt of niet drinkt? }:0

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 16:25

Sizzle schreef:

Een kalf gaat na een tijdje ook steeds minder drinken en minder gras eten? Bij ons blijven de kalveren bij de moeder lopen en niet altijd gescheiden, maar geen idee wanneer het precies ophoudt met de melk.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 16:27

Sizzle schreef:

Dit is niet helemaal waar. Wij hebben op het bedrijf een melkrobot en elke koe wordt dagelijks gemiddeld 2/3x gemolken. Sommige zelfs nog vaker, maar dat beslissen de koeien natuurlijk zelf of ze vaker gaan als 3 keer.

TS, na een tijd neemt de productie inderdaad af. Hoe dat komt hebben bovenstaande bokkers duidelijk uitgelegd. :)

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 16:34

Geiten kun je wel veel langer door melken dan koeien. Een geit hoeft dat ook niet elk jaar een jonkie te krijgen, i.t.t. een koe :)

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 16:51

Maar ook bij mensen geldt dat kolven (het equivalent van door de mens melken van een koe), niet zo goed werkt als het kind dat drinkt en dat 'lang' voeden als je alleen kolft, lastiger is dan als een kind live drinkt.

Dus ik kan me voorstellen dat de melk dan bij een koe ook kan terug lopen als er geen kalf bij drinkt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 17:37

Oke, de melkproductie loopt dus wel terug (logisch ja, want de vraag wordt minder) maar er blijft wel melk komen, als er wordt gemolken. Enig idee hoe lang dat doorgaat? Zolang er gemolken wordt?

En een geit geeft nog langer melk, ook zonder jonkie?
Dat wist ik niet... dacht dat het gelijk stond.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 20:09

Een goed producerende geit kan je duurmelken (zo wordt melken zonder jong genoemd), vaak wel meerdere jaren. Sommige geitenhouders dekken hun geiten maar 1 a 2x, enkel voor vervanging (een geitlam krijgt 1.6 lammeren gemiddeld, een volwassen geit 2.2 geloof ik, helft is bok), omdat melkgeitbokjes niks waard zijn, vaak moet betaald worden om ze af te voeren. En dan worden sommige geiten toch 5+ jaar gemolken.

Koeien is dat veel minder bij, hoewel een goede Holsteinkoe het toch ook behoorlijk lang volhoudt. Op dit moment ligt de gemiddelde tussenkalftijd van een koe op ±423 dagen, met uitschieters over de 600 dagen. Ik verwacht dat je, mits je een goede melkkoe hebt, je zeker 2 tot 3 jaar kan melken. Vaak is het zo dat koeien die aan het einde van hun dracht komen sowieso minder melk gaan geven. Dit vertekent vaak. Overigens, geen droogstandsperiode is doormelken, dat is dus iets anders, mocht je willen gaan googlen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 20:26

Geit kan je inderdaad veel makkelijker doormelken en door de andere manier van melk produceren is 1x per dag melken ook mogelijk. Zelf zou ik als particulier voor een geit kiezen als ik een melk dier zou willen. 2 koeien (kuddedieren en stress is slecht voor de melk) kosten nl fors meer ruimte en voer dan 2 geiten. Plus sloten melk waar je echt wat mee moet. Melkvee zit op iets van 40+Liter per dag (of zelfs melkbeurt?) Je hobbyvee zal op de helft zitten? maar dan nog is dat veel. Waarschijnlijk melk je met de hand ivm kosten machine en dat is behoorlijk zwaar als er zoveel uit moet. Geit geeft stuk minder al krijg je naar wat ik hoor 1,5-2x zoveel kaas uit een liter geitenmelk als een liter koeienmelk.

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 20:33

tamary schreef:
Geit kan je inderdaad veel makkelijker doormelken en door de andere manier van melk produceren is 1x per dag melken ook mogelijk. Zelf zou ik als particulier voor een geit kiezen als ik een melk dier zou willen. 2 koeien (kuddedieren en stress is slecht voor de melk) kosten nl fors meer ruimte en voer dan 2 geiten. Plus sloten melk waar je echt wat mee moet. Melkvee zit op iets van 40+Liter per dag (of zelfs melkbeurt?) Je hobbyvee zal op de helft zitten? maar dan nog is dat veel. Waarschijnlijk melk je met de hand ivm kosten machine en dat is behoorlijk zwaar als er zoveel uit moet. Geit geeft stuk minder al krijg je naar wat ik hoor 1,5-2x zoveel kaas uit een liter geitenmelk als een liter koeienmelk.

maar koeien zijn er al super veel van, geit is bijzonderder. maar schaap nog bijzonderder. ik woon op een schapenmelkerij. loopt zeer goed qua kaas productie.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 20:36

Nou, melkkoeien zitten rond de 25L max (kan wel hoger zijn in de lactatiepiek) per dag als je ze niet te hard in het krachtvoer zet. Maar dat is alsnog flink veel als je het als gezin moet wegdrinken. Zelfs als je een belgisch blauwe op je koe zet en het kalf mee laat zuigen, houd je nog een flink aantal liters over (maar dan heb je ook lekker vriendelijk vlees erbij).

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 20:45

Een koe blijft ongeveer 2 tot 2,5 jaar melk geven als ze tussendoor geen kalf krijgt, maar dan praat je over hooguit 4 á 5 liter per dag. Je kunt de productie van een koe aardig lang aan de gang houden, door het idd te stimuleren (melken), maar ook door brokken te blijven voeren.
Koeien die niet worden drooggezet (om een kalf te krijgen) geven de volgende lactatie zo'n 800 liter minder melk, maar soms moet je in het belang van een koe kiezen, want je kan niet een koe droogzetten die nog 30 liter per dag melk geeft.
Wij hebben een koeienras dat zeer persistent is, dat betekent dat ze bijna de gehele lactatie dezelfde hoeveelheid melk geven en pas tegen de droogstand aan, wanneer ze geen brokken meer krijgen, gaan zakken in het aantal liters.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 20:53

Deze zitten extreem hoog dan (kwam ik laatst tegen, vandaar dat cijfer):
https://www.youtube.com/watch?v=dhP6r2grhGk
die geven gemiddeld 42L per dag.
Voor een particulier is een hele koe aan vlees nogal veel. Je moet aardig wat kunnen weggeven/wat kunnen regelen met de slager en dan nog mag er waarschijnlijk een vriezer bij. De vraag is en blijft wat is praktischer voor TS qua hoeveelheden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 21:08

Van een vleeskalf komt inderdaad aardig wat vlees. Ongeveer 170kg aan vlees bij een kalf van 8 tot 10 maanden als hij commercieel wordt opgefokt. Nou zal de slager waarschijnlijk een deel willen overnemen om de slachtkosten te dekken en zal het kalf waarschijnlijk lichter zijn dan een commercieel gefokt vleeskalf. Dat maakt dus wel uit. Maar goed, dan heb je het waarschijnlijk nog over ruim 100kg vlees, eens per jaar (de ene koe het ene jaar, de andere koe het andere jaar) en gemiddeld 25-30L melk (20-25 van de ene koe + 5L van de andere koe).

Op dit moment is de gemiddelde (gestandaardiseerde) melkproductie van 305 dagen zo'n 8000L, dus zo'n 26L. Biologisch melkvee zit rond de 7000L vaak, dus zo'n 23L. De overige 60 dagen staan ze dan droog (dus eigenlijk 22L en 19L als je het over het hele jaar uitrekent)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 18:49

wow wat veel deskundige antwoorden :) Heb weer veel bijgeleerd. Ik speel wel eens met de gedachte twee melkgeiten/koeien aan te schaffen; of beter gezegd een geit/een koe met jong. (vrouwelijk jonkie) Of het er ooit echt van komt, is nog zeer de vraag want er zitten natuurlijk haken en ogen aan, zoals het dagelijks melken.(probleempje dus als je weg moet, al is daar vast een mouw aan te passen)

Nu heb ik zelf een ernstig zwak voor geiten en is mijn jongste zoon op geitenmelk groot geworden omdat hij niets anders verdroeg, maar ik weet ook dat niet iedereen geitenmelk en kaas lekker vindt. Je moet er wel even aan wennen.

Maar een koe geeft dus duidelijk teveel melk. Ik drink het zelf eigenlijk nauwelijks; gebruik het vooral in de keuken. Mijn echtgenoot drinkt echter zeer veel melk.

Vlees is voor mij nog minder interessant omdat ik zelf geen vlees eet; mijn nog thuiswonende zoon slechts zeer sporadisch en mijn echtgenoot op dr.advies vooral wit vlees (gevogelte) en vis. Bovendien zou ik het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om een eigen dier te slachten.

Vandaar ook mijn vraag... als er een jonkie is, hoelang je dan kunt doormelken. Beperkt melk is genoeg, maar goed... uit de verhalen blijkt wel dat een melkkoe met jong geen optie is vanwege de toch grote hoeveelheid en de noodzaak na een paar jaar tot nieuw kalf

Geit lijkt interessanter. Enige probleem met de geit is dan weer de smaak met melk/kaas waar je aan moet wennen (nou ja, ik heb die dus erg lang gebruikt en heb dat probleem dus minder) en dat je een passende omheining nodig hebt en niet zoals twee koeien met de paarden aan wisselbegrazing kunt laten doen in dezelfde wei (heb de wei dus onderverdeeld)

Nu geloof ik niet dat er morgen twee geiten komen, maar ik gooi het idee toch ook niet weg. Blijf het leuk vinden; eigen melk. En plaats hebben we genoeg. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 18:57

Ik zou gewoon bij koeien goed kijken welk ras je neemt. Holsteins zijn er op gebouwd om veel melk te geven, maar je kan ook een iets meer vleesras nemen (ook al wil je geen vlees) zoals montbeliarde, brown swiss of jerseys. Die geven over het algemeen minder melk dan een holstein.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 18:59

Sterke smaak van de geitenmelk komt vaak door de aanwezigheid van een bok.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 19:20

De sterke smaak komt zover ik weet door een specifiek type eiwit dat in geitenmelk zit, niet door de aanwezigheid van een bok (dan zou het namelijk veel minder moeten zijn in de zomer).

Maar ik zou inderdaad gewoon voor 2 geitjes gaan dan. 2 witte melkgeiten leveren ongeveer 1.5-2L melk per dag (zo'n 500-800L per jaar per geit). Dat is ook veel makkelijker qua voeren, want vaak staan ze gewoon op hooi/stro + brok. In tegenstelling tot koeien waar een vaak veel specifieker dieet wordt gegeven. Ook kan je geiten op eenmaal daags melken houden zonder veel melkverlies, terwijl dat bij koeien veel lastiger gaat.

Een vleesras is niet handig qua koe, want die zijn zelden persistent (en dat is juist belangrijk als je niet jaarlijks een kalf wilt hebben). Jerseys en brown swiss zijn trouwens net zo melkkoe als holstein. Montbeliarde, blaarkop of Fleckvieh is meer dubbeldoelkoe.

Qua geiten zijn er een aantal mogelijkheden. Uiteraard de Nederlandse witte geit, maar ook de Togglenburger (wel kiezen voor één uit de melkveehouderij, niet de tentoonstellinglijn - geldt trouwens voor alle rassen), de Nederlandse bonte geit, Nubische geit en de (Franse) Alpinegeit.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 06:10

Smaak van geitenmelk is gewoon wat sterker. Geloof niet daar het met de bok te maken heeft. Ik vernam ergens dat geiten zich niet zo graag laten melken. Is dat ook bij jullie bekend ?