Herstel kat na hersenbloeding ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_manuela_

Herstel kat na hersenbloeding ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 23:19

Mijn bijna 18 jarige poes heeft een hersenbloeding gehad. Maandag liep ze alleen nog maar rondjes maar viel hierbij niet om. Ze heeft prednison en een vitaminespuit gekregen en was verder stabiel. Ze blies zelfs even bij de injecties. Eenmaal thuis draaide ze wat rondjes en liep toen meteen wankel naar het eten. Ze gaat ook nog netjes op de kattenbak maar graaft het niet meer onder. Ze sprong later op de avond ook weer op de bank en spinde toen ze zalm kreeg.
Gisteren was het rondjes lopen al minder heftig en heeft ze weer prednison en vitamines gekregen waarna ze veel heeft geslapen. Uit het bloedonderzoek kwam wel nog een verhoogde leverwaarde.
Vandaag is ze er hetzelfde aan toe en hebben de spuiten niet echt effect gehad. Klachten die ze nu nog heeft zijn dus dat ze nog een beetje rondjes loopt, ze rechtuit wankel loopt en haar kopje wat scheef hangt. Maar ze kan dus wel goed eten, drinken, op de kattenbak gaan, op de bank springen, is geestelijk nog in orde en lijkt dus ook geen pijn te hebben.
Ik heb aan de dierenarts aangegeven dat ik best verder wil gaan zo lang er levenskwaliteit is en aangezien ze nog alles doet, hetzij met een verminderde coördinatie en minder sterk, denken wij (dierenarts en ik) dat ze die nog heeft. Zaterdag gaat ze ook weer op controle. Ik hoef dus geen advies dat ik haar beter kan laten inslapen. Dat doe ik echt wel als het nodig is want het welzijn van mijn dieren staat bij mij altijd voorop. Ik zou graag ervaringen willen horen van mensen over het herstel van hun kat en de duur.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 06:39

Door vergiftiging hebben destijds drie van mijn katten een hersenbloeding gehad.
De katten waren nog erg jong. Dat kan meewerken met het herstel.
Alle drie zijn ze een week in de kliniek geweest. Twee van de drie herstelden redelijk snel.
De derde was er erger aan toe.

Zij heeft wekenlang een heel slechte coordinatie gehad. Maakte rondjes, draaide met haar oogjes.
Kon niet recht lopen. Eten deed ze wel goed.
Ze heeft weken in een hele grote bench gezeten. Regelmatig er even uit om heel langzaam op te bouwen.
Dit was een hele zielige periode. Twijfels of ze niet beter kon worden ingeslapen.
Toch leek ze zelf geen moeite te hebben met opsluiten, alsof ze begreep dat dit veiliger voor haar was.

Uiteindelijk is ze goed genezen, heeft er enkel een scheef kopje aan over gehouden. Ze is 20 jaar geworden :)

Heel veel sterkte met je kat!

mimp3

Re: Herstel kat na hersenbloeding ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 06:44

Ik heb ook een oudere kat gehad die een hersenbloeding heeft gehad. Hij kreeg een spuit bij de dierenarts en we moesten het even aankijken. Later heeft hij nog weer een spuit gehad en na twee weken was hij weer bijna de oude. Ik vond het zo raar dat hij nog zo opgeknapt was. Dacht echt dat het gebeurt was met hem. Dus ik zou je kat nog zeker even een kans geven.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 07:59

Geen kat maar een paard, heeft daarna nog 5 jaar met plezier geleefd, altijd scheef gelopen. Was een hele goede tante voor al onze veulens. Omdat ze scheef liep liep ze de laatste tijd op haar eigen kroonrand, dit werd steeds erger, dit voorjaar hebben we afscheid genomen.

Conclusie als je er zelf me kan leven dat je dier een gebrek heeft kan een dier er ook nog een gelukkig leven mee lijden in mijn ogen.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 08:08

De mijne heeft er ook 1 gehad. En nog geen paar weken later er weer 1 overheen. Die was er zo slecht aan toe... ik heb dus geen goede ervaringen met hersenbloedingen...

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 08:19

Helaas hier een kan in laten slapen door een hersenbloeding al was dit een hele zware. Kat was compleet verlamd. Dier had gelukkig geen pijn maar had zo geen dierwaardig leven meer

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 08:25

Mijn kat van 18 was blind geworden door de hersenbloeding. Wij hebben haar laten inslapen, maar hopelijk heeft jouw kat meer geluk.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 08:44

ik had een kat ( uit mijn hoofd ook 18 ), geadopteerd uit het asiel en was een echte doorzetter,
ze heeft in totaal 5 herseninfarcten gehad.
na de 1e kon ze een tijdje niet lopen maar dmv trainen ( dat wij haar optillen ) kon ze uiteindelijk wel alles weer (inc. op bedden springen en traplopen)
na de 2e weer ge revalideerd maar toen kon ze alleen nog maar kleine afstanden lopen en nergens meer op springen.
na de 3e kon ze alleen nog een beetje zonder hulp waggelen, en met hulp kleine afstanden rondstappen
na de 4e was ze zo goed als helemaal verlamd
na de 5e hebben we haar gelijk in laten slapen

de reden dat we dat niet eerder gedaan hadden was omdat ze zelf daar nog niet aan toe was ( en ja, dat was echt zo )

ik denk dat tussen de 1e en de 5e 1,5 a 2 jaar zit.

in de tijd na haar 4e hersenbloeding, heeft ze heel veel knuffels gehad, en waren eten en drinken vanuit haar mandje goed te bereiken. de andere katten gingen ook regelmatig naar haar toe om even te kijken, maar je merkte wel dat ze steeds minder aandacht aan haar gaven.

ze heeft niet geleden omdat ze geen pijn had, haar mandje werd gelijk verschoond als ze haar behoeftes deed en ze at en dronk nog goed.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 10:38

Bedankt voor jullie ervaringen. Ik heb op zich wel goede hoop dat ze nog wel wat zal herstellen en gelukkig kan ze redelijk functioneren. Ik ben blij dat ze nog zelf naar de kattenbak en het eten kan en nog mentaal in orde is. Ik ga het denk ik maar eerst een paar weken aankijken samen met de dierenarts.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 22:13

Eén van mijn katten heeft het ook twee keer gehad. De eerste keer was toen ze 18 was. Toen was ze helemaal van de wereld, ik ben met haar naar de DA geweest, het zou kantje boord zijn, maar ik ben de hele dag bij haar gebleven, heb haar steeds geaaid en langzamerhand kwam ze weer bij, ik heb haar die dag op de bak moeten zetten en bij het voer moeten zetten waar ze dan zelf van at, ze kon wel een beetje lopen, langzamerhand ging dat weer beter. Hoog springen was over, maar verder was ze weer een hele tevreden poes.
Een jaar later kreeg ze er weer eentje en toen was ze achter verlamd, maar verder wel bij. Toen heb ik besloten dat het genoeg was en is ze bij de DA ingeslapen.
Het jaar dat ze na de eerste nog heeft geleefd was voor haar en voor ons nog een heel waardevol jaar!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 09:24

Een van onze katten heeft verschillende tia's gehad en een aantal zware beroertes. Na behandeling door de DA (die het eigenlijk niet zag zitten, kat was al bijna 16) is nog dagenlang half verlamd geweest. Ze kroop door de woonkamer door zich voort te trekken aan haar voorpoten, achterpoten waren verlamd. Langzaam ging het beter en na een week liep ze weer. Ze heeft daarna wel altijd in een bochtje gelopen, als een schip met zijwind. Ze heeft met medicijnen nog ruim anderhalf jaar geleefd, zonder veel problemen.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 09:26

Om eerlijk te zijn zou ik de kat in laten slapen, al dat gedoe met een oud beestje. Laat ze gaan, gun ze rust. Onze kat heeft met 17/18 ook een hersenbloeding gehad en haar hebben we ook in laten slapen. Het moet een keer klaar zijn.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 17:11

Zoals ik al had aangegeven hoefde ik geen advies over inslapen. Die beslissing heb ik prima zelf in overleg met de dierenarts kunnen maken!

Helaas was ze vandaag verslechterd en had dus waarschijnlijk weer een bloeding gehad. Ze kwam nog steeds naar me toe om te knuffelen en dan lekker te spinnen maar ik vond het genoeg geweest. Dierenarts wist hoe ik erin stond en vond het ook niks meer. Ze was duidelijk op. Hartje is er ook vrijwel meteen mee gestopt.
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen.

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 20:14

Geen kat maar een hond. de eerste keer was ze 14 en dat was best een heftige. dierenarts zei dat we het moesten aankijken en heeft toen idd ook prednison gegeven. onze spetter is er helemaal bovenop gekomen en dat binnen 1,5 week! wij dachten natuurlijk dat het gewoon einde was voor haar, maar dankzij de dierenarts was er niks meer van te merken. :D

vorig jaar mei heeft ze nog een keer een hersenbloeding gehad, een kleinere dit keer. weer langs de dierenarts met toch in ons achterhoofd dat het deze keer wel afgelopen moest zijn.. toch een oude hond van bijna 15... maar nee hoor.. advies was weer afwachten... nou en een week later huppelde ons hondje weer vrolijk rond zonder nog iets te zien van een hersenbloeding! nu is ze 15, bijna 16 en ze doet het helemaal super *\o/*

laat je dus niet wijsmaken door al die mensen die zeggen laat der inslapen, want het kan zomaar zijn dat ze straks weer helemaal de oude is :)

Edit: ik lees net wat je besloten hebt. sterkte!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 21:10

TS, heel veel sterkte! Triest is dat, dat het zo snel toch nog weer verergerd is. Die kans zit er natuurlijk wel in, maar daar wil je eigenlijk niet aan. Gelukkig was ze snel vertrokken, dat geeft ook wel aan dat het haar tijd was.