Konijn wil niet opgepakt worden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gowgirl

Konijn wil niet opgepakt worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 09:48

Onlangs heb ik een konijn uit de opvang gehaald als maatje voor mijn andere konijn.
Het is een lief konijn maar ik mag hem absoluut niet optillen.
Omdat ik ze buiten hou vind ik het echter wel belangrijk dat dit kan omdat ik hem toch zal
moeten verzorgen en controleren.
Heeft iemand nog goede tips voor mij of zou het voor hem dan beter zijn om "binnenkonijn" te worden
waar je geen ziektes hebt als myasis

Floor_x

Re: Konijn wil niet opgepakt worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:55

Mijn konijnen vinden het ook verschrikkelijk, maar als die in hun hok zitten en dan bovenin, dan kan ik ze wel pakken. Dan zijn ze wel bang, maar dat moet dan maar even, ik doe het 1x per maand ofzo even controleren :)

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:58

Controleren is natuurlijk erg belangrijk, maar zorg er ook voor dat de konijnen onbeperkt hooi hebben en niet te veel groen of teveel korrels. Dat blijven ze slank en hebben ze minder snel kans op diarree. Schone konijnen trekken vliegen minder aan :) verder weet ik helaas niks om het oppakken leuker te maken..

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:59

Geen enkel konijn vind het leuk om opgepakt te worden. Rustig benaderen en belonen als je hem heb opgepakt werkt vaak wel. Maar heb geduld en maak er geen strijd van dat werkt nl alleen maar averechts.
Dat je binnen geen ziektes kan krijgen is niet waar. Ook binnen komen muggen en vliegjes die de ziektes overbrengen.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:01

Geen enkel konijn vindt oppakken leuk. Ik zou niet om die reden ervoor kiezen om het konijn maar binnen te gaan houden. Want laten we wel wezen een konijn is buiten gewoon het beste af. Ik zou niet vaker van noodzakelijk is even oppakken en ook niet te lang. Controle of die diarree heeft kun je zo zien.

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 11:44

Bedankt voor de reacties, dan moet het maar zo, ze krijgen onbeperkt hooi en weinig korrels en een stukje wortel e.d. dus veel kans op diaree is er niet, maar toch....Dan spuit ik maar stiekem het spul tegen madenziekten op zijn kontje (want daar moet ik echt niet aan denken dat hij dat krijgt). Verder is hij lief, mag hem aaien en komt op schoot zitten.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 11:49

Hoe pak je hem op? Veel konijnen vinden handen onder hun buik/tussen de voorpootjes door namelijk helemaal niet fijn. Het simpelste pak je hem gewoon in zijn nekvel. Hand over de oren/het kopje laten glijden, dikste stuk achter de nek ter hoogste van de schouderbladen pakken en optillen. Gelijk met je andere hand de kont ondersteunen en zo kun je gelijk met die 1ne hand zijn achterpootjes wat spreiden om eventuele viezigheid te zien zitten. Altijd de kont en daarmee de rug ondersteunen, als ze gaan spartelen zonder dat je dat doet kunnen ze hun rug breken.
Als ie dan op schoot of je arm zit kun je hem even bekijken, of dat iemand anders laten doen terwijl jij hem vasthoudt. Daarnaast alles zo kort mogelijk houden, lekker aaien op de grond en ook wel eens zijn kopje en oortjes aaien zonder dat je hem op gaat pakken :j

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 13:29

Konijn idd niet met je hand onder z'n buikje oppakken, zo gaat hun instinct werken en vluchten ze omdat ze het gevoel hebben dat je een roofdier bent

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 13:46

Hier vinden mijn konijnen het ook niet leuk .
Gewoon rustig proberen te aaien en later proberen op te pakken.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 13:48

Mijn konijn vond het ook niet leuk.
Altijd nekvel gepakt, totdat ie te oud was en niet meer zo dik was.
Hebben gewoon opgepakt, op schoot wat lekkers gegeven en dan hok weer in.
Die van mij moest opgepakt worden als ie van hok naar gang/ren ging.

Overigens hadden wij een super tam konijntje, kon er alles mee.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 13:53

Dat geen enkel konijn oppakken leuk vind is niet waar hoor.. Wij hebben er hier een aantal gehad die het heerlijk vonden, eentje luisterde zelfs naar haar naam, kwam naar je toe rennen als ze je zag en als ze in de zomer los door de tuin liepen kwam ze gewoon hier naar binnen lopen door de deur opzoek naar ons :+

Maar nu hebben wij er ook eentje die écht niet opgepakt wil worden, die kun je het best aan haar nekvel pakken, dan een hand om haar buikje en tegen je aan houden dan word ze vanzelf weer rustiger :) (dus wel altijd ondersteunen, niet echt alleen maar aan het nekvel vasthouden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 18:38

DaisyDarling schreef:
Hoe pak je hem op? Veel konijnen vinden handen onder hun buik/tussen de voorpootjes door namelijk helemaal niet fijn. Het simpelste pak je hem gewoon in zijn nekvel. Hand over de oren/het kopje laten glijden, dikste stuk achter de nek ter hoogste van de schouderbladen pakken en optillen. Gelijk met je andere hand de kont ondersteunen en zo kun je gelijk met die 1ne hand zijn achterpootjes wat spreiden om eventuele viezigheid te zien zitten. Altijd de kont en daarmee de rug ondersteunen, als ze gaan spartelen zonder dat je dat doet kunnen ze hun rug breken.
Als ie dan op schoot of je arm zit kun je hem even bekijken, of dat iemand anders laten doen terwijl jij hem vasthoudt. Daarnaast alles zo kort mogelijk houden, lekker aaien op de grond en ook wel eens zijn kopje en oortjes aaien zonder dat je hem op gaat pakken :j

Zo pakt een roofdier het konijn ook op, dus leuk vinden ze het pakken bij de nekvel zekers niet.

Een konijn vind het oppakken gewoon niet leuk, punt. Totaal geen reden om zo'n beestje binnen te houden. Gewoon biks en hooi en voorzichtig met het starten met groenvoer.
En als ze een keer opgepakt moeten worden, dan zij het zo.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 18:53

Die van mij rent al weg zodra ze het in de gaten heeft.
Ze vinden het niet leuk, inderdaad met een middel 1 x in de 3 maanden behandelen tegen maden dan hoef je haar echt niet dagelijks te checken.
Mijn konijn heb ik maandag laten castreren en ik ben nu verplicht om iedere dag de wond te checken. Als ze me nu ziet aankomen begint ze al te grommen en ik zit onder de wondjes.
gelukkig is het maar tijdelijk binnenkort gewoon weer veel aandacht geven en niet meer optillen dan is ze dat alweer lang vergeten dat je haar die ene keer hebt opgetild.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 19:09

Mindim schreef:
DaisyDarling schreef:

Zo pakt een roofdier het konijn ook op, dus leuk vinden ze het pakken bij de nekvel zekers niet.

Een konijn vind het oppakken gewoon niet leuk, punt. Totaal geen reden om zo'n beestje binnen te houden. Gewoon biks en hooi en voorzichtig met het starten met groenvoer.
En als ze een keer opgepakt moeten worden, dan zij het zo.

Waar zeg ik leuk? ;)
"het simpelste", niet het "fijnste voor het konijn".
En ik ben gewoon voorstander van wel oppakken, kan altijd nodig zijn en het zou toch zonde zijn als je je konijntje dood laat gaan omdat hij 10 seconden oppakken rot vind :j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 19:12

:wow: :wow: :wow:

Konijn NIET, nee beter nog: NOOIT in het nekvel pakken. Dat doen roofdieren namelijk ook, en bovendien doet het ze pijn, moeder van jongen pakt ze ook niet bij het nekvel op en het nekvel is totaal niet gemaakt om een konijn aan op te pakken. Je gaat ook geen hond in het nekvel optillen. Alhoewel die nog wel door moeders daar worden gepakt als ze jong zijn.. Naast dat het voor konijnen dus ontzettend beangstigend is, doet het pijn, krijgen ze blauwe plekken, kunnen zelfs kneuzingen krijgen en bij bijvoorbeeld rexen kun je zo een pluk vacht los trekken. Het gevolg van in de nekvel pakken is dat konijnen zich helemaal gaan spannen, ze lijken misschien rustiger omdat ze niet trappen, maar dat komt omdat ze verstijven.

Ook niet onder de buik pakken, maar tussen de voorpoten en de kont ondersteun je.

Ik ken GEEN enkel konijn die op pakken leuk vindt, het ene konijn vind het minder ERG dan het andere konijn, maar ze houden er gewoon niet van. Dus doe het niet en laat ze in hun waarde. Ik heb al jaren konijnen en heb nog nooit eentje gehad met myasis. Dus gewoon niet op pakken als het niet noodzakelijk is. Van binnen zitten wordt ie niet vrolijker, van een vriendje of vriendinnetje wellicht wel.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 19:19

Dit probleem hebben heel veel mensen. Geen reden om hem binnen te halen. Pakte die van mij altijd in het nekvel, kon niet anders. Was een groep konijnen, niet handtam.

Oppakken om te controleren vind ik wat overdreven. Konijnen haten het oppakken, dus je kan ze beter gewoon goed observeren. Zie je ook alles hoor.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 19:24

Hier nooit handtamme konijnen gehad. Als iets nodig is van verzorging dan drijf ik ze de vervoersmand in wat ze heel makkelijk doen. Dan mee naar waar het nodig is en de kap van de mand af doen en ze bijv. op tafel zetten dan kan ik overal bij. Een normaal en gezond konijn gaat geen last krijgen van maden. Zeker niet als het verblijf elke dag goed schoon gemaakt/ gehouden wordt en het konijn zichzelf ook goed kan onderhouden. Heb het gelukkig!!! nog nooit mee gemaakt hier en al vele jaren konijnen.

Mijn konijnen gaan ook veel mee naar aai projecte nen ook daar worden ze bijna niet op getilt. Ze gaan met onderste bak van vervoersmand op tafel waar ze ook wat rond lopen op een anti slip kleed. Of ze gaan op een verrijdbare tafel of lopen gewoon gezellig los door de ruimte en komen zelf wel aandacht zoeken als ze willen.

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 19:49

Ik heb ook 2 konijnen uit de opvang die los buiten wonen. Geen van beiden maak je blij met een aai, laat staan met oppakken. Ze zijn gewoon gelukkig met elkaar :+: en wij baasjes zijn alleen goed genoeg om hun buikjes te vullen en huis op orde te houden :Y)
Maar met enige regelmaat zal het toch wel moeten idd, ik wil ook graag controleren of alles schoon en oké is 'aan de onderkant'.
Wat wij doen (misschien niet zo heel prettig) is ze een beetje in een hoek drijven en dan heel resoluut zijn met oppakken. En ik houd ze best stevig beet, want ben o zo bang dat ze uit m'n handen springen met alle gevolgen van dien. Bij één doe ik zelfs grote ovenwanten aan, want die kan gemeen bijten, dwars door je vel heen #)
Als ik ze eenmaal te pakken hebt en even in m'n schoot op hun rug leg om te kijken, worden ze juist heel rustig, net of ze in een soort trance zijn.
Dus proberen niet te aarzelen (deed ik in het begin ook telkens) want dan wordt het alleen maar lastig. Of misschien iemand vragen die het snel kan doen

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 20:26

Mallorka schreef:
Ik heb ook 2 konijnen uit de opvang die los buiten wonen. Geen van beiden maak je blij met een aai, laat staan met oppakken. Ze zijn gewoon gelukkig met elkaar :+: en wij baasjes zijn alleen goed genoeg om hun buikjes te vullen en huis op orde te houden :Y)
Maar met enige regelmaat zal het toch wel moeten idd, ik wil ook graag controleren of alles schoon en oké is 'aan de onderkant'.
Wat wij doen (misschien niet zo heel prettig) is ze een beetje in een hoek drijven en dan heel resoluut zijn met oppakken. En ik houd ze best stevig beet, want ben o zo bang dat ze uit m'n handen springen met alle gevolgen van dien. Bij één doe ik zelfs grote ovenwanten aan, want die kan gemeen bijten, dwars door je vel heen #)
Als ik ze eenmaal te pakken hebt en even in m'n schoot op hun rug leg om te kijken, worden ze juist heel rustig, net of ze in een soort trance zijn.
Dus proberen niet te aarzelen (deed ik in het begin ook telkens) want dan wordt het alleen maar lastig. Of misschien iemand vragen die het snel kan doen

Lees dit eens door...: http://levenmetdieren.blogspot.nl/2012/ ... e-rug.html

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 20:46

@saskiakefie
Wist ik. En ook wel dat konijn niet ontspannen is, maar wel 'rustig'. Voor mij de makkelijkste manier om bij m'n bijtgrage konijn te kijken of er geen klitten of viezigheid zit. Gelukkig hoeft dit niet dagelijks en 't is in een paar tellen bekeken.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 21:11

je schreef: worden ze heel rustig, dat is dus fout.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 21:22

Grappig dat iedereen zegt dat konijnen het oppakken niet leuk vinden, want hier loopt er eentje die het geweldig vindt :)) komt aanrennen als je aan komt lopen, en gaat op zijn achterpootjes staan om opgetild en geknuffeld te worden :+
Het andere konijntje houdt er minder van, en als ik haar voorzichtig onder de voorpootjes en kont wil pakken dan rent ze weg, dus ik pak haar altijd gewoon bij het nekvel, (eens in de paar maanden) en dan hup op de rug, blijft ze stil liggen.. tanden en nagels controleren, poeperd bekijken, en snel weer terug. En dan is er niks aan de hand, dan blijft ze ook zitten alsof er niks gebeurd is, dus ik geloof niet dat het ze pijn doet.

Mallorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 21:27

saskiakefie schreef:
je schreef: worden ze heel rustig, dat is dus fout.

Ja pfff *zucht* ik zal m'n woorden volgende keer 3x overlezen of ik geen 'fouten' opschrijf :roll:

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 21:34

Rustig betekent ook gewoon 'stil', zonder te bewegen..
Ik knip mijn konijn liever de nagels terwijl die op de rug ligt dan het risico te nemen dat ie tijdens het knippen een sprong maakt en ik een nagel uittrek. Dan maar even vervelend op de rug, veiligheid gaat voor :)

lotlot2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 22:45

Niet alle konijnen haten aaien/oppakken :)

Mijn vorige konijn ging zodra je hem achter z'n oortjes ging aaien liggen, ook op z'n buikje aaien vond hij heerlijk.
En zodra je hem oppakte (z'n poep en plas bleef altijd plakken aan z'n kontje dus maakte we het paar x per week schoon) ging hij zo liggen dat je goed bij z'n buikje kon.

Maar verder, je konijn niet oppakken als het niet nodig is