Ik wil 2 rex konijnen gaan houden maar wil zelf een hok maken. We hebben nu een ren van 2 x 3 meter dat leek mij groot genoeg. Ik de ren zou ik eventueel alleen een nachthok willen zetten om te schuilen/slapen is dat genoeg? Ik wil ook graag weten hoe groot ik het hok moet maken voor de winter. Mijn idee was om ze dan niet in de ren te laten maar gewoon een hok onder afdak. (Tussen 3 muren) Of zijn ze "winterhard"? Hoe groot moet zoiets zijn, google helpt me voor geen meter.
Zijn hier toevallig ook fokkers? Ik heb namelijk nog geen konijnen maar wil wel weten waar ik op moet letten met de aankoop.
Gr Branka
Tiffany
Geplaatst: 16-04-14 11:32
Hallo,
Ik fok zelf rex konijnen.
Welke variant wil je gaan aanschaffen? Houd rekening bij de hangoor rex dwerg dat daar op het moment onwijs veel gebitsproblemen spelen.
Mijn rexen zitten in de winter trouwens gewoon buiten en kwa afmetingen zeg ik dat het wel oke is maar hoe groter hoe beter natuurlijk.
Gewoon een klein nachthokje in de ren zetten is genoeg! Waar ze languit in kunnen liggen met zijn tweeen, met ietsje ruimte ertussen. Probeer de ingang klein te maken en niet in het midden, zo hebben ze één kant die helemaal windvrij is.
In de winter kan het dan gewoon hetzelfde blijven hoor.
Ik ben geen fokker, maar wel een opvang en heb 3 Rexen in de opvang en een Rexdwerg. Wie weet wat voor jou? Wij hebben ze regelmatig in de opvang zitten.
De tweede kleur heet castor, die zal je vrij veel tegen komen. De chinchilla Rex zie je vrijwel niet in Nederland, omdat ze niet erkend zijn. De blauwe Rex zie je wel regelmatig: http://www.konijnenparadijs.com/images/ ... mira_2.jpg
Je zal niet heel vaak tegen komen dat je beide kleuren bij één fokker treft, omdat de meeste fokkers zich richten op één kleurslag, omdat je de kleuren niet door elkaar kan gooien. Natuurlijk heb je fokkers die het wel hebben. Maar kijk zeker tzt is in de opvang, want er zitten ook vaak genoeg jonge Rexen. Het voordeel is dat de ram dan al gecastreerd is, anders moet je ze tzt scheiden en ze zelf nog castreren.
Heel belangrijk punt bij Rex konijnen is dat ze erg gevoelig zijn voor sore hocks door hun hele korte haartjes. Ze kunnen daarom niet op harde ondergrond en overgewicht is funest. Sommige Rex konijnen presteren het zelfs om alleen op zand ondergrond al sore hocks te krijgen. Qua eten is het niet anders als een ander konijn, maar dus erg belangrijk absoluut niet te veel.
branka16
Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-14 14:31
Daar heb ik wel wat aan! Castreren is niet zo'n probleem maar een setje die elkaar al gewend is is natuurlijk wel het mooiste. Hoe kan ik dit het beste doen met 2 nieuwe konijnen? Eerst een voedster of eerst een ram nemen en daarbij een maatje zoeken? Of 2 tegelijk laten wennen?
En wat voor ondergrond moet er in het hok komen dan?
Als je geen mogelijkheid hebt tot echt volledig goed scheiden en geen risico wil lopen dat het toch niet klikt zou ik adviseren eerst voor een ram te gaan en twee weken na de castratie voor een voedster erbij. Deze wel zelf door de ram laten kiezen om te zien of het klikt en dan ook niet weer een piepjong erbij. Je hebt anders altijd een risicootje dat het niet blijkt te klikken, al is dat niet heel groot. Als je ze alle twee te gelijk kan opnemen of de ram een stukje ouder dan de voedster dat hij bijna direct gecastreerd kan worden (vanaf 3 maanden) dan is dat ook een optie natuurlijk.
De ondergrond wat ik zie wat het beste werkt is vaak wel zand, gras of stro. Het liefst zo zacht mogelijk van ondergrond en zand moet niet gaan schuren.
Toch nog best moeilijk dus. Ondergrond zal dan niet zo'n probleem zijn. Ik heb ook nog een flink stuk vinyl liggen van uit de keuken, dat kan ik eventueel in het hok doen? Maar of ze daar aan gaan eten? Is het giftig? Zeker niet goed...
Hoever moet ik het hok van de grond af plaatsen? En heeft iemand voor mij minimale afmetingen voor een nachthok en het stuk waar ze gewoon kunnen blijven zitten?
Is het nou beter om ze in de winter meer beschut onder dak (dus zonder ren) te zetten of gewoon buiten laten?
Anders wil ik een permanent nachthok idee in de ren maken, en een groot hok voor onder het afdak(wat nog gaat komen) om de winterdagen in door te brengen.
Weet iemand een goeie fokker in de omgeving van Coevorden? Ik zou niet té lang met die beestjes in de auto willen zitten.
In principe in het hok hoef je niet iets aparts te doen als je maar gewoon lekker vol stro er op doet. Zelf doe ik er vlas onder voor de urine opname.
Het hok hoeft niet heel hoog van de grond af, een dertig centimeter is al voldoende. Wel is het prettig als het hok twee in/uitgangen heeft. Je zal zien dat de konijnen dan vaker het hok gebruiken, omdat het meer vluchtwegen heeft, van nature zijn ze dat ook gewend vanuit een hol. Minimale afmeting voor twee rexen zou ik houden op hondenhok formaat 1 meter bij 60 a 80 diep. Belangrijkste is de ren dat die ruim is, hoe groter hoe leuker, maar minimaal zou ik 4m2 aanhouden.
Konijnen kunnen beter tegen de kou dan tegen de warmte dus meer beschut te zetten hoeft niet, zeker als ze dan minder ruimte hebben lekker in de ren laten, daar doe je ze dan namelijk geen plezier mee Een konijn kan gerust tot -20 lekker buiten blijven.
Voor de konijnen is het geen enkel probleem om een stukje te reizen, hier gaan de konijnen vanuit de kop van Overijssel, gerust naar Brabant, Zuid-Holland, België, Limburg, Zeeland.. En ach wat is een stukje rijden op een konijnen leven toch? Wij gekke Nederlands gaan voor maar een weekje weg 1000km of verder in de auto
Dan als ze toch altijd buiten kunnen maken we een wat groter hok gewoon in de ren. En idd 30 cm van de grond kunnen ze er onder nog eventueel schuilen voor de zon.
En idd even in de auto zo geen kwaad moeten kunnen haha. Misschien vind ik dan toch het koppeltje dichter bij elkaar als het iets verder rijden is is dat opzich prima.
En bedankt voor de maten hier heb ik echt iets aan. De ren is nu 3 bij 2 meter dus ruim zat. Het hok zal denk ik wel 2 meter worden incl nachthok dan staat ie mooi over de hele breedte van de ren. Maar das nog even puzzelen
Radiostilte
Geplaatst: 16-04-14 18:25
Wat goed dat je er zo goed over nadenkt ipv maar zo wat konijntjes te kopen. Ik zal toch ook wat gaan rondkijken bij een opvang. Komen mijn twee konijnen ook vandaag en ik vond het een voordeel dat het al een koppeltje was. Omdat een mannetje na castratie niet gelijk onvruchtbaar is en hij dan nog weer even apart moet blijven zitten in zijn uppie. (En mocht je het vrouwtje dan al hebben dan moet je beide konijnen apart kunnen huisvestigen voor een periode) En de opvang waar ik mijn konijnen vandaag heb heeft zelf gekeken wat een goed vrouwtje voor hem zou zijn en dat ging ook goed in de praktijk. Dat vond ik wel fijn dat je zelf niet nog moet zoeken naar een vrouwtje.
Bij mij staan ze in de winter ook buiten met een ren. Ik doe inderdaad ook vlas of houtkrullen onderop en dan erbovenop stro en in de winter extra dik.
Ik denk dat ik gewoon 2 bij een fokker ga uitzoeken en dan proberen of het samen kan. Ik vind het heel belangrijk dat het goed zit. En de hele jonge konijntjes hoeft van mij niet maar ze moet ook geen jaren oud zijn.
Let wel op voldoende schaduw en zo min mogelijk stof in je hokken. Rexen zijn over het algemeen wat gevoeliger voor stof. Mijn castors en blauwe graven niet. Mijn gele wel. ik zou op zoek gaan naar wat zachter fijn zand als je graafplekjes wil creëren.
branka16
Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-14 07:54
Zijn er fokkers die toevallig nestjes hebben? Wij willen graag 2 jonge konijntjes. Geen hangoor!! Wel raszuiver en liefst met afstamming etc.
Ik zou graag info willen wat zo'n konijntje kost en welke leeftijd ze bij de moeder weg kunnen. Ook zou ik graag willen weten waar ik kwa papieren op moet letten.
Tiffany
Geplaatst: 30-05-14 07:57
Ik heb nog kleinrex jongen die mogen verhuizen maar hier was je niet naar op zoek?
Ken niet veel rex fokkers, maar een konijn mag de moeder verlaten met 8 weken. Konijnen die jonger aangeboden worden zou ik niet nemen, zijn vaak van broodfokkers die ze zo snel mogelijk kwijt willen.
Ken niet veel rex fokkers, maar een konijn mag de moeder verlaten met 8 weken. Konijnen die jonger aangeboden worden zou ik niet nemen, zijn vaak van broodfokkers die ze zo snel mogelijk kwijt willen.