Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
verder weet ik helaas niks om het oppakken leuker te maken.. 

(dus wel altijd ondersteunen, niet echt alleen maar aan het nekvel vasthouden) DaisyDarling schreef:Hoe pak je hem op? Veel konijnen vinden handen onder hun buik/tussen de voorpootjes door namelijk helemaal niet fijn. Het simpelste pak je hem gewoon in zijn nekvel. Hand over de oren/het kopje laten glijden, dikste stuk achter de nek ter hoogste van de schouderbladen pakken en optillen. Gelijk met je andere hand de kont ondersteunen en zo kun je gelijk met die 1ne hand zijn achterpootjes wat spreiden om eventuele viezigheid te zien zitten. Altijd de kont en daarmee de rug ondersteunen, als ze gaan spartelen zonder dat je dat doet kunnen ze hun rug breken.
Als ie dan op schoot of je arm zit kun je hem even bekijken, of dat iemand anders laten doen terwijl jij hem vasthoudt. Daarnaast alles zo kort mogelijk houden, lekker aaien op de grond en ook wel eens zijn kopje en oortjes aaien zonder dat je hem op gaat pakken
Mindim schreef:DaisyDarling schreef:Hoe pak je hem op? Veel konijnen vinden handen onder hun buik/tussen de voorpootjes door namelijk helemaal niet fijn. Het simpelste pak je hem gewoon in zijn nekvel. Hand over de oren/het kopje laten glijden, dikste stuk achter de nek ter hoogste van de schouderbladen pakken en optillen. Gelijk met je andere hand de kont ondersteunen en zo kun je gelijk met die 1ne hand zijn achterpootjes wat spreiden om eventuele viezigheid te zien zitten. Altijd de kont en daarmee de rug ondersteunen, als ze gaan spartelen zonder dat je dat doet kunnen ze hun rug breken.
Als ie dan op schoot of je arm zit kun je hem even bekijken, of dat iemand anders laten doen terwijl jij hem vasthoudt. Daarnaast alles zo kort mogelijk houden, lekker aaien op de grond en ook wel eens zijn kopje en oortjes aaien zonder dat je hem op gaat pakken
Zo pakt een roofdier het konijn ook op, dus leuk vinden ze het pakken bij de nekvel zekers niet.
Een konijn vind het oppakken gewoon niet leuk, punt. Totaal geen reden om zo'n beestje binnen te houden. Gewoon biks en hooi en voorzichtig met het starten met groenvoer.
En als ze een keer opgepakt moeten worden, dan zij het zo.

en wij baasjes zijn alleen goed genoeg om hun buikjes te vullen en huis op orde te houden
Mallorka schreef:Ik heb ook 2 konijnen uit de opvang die los buiten wonen. Geen van beiden maak je blij met een aai, laat staan met oppakken. Ze zijn gewoon gelukkig met elkaaren wij baasjes zijn alleen goed genoeg om hun buikjes te vullen en huis op orde te houden
![]()
Maar met enige regelmaat zal het toch wel moeten idd, ik wil ook graag controleren of alles schoon en oké is 'aan de onderkant'.
Wat wij doen (misschien niet zo heel prettig) is ze een beetje in een hoek drijven en dan heel resoluut zijn met oppakken. En ik houd ze best stevig beet, want ben o zo bang dat ze uit m'n handen springen met alle gevolgen van dien. Bij één doe ik zelfs grote ovenwanten aan, want die kan gemeen bijten, dwars door je vel heen![]()
Als ik ze eenmaal te pakken hebt en even in m'n schoot op hun rug leg om te kijken, worden ze juist heel rustig, net of ze in een soort trance zijn.
Dus proberen niet te aarzelen (deed ik in het begin ook telkens) want dan wordt het alleen maar lastig. Of misschien iemand vragen die het snel kan doen

komt aanrennen als je aan komt lopen, en gaat op zijn achterpootjes staan om opgetild en geknuffeld te worden