Help! hond plast weer in huis (9 jaar) stoutigheid?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sentigo

Help! hond plast weer in huis (9 jaar) stoutigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 14:50

Hallo allemaal,

Sinds kort merk ik dat onze hond steeds meer in huis plast. Dit doet hij wanneer wij weg zijn, of 's nachts. Het is een 9 jarige reu, niet gecastreerd.

Eerst was het niet tot nauwelijks, en als er wat lag dan waren het hele grootte plasjes dat hij waarschijnlijk heel nodig moest. Als ik hem mee naar boven neem met slapen gaan dan plast hij niet in mijn kamer.

Vanochtend vond ik een grote plas aan bij de tafelpoot, hier plast hij vaker tegenaan. Dus misschien moest hij gewoon erg nodig... Echter gister vond ik 2 kleine plasjes, 1 weer bij dezelfde tafelpoot en tegen een stoel in de woonkamer... Dit terwijl hij al om kwart voor 8 was uitgelaten, en ik 11 uur beneden kwam. In die tussentijd heeft hij dus 2 x een kleine plas gedaan. Hij is toen rond half 12 uitgelaten en ik kwam 4 uur weer thuis en weer lag er een plasje..

Ik weet dus eigenlijk niet of dit nu stoutigheid is of dat hij misschien last heeft van zijn blaas?
Wat denken jullie?
Als ik trouwens dan beneden kom en ik wijs hem erop dan gaat hij mij heel zielig aankijken en een beetje '' schuw'' zitten omdat hij dan weet dat het eigenlijk niet mag.
Als het stoutigheid is, wat ik hieraan doen?

Alvast bedankt!
Groetjes

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 14:51

Eerst naar de dierenarts om dingen uit te sluiten.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 14:53

Het is niet waarschijnlijk dat een 9 jaar oude hond, die altijd goed zindelijk geweest is, uit stoutigheid gaar plassen.

Waarschijnlijker is een medische oorzaak. Prostaatproblemen, blaasproblemen, nierproblemen. Ik zou dit even overleggen (bijvoorbeeld in eerste instantie telefonisch) met een dierenarts. Ik vermoed dat die zal adviseren om toch even een check-up te doen.

Oreo

Re: Help! hond plast weer in huis (9 jaar) stoutigheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 14:56

Ik vermoed ook een medische oorzaak en zou de hond er ook niet meer op "wijzen". Waarschijnlijk kan hij er niets aan doen, dus waarom zou jij hem zich schuldig of ongemakkelijk laten voelen. Ik zou het even overleggen met en laten nakijken door een dierenarts en het gedrag tot er duidelijkheid is totaal negeren.

dakpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:03

Merk je aan hem dat hij ook veel meer drinkt? Een hond van mij ging namelijk ook van jaren zindelijk zijn, plassen in huis en ook niet zomaar een beetje. Uit de onderzoeken kwam toen cushing. Nu, met medicijnen, gaat het prima.
'Gewoon' naar de dierenarts ermee en die zal je vast verder kunnen helpen (en natuurlijk je hond)

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:06

ik denk niet dat het stoutigheid is, vooral ook omdat hij dit eerder niet of nauwelijks deed! hij is ook al wat ouder, dus zou even een bezoekje doen aan de DA!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:54

Achteraf boos worden (of hem 'erop wijzen') heeft geen enkele zin, die hond reageert alleen maar schuldig omdat hij jouw emotie aanvoelt en niet omdat hij snapt waar je het over hebt. Verder plassen hondjes niet in huis om stout te zijn, maar omdat ze willen markeren (bij jonge reuen), of omdat er medisch iets aan de hand is (niet lang genoeg op kunnen houden of een blaasontsteking, bijvoorbeeld). Ik zou allereerst dus eens een plasje opvangen en dat naar je dierenarts brengen, en in de tussentijd de hond vaker uitlaten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 18:01

Lijkt me raar dat een hond in zijn eigen huis zeker als hij enigste hond is nog moet gaan markeren. Mijn honden doen dat niet eens in een vreemd huis....
Ik zou dus zeker zijn urine na laten kijken en als dat in orde is jezelf eens af vragen of hij wel alleen kan zijn. Heel goed kans dat hij stiekum niet alleen thuis kan zijn. Sommigen gaan dan blaffen, anderen slopen, de volgende wordt onrustig en een ander gaat plassen of poepen of terrein afbakenen.

Als zijn urine in orde is zou ik dus eens wat veranderen aan de situatie als hij alleen thuis is. Geef hem eens niet de kans de kamer waar hij zijn behoefte in doet in te gaan. Dus beperk zijn ruimte en kijk eens of het dan nog gebeurd. Echter eerst urine laten controleren!!!

Overigens een hodn gaat niet uit stoutheid binnen plassen!!

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 18:06

neemt de hond een actieve plashouding aan? of laat hij onbewust wat urine lopen? op welke plekken plast hij?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 18:09

Laat hem in elk geval net voor het slapen gaan nog even uit, al is het maar op de plaats/tuin achter het huis, of even tot de hoek van de straat, oudere honden kunnen hun plas vaak moeilijker op houden.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 18:11

hij kan ook dement zijn?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:29

Sentigo schreef:
Als ik trouwens dan beneden kom en ik wijs hem erop dan gaat hij mij heel zielig aankijken en een beetje '' schuw'' zitten omdat hij dan weet dat het eigenlijk niet mag.

Neen, je hond reageert op jouw energie. Niet omdat hij "weet dat het eigenlijk niet mag". Jij ontdekt een plasje, hebt daar je emotie bij, je hond voelt dit feilloos en past zijn gedrag daarop aan. Honden kunnen niet denken in ze zin van "och ik heb wat fout gedaan". Dat is een menselijke emotie die fout wordt toegewezen aan het dier.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:40

Sentigo schreef:

Moet je maar eens checken door te wijzen naar een plaats waar hij niets gedaan heeft. Zeer waarschijnlijk gaat hij dan ook zo zitten kijken

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:43

hier ook een teef gehad die was 14 jaar oud en had spondylose.
heb je hem al laten onderzoeken, vang wat urine op en laat het chekken op een blaasonsteking en even nieren etc via bloed laten chekken.
dement kan ook,
straffen helpt en zeker niet als je de oorzaak niet weet.
wat doet de hond als hij dit doet? die van ons was echt zielig wist dat hij fout zat en keek heel de dag voort zielig omdat hij wist dat hij binnen zou plassen.

uiteindelijk ervoor gekozen om haar in te laten slapen helaas.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:44

dierenfan schreef:
Sentigo schreef:

Moet je maar eens checken door te wijzen naar een plaats waar hij niets gedaan heeft. Zeer waarschijnlijk gaat hij dan ook zo zitten kijken

dat doet een hond niet als hij niks gedaan heeft, en als hij iets gedaan heeft maakt het niet uit waar je naar wijst die hond weet toch niet welke plek het precies was ;)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:45

Ik weet haast wel zeker dat dit een medisch probleem moet zijn.
Mijn honden zijn zindelijk, en markeren ook niet in huis, dus als er hier een van de reuen binnen plast is het echt voor 99 procent dan een blaasontsteking.
DA zal je wel aanraden urine op te vangen en binnen te brengen voor een test.

Meteen een goeie tip, is op te vangen met een oude soeplepel (krijg je anders haast niet voor elkaar)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:57

jawel hoor ik ging gewoon met een bakje erbij staan als ik de hond uit ging laten.
gaat heel makkelijk.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 19:59

Nou, als je dat bij mijn honden probeert stopten ze acuut met plassen.
Die keken me dan aan alsof ik gek geworden was.

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 20:24

Bedankt voor de vele reacties.
We gaan van de week met hem naar de dierenarts.
Ik kan me niet voorstellen dat het aan uitlaten ligt. Hij word 4 x per dag uitgelaten en daarnaast mag hij naar buiten wanneer hij wilt.
Ik ga er zowiezo opletten of hij meer drinkt als normaal. En of het vannacht weer gebeurd.

Ik hoop maar dat het niet iets ernstig is!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:25

van de week? wat dacht je van morgen.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:32

Als het niks lichamelijks is, is de kans best groot dat je hond erg onzeker is. Je schrijft dat hij 's nachts en als hij alleen is plast, dat zijn momenten die voor angst kunnen zorgen. Het zou best een beginnende vorm van dementie kunnen zijn. Misschien helpt het om hem weer een veilige plaatst in een bench te geven. Vooral niet boos worden of straffen! Ruim de urine op zonder er een woord aan te verspillen.
Ik hoop dat je snel achter de oorzaak komt.

Sentigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-14 20:38

StalNollie schreef:
van de week? wat dacht je van morgen.

Als hij vannacht weer plast gaan we morgen heen.

Is 9.niet jong voor dementie?

Ik stel jullie ook deze vraag omdat ik me twijfels heb of het dus stoutigheid is. Ik zeg niet dat ik dit denk.

Moet hij dan ook niet plasse als er wel iemand thuis is ?
Laatst bijgewerkt door Sentigo op 15-04-14 20:41, in het totaal 2 keer bewerkt

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 20:38

Lees je verhaal met verbazing. Een hond die na jaren ineens in huis gaat plassen, ik gooi het op een medische oorzaak!
Ik zou inderdaad zo snel mogelijk dingen willen uitsluiten. Al zullen jij en de da je hond beter in kunnen schatten dan wij hier vanachter het scherm.

Moet ineens aan onze hond denken. Die kreeg diabetes en ging steeds meer drinken en plassen. Ook in huis.

Dementie kun je in zo'n stadium ook wel aan andere dingen merken, volgens mij.
Je moet me alleen niet vragen wat, dat zou ik niet zo precies kunnen vertellen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:01

StalNollie schreef:
dat doet een hond niet als hij niks gedaan heeft, en als hij iets gedaan heeft maakt het niet uit waar je naar wijst die hond weet toch niet welke plek het precies was ;)

Eh, jawel hoor. Sommige honden reageren wel degelijk heel schuldig terwijl ze niets gedaan hebben, puur omdat ze reageren op de houding en emotie van de baas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 22:02

Dani schreef:
StalNollie schreef:

Eh, jawel hoor. Sommige honden reageren wel degelijk heel schuldig terwijl ze niets gedaan hebben, puur omdat ze reageren op de houding en emotie van de baas.

Nee wat weten ze niet , waar ze op reageren is de houding en emotie van de baas omdat ze dat als negatief ervaren. Niet dat ze weten dat ze wat fout hebben gedaan.